Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons maj 03, 2017 13:22

Nej tack! Jag vill aldrig vara med om insektsinfernot igen. Speciellt inte nu när bilen är helt öppen :aargh:

Provflexade med lyften i helgen. Kränghämmaren fram är inkopplad och det finns ungefär 60mm slag kvar på båda dämparna fram. Så nästa gång får jag prova utan främre kränghämmare och se hur långt jag kommer. Nu är det 100cm under lägsta punkten på vänster bakhjul.
Bild

Bild

Bild

Igår påbörjade jag bygget av nya bakaxeln. Jag kommer byta ut min nuvarande Ford 8.8 mot en Y61 bakaxel. Främsta anledningarna är att den är bredare och är 6-bultad. Då slipper jag hjuladaptrarna.
Bild

Rensad från fästen.
Bild

I helgen blir det en sväng till Rörken. Förhoppningsvis lite bergsklättring!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av macke » ons maj 03, 2017 14:18

Bästa Wranglern!

Skitjobb att slipa axlar :mrgreen:
TGB 13

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån maj 08, 2017 15:29

Körde på Rörken i helgen och allt höll denna gång trots hård körning. Tog med mig ännu en kollega från Öhlins för att visa vad 4x4 offroad innebär.
Lägger upp samtliga bilder under veckan.
Tack Lars på http://www.griddd.se" onclick="window.open(this.href);return false; och Cicci på http://www.dragonezz.com" onclick="window.open(this.href);return false; för fin-fina bilder!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor jun 01, 2017 13:11

Har inte hänt något med Recon på ett tag. Fullt upp med huset, tomten och familjen. Men nu går jag snart på pappaledighet i 4 månader... kanske hinner jag med lite då?? :)
Här är några fler bilder från Griddd från senaste körningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre jun 16, 2017 21:45

Nu har det faktiskt hänt lite grann!

Ersatte orignalmotorn på Warn 8274an med en snabbare och starkare.
Bild

Blev tvungen att ta tag i mina temporära bakskärmare och göra de ordentligt. Kapade upp så mycket det gick och svetsade i en 30mm plåtremsa och lackade.
Bild

Bild

Bild

När jag ändå var och fixade med bakvagnen så passade jag på att tillverka de tree slides som jag gjorde fästen för när jag byggde buren.
Bild

Punktsvetsar allt på plats.
Bild

Lackat!
Bild

Sen hängde jag på min monster-breddare och åkte till besiktningen. Fick 2 anmärkningar. Handbromsverkan och avgasvärden. Handbromsen är ju en baggis men avgasvärdena är jättehöga men lamdavärdet är OK... tycker att jag har bytt alla givare som har med insputet att göra. Några tips på vad det kan vara?
Bild

Tillverkade även ett flex-stand! "Bara" 900mm högt men det duger.
Bild

Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre jun 16, 2017 22:08

Fick en förfrågan från Öhlins nordiska distributör, Öhlins auto norden, om jag kunde ställa Recon i deras monter på Solvalla denna helg under STCC, RallyX och sportbilsfestivalen. Givetvis! 8) Förra året hade dom Persbrandts Ferrari 458 Italia i montern... :mrgreen:

Så jag har slitit som ett djur denna vecka med att färdigställa allt på jeepen (se förra posten). Idag fraktade vi den till Solvalla och imorgon jobbar jag i montern hela dagen. Om någon här ska dit så leta upp montern och säg hej och snacka offroad! :beer:

Putsat och dekaltrimmat!
Bild

Bild

Körde Jeepen till Marcus A och lastade den på hans släp. Sen kom vår dragbil med chaufför och hämtade upp mig.
Bild

Avfärd mot Öhlins!
Bild

Framme på jobbet för lastning av tält, rekvisita osv.
Bild

Bild

Avlastat på Solvalla och på väg in på området.Bild

Recon får sällskap i montern av Driver Academys Porsche 911 GT3 som vi monterat dämpare på.
Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Lars 9k » lör jun 17, 2017 8:04

Härligt!!! Inte illa för en gammal Jeep!! :mrgreen:
Det har ju verkligen hänt mycket sedan...

" Jag har länge velat ha en Wrangler för att jag alltid har gillat den modellen och för att den är så go att glida i på sommaren!"


Tycker det är jäkligt kul efter att ha följt utvecklingen av bilen och det är superkul att den kan uppmärksammas även bland "de stora grabbarna". Vissa helger är kanske roligare att jobba på än andra!? :wink:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av BorkJonas » lör jun 17, 2017 9:29

Grymt Robin, bra jobbat med bilen.
Det är dags att byta motor nu när du ändå har problem med avgasvärden. :mrgreen:
Se nu till att skaffa många kontakter så vi kan ta offroaden in i de riktiga motorsportskretsarn.
Är det någon som är lämpade att ta tag i det är det du! :beer:
Kan vi få synas i dessa kretsar fler gånger finns det chans att vi kan dra offroad till motorsport istället för korvgrillning eller hopp och lek. :tumbup:
Lycka till i helgen och framförallt ha kul.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av svana » sön jun 18, 2017 1:34

Najs Robin.
Skit.. jag som skulle dit men fick förhinder..
Polarn kör rallycross där.. skulle hängt med och kollat men blev inte så.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av svana » mån jun 19, 2017 8:53

Synd man inte kom dit och mekade och tittade.. polaren vann ju.
Men det hade han väl inte gjort om man hjälpte till själv haha :jump:

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av sleeper_86 » mån jun 19, 2017 10:40

Robe skrev: Sen hängde jag på min monster-breddare och åkte till besiktningen. Fick 2 anmärkningar. Handbromsverkan och avgasvärden. Handbromsen är ju en baggis men avgasvärdena är jättehöga men lamdavärdet är OK... tycker att jag har bytt alla givare som har med insputet att göra. Några tips på vad det kan vara?
Är Lambda ok men inget annat så brukar katten vara kass. Köp ingen biltema bara, då brukar man få byta till året efter igen.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor jun 29, 2017 15:09

Hallå!

Helgen på Solvalla under STCC/RallyX tävlingarna gick riktigt bra. Fint väder, mycket folk och Öhlins-montern hade en bra placering. I montern stod en Porsche 997 GT3 och Recon. Det var ingen tvekan om vilken bil som drog mest blickar... det var inte den för 1.2 miljoner kr! :mrgreen:

Montern uppbyggd, dags att släppa in publiken!
Bild

Bild

Tack till vår sponsor Södermalms maskin! http://www.sodermalmsmaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Bild

Bild

Bild

Det här är Tomas Berglund. En av Sveriges främsta enduro-förare som tävlat i Dakar-rallyt många gånger på motorcykel. För 3-4 år sedan åkte Tomas med mig på Livgardets område och nu kände han knappt igen bilen. Det hade tydligen hänt lite sen sist han såg den med bladfjädrar :)
Bild

Mannen med ryggsäcken är Öhlins grundare, Kenth Öhlin. Han besökte oss och ställde många frågor om offroad, bilarna och hur tävlingarna går till.
Bild

Sen dök det upp en engelsk-talande kille vid montern som hade lite frågor om en "blow-off"-ventil till Öhlins race-dämpare. Jag förklarade funktionen för honom och jag kände igen loggan på hans t-shirt. I kombination med den ryska-brytningen så misstänkte jag att det var en dämpar-tuner från Moskva, Shocks Therapy. Mycket riktigt! Det var ägaren och han hade sett på Instagram att jag hade Jeepen i Öhlins monter på Solvalla och han jobbade som mekaniker åt ett Estländskt rallycross-team. Det är kul när man träffas "IRL" :)
Bild

Sen gick jag ett varv i Rallycross-depån och kikade lite "under huven". Mycket Öhlins-dämpare! De värsta rallycross bilarna har 600 häst och fyrhjulsdrift. Det går undan!
Bild

Bild

Bild

/Robin
Senast redigerad av Robe den tor jun 29, 2017 15:16, redigerad totalt 2 gång.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor jun 29, 2017 15:14

Några dagar efter Solvalla så hjälpte jag till att ta fram slingor för en ny offroad-bana som ska byggas norr om Stockholm. På området kommer det finnas slingor med varierande svårighet. Jag visade upp vad en modifierad terrängbil hanterar så de vet vart de bör lägga nivån för den svåraste slingan. Den lättaste slingan ska kunna köras av en standard cross country-modell.

Layout-ansvarige agerar spotter.
Bild

Nedförsbacke.
Bild

30 graders sidlutning.
Bild

Banan ska börja byggas ganska omgående. Ska bli kul att se vad de lyckas göra!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Mecu » tor jun 29, 2017 22:16

Grymt Robin, och kul att läsa mer från Solvalla!

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » sön jul 09, 2017 22:37

Tack! Ja det var nog många som aldrig sett en offroad-bil där om man säger så :)

När jag var på SEMA show i Vegas så såg jag en spännande produkt i NRG innovations bås. En knappsats till ratten som var trådlös. I race-bilar har man ofta knappar på ratten men då en fet spiralad kabel. Eftersom de har ungefär ett rattvarv lock-lock så funkar det. Men på vanliga bilar som har 3-4 rattvarv så kommer den kabeln lindas runt rätt mycket. Så den här lösningen verkade smutt med en sändare i ratten och en mottagare som man kopplar in alla funktioner till. Det var en prototyp de hade i båset och nu äntligen har de släppt den. De skickade en knappsats, en ratt och en quick release hub. Jag var orolig att det skulle vara minsta glapp i den men icke! Solid as a rock!
Jag har tänkt koppla in ut/in på fram och bakwinch på knappsatsen samt givetvis tuta. Fler förslag? :)

Bild

Bild

Nuförtiden är nästan allt man köper eller bygger till jeepen helt custom. Men det här var bolt on! Den splinsade delen passade rakt på YJns splinsade axel. Gick på 5 min att installera allt när jag fått bort org ratten med en avdragare.
Bild

Bild

Quick releasen funkar smidigt som stöldskydd!
Bild

Nu återstår att koppla in det jag vill styra!

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar