Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Spiken » fre nov 23, 2018 14:11

Häftigt och få vara på SEMA och kolla, avis!!!
Trophy truckar skulle jag kunna titta på hur länge som helst.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor nov 29, 2018 11:38

Spiken skrev: fre nov 23, 2018 14:11 Häftigt och få vara på SEMA och kolla, avis!!!
Trophy truckar skulle jag kunna titta på hur länge som helst.
Ja det är en häftig mässa med balla bilar :) Ger en del inspiration!

Har fått till ca en timme varje kväll denna vecka i garaget utan större gnäll från sambon :beer:

Bye bye 2.5an!
Bild

Ingredienser till 2st motorfästen.
Bild

Redo att punktas dit.
Bild

En 4mm plåt svetsad på ramen för att breda ut lasten. Bussningsfästet är punktat i ramen.
Bild

Lätt att byta oljefilter blir det! :)
Bild

Båda motorfästena loppade på plats. Det blir förstärkningar på fyrkantsröret vid helsvetsningen samt förstärkningar på bussningsfästet..
Bild

Motorns position. Eftersom det är dubbla överliggande kamaxlar så blir den ganska bred. Lika bred som en Chevrolet big block.
Bild

Ut med motorn för fjärde gången. Nu ska alla fästen helsvetsas och lackas. Sen kan jag montera motorn utan att behöva riva ut den fler gånger :) Hoppas jag!
Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Spiken » tor nov 29, 2018 17:39

Såå… du har alltså plats för en bigblock, men du stoppar dit något annat.
Är det rätt uppfattat?

Kunde inte låta bli, känner mig lite dryg idag.
Hälsningar från han med forumets slöaste bil.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre nov 30, 2018 14:09

Haha när du skriver så där så låter det ju konstigt! :lol:

Jag gillar att testa lite annorlunda saker. En big block är ju apballt men tungt, om det inte är aluminium men då blir det väldigt dyrt!
Fördelen med 1UZ V8an är att den bara väger ca 10kg mer än min original 4a då den är helt i alu. Och att den utan problem tar överladdning och ger 500-600 häst utan att behöva byta något i motorn. Samt dubbla överliggande kamaxlar och låter ballt! Dock inte som en klassisk jänkeåtta, men jag gillar en jämnare gång och lite varvvilja.

Samt att den kostade 6k för motor och låda! Passar bra för en (snart) 2-barns farsa med husrenovering :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Victor » fre nov 30, 2018 15:51

Klart du ska åka toyota ;) Dieselsexa hade ju varit ännu bättre såklart, men Toyota V8 duger helt klart :D

Snyggt!
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Spiken » lör dec 01, 2018 19:37

Kommer att bli helt rätt med den spisen :tumbup: Det var ju bra pris också.
å grattis också... snart :D

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån dec 03, 2018 10:23

Tackar Spiken!
Victor skrev: fre nov 30, 2018 15:51 Klart du ska åka toyota ;) Dieselsexa hade ju varit ännu bättre såklart, men Toyota V8 duger helt klart :D

Snyggt!
Tack du! Man blir ju sugen på en stor turbo när man läser din tråd... vi får se vad som händer :)

I helgen fick jag lite gjort. Helsvetsade alla fästen och lackade de.
Bild

Bild

Har man ingen billyft och växellådslyft så får man ta fördelningslådan på bröstet och hänga upp!
Bild

SÅÅ!! Äntligen på plats. Förhoppningsvis behöver den inte komma ur något mer, så nu kan jag fortsätta med fästet till automaten och börja montera tillbaka saker och ting.
Bild

Vill passa på att berömma Mr Hawk för det uppdaterade forument, snyggt och fräsht! :tumbup:

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av ErraN_XJ » mån dec 03, 2018 11:16

Va de bara jag som reagerade på uttalandet "snart tvåbarnspappa"?!
Detta va nytt för mig!
Grattis Robin!

Tillbaks till recon,
Överladd e ju jävligt mysigt, men...
Du har inte mycket plats kvar i motorrummet!

Ja tycker de blev trångt i mitt motorrum efter ja fick ner en 318, men ditt e värre!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån dec 03, 2018 11:32

Tack du! 8 feb är det beräknat... jag känner mig jävligt stressad att hinna med detta motorbyte! :mrgreen:

Om jag väljer att överladda så kommer jag flytta bak kylaren. Då får jag ganska bra plats framför motorn. Dock hamnar det en intercooler där istället...
Men enklast, utrymmesmässigt, vore en kompressor. Typ en Eaton M90 eller M112. Då behöver jag bara såga hål i huven :lol:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av ErraN_XJ » mån dec 03, 2018 16:41

Ja de förstår jag... Ett tips från en trebarnsfar, helt gratis: jobba på så hårt du kan innan de e dags, annars e risken stor att jeepen blir ståendes på pallbockar å byggtiden fördubblas. Ask me how i know...
De finns inget så fantastiskt som ens egna barn, de e helt klart! Men ens egentid halveras efter varje unge...

Ang. överladdning så tycker ja de e helt klart bättre med de tidigare laddtrycket man får från en kompressor, framför allt i våran sport! Men inget slår karaktären i en turbomotor.
Men e de platsbrist, så e de.
Men ja minns ett gammalt reportage i bilsport med en turbo matad corvette, han hade monterat två aggregat bakom bakaxeln. Där fanns de gott om plats. Å han hade inga problem med laddtrycket, typ ketchup... Utan effekten kom jämnt. Så dom behöver ju inte sitta direkt på grenröret.

Fan, nu blev de ett sånt där långt jobbigt inlägg...
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån dec 10, 2018 10:44

Jag tror på ditt råd, jag försöker hinna med så mycket som går innan touch down nr 2 :lol:
Ja allting går ju såklart :) Får se vad det blir, jag kanske blir nöjd med originaleffekten! (Vem försöker jag lura här...).

I fredags blev jag magsjuk och familjen flydde till svärmor för att slippa bli smittade. Jag lyckades kvickna till efter 24h men var satt i karantän - perfekt!!! Ut till garaget!

Snickrade ihop en givare till oljetempen till automatlådan. Jag vill ha koll på oljan som går till kylaren vilken temperatur den har så jag vet vilken temperatur fläkten ska kicka igång på. Jag har letat men inte lyckats hitta en AN10 adapter till 1/8 NPT som är tillräckligt djup för en tempgivare. Så jag köpte AN10 gängor på Biltema och skred till verket.
Bild

Efter lite svets, slip och lack blev det såhär.
Bild

Sen tog jag tag i ett bökig men viktigt steg framåt - ett nytt fäste för växellådan. Det går mellan rambalkarna men får inte sticka ned undertill. Ganska bökigt att komma förbi kardaner och avgassystem. Men det gick till slut! Lite byggbilder.

Lättningshål! Det är väl någon promille av bilens totala vikt men ändå! :mrgreen:
Bild

Original på AW4an så sitter det ett gummi mellan låda och fästet. Jag väljer att sätta mitt fäste stumt men gummibussningar mot ramen. Jag bryr mig inte så mycket om vibrationer, men jag vill inte riskera att bryta sönder något pga ramens flexande.
Bild

Efter flera timmars mätande, kapande och svetsande började den ta form. Inte vacker, men den ska nog fylla sin funktion.
Bild'

Nya ESAB Rebel svetsen var det inget fel på! Funkar jäkligt bra. Nu kan man inte skylla misstagen på svetsen längre :lol:
Bild

Bild

Lackad och klar! Fick bli lite race-röd. Det ger nog 5-10 extra häst!
Bild

Håller på och funderar på hur jag ska byta ut länkaget till fördelningslådan till vajer. Tror att jag har kommit på en relativt enkel lösning. Anledningen till att jag vill ha vajer är för att jag vill flytta reglaget till fördelningslådan och sätta växelväljaren till automaten där istället. Återkommer med bilder när det börjar ta form.


Följ gärna bygget på Instagram också, uppdaterar nästan dagligen där. @SwedenFabrication
www.instagram.com/swedenfabrication
Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor jan 10, 2019 13:30

Då kör vi en sammanfattning på det jag hunnit med över jul och nyår!

Balken som håller växellådan har monterats så nu sitter motorpaketet i "på riktigt" :jump:
Bild

Jag var förbi www.PBZ.se i Uppsala som hade tillverkat en automatlåde-kylare enligt mina önskemål med bl.a AN10 anslutningar. En rejäl fläkt fick jag med också, så nu kommer jag förmodligen inte ha några problem med kylning av automaten :beer: Stort tack!
Bild

Eftersom jag inte vill ha reglaget för fördelningslådan där det sitter i Jeepen så behövde jag bygga om länkaget till vajerstyrning så jag kan placera den vart jag vill.
Bild

Sen fick jag hem växelväljaren till AW4 automaten.
Bild

Jag kommer att bygga en ny mittkonsoll och layouten blir något åt det här hållet.
Bild

Under mellandagarna var Gunnar från Offroad Worx på besök med sina grabbar. De tyckte 16" slickshjulen var underhållande! :lol:
Bild

Layouten på generator och servopump färdig och en drivrem i lämplig längd monterad.
Bild

För att kylaren skulle hamna så nära grillen som möjligt så fick jag lätta grillen lite!
Bild

Bild

Sen var det lite finlir. Borrade ett 1.7mm hål genom en M5 skruv som fick bli stoppskruv till den nya gasvajern till spjällhuset.
Bild

Bild

Bild

Tog bort hydrauliken från kopplingspedalen och svetsade på en platta över broms- och kopplingspedal. La till en bit halkskydd på den :)
Bild

Börjar bli ordning i motorrummet. Mindre luftigt än med 4an! Dock en hel del eljobb kvar och fästa upp kablar etc.
Bild

Bild

Huven gick att stänga! Vilken tur!
Bild

Här bak under reservhjulet kommer jag förmodligen placera kylaren till automaten.
Bild

Eftersom insuget till Lexusen har en rektangulär fläns och jag vill kör med ett öppet luftfilter, så fick det bli en adapter.
Bild

Lite färg på!
Bild


Nästa på att-göra-listan är att byta soppapump, koppla in motorn, fästen och dra slang till automatkylaren, avgassystem osv osv osv... Så förhoppningsvis kanske det blir en uppstart om 1-2v? Mindre än 4v kvar till beräknad touch down till unge nr 2... gäller att hinna med så mycket som möjligt innan dess! :lol:


/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Mhassic
Rutinerad
Inlägg: 282
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:34
Ort: UMEÅ

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Mhassic » fre jan 11, 2019 9:41

Snyggt!

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tis jan 22, 2019 9:15

Tackar! :beer:

Fått någon timme här och där på kvällar och helgen som var, så det går lite framåt!

Behövde byta soppapump till en med mer flöde. Så istället för att böka med att ta ned tanken nedåt där bärarmar osv är i vägen så kapade jag upp en inspektionslucka i golvet ovanför tanken.
Bild

Pumpenheten ute och byte av pump gick smärtfritt.
Bild

Åkte förbi PBZ i Uppsala och handlade ett större filter än det 2.5" Biltema filter jag hade till 2.5an. Nu blev det ett K&N 3.5".
Bild

Eftersom avgasrören kommer såpass nära sopparören så trädde jag på en skyddsstrumpa som förhoppningsvis står emot värmen lite.
Bild

Sen var det dags att koppla in automatlådekylaren. Då behövde jag AN10 slang, kopplingar och verktygen. Fick hjälp av Andreas på www.nvde.se med detta då de har slang, kopplingar och verktyg på lager! Sjukt smidigt med AN-kopplingar. Att man aldrig använt det tidigare! :aargh:
Bild

Bild

AN10 till M14 x 1.5 så det passar på AW4ans anslutningar. Givare till oljetemp.
Bild

Bild

Bild

Fästen klara och kylaren monterad och inkopplad! Den fick hamna här uppe istället för under reservhjulet. Under reservhjulet blir det med största sannolikhet lerigt och fuktigt vilket är en dålig miljö för en elfläkt... Här är det lättare att hålla rent både fläkt och kylare!
Bild

Har samlat på mig lite delar till avgasrören. Det blir dubbla 2.5" med x-pipe och 1 dämpare på vardera sida på slutet. Dämpare har jag inte köpt ännu, får se exakt vart de kommer hamna och vad jag får plats med. Men det lutar åt Apple Racing eller Simons dämpare. Någon som har erfarenhet av dessa märken?
Bild

Bild

Här ser man hur j*vla tight det blir... jag vet inte om jag är bekväm med detta... jag kommer ha en plåt mellan sopparör och avgasrör för att undvika direkt värmestrålning... sen ev. avgasbandage på systemet precis där det är som mest tight. Men frågan är om det räcker?? Det är ett jäkla jobb att försöka dra om ledningarna någon annanstans men det vore ju trist om bilen brann upp.
Bild

Det var bättre plats på passagerarsidan, framförallt så går det inga sopparör där. Fick ta upp golvet lite till men det är ju inga konstigheter.
Bild

Båda sidornas första del klara. Väntar på V-bandsflänsar innan jag kan fortsätta bakåt.
Bild

Plockade ut värmepaketet med en handgranat. Det ska ändå inte tillbaka.
Bild

Lite bättre plats under instrumentpaelen. Mycket jobb kvar att rensa i originalhärvan... samt en ny mittkonsoll!
Bild

Gjorde en kopplingsbox med matning in till kupén.
Bild

Bild

Fortsättning följer! 2 veckor kvar innan baby nr 2 anländer...

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av ErraN_XJ » tis jan 22, 2019 10:50

Jävlar va du grejar... De e kul å se!
Kämpa på! I den takten så hinner du!!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Skriv svar