Victors Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av dansken » lör jan 05, 2013 19:22

Blir bra det där :tumbup:

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Privatperson » lör jan 05, 2013 19:32

Victor skrev: Till ljudet då, trodde att det skulle låta en hel del mer med tanke på grovleken, samt dom starter jag gjort innan jag fick dit dämparn, men med dämparen på blev den nästan tystare än innan jag bytte systemet.. Blev ett väldigt dovt ljud, ackompanjerat av lite turbovissel, ska ut en runda ikväll för att höra hur det låter under färd (Inparkerad just nu)
efter ett tag när dämparn fått lite sot i sig så dämpar den inte så bra längre :rock:
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » sön jan 06, 2013 16:49

Och så vart det :mrgreen:
Bild
2013-01-06 13.53.43-4 by Vc1r, on Flickr

Före:
Bild
2013-01-05 10.29.22 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av frank » sön jan 06, 2013 17:40

Blev ju lite mer lagom nu. :tumbup:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » sön jan 06, 2013 17:46

Jo, din gamla sats passade ju fint på den här också :mrgreen:

Prövar dock nu att åka med dom bakdämparna som satte på, dels på grund av att dom är lite längre, dels så är ena fästet fel på ena dämparen.. (bult istället för ögla)
Funkar det inte så får jag byta senare :)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » lör mar 23, 2013 14:34

Fick ju en tvåa på handbromsen igår när jag var in och besiktade bilen, så idag rev jag ner högersidan och kollade läget lite, Backarna slut, och troligt haveri på oljetätningar i axeln.

Så skruvade ihop det igen, och gick in och beställde nya backar, monteringssats, trummor och oljetätningar till båda sidor från euro4x4parts.com, inklusive frakt och moms gick det på den nätta summan av ca 3000 SEK, inte så farligt tycker jag med tanke på att BDS i Sverige tar ca 1200Sek för bara backar...

Så med lite tur borde grejerna vara här på Tors/fre nästa vecka och det kan bli lite skruva i helgen :tumbup:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » sön mar 24, 2013 18:03

Har märkt att jag måste modifiera Panhardstaget (Heter väl så? Staget från axel till ram) bak också, bakaxeln är duktigt överskjuten åt höger.

Så tänkte jag skulle ha sänkt ner fästet i karossen, känns som att det är smidigast, men finns det någon tumregel för hur långt? Typ ska ner lika många tum som bilen är höjd eller så...? Måste finnas folk som gjort detta som kan bättre än mig :D
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av macke » sön mar 24, 2013 21:10

Gör så att staget ligger rakt när bilen står plant
TGB 13

tias240
Hemmastadd
Inlägg: 106
Blev medlem: lör apr 23, 2011 18:21
Ort: Borlänge

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av tias240 » sön mar 24, 2013 21:12

man brukar sträva efter att det ska ligga jäms med bakaxeln, åtminstone på gata, vet inte hur det funkar i skogen
Mvh Tias

K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » tis apr 09, 2013 20:49

ar bytt trumor bak och handbromsbackar, samt vajrarna inne i trummorna, då jag fick underkänt på bes på Handbroms, men blev inte så stor skillnad... Bilen står ju iofs still nu med handbromsen i motlut, men att dra i handbromsen och köra iväg är inga problem... :roll:

Är den dålig på just dom här, eller är det en kombination av stora hjul, stor vikt som gör att den inte orkar hålla emot? Något att göra nåt åt?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av frank » tis apr 09, 2013 20:55

Handbromsen är riktigt värdelös orginal på toyotorna tycker jag.
Fick aldrig min att ta riktigt bra, sen sitter ju wiren rätt utsatt vid offroadkörning.

Jag hade satsat på att skivbromskonvertera och använda ok med handbromsfunktion.
Har gjort så på min och de funkar fint.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Mika_karlsson
Hemmastadd
Inlägg: 173
Blev medlem: lör jun 04, 2011 0:10
Ort: vetlanda

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Mika_karlsson » tis apr 09, 2013 22:14

Min handbroms funkar bara vid besiktning. Man får spänna satan både på vajern och i cylindern. Jag funderar starkt på att göra som Frank, skivbromsar med handbroms i oken
2 st Toyota Landcruiser lj70
Scania lbs 110 super 6x2
Volvo n86 4x2
Toyota hilux bruksbil
Kawasaki z1000

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av AndersW » ons apr 10, 2013 8:18

Victor skrev:Har märkt att jag måste modifiera Panhardstaget (Heter väl så? Staget från axel till ram) bak också, bakaxeln är duktigt överskjuten åt höger.

Så tänkte jag skulle ha sänkt ner fästet i karossen, känns som att det är smidigast, men finns det någon tumregel för hur långt? Typ ska ner lika många tum som bilen är höjd eller så...? Måste finnas folk som gjort detta som kan bättre än mig :D
Mitt är förlängt ca 6-7 cm mitt på staget, funkar bra.

/Anders

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Runekebab » ons apr 10, 2013 8:35

AndersW skrev:
Victor skrev:Har märkt att jag måste modifiera Panhardstaget (Heter väl så? Staget från axel till ram) bak också, bakaxeln är duktigt överskjuten åt höger.

Så tänkte jag skulle ha sänkt ner fästet i karossen, känns som att det är smidigast, men finns det någon tumregel för hur långt? Typ ska ner lika många tum som bilen är höjd eller så...? Måste finnas folk som gjort detta som kan bättre än mig :D
Mitt är förlängt ca 6-7 cm mitt på staget, funkar bra.

/Anders
X2
Toyota Lj70

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » fre apr 12, 2013 11:34

Då var ombes avklarad då med blankt papper, men han ville nog gärna ge mig en tvåa för spegeln :mrgreen:

Tog helt enkelt bort den, då jag tyckte den var lite löjlig... Kommer in i hallen, blir välkomnad och så säger han "Jaha, trasigt spegelglas höger sida, är det bytt" och kollar igenom bilen till högersidan...
"Nä, den är borta" säger jag precis som han ser det, förklarar att jag fick godkännande att göra så vid kontrollbes.
"Jaha, vad är det för årsm. på den här då?"
"Är en -87"
"Ah, då ska vi kolla i mina papper lite"
Han går till datorn, rotar runt och kollar i 5 min, ger upp och går mot bilen och säger med besviken röst "Får väl släppa den då" :mrgreen: UP YOURS :mrgreen:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Skriv svar