Tack hörrni!
Lillgrabben mår helt bra nu vilket är skönt! Det blir en operation till innan midsommar men den här gången ska det inte vara lika omfattande som tidigare. Säger dom
Men Elmia gick bra! Mycket folk och intressanta byggen. Kul att träffa flera av er härifrån!
I år stod jag i SMK Uppsalas monter och representerade offroad-sektionen tillsammans med 4 andra bilar.
IMG_8009 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Ett lite udda bygga designat av Fredrik Mahlin. Inga dämpare förutom ett bump stopp mitt över axeln. En hydraulkolv på fram- respektive bakaxeln som är krosskopplade och kan styras manuellt. Ingen åka-snabbt-bil men den är riktigt häftig i terrängen!
IMG_8070 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Recon
IMG_8307 by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8301 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Factor 55 Ultra hook
IMG_8254 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Nästan 80´000 besökare under dessa 4 dagar.
C6663B87-1058-41E7-87C6-3C328CB1A635 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Träffade Rickard Rydell som senare kom förbi vår monter och frågade lite om vår tävlingsform
IMG_8185 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Jag besökte några av de 42 team som tävlade i Påsksladden (drifting) och jäklar vad med stålar en del plöjer ner! Team Åhgren drifting från Uppsala med en LSR V8 (billet alul) med kompressor som spottade ut runt 900 häst vid 1 bars laddtryck. Riktigt fet! Saknas bara lite Öhlinare på den
IMG_8116 by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8117 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Efter 4 dagar var det skönt att packa ihop och få komma hem. Så man kunde förbereda inför första testet offroad efter motorbytet! Tack Elmia och Bilsport motorshow för i år!
1E1DCC64-7FF3-4FD0-BE63-0FEAA3F7CF74 by
Robin Vesterlund, on Flickr
2 dagar innan storträffen på Rörken i Uppsala så upptäckte jag av en slump att ena lambdan hängde löst under Recon! Den hade gått av på något vis. Antingen om den fått en smäll när jag lyft i/ur motorn eller om en gren smällt till den när jag körde några meter på ett kalhygge. Mer offroad än så har jag inte kört! Men givetvis gick det inte att få tag på en sån lambda längre (hade utgått hos Toyota) så jag fick köpa en till en nyare 1UZ och göra en adapterfläns.
IMG_8549 by
Robin Vesterlund, on Flickr
De gamla strålkastarna var helt sopslut, så ett par kina LEDs fick åka dit istället (sparar originalen för besiktningen).
IMG_8481 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Jag köpte en LED-antenn från Mahlin för att utvärdera om den klarar användning i skogen. Såg rätt kul ut
IMG_8632 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Passade på att ta lite bilder innan premiärturen... ibland går det lite för vilt till så några fin-bilder är ju kul att ha!
IMG_8452 (1) by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8449 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Sen var det dags. Premiär offroad! Jääääklar vad najs med kombinationen V8 och automat! Så jäkla skönt att slippa slira koppling hela tiden och kraften från V8an är så go!
IMG_8634 by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8637 by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8648 by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8582 by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8644 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Tyvärr drog jag av båda drivaxlarna fram då jag inte fått dit låsringarna inne i RCV-knutarna (dyrt misstag) men WEZ Mekaniska i Uppsala hade material hemma så hade tillverkade 2 nya åt mig i Orvar Supreme stål och sen skjutsade jag pinnarna till Sala Härdarna så de härdas till 47 HRC. Väntar på de just nu, förhoppningsvis är de klara imorgon.
IMG_8695 by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8692 by
Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8849 by
Robin Vesterlund, on Flickr
Näst på tur är att visa upp Recon nu på fredag 24/5 hos Stockholms Vattenskärning i Kungsängen, Stockholm, på deras 30-års firande. Blir en lång meck-kväll imorgon då transporten ankommer på torsdag efter jobbet.
/Robin