Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av svana » ons nov 06, 2013 21:59

macke skrev:Fint :tumbup:

Ska du vara med och köra Route of Sweden med King caben? :roll:
Vad är det Macke?

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av K J H » ons nov 06, 2013 22:01

Riktigt riktigt snyggt!!! Följer detta bygge med spänning :tumbup: :pop:
#patrol-garaget

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av macke » ons nov 06, 2013 22:08

svana skrev:
macke skrev:Fint :tumbup:

Ska du vara med och köra Route of Sweden med King caben? :roll:
Vad är det Macke?
Typ som Gumball 3000 fast i Sverige.

Man betalar en summa pengar i avgift som täcker upp banhyra och hotell t.ex, så åker man en rutt genom Sverige tillsammans och gasar av sig på flygfält/banor. Sen är det fest på kvällarna vid varje checkpoint typ 8) pågår väl en 5-6 dagar tror jag.

Är inriktat mot sportbilar ska tilläggas :mrgreen:
TGB 13

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » ons nov 06, 2013 23:01

Jävligt bra jobbat!! :tumbup:

Är riktigt inponerad över hur bra jobb du gör å resultatet på de! Sen att du har ett så fint garage gör ju att man får dåligt samvete för hur ens eget garage ser ut :lol:

Ska bli super kul å följa detta!!

BRA JOBBAT! :jump:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

zZackEe
Hemmastadd
Inlägg: 223
Blev medlem: mån sep 09, 2013 14:50
Ort: Hörnefors

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av zZackEe » tor nov 07, 2013 8:38

snyggt arbete måste jag ju säga och garaget går ju inte av för hackor :tumbup:
jag blev genast själv inspererad och ivrig att ta tag i min egen grotta till garage.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tor nov 07, 2013 16:37

Hallå igen!

Väldigt roligt med den respons den här uppdateringen fick! Tackar och bockar, tycker det är riktigt kul när man kan inspirera andra på samma gång!

Imorgon kommer jag svänga förbi lokala MECA butiken för lite arbetsljus som är tänkta att hamna på safari-räcket. Jag har inhandlat mycket andra små prylar som tillhör bilen på ett eller annat sätt, hade en idé om att åka till garaget efter jobbet imorgon och fota dessa för att lägga upp i tråden.

Absolut har jag tänkt att ställa upp med king caben i Route Of Sweden, som Macke skrev så är majoriteten med bilar sportbilar i form av Ferrari, Lamborghini, Porsche med flera men dock inte inriktat på sportbilar specifikt. Alla märken är tillåtna, dock ska helst dessa sticka ut från mängden. En Ferrari har ju en förmåga att göra det, men jag har väl vissa förhoppningar om att även king caben kommer att göra nått sånt. Bankörningen är nog inte lämplig om dom inte vill bärga en bil som agerar skalbagge på rygg :)

På återseende!

Jester
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons jun 30, 2010 14:21
Ort: Medevi

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Jester » lör nov 09, 2013 18:53

Finns alldeles för få King Cab trådar så heja på!! Gillar detta!! :tumbup: :tumbup: :tumbup:
"Come to the darkside....... We have cookies!"

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön nov 17, 2013 0:01

Dags för en liten uppdatering!


Har kört kompressorn och bläster tank med tillbehör till ett annat garage jag håller till i, detta garage är mer lämpligt till att fristråle blästra i. Drog med mig bakaxeln i samma veva och ställt den på arbetsbockar för att bli lite enklare att arbeta med. Idag började jag med att slipa bort den grövsta färgen och rost för att underlätta blästringen lite. Körde tills trissorna jag hade var slut, kom inte så överdrivet långt. Siktar på fortsättning imorgon och om allt går fint kanske man kan blästra axeln med, annars kommer nog det få vänta tills nästa fredag då jag vill blästra och lägga epoxy i ett svep. Gamla avluftningen till bakaxeln hade gett upp så jag borrade och gängade om hålet i axeln och satte dit en ny nippel med kopparbricka och gäng tätning. Hade ingen gängtapp med samma gänga som på nippeln så den svarvades och gängades om.

Hämtade hem 8st arbetslampor från NBB förra veckan som är tänkta att xenon konverteras, runt 55W borde bli lagom. Inhandlade borrar för punktsvetsar, stegborr med 14steg, munstycken till blästern och lite kabel i form av 15m 6mm2 kabel, röd och svart. Och 25m 2x2.5mm2 kabel som är tänkt att användas till arbetsbelysningen när safari-räcket är klart.

Har ju glömt nämna att jag råkade köpa en donatorbil också, i form av en sammalika King Cab som rullat runt 13000mil. Frontad höger fram men ram och motor har klarat sig. Går att köra bilen men väldigt krångligt med ett styrstag som har sett sina bättre dagar. Bilder på den tar jag imorgon när jag fortsätter med axeln tycker jag :)

Nu till lite bilder!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fler uppdateringar följer!

/Glenn

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön nov 17, 2013 19:28

Go kväll!


Idag fortsatte jag med att slipa ner bakaxeln inför blästringen, är rätt nöjd nu så nästa steg blir att blästra bakaxeln. Missade kort på donatorbilen men jag hittade en bild på när vi kom hem med bilen till Västerås när den köptes.

Har inte så mycket mer att komma med just nu så vi avrundar med lite bilder inför nästa uppdatering.

Bild

Fick tag i en hjullastare i vintras som jag testade flexet i King Caben med, rätt nöjd med prestationen från Calminis 3" suspension lift.

Bild

Bild

Bild

Allt för denna gång, Hoj!

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön nov 24, 2013 22:02

Kastar in en uppdatering inför kvällen :)

Jag har blästrat bakaxeln till ett resultat jag kan vara nöjd med, rätt stora mängder sand som går åt för en bakaxel måste jag säga. Hade förmodligen varit mer ekonomi i att lämna in bakaxeln på blästring. Finns väl inte så mycket mer att skriva om just detta, jag ska nu ta tag i bromssköldarna tänkte jag. Dessa ska blästras och därefter blir det lite svetsjobb på dom, när sköldarna är färdiga så kan jag montera nya packboxar och hjullager för att sedan slå ihop bakaxeln igen.

Det som blev gjort i helgen var blästring av hela bakaxeln och cirkus 450ml epoxyprimer på det, låter bilderna tala för sig själva! Förhoppningsvis blir det nån uppdatering under veckan, lite osäkert för det osar övertid på jobbet denna vecka.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ha det gott!

popzy
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis okt 16, 2012 14:10

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av popzy » tis nov 26, 2013 11:53

Coolt som fan

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » ons dec 04, 2013 22:47

Tjena!

Då var det dags för en liten uppdatering gällande bakaxeln, den är nu lackad med 3 lager färg och jag tycker den känns rätt färdig med just den biten. Blir att byta packboxarna i vardera ände på axeln och sedan kommer den stå så tills det att jag fått bromssköldarna klara.

Kan tycka att det är dåligt med feedback på de senaste uppdateringarna, men inspirerar man någon så är det värt tiden alla gånger!

Skickar med lite bilder på hur resultatet blev, inte riktigt bestämt mig om jag ska lägga klarlack på axeln för lite mer skydd & glans men lutar väl mer åt att det räcker som det är, vad tycker ni?

Bild

Bild

Bild

Allt för denna gång, må bäst!

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tor dec 19, 2013 17:39

Tjena!


Skickar in en liten uppdatering tänkte jag. Har varit lite struligt och det tar rätt mycket tid att blästra och lacka saker, egentligen utan att det egentligen händer något då det är mest bakaxel detaljer. Lite tråkigt då det inte blir nått direkt att skriva om. Förhoppningsvis blir det bättre när renoveringen av drivlinan kommer igång på riktigt med bromsbyten och lager kors å tvärs. Nått jag ser fram emot är rörbygget av fronten samt safariräcket då detta innebär lite kabeldragning och extraljus utöver räcket i sig.

Beställde blästermedel modell aluminium oxid vilket ska vara ett rätt häftigt blästermedel. Mer avverkande än sand och ska vara uthålligare med, priset är en klar nackdel men vi får se om det väger upp med effektiviteten. Dock så har DHL lyckats tappa bort säcken som jag skulle hämtat igår, lite ångest då jag hade förhoppningar om att det som ska blästras till bakaxeln skulle vara klart efter helgen. Jag kom överens med återförsäljaren att dom skulle skicka en ny säck, med lite tur dyker den upp imorgon annars blir det å köra med blästersand igen. Även gjort om i blästerskåpet med lite grövre luftslangar så det borde mata på riktigt bra nu, dock varit rätt nöjd som det är men kul om man kan förbättra lite. Ska fixa lite bilder på det med så ni får se.

Det jag har att komma med den här gången är dom yttre plåtarna på bromssköldarna som jag tillverkat 2 nya av. Dom gamla var utom räddning, allt för rostskadade för någon reparation. Här kommer lite bilder på dessa så återkommer jag efter helgen med en ny uppdatering!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ha det bäst!

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av koppartaket » tor dec 19, 2013 17:47

hade det inte vart lite fräckt att spara den gula färgen på axeln? :tumbup:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Jester
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons jun 30, 2010 14:21
Ort: Medevi

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Jester » tor dec 19, 2013 18:11

Blir asläckert, kämpa på!! :tumbup: :tumbup: :tumbup:
"Come to the darkside....... We have cookies!"

Skriv svar