Re: Victors gråe Lj70
Postat: tis jul 17, 2012 19:32
Update!
Eftersom SOTen körs hör i området imorgon och på Torsdag har dagen ägnats åt att göra en hel del småsaker på den gråe
Började med att byta låset mellan passagerardörr och bakdörr, bra att kunna låsa där bak där allt värdefullt ligger...
Tog sedan lös ett av gångjärnen till lilla dörren då pinnen gått av, så den borrades ur, och sattes i en bult i stället så det sitter ihop
20120717_180902[1] by Vc1r, on Flickr
Efter det hoppade jag på att svetsa fast mina grävmaskinskrokar på kofångarn fram för lite mer lättåtkomliga dragöglor (höll ju för vinsch så borde la hålla...) Visst, ja, var i ett mindre täd häromdagen med rören på höger sida, så dom dåligt svetsade rören fick jag svetsa om idag då den börjat spricka!
20120717_180757[1] by Vc1r, on Flickr
Efter det, som syns på föregående bild så konstruerade jag 2st stropphållare som svetsades på huven, fars idé med kättingen
20120717_180811[1] by Vc1r, on Flickr
När detta var klart så åkte jag iväg till OkQ8 (inte billigt) och inhandlade 6 meter slang för att dra upp avluftningen till diffarna i motorutrymmet, blev kanske 1 meter kvar, så min gissning var inte så fel
När jag ändå låg under så smorde jag kardanknutarna, och till min fasa, när jag skulle sätta på nippeln på knuten mot f-låda på främre kardan rörde sig kardan upp 3-4mm inne i lådan Så lagret är väl totalslut, packboxen behöver också bytas... Hoppas bara den håller 2 körningar, Säter och Hedemora, sen lär det fan bli reparation!!
Fick även lite ordning i utrymmet bakom stolarna i dag (föregående ägare som satt Hi-liften tvärs över allt...
20120717_180840[1] by Vc1r, on Flickr
Just ja! Jag har ju klurat ihop en tillfällig hylsa+ fästplatta till ena torkararmen så det funkar tills jag får hem nytt
Någon som vet om man kan byta lager på utgående axel ur fördelningslådan till framaxel på plats, alltså utan att ta ner växellåda och fördelningslåda?? Måste paketet ner är det la lika bra att byta packboxen på utgående axel ur motorn också då den läcker...
Eftersom SOTen körs hör i området imorgon och på Torsdag har dagen ägnats åt att göra en hel del småsaker på den gråe
Började med att byta låset mellan passagerardörr och bakdörr, bra att kunna låsa där bak där allt värdefullt ligger...
Tog sedan lös ett av gångjärnen till lilla dörren då pinnen gått av, så den borrades ur, och sattes i en bult i stället så det sitter ihop
20120717_180902[1] by Vc1r, on Flickr
Efter det hoppade jag på att svetsa fast mina grävmaskinskrokar på kofångarn fram för lite mer lättåtkomliga dragöglor (höll ju för vinsch så borde la hålla...) Visst, ja, var i ett mindre täd häromdagen med rören på höger sida, så dom dåligt svetsade rören fick jag svetsa om idag då den börjat spricka!
20120717_180757[1] by Vc1r, on Flickr
Efter det, som syns på föregående bild så konstruerade jag 2st stropphållare som svetsades på huven, fars idé med kättingen
20120717_180811[1] by Vc1r, on Flickr
När detta var klart så åkte jag iväg till OkQ8 (inte billigt) och inhandlade 6 meter slang för att dra upp avluftningen till diffarna i motorutrymmet, blev kanske 1 meter kvar, så min gissning var inte så fel
När jag ändå låg under så smorde jag kardanknutarna, och till min fasa, när jag skulle sätta på nippeln på knuten mot f-låda på främre kardan rörde sig kardan upp 3-4mm inne i lådan Så lagret är väl totalslut, packboxen behöver också bytas... Hoppas bara den håller 2 körningar, Säter och Hedemora, sen lär det fan bli reparation!!
Fick även lite ordning i utrymmet bakom stolarna i dag (föregående ägare som satt Hi-liften tvärs över allt...
20120717_180840[1] by Vc1r, on Flickr
Just ja! Jag har ju klurat ihop en tillfällig hylsa+ fästplatta till ena torkararmen så det funkar tills jag får hem nytt
Någon som vet om man kan byta lager på utgående axel ur fördelningslådan till framaxel på plats, alltså utan att ta ner växellåda och fördelningslåda?? Måste paketet ner är det la lika bra att byta packboxen på utgående axel ur motorn också då den läcker...