Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Bullen » tis feb 09, 2016 23:42

Puuh, 98 sidor tur att det var lugnt på jobbet ikväll så man hann igenom alla sidorna. Ett strålande exempel på hur ett bygge spårar ur när offroad febern sätter in. Drabbades själv för några år sedan men inte så brutalt som ditt bygge. Kul att se att man kan bygga snyggt och bra konstruerat, din dikesvisit visar väl på det senare. Tråden kommer följas med spänning :tumbup:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tis feb 09, 2016 23:53

Bullen skrev:Puuh, 98 sidor tur att det var lugnt på jobbet ikväll så man hann igenom alla sidorna. Ett strålande exempel på hur ett bygge spårar ur när offroad febern sätter in. Drabbades själv för några år sedan men inte så brutalt som ditt bygge. Kul att se att man kan bygga snyggt och bra konstruerat, din dikesvisit visar väl på det senare. Tråden kommer följas med spänning :tumbup:
Alltid lika imponerande när folk orkar plöja igenom alla sidorna :tumbup: Det har blivit en del, får nog sätta mig och läsa igenom de snart jag med! Tack ska du ha, nu blev det 99 sidor :lol:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av olle67 » ons feb 10, 2016 10:33

Ja,detta bygge e alltid kul o läsa om. :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Bullen » ons feb 10, 2016 19:26

Alltid lika imponerande när folk orkar plöja igenom alla sidorna :tumbup: Det har blivit en del, får nog sätta mig och läsa igenom de snart jag med! Tack ska du ha, nu blev det 99 sidor :lol:[/quote]

Har ett sånt jobb så ibland har jag inget att göra så då går jag igenom trådar på forumet och ibland hittar man några som är värda att läsa.
Man kommer på mycket saker som man kan tillämpa på sitt eget fordon + att vissa saker som man vill göra är det ibland någon som har testat och bevisat att det inte funkar. Alltid lika roligt att gå tillbaka i sin egen tråd och titta vad man hittat på för stolleheter :tumbup:

Har du koll på hur mycket pengar du lagt ner på bilen sedan inköp ? Jag vet hur mycket jag lagt ner på min och det är långt ifrån dina inköp så jag kan tänka mig hur mycket som ligger i bilen.
Men va fan, hade det inte pengarna gått åt till bilen så hade man druckit upp dom på öl :beer:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av olle67 » ons feb 10, 2016 21:00

Tänk om ja hade samma driv till min cj-7.. :( eller Hummern eller Dodgen eller Mercuryn,mm,mm,mm
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor feb 11, 2016 16:06

Bullen skrev: Har ett sånt jobb så ibland har jag inget att göra så då går jag igenom trådar på forumet och ibland hittar man några som är värda att läsa.
Man kommer på mycket saker som man kan tillämpa på sitt eget fordon + att vissa saker som man vill göra är det ibland någon som har testat och bevisat att det inte funkar. Alltid lika roligt att gå tillbaka i sin egen tråd och titta vad man hittat på för stolleheter :tumbup:

Har du koll på hur mycket pengar du lagt ner på bilen sedan inköp ? Jag vet hur mycket jag lagt ner på min och det är långt ifrån dina inköp så jag kan tänka mig hur mycket som ligger i bilen.
Men va fan, hade det inte pengarna gått åt till bilen så hade man druckit upp dom på öl :beer:
Har valt att INTE spara kvitton... då skulle man nog få en rätt rejäl ångest :lol:
olle67 skrev:Tänk om ja hade samma driv till min cj-7.. :( eller Hummern eller Dodgen eller Mercuryn,mm,mm,mm
Du har ju alltid massa balla projekt men du säljer dom innan du hunnit klart! Lägg av med det! :mrgreen:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av olle67 » tor feb 11, 2016 21:26

SANT..länge sen ja passera 300 usa bilar, :mrgreen:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons feb 17, 2016 8:31

När jag beställde mina dämpare från FOA för ca ett år sedan så valde jag gängade ytterrör och "EvenFlow" kolv som ska vara bättre än original. När jag fick hem dämparna så var röret ogängat och när jag shimsade om dämparna så såg jag att det var originalkolven inuti.
Nu när det börjar bli dags att gå coilover (fjäder runt stötdämparen) så tog jag tag i detta. Mycket mailande fram och tillbaka med FOA och till slut gick de med på att skicka gängade ytterrör och kolvar om jag köpte hårdvaran som behövs för coilover setup (fjädersäten osv).

De sa att de hade skickat paketet och ett par dagar senare frågade jag om spår ID. Fick inget svar så jag mailade dom igen efter ett par dagar. Inget svar... så höll det på i nästan två veckor. Till slut fick jag svar "Sorry here is your tracking number". När jag spårade så hade det precis skickats...

Fick hem paketet igår och allt var med. Men bubbelplast verkar vara dyrbart för dom, kolvarna låg helt lösa i paketet. Hade fått rejäla skador av ytterrören. Får se om de går att rädda. Saknades även en skruv på ett fäste...

Lite bilder på prylarna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av olle67 » ons feb 17, 2016 10:39

Dom måste ha mkt kunder om dom har råd o behandla folk så....skicka dom ett mail,o visa hur de ser ut o att du skriver mkt på nätet... :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Marcus » ons feb 17, 2016 12:53

Tyvärr är det väldigt ofta så när amerikanare skickar prylar, de packar uselt. Jag brukar alltid tjata extra mycket om att de måste packa noga. Funkar 1 gång av 5...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons feb 17, 2016 12:58

FOA är nog exceptionellt usla på att packa vettigt. Finns många trådar på jeepforum och pirate4x4 där folk visar hur FOA packat. Finns en tråd där en kille fått kolvarna precis som jag fått och den tråden är något år gammal... så de verkar inte lära sig av sina misstag heller :lol:

Jodå, jag har mailat och visat resultatet av deras paketering. Men förväntar mig inget svar från dom.

Ska man handla FOA så skulle jag handla av Daves supply. Då får man en mellanhand mellan en själv och FOA. Dave verkar vettig och serviceminded så han borde vara lättare att ha o göra med om något skiter sig.
http://davesoffroadsupply.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av ErraN_XJ » ons feb 17, 2016 18:50

Med sån kundservice kommer man inte långt. Ja som tänkte handla av dom senare framöver... blir ju inte så sugen nu.

Men ändå, lite skoj med dom delarna!
Får känslan av att den kommer stå på gula fjädrar sen! ;-)
Va kostar dom delarna löst? Va e de för innermått på rören å hur får man fast dom i dämparna? Kanske skulle satsa på å bygga om mina airshocks...
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » sön feb 21, 2016 20:04

ErraN_XJ skrev:Med sån kundservice kommer man inte långt. Ja som tänkte handla av dom senare framöver... blir ju inte så sugen nu.

Men ändå, lite skoj med dom delarna!
Får känslan av att den kommer stå på gula fjädrar sen! ;-)
Va kostar dom delarna löst? Va e de för innermått på rören å hur får man fast dom i dämparna? Kanske skulle satsa på å bygga om mina airshocks...
Jodå, det blir nog Öhlins-dämpare på den snart :tumbup:

Delarna är inte så fasligt dyra från FOA. Men då får man kvalitén därefter också :lol:
Jag köpte ju dämparna med gängade ytterrör och "evenflow-kolvar". Men fick inte med något av de... Denna gång köpte jag hårdvaran för coilover setup och då skickade de med ytterrör och kolvar utan kostnad.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » sön feb 21, 2016 20:25

Update från helgen!

Blev klar med bakaxeln och nu är det bara ett par småsaker kvar innan besiktningen. Siktar på att göra slutbesiktning och provkörning för SFRO i mitten av mars.

Tapparna som går in och låser Eatons e-spärr. Nya vs gamla.
Bild

Börjar montera tillbaka allt i spärren.
Bild

Bild

Rengjort!
Bild

Nytt lager påpressat.
Bild

Inte det lättaste att hänga in spärren med två händer och axeln på plats. Byggde upp ett litet bord så jag kunde rulla in den i axeln :)
Bild

Sen spände jag fast den med ett spännband. Då kunde jag i lugn och ro pilla in shimsen på båda sidor av lagren utan att behöva hålla emot stålklumpen som vill krossa fingrar så fort tillfälle ges! :aargh:
Bild

Allt på plats och kablarna sitter i gummigenomföringen.
Bild

Tätning på tub!
Bild

Påfyllning av olja, klart! Spärren fungerar fint och styrs med en strömbrytare på instrumentpanelen.
Bild

Sen var det dags att fixa tätningen mellan baklucka och golv i skuffen. Jag åkte förbi en bilskrot utanför Uppsala köpte en tätningslist från en random bil.

Punktat fast en plåtläpp som jag trädde listen på.
Bild

Maskat innan lack.
Bild

Lackat.
Bild

List på plats.
Bild

Tätar fint mot bakluckan.
Bild

Till sist så har jag börjat måtta och räkna på coilover-setupen. Här kollar jag vilken vinkel coilovern kommer ha om jag monterar den undre fästet centrerat på axelröret längst ut vid knuckeln.
Bild

Sen tog jag bort Metalcloak fjädrarna.
Bild

Eftersom jag behöver veta den fjädrade vikten i varje hörn så använde jag ett par fjädrar med känd fjäderkonstant. Med bilen vilandes på fjädrarna så mätte jag hur mycket de tryckts ihop. På detta sätt kan jag räkna ut den fjädrade vikten på vardera sida. Bilen kommer att vägas hos SFRO och då får jag veta den totala vikten under varje hjul (fjädrar+ofjädrad vikt). Då kan jag även få fram den ofjädrade vikten eftersom jag känner till den fjädrade! :tumbup: Efter det så kan jag börja fylla i programmen på jobbet och räkna på fjäderkonstanter och shimsstackar.
Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Lars 9k » sön feb 21, 2016 21:41

Nu börjar det bli djuuupt!! :roll:

Känns som ett ytterligare projekt lika noggrant som de tidigare är på G!! :D

Ser fram emot fortsättningen efter den godkända besiktningen. :jump:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Skriv svar