Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » lör jan 24, 2015 16:11

Tjenare!


Nu har ett steg i rätt riktning tagits! Bakaxeln är monterad, ny handbromsvajer samt lastkännandeventil är beställt. Ska dra lite bromsrör och göra allt färdigt till axeln för att sen rulla ut bilen och göra den sista blästringen/rostlagningen på karossen innan man kan börja tillverka och montera prylar. Känns oerhört skönt att få montera axeln istället för att demontera prylar på bilen.

Kommer att beställa allting som ska sitta på bilen inom några veckor, nedan finner ni en liten lista på vad som kommer att inhandlas.


Maxxis Creepy Crawlers, jag väger mellan 35 och 37" 12.5" breda på 15" fälg, vilka tycker ni? Jag är väldigt tveksam till att 37or kommer få plats, men beroende på hur mkt jobb det är för att få dit 37or så är jag villig att göra det. Motorn som jag har på sidan kommer skrämmas upp till runt 250-300häst om allt går som jag vill, frågan är hur drivlinan kommer ta det med 37or? Tacksamt för tips, tankar och ideer angående detta!

Beadlock fälgar ska det såklart sitta på bilen, 15"x8"

Karosshöjning, också lite kluven gällande denna 3" karosshöjningssats. Det är inga avancerade grejjer direkt, klossar och bult kan man fixa själv. Det är förlängningen till rattstången som det skulle vara lite pyssel med. Någon som har erfarenheter av att höja 3" med enbart klossar utan att förlänga något annat? Såsom vxlspakar, rattstång etc..

Snorkel kommer inhandlas från Amerikat eftersom jag inte hittat någon modellanpassad i närheten.

Från England kommer det att beställas 2st winchar, kommer att sitta en winch fram och en bak. Utöver wincharna kommer 2st trådlösa handkontroller att beställas tillsammans med kastblock och skydd till wincharna.

Blir även en beställning från Calmini i Amerikat, förstäkt styrning kommer att behövas och den nuvarande har mer eller mindre gjort sitt.

Lite bilder på bakaxeln, kommer fler uppdateringar så fort jag fått hem mer grejjer!

Håll ut :)

Bild

Bild

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » fre jan 30, 2015 22:33

Halloj!

Nu är det beställt nya karossbussningar från Australien pga av priserna i Sverige som är helt sjuka. Även beställt svart delrin 2x1m 80mm diameter som jag ska kapa 3" klossar till karosshöjning. Fick hem handbromsvajer och glidbultar till bromsoken i veckan och kommer få hem materialet till karosshöjningen nästa vecka. Nu när det blir mycket kapa så kommer jag köpa en bandsåg som jag kommer använda, då blir det raka fina snitt och jag kan även kapa delrinstavarna med den till exakt längd. I slutet på nästa vecka kommer däck, fälg, winchar och allt annat att beställas som skall vara till bilen tillsammans med bandsågen och div andra prylar. Måste även ha längre bult till karossen så jag kommer gänga om dom bakre M12 karossinfästningen till M14 och dom främre och mittersta infästningarna från M10 till M12. Fick hem en bromsrörsriktare i veckan som jag är mäktigt imponerad av, denna lilla pryl gör att man kan dra bromsrör och få dom mer eller mindre spikraka.

Kommer en uppdatering under/efter helgen då jag förmodligen är klar med bakaxeln.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite bilder på det jag beställt och det som kommer beställas, bandsågen ser jag fram emot!

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av klirre » lör jan 31, 2015 11:18

Satan i gatan så läckert det blir. En av dom seriösaste renoveringarna här inne, och det säger en hel del. Det här kommer med intresse att följa.
Angående däck så hade jag kikat på CC:s broder Trepador, och allra helst Competiton-varianten. Och det är ju klart ballare med 37" men med ifs framvagn hade jag satsat på 35". Förbannat irriterande när det tar i här och var. Dessutom kan det ju vara vettigt att kolla den totala utväxlingen med dom båda alternativen.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av mrgonggong » lör jan 31, 2015 11:22

trodde aldrig jag skulle skriva detta men... herrejäklar vilken snygg bakaxel!!! :) riktigt proffsig och intressant tråd. vill se mer!!! :jump:
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » lör jan 31, 2015 22:17

Ruskigt kul att ni gillar projektet! Jag försöker så gott jag kan, det är lite problem med att få bort precis all rost. Det kommer att behövas en övergång av insidan på trösklarna men jag tänkte kika på det efter karosshöjningen då jag tror det blir lite lindrigare att arbeta där då. Det kommer förmodligen dyka upp rost med tiden och jag har tänkt ta tag i det när det kommer fram, som sagt väldigt svårt att få bilen 100% rostfri.

Gällande däcken där, vad är skillnaden på dom "vanliga" och competition varianten? Får man använda competition däck på svenska vägar?`Har nämligen lagt märke till att även Creepy Crawlers finns i competition. Just nu är pundet så dyrt att det knappt lönar sig att ta däck från England vad jag sett. Jag har kollat på en del Maxxis däck däribland Trepador, jag fastnade för det aggresiva mönstret på sidan av Creepy Crawler puckarna, tror det ger bilen en skön stil när allt sitter där det ska.

Har lagt lite mer tanke åt däckstorleken, jag har också kommit fram till att 35" nog är lämpligast att använda, dels för utrymmet till däcken och även för drivlinan då bilen ska användas dagligen så känner jag att det blir onödigt mycket slitage på grejjorna.

Idag har jag dragit bromsrör ut till vänster- och högersida på bakaxeln och även börjat med dragningen från chassit fram till lastkännandeventilen. Monterade ny handbromsvajer samt förlängde armarna till handbromsen på vänster- och högersida då vajern drog emot bladfjädrarna efter höjningen med klossarna från calmini. Imorgon ska jag dra lite mer bromsrör och måla förlängningarna till handbromsen svarta. Sedan tänkte jag ta bort framrutan och kika på rosten runt fönsterramen och se om jag ska blästra eller byta ut plåten. Under veckan som kommer så ska jag försöka få tag i rör att sätta som fästen till tröskelskydden, dessa kommer att svetsas på en plåt som fästs i ramen som en förstärkning. Kommer också beställa M10 bult med 1,25mm stigning till lastkännandeventilen då det är för lite gods för att gänga om tror jag. När den är på plats kan jag dra färdigt alla bromsrör och fästa kabelstammen i ramen. Efter det så är det lite mera rostlagning kvar sedan så är det nog tillverkning av diverse saker som kommer påbörjas. Måste ta tag i flaket och rostlaga det på div ställen men jag låter flaket vila sålänge och kör på så mycket som går med bilen.

Lägger upp lite bilder imorgon när jag varit i garaget!

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön feb 01, 2015 21:25

Halloj,

Idag blev det inte direkt mycket gjort i garaget, visade sig att jag hade glömt bort att det satt ett fäste mellan ramen och lastkännandeventilen. Ingen ide att dra bromsrör till något som inte är monterat tycker jag så det blev att åka till det andra garaget och påbörja blästring av detta fäste och 2 andra detaljer. Såklart hade jag slut på skyddsfilm till blästerskåpet så jag måste köpa det imorgon och fortsätta med detta under veckan som kommer. Målade förlängningarna till handbromsen och städade upp lite.

Lägger upp några bilder som lovat på hur det ser ut just nu.

Har skaffat mig ett till verktygsskåp som jag har ett sortiment med bult, brickor och mutter i, samt lite diverse prylar.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh :)

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » lör feb 21, 2015 22:19

Nu har det skruvats i garaget igen. Har fått ihop bandsågen efter att stativet var transportskadat, den fungerar ruskigt bra. Använde den till att kapa acetalplasten som jag använde till höjningen av hytten, fick göra en genomgång med dammsugaren när kapningen var klar annars gick det klockrent.

Jag misstänker att jag måste justera växelspaken till fördelningslådan för att få i 4L, har inte testat detta så mycket än då dagen gick åt till att dra mer bromsrör till lastkännande ventilen och förlänga lite bränsleslang som var aningen för kort när man höjde hytten 3". Kommer förmodligen göra en förlängning till bägge växelspakarna och även bocka om den till fördelningslådan.

Däcken kom ifrån FMV4x4 tillsammans med beadlock fälgarna i fredags, perfekt timing till helgens bravader. Något som jag tyckte var fruktansvärt smidigt var att man kunde montera däcken på fälgarna utan att lämna in dom på däckverkstad. Första gången jag har att göra med beadlock fälgar och det kommer inte bli den sista som det känns just nu. Något speciellt man bör tänka på när man sätter ihop hjulen? Jag smorde så att däcket hittade sin plats bakom beadlocken när man drog åt det, sen om det är rätt eller fel har jag ingen aning om.

Karosshöjningen strulande lite då det är gängat i godset på 4 ställen i hytten och bultarna jag hade var 200mm långa. Kom inte åt gängan med dessa bultar så jag var tvungen att göra mig av med godset som var gängat längst bak på karossen och gänga om 2st till den mittersta delen av hytten. Längst bak tog jag hålsågen och körde 1 hål på 35mm på vardera sida som gör att man kommer åt utifrån med en ringnyckel om det behövs göras något åt bult eller dylikt. Ska köpa täckplugg till dom hålen så att man slipper att få in lera osv. Var tvungen att göra en liten lucka från insidan av hytten också för att kunna få ut klossarna som är gängade orginal i hytten innan jag kunde få dit muttern på insidan.

Imorgon tänkte jag svetsa igen dessa luckor och sedan ta bort kardanen så jag kan byta stödlagret, det jag satte dit tidigare höll cirkus 250mil innan den rasade. Gummit gav sig fullständigt och det är sladdrigt som på en gammal, Om någon har nått tips om vad det kan vara som orsakade detta så får ni gärna dela med er så jag kan förhindra det i framtiden. Just nu har jag fått för mig att det var en dålig kvalité på stödlagret samt att den ändrade vinkeln samt ökningen av vridet som blev när jag ställde på laddtryck och diesel som raserade stödlagret. Tänkte börja kika på trösklarna också, måste göra något åt dom när det gäller hjulhusen fram för att kunna göra fulla rattutslag vid fjädring. Kanske kommer hinna börja med dessa imorgon med om allt går bra. Har en ny motorhuv och nya framskärmar som vill på så fort som möjligt. Motorhuven är utan scoop så jag kommer att montera intercoolern i fronten tillsammans med kylare och div bakom vinschen som även den har kommit hem med massa annat godis, ska försöka ta bilder på dessa prylar imorgon när jag är i garaget igen.
Slänger in lite bilder jag tagit dom senaste dagarna jag varit i garaget.


Kapningen av acetalplasten
Bild

Färdigt!
Bild

Nya bussningarna till hytten från Australien
Bild

Fästena längst bak på hytten, här ser ni 35mm hålen där man skymtar en mutter också
Bild

Halvvägs med klossarna som är gängade orginal
Bild

Nya puckarna!
Bild

Bild

Blev aningen bättre markfrigång med nya puckarna
Bild

Osså lite dragning av bromsrör
Bild

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Mpower520 » lör feb 21, 2015 22:38

Bra jobbat. ser ut och bli riktigt fint detta
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Danne » lör feb 21, 2015 22:44

Skapliga sulor för en brukis :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av partyvan » lör feb 21, 2015 22:50

Snygg dragning av bromsrören.
Vart hittar man sån där bromsrörs göra dom raka grej?

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av K J H » lör feb 21, 2015 23:04

Fyfan va häftigt! :tumbup:
Ang snorkeln så köpte ja från england förra sommarn för runt en tusing,stod tillome NAVARA på den o den va komplett me allt som behövdes
#patrol-garaget

stormogdis
Forumräv
Inlägg: 579
Blev medlem: tis dec 02, 2014 22:47
Ort: Värmland

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av stormogdis » sön feb 22, 2015 0:21

Nice. dette må kalles godt arbeid :)
92 Ford Explorer på 35" STT's

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av mrgonggong » sön feb 22, 2015 10:03

sååå snyggt jobbat!! önskar jag hade det garaget och skillsen :(
ska du lacka om bilen eller ska den förbli blå?
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Strömmen » sön feb 22, 2015 22:14

partyvan skrev:Snygg dragning av bromsrören.
Vart hittar man sån där bromsrörs göra dom raka grej?
Verktygsboden har
/anders

tsugua
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 18, 2009 8:49

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av tsugua » mån feb 23, 2015 9:00

Mäkta imponerad och smått avundsjuk på ditt projekt. Gymmer bli grymt bra i slutänden. :tumbup: :tumbup: :tumbup:
Cherokee XJ 91

Skriv svar