Victors Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » lör dec 31, 2016 19:35

Ovanstående fel vart avklarat innan sista körningarna! Var jag som gjort en tabbe och kollat fel på markeringarna på veven så den stog helt åt helvete!

Sen har dock den bara blivit stående, var meningen att sätta igång efter sista körningarna, men pga att jag jobbar borta igen, och då även Mån-Fre så har inte motivationen varit på topp att hålla på..

DOCK! Idag fick den komma in i det nybyggda garaget! :D Har börjat riva bakaxeln för ombyggnationen till skivbromsar, samt ska jag riva ner tanken på en gång då den läcker rätt bra.. klurar på om man skulle delat den i presningen och bara spart övre halvan, då får jag den ovanför rambenen..

Nyss inkommen i nya garaget, lite bättre plats är det allt :D
Bild2016-12-31 10.54.37 by Vc1r, on Flickr

Hemgjort pressrör för att pressa av hjullagret.. Som var sopslut :mrgreen:
Bild2016-12-31 10.54.37 by Vc1r, on Flickr

(Klicka på bilden för å få fram videon)
Bild2016-12-31 10.05.05 by Vc1r, on Flickr

Fick fan inte i något bra för att dra ur bottenpluggen i tanken så blev att slanga..
Bild2016-12-31 15.16.21 by Vc1r, on Flickr

Blir Subaru leone framok, sen har jag för mig (är ju fan 1½ år sen jag köpte skiten :mrgreen: ) att det är patrolskivor, och blir en HDJ80 serie huvudbromscylinder!
Bild2016-12-31 15.45.51 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av sleeper_86 » sön jan 01, 2017 11:23

Är patrolskivorna solida? bakskivor?

Skulle behöva nått till min lille bil med så den numera går med pluggade bromsar bak.
(Helt fel tänk att koppla bort dom, jag vet. Men att trampa en gång och det stannar, kontra trippeltramp och ändå ingen större bromsverkan bak gjorde valet rätt lätt.)
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » sön jan 01, 2017 19:27

Nej, dom är ventilerade..

Dagens bekymmer då! Demontera tank!

Inga större bekymmer, kontakten till givaren, 2 rören till motorn, påfyllning och avluftning (Glömde dock av dom 2 sistnämnda och undrade varför tanken hängde kvar först :rodnar: )
Bild2017-01-01 11.43.31 by Vc1r, on Flickr

Nästa bekymmer! Täta alla anslutningar för att med tryckluft hitta läckan/orna! Var en plugg svetsad av en rörbit och 3mm plåt
Bild2017-01-01 11.43.49 by Vc1r, on Flickr

3 små hål hittades, dock inga i pressningen som jag trodde, 2 st låg under ett tankband, varav ett var en punktsvets till en skvalpplåt.

Och för den som undrar, såhär ser en Lj70 tank ut invändigt :D
Bild2017-01-01 14.25.28 by Vc1r, on Flickr

Tanken var ju att dela på den och fimpa den på mitten vid pressningen, men tror inte det kommer bli så bra, så just nu lutar det åt att beställa en båttank i rostfritt och klämma upp istället..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » sön jan 15, 2017 17:11

Det jobbas på i garaget, nya delar beställs och monteras!

Så vart ok fästet!
Bild2017-01-07 16.20.22 by Vc1r, on Flickr

Syns lite dåligt men vart tvungen att slipa ur litegranna i fästet då belägget tog i!
Bild2017-01-14 11.16.57 by Vc1r, on Flickr

Syns även att det är större skivor än oken är gjord för på radien på beläggen, men det blir bra det här!
Bild2017-01-14 11.17.11 by Vc1r, on Flickr

I samband med byte till skivor bak så böt jag även huvudbromscylindern till en med större kapacitet! Bolt-On! :tumbup:
Bild2017-01-14 16.20.28 by Vc1r, on Flickr

Fick hem en tank i fredags också! 49Liter rostfri som blir på originalplatsen med något rejält pansar under!
Bild2017-01-13 15.44.11 by Vc1r, on Flickr

Kom på ett nytt användningsområde för doktorsstolen vi har i garaget! Tanklyft! :mrgreen:
Bild2017-01-14 15.48.44 by Vc1r, on Flickr

Hål upptaget för anslutningar till tanken!
Bild2017-01-14 16.20.06 by Vc1r, on Flickr

Upptaget till påfyllningen, kommer nog gå använda originalröret om man kapar av det en bit!
Bild2017-01-14 16.20.16 by Vc1r, on Flickr

Så kommer det bli, ni får föreställa er en slang mellan den blåa nittigradarn och påfyllningen..
Har även vart och handlat bränslemätare idag som ska i där det röda locket sitter!
Bild2017-01-14 16.46.19 by Vc1r, on Flickr


Har kommit på varför bilderna plötsligt blivit så ljusa också :rodnar:
Kraschade baksidan på min xperia för ett par veckor sen, bö den men observerade inte att det satt en plastbit över kameralinsen :rodnar: Har dock pillat bort den nu så hoppas på bättre resultat igen! :mrgreen:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » sön jan 29, 2017 19:38

Update!

Har fått klart alla anslutningar till tanken, vart lite klur med påfyllningen men löste sig bra! Bilen är startad och går också!
Bild2017-01-28 15.33.23 by Vc1r, on Flickr
Bild2017-01-28 15.33.38 by Vc1r, on Flickr

Slängde på lite färg också, även kletat på glasfiberspackel på skarvarna i händelsen av att det skulle vara en por..
Bild2017-01-29 16.39.51 by Vc1r, on Flickr

Kommer bli en förhöjning hela vägen ut så småningom och ovanpå det ett lock så det blir tätt! DOck är bromsarna högre prio än det just nu!

Bromsarna ja! Hade nog en jäkla massa tur för var det tight på andra sidan var det nog ännu mera tight här :mrgreen:
Bild2017-01-29 16.39.25 by Vc1r, on Flickr

Bara inhandla lite skruv i veckan så ska man kunna sätta ihop och lufta nästa vecka!
Bild2017-01-29 16.39.37 by Vc1r, on Flickr


Söker fortfarande efter allla handbromsvajrar och fästen till en jimny!
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » lör maj 27, 2017 17:46

Börjar fundera på motorbyte igen.. Verkar som att mina år med hård offroadkörning börjar märkas, har problem nu med att den går ojämnt som fan ibland, och idag var det snäppet värre när det lät som rejält ventilknack någonstans däremellan.. Vid provgasning hemma sen hördes det bara 2 gånger, sen vart det tyst och den gick bra igen..

Dock vet jag inte vad man ska ha isåfall, motor är klart dock, om617/602/605 ska det bli, på sikt lite fränare Turbo och pump.. Dock vill jag ha automat, vad rekommenderar folket? Är ju en rätt kort bil, så låda+ fördelningsl. får ju inte bli för långt..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » fre jun 02, 2017 19:45

Nähä! Tomt med tips här verkar det som!

Testar lite enklare då, fristående bra fördelningslåda, vad ska man ha!? Motor och låda blir antingen en 602 eller en 603 om jag får fatt på mått så jag ser om den går i, parat med en 722.3 låda..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Fisketorp » fre jun 02, 2017 19:57

Höger dropp på en sådan?

Annars varför inte en komplett drivlina från Nissan eller mitsu?
Mercedes motorer pratats det om i en annan tråd här, kika in där så får du tips.

Inte se över rovan du har i istället?
Blir ju lite enklare än att måtta in nytt paket som inte får bli för långt.

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av trooper » lör jun 03, 2017 22:13

Du har inte funderat på att stoppa i en 1kzt i motorrummet ?.
Den 1kzt jag monterade i min går helt sjukt bra.
0 till 100 med 5,29 i axlarna och 37" däck tar inte många sekunder.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » sön jun 04, 2017 10:46

trooper skrev:Du har inte funderat på att stoppa i en 1kzt i motorrummet ?.
Den 1kzt jag monterade i min går helt sjukt bra.
0 till 100 med 5,29 i axlarna och 37" däck tar inte många sekunder.

Jodå, men dels ska man ha turen att först hitta en, och när man väl hittar en ligger bara motorn på typ 20.000..
Fisketorp skrev:Höger dropp på en sådan?

Annars varför inte en komplett drivlina från Nissan eller mitsu?
Mercedes motorer pratats det om i en annan tråd här, kika in där så får du tips.

Inte se över rovan du har i istället?
Blir ju lite enklare än att måtta in nytt paket som inte får bli för långt.
Kommer fan inte ihåg om det är höger eller vänster drop :roll:

mercamotor är väl just för tillgängligheten, och stryktåligheten, samt det faktum att det sitter mekpump på dom, på sikt kommer den inte tt förbli original, varken turbo eller pump..

Visst, skulle det vara enklare att bara se över motorn som sitter i, men definitift i slutändan inte lika kul :D (Eller fränt) Ang. längd så kommer jag även troligtvis att flytta bakaxeln typ 2-3dm för att få mer plats, har tänkt den tanken ett tag också, visst är bilen jävligt smidig just nu, men många gånger ställer även hjulbasen till det, då man hamnar med både framhjul och bakhjul vid en kant och då står man där..

Och Trots höjden och det korta utsticket så är kofångaren rätt ofta i stenar el. dylikt när man går över dom..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av trooper » sön jun 04, 2017 19:38

Victor skrev:Börjar fundera på motorbyte igen.. Verkar som att mina år med hård offroadkörning börjar märkas, har problem nu med att den går ojämnt som fan ibland, och idag var det snäppet värre när det lät som rejält ventilknack någonstans däremellan.. Vid provgasning hemma sen hördes det bara 2 gånger, sen vart det tyst och den gick bra igen..

Dock vet jag inte vad man ska ha isåfall, motor är klart dock, om617/602/605 ska det bli, på sikt lite fränare Turbo och pump.. Dock vill jag ha automat, vad rekommenderar folket? Är ju en rätt kort bil, så låda+ fördelningsl. får ju inte bli för långt..
En kompis håller på att montera in en om6..nånting i sin Defender 90.
Han skall para ihop mercans aut med Defenderns fördelningslåda.
Nån mekanisk verkstad skulle göra en adapter för att göra detta möjligt.
En LR 90 är väl ungefär lika kort som en Lj70 så det borde väl fungera bra i din bil med.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » tis jun 06, 2017 11:11

trooper skrev:
Victor skrev:Börjar fundera på motorbyte igen.. Verkar som att mina år med hård offroadkörning börjar märkas, har problem nu med att den går ojämnt som fan ibland, och idag var det snäppet värre när det lät som rejält ventilknack någonstans däremellan.. Vid provgasning hemma sen hördes det bara 2 gånger, sen vart det tyst och den gick bra igen..

Dock vet jag inte vad man ska ha isåfall, motor är klart dock, om617/602/605 ska det bli, på sikt lite fränare Turbo och pump.. Dock vill jag ha automat, vad rekommenderar folket? Är ju en rätt kort bil, så låda+ fördelningsl. får ju inte bli för långt..
En kompis håller på att montera in en om6..nånting i sin Defender 90.
Han skall para ihop mercans aut med Defenderns fördelningslåda.
Nån mekanisk verkstad skulle göra en adapter för att göra detta möjligt.
En LR 90 är väl ungefär lika kort som en Lj70 så det borde väl fungera bra i din bil med.
Säker på att han inte tar hela växellådepaketet? Verkar ju vara lika som på min att dom är ihopbyggda, men visst, de är klart, går ju å göra en gavel till en sådan med och därmed få den fristående :tumbup:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70

Inlägg av Victor » lör jun 10, 2017 16:35

Lite reparationer idag! Upptäckte vid tvätt efter Bessemerträffen att alla utom en pinnbult gått av till frihjulsnavet på passagerarsidan, så beställde nya grejjer från roughtrax som landade på ombudet igår :tumbup:

(Någonstans innan dom här bilderna hände en fadäs också, men den finns det inga bildbevis på, men det kan ha innefattat en uppstart medans den stod på pallbockar utan att lägga ur växel varvid bilfan aldrig hoppat igång så fort tidigare och hoppade ner på golvet och in i en pelare.. Meeeeeeen det är det bara jag som vet något säkert om :mrgreen: )

Här saknas det något.. Den observante noterar även den avdragna bulten till locket, den hände för ett par år sen :mrgreen:
Bild2017-06-10 11.14.25 by Vc1r, on Flickr

Nu ser det bättre ut!
Bild2017-06-10 13.46.55 by Vc1r, on Flickr

Fixade den avdragna i locket på en gång..
Bild2017-06-10 13.46.59 by Vc1r, on Flickr

Konstaterade nyss att den har ju hållt i 5 år för mig nu, så med nya bultar borde den ju hålla 10 år, minst? :mrgreen:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Signing out]

Inlägg av Victor » fre jun 30, 2017 19:02

Jahapp! Vart visst en kort säsong i år!

Vi körde ju våran första officiella träning i Hedemora i Söndags, och tydligen tyckte bilen att det var en lämplig dag att få hjärtstillestånd på, så pacemaker håller på och letas för fullt tills jag kan hitta en lämplig organdonator..

Så lär dröja ett tag innan den syns ute igen!
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Signing out]

Inlägg av Victor » ons jul 05, 2017 20:54

Kommer inom kort nog snart hem en kompis till toyotan, mer om det på söndag ;)

Har hittat motor också! Turbokonverterad om603 komplett för 7000! Så den ska hem snarast också! Bra timing för det här är sista veckan innan semester :D
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Skriv svar