Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: ons apr 04, 2018 9:49
Nu kan jag äntligen andas ut!
Kort sammanfattning:
För några månader sedan rullade jag runt med Jeepen och förstörde huv, front och framskärmar.
För drygt 30 dagar sedan fick jag en förfrågan från SBF att ställa Jeepen i deras monter på mässan Bilsport performance and custom motor show på Elmia.
Varje dag efter jobbet (ibland även före) och varje helg har tillbringats i garaget för att hinna utföra alla modifieringar jag vill göra innan jag ställde ut den inför 84´000 personer i 4 dagar.
Lite av det jag hann med:
- ARB diffspärr i framaxeln
- Ny utväxling i framaxeln
- Hydroassist på framaxeln
- Uppkapad motorhuv
- Nya rör-framskärmar
- Nya sidoskydd, "rock slides"
- Nya bakre hjulhus
- Spacklat, slipat och lackat hela bilen med U-pol Raptor och färgat med Moss green (originalkulör på min jeep)
- Nya undra länkarmar i 7075 aluminium
Jag jobbade in i det sista och den sista lacken torkade under natten innan avfärd till Jönköping.
Tack till alla som hjälpt mig så jag hann klart till mässan. Det hade aldrig gått utan er hjälp!
Södermalms maskin AB
Offroad Worx
Upplands Bilfärg AB
Stockholms Vattenskärning AB
PBZ
Factor 55
Justdifferentials
Nitro Gear
Tack till Robin "bjorntass" som ställde upp som chaufför hela helgen.
Även stort tack till min sambo som tog hand om hemmet och dottern denna period
Lite fler bilder under ombyggnationen som jag inte delat med mig så mycket av.
PSC cylinder med genomgående kolvstång ersätter parallellstaget. Jag behåller styrstaget från snäckan ned till knuckeln så det är fortfarande en mekanisk överföring = för besiktningens skull.
Pumpen kommer bytas ut till en högflödes från PSC.
Eftersom bakaxeln flyttats bakåt en bit så blev det väldigt mycket luft framför bakhjulen. Det såg inte så bra ut (tycker jag) så nya paneler i aluminium fick det bli. Här testar jag olika design på panelerna innan jag la mallen på aluminiumet och skar ut de med vinkelkapen.
Börjar ta form.
Jag fick hjälp av upplands bilfärg AB att lacka huv, dörrar och grill. Resten lackade jag själv. U-pol Raptor som de blandade till i kulören moss green (går att blanda till vilken kulör som helst).
Raptorn var väldigt lättapplicerad! I princip omöjligt att få rinningar och eftersom den är såpass tjock så är underarbetet inte fullt lika känsligt som en vanlig slät billack.
Öhlins ville synas på bilen så de fick bakskärmarna. Här är några förslag på design och färg som de gjorde.
Kvällen innan avfärd. Dottern har nu lärt sig att hitta pappa genom att peka på dörren som går ut till garaget och göra brum-ljud. Hon tycker det är svinkul att stå i sätet, hålla i ratten och trycka på knappar. Det blir nog bra det här
På väg ner till Jönköping. Givetvis var det kö genom Stockholm men i övrigt rullade det på i påsktrafiken!
Framme vid mässan! Fel märke på dragbilen men man tager vad man... får låna
Recon drog mycket uppmärksamhet på mässan och jag fick många frågor kring bilen och tävlingsformen. Det var roligt att få träffa så många "IRL" som följt bygget genom åren på olika sociala medier (och detta forum). Riktigt kul! Även en del personer från andra länder i Europa som kände igen bygget kom fram och pratade lite kring offroaden i Sverige.
Här kommer några bilder från montern:
Nästa deadline är Lodbrok-tävlingen i Borås slutet av maj! Det är trots allt en hel del kvar att göra tills dess men jag får nog ägna mig åt hushållssysslor några veckor till innan jag vågar mig ut till garaget igen!
/Robin
Kort sammanfattning:
För några månader sedan rullade jag runt med Jeepen och förstörde huv, front och framskärmar.
För drygt 30 dagar sedan fick jag en förfrågan från SBF att ställa Jeepen i deras monter på mässan Bilsport performance and custom motor show på Elmia.
Varje dag efter jobbet (ibland även före) och varje helg har tillbringats i garaget för att hinna utföra alla modifieringar jag vill göra innan jag ställde ut den inför 84´000 personer i 4 dagar.
Lite av det jag hann med:
- ARB diffspärr i framaxeln
- Ny utväxling i framaxeln
- Hydroassist på framaxeln
- Uppkapad motorhuv
- Nya rör-framskärmar
- Nya sidoskydd, "rock slides"
- Nya bakre hjulhus
- Spacklat, slipat och lackat hela bilen med U-pol Raptor och färgat med Moss green (originalkulör på min jeep)
- Nya undra länkarmar i 7075 aluminium
Jag jobbade in i det sista och den sista lacken torkade under natten innan avfärd till Jönköping.
Tack till alla som hjälpt mig så jag hann klart till mässan. Det hade aldrig gått utan er hjälp!
Södermalms maskin AB
Offroad Worx
Upplands Bilfärg AB
Stockholms Vattenskärning AB
PBZ
Factor 55
Justdifferentials
Nitro Gear
Tack till Robin "bjorntass" som ställde upp som chaufför hela helgen.
Även stort tack till min sambo som tog hand om hemmet och dottern denna period
Lite fler bilder under ombyggnationen som jag inte delat med mig så mycket av.
PSC cylinder med genomgående kolvstång ersätter parallellstaget. Jag behåller styrstaget från snäckan ned till knuckeln så det är fortfarande en mekanisk överföring = för besiktningens skull.
Pumpen kommer bytas ut till en högflödes från PSC.
Eftersom bakaxeln flyttats bakåt en bit så blev det väldigt mycket luft framför bakhjulen. Det såg inte så bra ut (tycker jag) så nya paneler i aluminium fick det bli. Här testar jag olika design på panelerna innan jag la mallen på aluminiumet och skar ut de med vinkelkapen.
Börjar ta form.
Jag fick hjälp av upplands bilfärg AB att lacka huv, dörrar och grill. Resten lackade jag själv. U-pol Raptor som de blandade till i kulören moss green (går att blanda till vilken kulör som helst).
Raptorn var väldigt lättapplicerad! I princip omöjligt att få rinningar och eftersom den är såpass tjock så är underarbetet inte fullt lika känsligt som en vanlig slät billack.
Öhlins ville synas på bilen så de fick bakskärmarna. Här är några förslag på design och färg som de gjorde.
Kvällen innan avfärd. Dottern har nu lärt sig att hitta pappa genom att peka på dörren som går ut till garaget och göra brum-ljud. Hon tycker det är svinkul att stå i sätet, hålla i ratten och trycka på knappar. Det blir nog bra det här
På väg ner till Jönköping. Givetvis var det kö genom Stockholm men i övrigt rullade det på i påsktrafiken!
Framme vid mässan! Fel märke på dragbilen men man tager vad man... får låna
Recon drog mycket uppmärksamhet på mässan och jag fick många frågor kring bilen och tävlingsformen. Det var roligt att få träffa så många "IRL" som följt bygget genom åren på olika sociala medier (och detta forum). Riktigt kul! Även en del personer från andra länder i Europa som kände igen bygget kom fram och pratade lite kring offroaden i Sverige.
Här kommer några bilder från montern:
Nästa deadline är Lodbrok-tävlingen i Borås slutet av maj! Det är trots allt en hel del kvar att göra tills dess men jag får nog ägna mig åt hushållssysslor några veckor till innan jag vågar mig ut till garaget igen!
/Robin