Sida 48 av 50

Re: Victors Garage

Postat: tor dec 26, 2019 18:40
av Victor
Asfalsts indianen skrev: tor dec 26, 2019 12:21 Har följt din tråd utan att kommentera, men nu kan jag inte hålla mig längre. Riktigt snyggt bygge. :tumbup: Dessutom byggt för användbarhet. Hatten av för det. Och visst är den besiktigad och godkänd?

Tack! Alltid kul med kommentarer, ibland tappar man intresset lite att lägga upp nytt när det 2verkar vara skralt med folk som läser/skriver, men samtidigt blir det ju något av en byggdagbok fr en annan också man kan kolla tillbaks på om man kommer på nåt.. Börjar närma mig 1000 bilder i tråden nu.. :roll:

Nej, besiktad var några år sen, men skulle säkert gå om jag byggt konventionell styrning, men nu med orbitrolen så blir det svårt..


Såg riktigt tråkigt ut när du körde av axel och alla tänderna i diffen. Men nu ser man i märkfärgen att du fått till kontaktytorna riktigt bra.
Var det någon speciell färg du använde?

Ja, det var lite träligt, men vet det jävlades då med diffkåpor, lager osv så ville väl troligen bara få ihop bakaxlen, så blev det som det blev..
Japp, Gear marking coumpound ska du ha, testat med massa olika nu, men kopparpasta funkar hyffsat annars.. coumpounden är rätt tjock, och sen torkar den inte.. Prövade med vanlig färg, men det fick man ju igen för när jag var tvunget att göra rent varje kugge.. :roll:

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... o=MGR-GMC1 Dessa är de enda jag hittat i Sverige som säljer över nätet..

Victor skrev: sön dec 15, 2019 15:39 Precis där det ska vara..
Bild2019-12-14 11.09.32 by Vc1r, on Flickr

Syns lite dåligt, men ligger mitt på pinjongens drev..
Bild2019-12-14 11.09.47 by Vc1r, on Flickr

Sen såg jag i ett tidigare inlägg att bromsslang/rör inte sitter ordentligt. Men med tanke på klassen på ditt bygge antar jag att det bara är en provisorisk lösning medans du monterar kränghämmaren.

Japp, har setat dikt mot axelröret tidigare, men släptte på dom när jag gjorde k-hämmarfästena :tumbup:
Victor skrev: sön dec 15, 2019 15:39 Fäste punktat på axeln, hamnade bakom och upp på fästet för airshocken..
Bild2019-11-30 12.06.53 by Vc1r, on Flickr
Hur lång fjädringsväg har du nu egentligen? Av bilderna att dämma när du är ute och kör ser flexet mer än generöst ut.

Har 16" slag på dämparna, sen ger det ju lite extra när airshocksen inte sitter ända ut.. Har faktiskt inte mätt än

Sen har jag en fråga ang denna bild.
Funkar det med den svarta veckade slangen in i turbon? Jag tycker att den ser klen/tunn ut. Jag hade liknande lösning på en bil en gång, och den sögs ihop när det laddade på. Men den kanske är kraftigare än den ser ut.
Bild2019-08-04 10.18.51 by Vc1r, on Flickr
Jodå, nog funkade den slangen, men idag sitter det en annan där, då den precis som du säger var jäkligt tunn, och sprack för mig, men den var bara provisorisk också :tumbup:
Nu har jag en slang från Hydroscand, riktigt bra slang :tumbup:

Bild2019-09-08 15.21.47 by Vc1r, on Flickr

Re: Victors Garage

Postat: ons jan 01, 2020 18:51
av Victor
Liten nyårsupdate ;)

Har fixat avluftning till tanken, sitter en roll-over ventil i röret också :tumbup:
Bild2020-01-01 14.04.01 by Vc1r, on Flickr

Slangen dragen upp till taket, avslutat med en nedåtböj för att undvika vatten
Bild2020-01-01 14.04.12 by Vc1r, on Flickr

Kopplat in lysena nu också, av/på på den vänstra, Högra byter jag mellan angeleyes och halvljus med ett växelrelä
Bild2020-01-01 14.04.57 by Vc1r, on Flickr

Så har den nya servopumpen hittat dit, bara tanken som ska svetsas om nu..
Bild2020-01-01 14.05.41 by Vc1r, on Flickr

Angel eyes på 8)
Bild2020-01-01 15.56.19 by Vc1r, on Flickr

Re: Victors Garage

Postat: tis jan 07, 2020 19:10
av Victor
Hade så oerhört tråkigt efter lunchen idag, och det var 5 plus, så lastade upp och drog iväg för att väga bilen..
Bild2020-01-07 13.41.59 by Vc1r, on Flickr

Vågen visade -120kg, så 2080 utan förare 8) Flera hundra kg lättare än vad jag trodde, så jag är helt klart nöjd.. Visst ska det på lite mer grejer, men inga mängder..

Bakaxelns vikt..
Bild2020-01-07 13.42.59 by Vc1r, on Flickr

Så 940kg över bakaxeln, 1140 på fram med andra ord, så just nu ligger fördelningen 45-55, Helt OK tycker jag med tanke på motorval osv :tumbup:

Re: Victors Garage

Postat: tis jan 07, 2020 19:50
av Flupp
Är det vågen i Hosjö?
jag tänkte aldrig på att kolla vad den stod på före jag vägde där, va de -120 då med då va de inge bra för mig :cry:

Re: Victors Garage

Postat: ons jan 08, 2020 9:11
av Victor
Flupp skrev: tis jan 07, 2020 19:50 Är det vågen i Hosjö?
jag tänkte aldrig på att kolla vad den stod på före jag vägde där, va de -120 då med då va de inge bra för mig :cry:
Ja, det är Hosjö utanför Falun :wink:

Re: Victors Garage

Postat: tor jan 09, 2020 17:19
av Victor
Spenderade igår dagen vid svarven, stagen som satt mellan motor och låda på Warnvinschen var inte så backra längre..
Bild2020-01-09 11.50.52 by Vc1r, on Flickr

2 Nya svarvades fram av en 22mm stång (enda som fanns :roll: )
Bild2020-01-09 11.50.56 by Vc1r, on Flickr

Trumman har blivit donad..
Bild2020-01-09 11.51.00 by Vc1r, on Flickr

Vinschfäste klart, 8mm och helsvetsat..
Bild2020-01-09 11.51.26 by Vc1r, on Flickr

Sen kan det kanske vara så att jag packat ett paket idag... :mrgreen:
Bild2020-01-09 17.00.41 by Vc1r, on Flickr

Re: Victors Garage

Postat: lör jan 11, 2020 9:54
av Robe
Spännande! Hur mycket mos räknar du med att få?

Re: Victors Garage

Postat: lör jan 11, 2020 19:39
av Victor
Robe skrev: lör jan 11, 2020 9:54 Spännande! Hur mycket mos räknar du med att få?
Gjorde ju tydligen bort mig när jag köpte turbon, trodde att angivna max Hk även funkar på diesel, så köpte en HX30, men diesel kan man tydligen räkna med ungefär hälften.. :roll:

Men kan jag komma upp i 200 så är jag nöjd, motorerna ska väl klara typ 2 bar vad jag förstått, så blir väl å lägga sig på typ 1,5 eller nåt så får vi se hur den går :tumbup:

Förövrigt är jag osäker på hur mycket nytta en IC gör egentligen? Känns rätt överflödigt när jag vet man kommer till 80% smygköra runt i skogen, så lutar åt att skita i det nu..

Re: Victors Garage

Postat: lör jan 11, 2020 19:55
av JZ
Victor skrev: lör jan 11, 2020 19:39
Förövrigt är jag osäker på hur mycket nytta en IC gör egentligen? Känns rätt överflödigt när jag vet man kommer till 80% smygköra runt i skogen, så lutar åt att skita i det nu..
Vattenkyld IC är väl att föredra då.

Re: Victors Garage

Postat: mån jan 13, 2020 7:52
av klirre
Fint arbete som vanligt :D Ang IC så får du väl snabbare spool-up utan IC iom att det är mindre volym att trycksätta? I skogen känns ju det som om det är att föredra :tumbup:

Mvh

Re: Victors Garage

Postat: tor jan 16, 2020 19:23
av Victor
JZ skrev: lör jan 11, 2020 19:55
Victor skrev: lör jan 11, 2020 19:39
Förövrigt är jag osäker på hur mycket nytta en IC gör egentligen? Känns rätt överflödigt när jag vet man kommer till 80% smygköra runt i skogen, så lutar åt att skita i det nu..
Vattenkyld IC är väl att föredra då.
Har tittat på sådana också, men för att få dom effektiva så har jag förstått att dom brukar ha separat vattentank..

Kommer nog testa utan till att börja med, har ju kört utan innan med gamla motorn i 4 år med bra uppställd pump och laddtryck (blockad WG så laddade ungefär 1,4 bar på 2L-Tn :mrgreen: )

Re: Victors Garage

Postat: lör jan 18, 2020 19:50
av Victor
I väntan på grejer så har jag börjat att sätta plåt i bakdelen, så man slipper skita ner kompressor osv så förbannat..
Bild2020-01-17 16.12.44 by Vc1r, on Flickr

Bild2020-01-17 16.12.48 by Vc1r, on Flickr

Många radier åt alla mäjliga olika håll, så är inte helt lätt att få till, så då får det bli lappjobb ;)
Bild2020-01-18 14.12.15 by Vc1r, on Flickr

Vart en dålig bild, men det här hörnet vart ännu mer klurigt, kylaren sticker ner någon cm under rören, så fick ju ta hänsyn till det också.. Slangen som pekar ut är dränering från kylaren om det blir för högt tryck..
Bild2020-01-18 14.12.22 by Vc1r, on Flickr

Sen då.. Fick ju besked av Marcus för en månad sen att drivaxlarna var på väg, imorse hörde han av sig och sa att han fått mail av RCV att mina drivaxlar precis gått iväg :?: :?: :| Tydligen hade inte mina kommit med för en månad sen, utan dom har gått iväg först nu, så vettetusan vad RCV håller på med, känns amatörmässigt deluxe, men vet iaf att Marcus gör det han kan, och gör det bra! :tumbup:

Re: Victors Garage

Postat: lör jan 18, 2020 22:17
av klirre
Gillar det råa obearbetade stuket på innerskärmarna.

Jävla kasst av RCV kan man tycka. Men bra blir de iaf :woot:

Re: Victors Garage

Postat: sön jan 26, 2020 15:36
av Victor
klirre skrev: lör jan 18, 2020 22:17 Gillar det råa obearbetade stuket på innerskärmarna.

Jävla kasst av RCV kan man tycka. Men bra blir de iaf :woot:
Ja, lite fränt ser det ju ut, men nu är det svart istället ;)

Förarsidan färdigställd, samt bättre bild på hörnet som blev vid kylaren..
Bild2020-01-19 11.09.50 by Vc1r, on Flickr

Bild2020-01-19 11.09.59 by Vc1r, on Flickr

Drog på karosserikitt istället för att helsvetsa allt..
Bild2020-01-19 11.47.49 by Vc1r, on Flickr

Så fick jag äntligen bromsgrejerna till wanrvinschen i Fredags, så den är ihopmonterad och sitter på plats!
Bild2020-01-24 14.31.06 by Vc1r, on Flickr

Utöver det så har jag köpt en radioram och fått i, samt så borde axlarna inkomma till Marcus i nästa vecka, då jag fick flygfrakt istället, samt är mina andra vinschprylar på väg från Marcus, så dom borde ankomma mig i nästa vecka! Börjar ordna upp sig nu, men jävlar vad jobb det väntar framöver :shock: Pumpen borde ju snart vara klar också :mrgreen: :twisted:

Re: Victors Garage

Postat: sön jan 26, 2020 21:26
av Grottulf
Jag tror jag har sagt det förut, men i så fall tål det att upprepas.
Jävligt grymt bygge! :tumbup: :tumbup: :tumbup:

Kör du med öppna headers förresten?
Annars tror jag inte att vevhusventilationen funkar nåt vidare.
Det kan till o med bli så det trycker in avgaser i vevhuset, om man har mottryck i avgassystemet.
Ett original PCV-system funkar faktiskt riktigt bra.

Angående IC, så kanske vatteninsprutning kunde vara ett alternativ?
Brorsan hade det på en volvo turbodiesel för länge sen, och det var som att slå på lustgas, när han aktiverade den :D