Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tis feb 24, 2015 23:13

Riktigt häftigt att ni tycker om projektet och det jag gör, fruktansvärt roligt med alla kommentarer.
K J H skrev:Fyfan va häftigt! :tumbup:
Ang snorkeln så köpte ja från england förra sommarn för runt en tusing,stod tillome NAVARA på den o den va komplett me allt som behövdes
Tack! Låter riktigt intressant, vart hittade du denna snorkel? Tips om företaget skulle uppskattas. Den snorkel jag kollat på nu ligger på runt 3-4tusen och jag tycker inte det borde behöva kosta dom pengarna.
partyvan skrev:Snygg dragning av bromsrören.
Vart hittar man sån där bromsrörs göra dom raka grej?
Tack! Precis som strömmen säger så finns dom hos Verktygsboden.se, den jag köpte var för 5mm rör och dom jag suttit på bilen är 4,70mm så dom blir inte kulraka men det är klart godkänt. Har man 5mm rör så rätar den nog ut det lilla sista med skulle jag tro.
mrgonggong skrev:sååå snyggt jobbat!! önskar jag hade det garaget och skillsen :(
ska du lacka om bilen eller ska den förbli blå?
mvh filip
Tack! Börja pula med det du har och testa dig fram, finns mycket folk här på forumet att fråga som vet det som är värt att veta :) Det är riktigt roligt att lära sig att hantera diverse verktyg och klippa å klistra lite själv, man känner glädje när man gjort något själv och är nöjd med det. Angående färgen på bilen så kommer hela bilen att lackas vit, i samma färg som Skyline R34an har som står i samma garage.


Nu har jag svetsat igen hålen jag fick göra inifrån hytten för att ta bort dom befintliga gängorna bak samt på mitten av hytten som jag fick gänga om till M12. Tog bort kardanen idag för att byta stödlagret och lyckades sabba ett knutkors som jag har beställt nytt nu. Stödlagret är bytt men får vänta med att slå ihop kardanen tills det att jag fått tag i knutkorset. Har tänkt att blästra och lacka kardanen, men jag måste balansera den när jag tar bort material från den samt lackar? Har sett att Svea balanserar kardaner så det är ett alternativ. Vill gärna inte hålla på med slangklämmor för att balansera.

Tog bort fästet till tanken när jag var under bilen och tog bort kardanen. Gängade om alla M10 med 1.25stigning till M12 1.75stigning dvs standard stigning. Lessnade på att köra med gängkloppa och det var trångt med utrymme så jag köpte några gängtappar och hylsor som jag svetsade samman. Riktigt smidigt att kunna köra med spärrskaftet eller mutterknacken.

Imorgon blir det att provmontera en framskärm och kolla hur mycket av tröskeln som måste byggas om, när det är klart börjar det närma sig den sista rostlagningen och blästringen av hytten :)

Kommer en uppdatering imorgon kväll igen :)

Gängtapparna som svetsades
Bild

Alla hålen som gängades om med nya bult i
Bild

Finns lite plats mellan ram och hytt efter höjningen :) Gott om plats för 3" avgas också!
Bild

Bild

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av MattisH » ons feb 25, 2015 8:48

Shit vad fint det blir..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » ons feb 25, 2015 21:56

MattisH skrev:Shit vad fint det blir..
Tack!

Började med vänster tröskel idag för att frigöra mera utrymme till däcken, det är på håret att det går som det är just nu så jag tar det säkra före det osäkra. Dock så var framdelen av tröskeln rätt dålig då jag slutade med lagningen som jag gjorde strax före. Ett riktigt knixxigt parti på tröskeln med då den ska passa ihop med framskärmen. Jag kommer att fortsätta med det imorgon och förhoppningsvis blir jag färdig med vänstersidan. Tänkte därefter byta bromsok, skiva, hjullager, bussningar och dyligt medans jag är där och skruvar. Sen kör jag samma visa på högersidan när jag börjar med tröskeln där, kommer nog även att få byta ut främre delen där med.

Bild

Bild

ankarback
Hemmastadd
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jan 01, 2008 20:23
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av ankarback » tor feb 26, 2015 15:44

Läste just hela tråden :) Grymt imponerande jobb! Nu blev man riktigt inspirerad. Köpte just en precis likadan bil själv som jag tänkt hålla hyfsat original men nu vet jag inte... ha ha
Nissan Navara Double Cab 2001 2.5 TDi
Ford Bronco -91 351W E4OD

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tis mar 10, 2015 22:55

ankarback skrev:Läste just hela tråden :) Grymt imponerande jobb! Nu blev man riktigt inspirerad. Köpte just en precis likadan bil själv som jag tänkt hålla hyfsat original men nu vet jag inte... ha ha
Jättekul å höra att man inspirerar! Jag gör så gott jag kan :) Är det något du undrar över så ska jag försöka svara, känns som man varit och skruvat på dom flesta ställen på bilen nu.


Jag har gjort klart tröskeln på vänstersidan nu, blev mer jobb än väntat då jag hade gjort lagningen av tröskeln fram till knixen bakom framskärmen. Liten notis till mig själv är att göra hela trösklarna i framtiden direkt istället för att spara något. Jag har plockat ner hjulupphängningen på bägge sidor också, blir nya bromsok, skivor, pinnbultar till hjulen, hjulmuttrar, lager, packboxar, spindelleder, drivknutar, bussningar samt ABS-givare. Kommer att köpa ny nedre bärarm vänster fram då jag kapade den för att få loss den. Bulten hade rostat fast i hylsan i bussningen och kände inte för att trilskas så jag tog den enklaste vägen :) Mina misstankar om att bilen har varit med om någon slags incident stärktes när jag plockade ner högersidan. Nedre bärarm har inte många mil på nacken och bultarna till bussningarna var inte det minsta rostiga. Något säger mig att dessa delar har bytts ut vid en ev reparation av bilen.

Byte av bussningen gick rätt smidigt i höger bärarm ändå, fick dock pressa med cirkus 10ton innan bussningen kom och när den väl gjorde det small det på bra. Nu sitter det eftermarknads bussningar där istället. Imorgon ska jag till garaget och göra klart naven med nya lager och skivor. Knacka ur gamla ABS-givaren ur styrspindeln samt gänga om samtliga hål och dit med nya bultar till bromsköld och div annat. Ska försöka ta tag i bussningarna som sitter i ramen till nedre bärarm på vänster- och högersida, misstänker att jag kommer få massakera bussningen och sedan såga ur hylsan innifrån innan jag kan sätta dit eftermarknads bussningarna. Även tröskeln ska göras om på högersidan på samma vis som vänstern.

Det finns med andra ord en hel del å göra :)

Skickar på er lite bilder över kaoset och förhoppningsvis kommer det mer bilder imorgon!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh Glenn!

tsugua
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 18, 2009 8:49

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av tsugua » sön maj 03, 2015 20:42

Hur går det med ditt KC projekt? Saknar dina inspirerande uppdateringar!
Cherokee XJ 91

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av elste » sön maj 03, 2015 22:23

oj oj snygg renovering jag kan bara drömma om en sån renovering på min bil

skulle vara intressant att göra ett studiebesök

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön maj 10, 2015 11:01

Tack så mycket för dom fina kommentarerna!

Det står lite stilla just nu pga jobb och att pundet blivit så dyrt nu. Behöver beställa lite saker till styrningen ifrån Milner och Calmini, är det inte pundet som blivit dyrt så är det tull :( Kommer förmodligen beställa saker nästa månad. Behövs även lite abs givare fram då dessa hade rostat fast. När dom prylarna är hemma så kan jag få ihop styrningen och få bilen på backen igen. Då är det dags för blästring av rutram och bakom båda hjulhusen fram mot torpedväggen. Jag har ju bytt lager och packboxar i naven fram så allt det är klart för att monteras igen.

Jättekul att folk är såhär intresserade av projektet!

Återkommer så fort jag har mera prylar till bilen hemma!

Mvh

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön jun 12, 2016 21:31

Halloj!

Nu är det väl ändå dags för en uppdatering?! MÅSTE bli bättre på att uppdatera tråden!


Det som hänt sen senast är att jag har fått hem det jag ville beställa från Milner i England, samt beställt lite andra saker från J-Spec i Sverige. Det blev en del saker från Milner och J-Spec, det som är på tur är den förstärka styrningen som Calmini i USA säljer. Det som jag funderar på där är om jag verkligen ska beställa det kittet då det egentligen bara är fästet till styrlänkaget på högersidan som är problemet. Så det kan bli att tillverka ett eget fäste som är förstärkt och köra med det och se hur det fungerar.

Jag fick göra en kompletterande beställning från MECA för att få tag i inre drivknuts damasker samt komplett glidbults sats till bromsoken ink damasker. Försökte få isär ett av oken som suttit på bilen men det var helt ihop rostat, så istället för att lägga mer energi på det så tog jag delar från oken som jag demonterat ifrån reservdelsbilen. Beställde utbytes ok från Milner förut så jag blästrade glid byglarna till oken och lackade dom sedan röda. Har även varit på jakt efter stålomspunna bromsslangar, men det verkar svårt att få tag i så det blir nog att beställa nya orginal.

Igår så monterade jag en del på vänstersidan av hjulupphängningen fram, ska jaga nya bromssköldar fram från Nissan. Det tråkiga är ju att man förmodligen får kasta ut 2500kr per sida för en plåtbit, dom är helt galna med sina priser. I värsta fall får jag försöka tillverka egna, men det är inte helt enkelt. Fortsatte med högersidan idag och kom lika långt. Det sitter nya damasker på drivaxlarna varav dom yttre är i polyuretan, ska tydligen vara slitstarkare och mer åldersbeständigt. Nya drivknutar i ytterkant och rengjorda inre "knutar". Plockade isär dom inre och det var nog helt klart dags! Kondens och annat vatten har letat sig in och fettet var en grå sörja som förmodligen tappat en del av sina smörjande egenskaper. Gjorde rent grundligt och fyllde på med nytt fett från Mobil1.

Försökte mig på dom gamla bromsrören fram också men då dem är i stål och hade börjat rostat vid nipplarna på oken så gick dom bara rakt av trotts en mindre ansträngning för att få dom och hålla. Fick återigen nytta av det bromsrörs kittet jag köpte förut så jag kan tillverka egna bromsrör, så nu sitter det nytt hela vägen från ABS-enheten.

Monterade all inredning för någon vecka sedan också så det är klart, fick stå på en 25L dunk för att komma in i bilen. Kommer ju sjunka något men jag tror den kommer bli bra hög ändå!

På återseende!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Incoil den fre jun 24, 2016 22:20, redigerad totalt 1 gånger.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Danne » sön jun 12, 2016 22:00

Snyggt :tumbup:

Ska bli intressant att höra hur dammaskerna funkar, har sneglat på dom jag med.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av K J H » mån jun 13, 2016 8:00

Kul o se att du håller på fortf!
Din tråd är alltid lika kul o kolla i, dels för att du lägger upp mkt bilder och sen är du så noggrann :tumbup:

Imponerande!!

Ang bromssköldar hade jag samma problem på min patrol bak, dom va totalt slut o nya kosta typ 1500kr/st här i Sverige!
Men lyckades hitta utomlands för några hundralappar styck - original Nissan :woot:

Om du har nåt original artikelnr så pma mej ska jag kolla...
Har för mej att det är olika hö o vä
#patrol-garaget

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » mån jun 13, 2016 20:06

Tjena!

Kul att se återkoppling på uppdateringen så fort och att ni gillar det jag gör, riktigt skoj som gör att det är extra kul att hålla på!

Jag tackar ödmjukast för erbjudandet K J H, jag pratade med Nissan idag och jag får loss sköldar för 700kr stycket, jag gick med på detta så dem kommer hem om cirkus 5 arbetsdagar.

I övrigt så har jag bestämt mig för att tillverka ett eget förstärkt fäste till pitman armen som sitter på ramen, har monterat nya styrstag med nya spindelleder. Idag har jag också beställt ny frontplåt (den som sitter runt kylaren, där huvlås mm sitter) så den kommer att bytas ut snarast för att slippa div rostlagning samt för att underlätta för annan rostlagning. Har beställt nytt mitten stag till styrningen också där det sitter 2st spindelleder ingjutet, så det var enda lösningen och det är skönt att ha bytt ut den med!

Paketet från J-Spec fick jag SMS avisering om idag att jag skulle hämta i Falkenberg utav alla ställen, pratade med J-Spec som skulle ordna upp det då jag helst undviker att åka från Västerås för att hämta det paketet.

Medans vi ändå håller på, elektriska termostaten till elfläktarna gjorde jag ju såklart en tankevurpa på så det har jag också åtgärdat idag så en ny är på väg hem. Den startar fläktarna vid 82C, kanon tänkte jag då termostaten i kylsystemet öppnar ju vid 82C. Bara det att fläktarna då kommer att gå för fullt för att få termostaten att stänga, ingen bra kombination :)

Glidbultarna var även fel dom, har nu med hjälp av MECA hittat den rätta modellen. Som det verkar så kommer samtliga prylar jag har på G vara hemma denna vecka, med reservation för en kantboll på bromsköldarna.

I helgen bär det av till Mantorp för en helg med Gatebil, så det blir inte något gjort denna helg utan vi får ta nya tag helgen efter!

Mvh!

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Danne » tis jun 14, 2016 4:47

Jag satte givaren till elfläkten på utgående slang på kylaren, då går fläkten bara då kylaren inte orkar med, funkar bra faktiskt.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tis jun 14, 2016 17:21

Hej,

Alright, vilken temp startar fläkten på? Givaren till denna termostat ska sitta i cellpaketet på kylaren för att mäta tempen, tänkte att jag ställer den på runt 94-95C öppningstemp så stänger den vid runt 85C isf.

Mvh

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Danne » tis jun 14, 2016 20:37

I och med att den sitter på utgående så startar den rätt tidigt, har för mig att det var runt 82 grader.

Hade en som startade vid 92 men då vart kylreserven för dålig och tempen började krypa uppåt i branta backar.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar