Victors Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » sön dec 30, 2012 17:22

Nuså! Nu är systemet byggt och sitter på sin plats!

Gjorde som Frank har gjort och kapade ur karossfästet in till befintligt hål, uj vad mycket bättre det vart då :D Vart tvungen att ta ett litet hörn i bakre plåten också, men tror inte det ska vara någon fara...

Lite bilder på fanskapet då!

Var bara tvungen att ta en jämförelsebild på gamla vs nya, en viss skillnad :lol:
Bild
2012-12-29 13.12.18 by Vc1r, on Flickr

Här finns ju en stor bov i ett avgassystem egentligen, tänkte bygga en egen, men efter jag fick se formen på den sket jag i det så länge...
Bild
2012-12-29 13.12.27 by Vc1r, on Flickr

Här syns det bra hur jag kapade ur fästet... (Ja, golvet är lite dåligt precis där :lol: )
Bild
2012-12-30 11.20.07 by Vc1r, on Flickr

Och så blev det, vääldigt likt Franks, men fanns inte så mycket plats för flexröret, så då vart det så!
Bild
2012-12-30 15.45.34 by Vc1r, on Flickr

Och så ser det nu ut i hjulhuset...
Bild
2012-12-30 15.45.45 by Vc1r, on Flickr


Till ljudet då, trodde att det skulle låta en hel del mer med tanke på grovleken, samt dom starter jag gjort innan jag fick dit dämparn, men med dämparen på blev den nästan tystare än innan jag bytte systemet.. Blev ett väldigt dovt ljud, ackompanjerat av lite turbovissel, ska ut en runda ikväll för att höra hur det låter under färd (Inparkerad just nu)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av dansken » sön dec 30, 2012 18:15

Blev ju bra d :tumbup: ... Skulle precis skicka bild på hur jag gjort, men då behövs inte det :D .

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Robe » sön dec 30, 2012 18:19

Smidigt! Hur gör ni med upphängning när ni bygger eget? Original är det ju upphängt i gummikuddar.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » sön dec 30, 2012 18:57

På förra systemet hade jag svetsat en avgasklamma i bakre karossfästet, funkade bra..

På det här vart jag lite lat på slutet och svetsade 2 st pinnar i ramen in under dämparen som jag sedan svetsade den i, får sitta så länge det håller så får det bli en annan lösning sen...
Denna är ju inte optimal då alla vibrationer går rakt upp i svetsarna, kommer ju så småningom att spricka, men den dagen, den sorgen..

Dansken - :tumbup:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av frank » sön dec 30, 2012 20:02

Blev ju kanonbra det där ju. :tumbup: Behövs inte mycket ljuddämpare på en turbomotor då turbon i sig är en väldigt effektiv ljuddämpare.

Jag brukar köpa gummikuddar som liknar ett motorfäste i miniatyr typ när jag hänger upp mina avgassytem, funkar hur bra som helst.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » sön dec 30, 2012 20:15

Frank - Jo, det vet jag att turbon i sig är effektiv, slår ju sönder ljudet så att säga... Men det märktes då inte med förra systemet :lol:

Just det! Kände lite på avgasimpellern i turbon när jag ändå var ända inne, den glappar kanske 1-1½-2mm radiellt (Upp och ned alltså), inget axielt (ut & in), med andra ord inte mycket, men är det något att bry sig i, eller stundar turbobyte?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av dansken » sön dec 30, 2012 20:33

Victor skrev:Frank - Jo, det vet jag att turbon i sig är effektiv, slår ju sönder ljudet så att säga... Men det märktes då inte med förra systemet :lol:

Just det! Kände lite på avgasimpellern i turbon när jag ändå var ända inne, den glappar kanske 1-1½-2mm radiellt (Upp och ned alltså), inget axielt (ut & in), med andra ord inte mycket, men är det något att bry sig i, eller stundar turbobyte?
Inget att bry sig om....

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av frank » sön dec 30, 2012 22:24

dansken skrev:
Victor skrev:Frank - Jo, det vet jag att turbon i sig är effektiv, slår ju sönder ljudet så att säga... Men det märktes då inte med förra systemet :lol:

Just det! Kände lite på avgasimpellern i turbon när jag ändå var ända inne, den glappar kanske 1-1½-2mm radiellt (Upp och ned alltså), inget axielt (ut & in), med andra ord inte mycket, men är det något att bry sig i, eller stundar turbobyte?
Inget att bry sig om....
Instämmer med Dansken, brukar alltid vara lite glapp i impelleraxeln, då är det värre när den knappt går att snurra runt och det hugger till när man vrider axeln... Hade detta fenomenet på min turbo innan jag bytte den.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » sön dec 30, 2012 22:47

Dåså :)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » tis jan 01, 2013 16:22

Under provturen efter avgasbygget så hoppade ju naturligtvis servopumpsremmen av, så blev lite tungstyrt :lol:
Tänkte jag fixar det idag eftersom dom visa sagt att det skulle bli fint väder..
Sagt och gjort, ut efter lunchen, fick dit den på skivorna, då var den rätt slak, väl under bilen fick jag se att den ena av generator remmarna hade vänt sig ett kvarts varv på vevaxeln :shock: S var bara att släppa där också...

Sen kunde jag naturligtvis inte hålla mig heller, så jag skruvade på pumpen lite till, så är påställd ungefär ett varv totalt nu..
Men under provkörningen så fick jag se att laddet går ända upp till i alla fall 1.4 bar, rätt fort, så ska nog ta och göra om lite på wastegaten, justerar staget och kopplar in wastegate igen istället så den spärrar...

Hur har ni andra gjort här? Bilder emottages tacksamt :)

Hann ju även med att tappa servoremmen idag igen, så lär nog byta den (och dom andra 2 nu :lol: )

Edit: Kom på en sak till, mina framfjädrar passar inte i tallrikarna på axeln, dem är lite för stora. Är detta något som ändrades med nya upphängningen, för tror satsen som sitter på min är till nya, sitter silvertejpsbit som jag har för mig det står J8 -92 på, dena karossen heter väl J7 om jag inte missminner mig?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av kalle » tis jan 01, 2013 16:54

J8 är ju helt fel bil,HDJ80 mm. köp rätt från Andreas Bs LJ slakt istället då, då.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » tis jan 01, 2013 17:11

Fel av mig, Fjädrarna är märkta med Lj70-93, och dämparna är märka med J8...
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av frank » tis jan 01, 2013 18:15

Victor skrev:Fel av mig, Fjädrarna är märkta med Lj70-93, och dämparna är märka med J8...
Det är inte samma fjädrar och dämpare på gamla och nya chassit. Så du har fel fjädrar på din Lj.
Så jag instämmer med kalle, köp AndreasB:s fjädrar... och dämparna med kanske, så får du rätt grejer.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » tis jan 01, 2013 18:18

Som jag misstänkt då... Jävla klåpare som haft den tidigare :aargh:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Toyota Landcruiser Lj70 [Creepycruiser]

Inlägg av Victor » lör jan 05, 2013 17:42

Bild
2013-01-05 14.24.25 by Vc1r, on Flickr

Nu vart det ju lite bättre höjd, återstår bara att fixa bak imorgon :mrgreen:
Vart ca 3½" högre mätt mellan nav och hjulhus fram med dessa fjädrar, så dom andra var verkligen helt åt fanders :mrgreen:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Skriv svar