Robes Wrangler "Recon"
Postat: tis apr 10, 2012 13:49
Hallå!
Robin var namnet, 26 år, bor i Uppsala, jobbar i Sollentuna och flyttar till Stockholm i sommar.
Maskiningenjör till yrket. Har hittills nästan enbart pysslat med motorcyklar. Främst enduro-hojar som jag motardkonverterat och renoverat. Men körkortet ligger mig varmt om hjärtat så nu går jag över till 4x4 istället!
Har hängt här på forumet ett tag och det finns mycket intressant läsning och inspirerade projekttrådar. Jag tycker att det är kul att se vad andra bygger i sina garage och hur de löser problemen. Så därför startar jag den här tråden för att jag antar att det finns fler här som uppskattar projekttrådarna på samma sätt som mig!
Jag är tämligen grön inom 4x4. Har karosshöjt och bytt knutkors på föräldrarnas TJ och karosshöjt en gammal King cab. Men mer erfarenhet av 4x4 än så har jag inte.
Jag har länge velat ha en Wrangler för att jag alltid har gillat den modellen och för att den är så go att glida i på sommaren! Så jag köpte till slut en Wrangler YJ från -95 i slutet av 2011 som får bli mitt första objekt inom hobbyn. Det var en Italien-import från början (tror jag). Om någon vet något om den så skriv gärna!
Listar specen på bilen när jag köpte den:
- 2.5l motorn
- SOA
- 33" BFG All terrain hjul
- Andra dämpare och styrdämpare
- Sänkt fördelningslåda
- Annan kofångare bak
- Vulgärt stora breddare som hjulen tog i vid lite flex.
- Fjädrarna var väldigt trötta på den eftersom det inte sitter några bumpstops eller anti-wrap stag på bakaxeln.
- Växellådan skorrade kraftigt på tredje och fjärde växeln. Så synkringarna behöver bytas ut.
- Drivremmen till generator/servo/vattenpump etc var av pga att generatorn skurit ihop.
Mina planer med bilen är enligt listan nedan och jag kommer att uppdatera/editera den vartefter.
- Nya bladfjädrar
- Ford 8.8 bakaxel
- Anti wrap bar till bakaxeln
- 4.88 utväxling
- SYE och CV kardan
- 35" hjul.
- Rockslides
- Winsch
- TJ style flat fenders
- Separat tire carrier med plats för två jeep-dunkar och ett 35 hjul.
- Belly up hasplåt.
- Komradio
- Stereo
- Ev. "revolver-schacklar" för att få bilen att flexa längre
- Urkopplingsbara krängningshämmare
- High steering
Det jag ska använda bilen till är uppskattningsvis 60% gata, 30% offroad och 10% airsoft/milsim (oftast offroad körning då).
Så här såg den ut när jag köpt den och bytt generator och ny drivrem och tog en provsväng till jaktmarkerna i Forsmark.
Film när vi körde ut ett gäng fodersäckar till råddjuren. Skönt att slippa gå ut med dom numera
Jag har kommit en bit på bilen sedan dess och kommer att uppdatera tråden senare idag med bilder och kortare beskrivningar.
Bara att kommentera på, kom gärna med tips och trix!
Hälsningar Robin
Robin var namnet, 26 år, bor i Uppsala, jobbar i Sollentuna och flyttar till Stockholm i sommar.
Maskiningenjör till yrket. Har hittills nästan enbart pysslat med motorcyklar. Främst enduro-hojar som jag motardkonverterat och renoverat. Men körkortet ligger mig varmt om hjärtat så nu går jag över till 4x4 istället!
Har hängt här på forumet ett tag och det finns mycket intressant läsning och inspirerade projekttrådar. Jag tycker att det är kul att se vad andra bygger i sina garage och hur de löser problemen. Så därför startar jag den här tråden för att jag antar att det finns fler här som uppskattar projekttrådarna på samma sätt som mig!
Jag är tämligen grön inom 4x4. Har karosshöjt och bytt knutkors på föräldrarnas TJ och karosshöjt en gammal King cab. Men mer erfarenhet av 4x4 än så har jag inte.
Jag har länge velat ha en Wrangler för att jag alltid har gillat den modellen och för att den är så go att glida i på sommaren! Så jag köpte till slut en Wrangler YJ från -95 i slutet av 2011 som får bli mitt första objekt inom hobbyn. Det var en Italien-import från början (tror jag). Om någon vet något om den så skriv gärna!
Listar specen på bilen när jag köpte den:
- 2.5l motorn
- SOA
- 33" BFG All terrain hjul
- Andra dämpare och styrdämpare
- Sänkt fördelningslåda
- Annan kofångare bak
- Vulgärt stora breddare som hjulen tog i vid lite flex.
- Fjädrarna var väldigt trötta på den eftersom det inte sitter några bumpstops eller anti-wrap stag på bakaxeln.
- Växellådan skorrade kraftigt på tredje och fjärde växeln. Så synkringarna behöver bytas ut.
- Drivremmen till generator/servo/vattenpump etc var av pga att generatorn skurit ihop.
Mina planer med bilen är enligt listan nedan och jag kommer att uppdatera/editera den vartefter.
- Nya bladfjädrar
- Ford 8.8 bakaxel
- Anti wrap bar till bakaxeln
- 4.88 utväxling
- SYE och CV kardan
- 35" hjul.
- Rockslides
- Winsch
- TJ style flat fenders
- Separat tire carrier med plats för två jeep-dunkar och ett 35 hjul.
- Belly up hasplåt.
- Komradio
- Stereo
- Ev. "revolver-schacklar" för att få bilen att flexa längre
- Urkopplingsbara krängningshämmare
- High steering
Det jag ska använda bilen till är uppskattningsvis 60% gata, 30% offroad och 10% airsoft/milsim (oftast offroad körning då).
Så här såg den ut när jag köpt den och bytt generator och ny drivrem och tog en provsväng till jaktmarkerna i Forsmark.
Film när vi körde ut ett gäng fodersäckar till råddjuren. Skönt att slippa gå ut med dom numera
Jag har kommit en bit på bilen sedan dess och kommer att uppdatera tråden senare idag med bilder och kortare beskrivningar.
Bara att kommentera på, kom gärna med tips och trix!
Hälsningar Robin