Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » lör mar 17, 2018 13:01

Kul att fler ska till mässan! Recon kommer sti i SBFs monter alla 4 dagar. Som det ser ut nu kommer jag stå i montern fredag och söndag. Ska bli roligt!

Jag håller min tidsplan ganska bra och igår fick jag på sista lagret färg. Blir som en helt ny bil! Kommer lite bilder på måndag. Ni som har Instagram kan se uppdateringarna redan nu ;)

Trevlig helg!

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån mar 19, 2018 13:46

Uppdatering med bilder!

Jag fick tillbaka delarna från Upplands bilfärg i fredags. Spacklat, slipat och lackat med U-pol Raptor som de säljer! http://www.ubf.se" onclick="window.open(this.href);return false; :tumbup:
Jäkligt häftig typ av lack med struktur på ytan. Med tanke på hur ofta jag brukade polera Jeepen så gör det inte så mycket att det är slut med det. Jag trodde att det skulle vara svårt att få ren den här typen av färg, men det är högtryck och svamp precis som tidigare :tumbup:

Bild

Jag gjorde sista finjusteringen på karossen innan det var dags för ett lager etsande grunprimer.
Bild

Grundfärg på!
Bild

Sen var det dags att lägga på Raptorn. Väldigt enkelt att blanda härdare med färg och spruta på. Jag har aldrig lackat en bil tidigare men det var väldigt lätt att applicera och det stänkte inte mycket heller! Färgen är väldigt förlåtande om underarbetet skulle vara lite halvdant. Har man inte gjort ett 100% bra underarbete och lackar med vanlig billack, så syns det direkt! Men inte med denna.
Slutresultatet presenteras på mässan om 10 dagar!
Bild

Sen fick jag hem lite gobitar från amerikanska Factor55! http://www.factor55.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack och bock för dessa Justin! :woot:
Säkrare winchning med smarta funktioner på kroken och en mjuk shackle. Kommer göra sig fint i fronten! Synd bara att de inte färgmatcher med winchen...

Bild


I veckan ska jag bygga nya rock slides och nya framskärmar. Väntar på delar till dessa, hoppas att det dyker upp snart!

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av BorkJonas » mån mar 19, 2018 23:56

Robe skrev:Uppdatering med bilder!

Jag fick tillbaka delarna från Upplands bilfärg i fredags. Spacklat, slipat och lackat med U-pol Raptor som de säljer! http://www.ubf.se" onclick="window.open(this.href);return false; :tumbup:
Jäkligt häftig typ av lack med struktur på ytan. Med tanke på hur ofta jag brukade polera Jeepen så gör det inte så mycket att det är slut med det. Jag trodde att det skulle vara svårt att få ren den här typen av färg, men det är högtryck och svamp precis som tidigare :tumbup:

Bild

Jag gjorde sista finjusteringen på karossen innan det var dags för ett lager etsande grunprimer.
Bild

Grundfärg på!
Bild

Sen var det dags att lägga på Raptorn. Väldigt enkelt att blanda härdare med färg och spruta på. Jag har aldrig lackat en bil tidigare men det var väldigt lätt att applicera och det stänkte inte mycket heller! Färgen är väldigt förlåtande om underarbetet skulle vara lite halvdant. Har man inte gjort ett 100% bra underarbete och lackar med vanlig billack, så syns det direkt! Men inte med denna.
Slutresultatet presenteras på mässan om 10 dagar!
Bild

Sen fick jag hem lite gobitar från amerikanska Factor55! http://www.factor55.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack och bock för dessa Justin! :woot:
Säkrare winchning med smarta funktioner på kroken och en mjuk shackle. Kommer göra sig fint i fronten! Synd bara att de inte färgmatcher med winchen...

Bild


I veckan ska jag bygga nya rock slides och nya framskärmar. Väntar på delar till dessa, hoppas att det dyker upp snart!

/Robin
Coolt Robin.
Raptor har jag funderat länge på, men inte vågat p.g.a. strukturen på ytan.
Många i Engelska offroadcirkusen kör med Raptor. De flesta verkar nöjda, men en del har blästrat av allt och gjort om efter bara en säsong. Skall bli spännande att se hur ditt håller och framförallt om det går att få rent med högtryck och svamp.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons mar 21, 2018 15:42

Tja Jonas!

Ok! Vet du orsaken, vad de inte gillat för något?
/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av BorkJonas » ons mar 21, 2018 16:41

Robe skrev:Tja Jonas!

Ok! Vet du orsaken, vad de inte gillat för något?
/Robin
Nej, ingen aning. Kanske dåligt underarbete, kanske för att kontrollera buren, kanske för att byta kulör!
Det var inget illa menat...kommer bli skitbra!
Jag kommer troligtvis prova någongång i framtiden också, då det skall vara oerhört starkt.

Säger din färgleverantör att det går att tvätta med svamp så får du lita på dem. Om inte får du begära att de får din bil ren (med tandborste)... :mrgreen: :jump: :lol: :wink:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor mar 22, 2018 9:10

Ingen fara, bara intressant att höra andras erfarenheter :) Det är så mycket slipdamm och smuts på dennu så jag kommer behöver tvätta den innan mässan... då måste det gå! :lol:

Var hos Offroad Worx igår, hämtade lite bockade rör och fotstegsplattorna. Började svetsa ihop allt hemma men så tog tråden slut i svetsen... suck! Men sambon blev glad att jag kom in vid 20 istället för 00 :)
Fortsätter med de ikväll.

Bild

Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Fisketorp » fre mar 23, 2018 20:30

Du sa väl inte att tråden var slut!?
"Tyckte vi kunde mysa gumman, så slutade tidigt ikväll" :mrgreen:

Ska bli kul se slutputsen =)

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av ErraN_XJ » fre mar 23, 2018 22:45

Fisketorp skrev:Du sa väl inte att tråden var slut!?
"Tyckte vi kunde mysa gumman, så slutade tidigt ikväll" :mrgreen:

Ska bli kul se slutputsen =)
:lol2:
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » lör mar 24, 2018 8:35

Fisketorp skrev:Du sa väl inte att tråden var slut!?
"Tyckte vi kunde mysa gumman, så slutade tidigt ikväll" :mrgreen:

Ska bli kul se slutputsen =)
Haha exakt! Hoppas hon inte är här inne och läser nu bara :lol:
Nu är det lördag, 08.30. Dags att kicka igång verksamheten!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån mar 26, 2018 7:57

Fick många timmar i garaget i helgen. Hann bocka av många punkter på listan men det återstår fortfarande många. Tiden som återstår är måndag och tisdag efter jobbet samt hela onsdagen (tagit ledigt). Avfärd torsdag till Elmia och mässan öppnar på fredag!
Det är tight med tid så varje minut kommer tas till vara och det blir inte många timmars sömn per dygn. Man skulle haft en time lapse camera i garaget...

Jag fick 4 st 1m bitar 60mm diameter 7075 aluminium av monster race teamet Real steel då jag hjälpt dom en del med fjädringen. Dessa stänger svarvade Stockholms Vattenskärning så längderna blev rätt samt gängade 1 1/4" höger/vänster i ändarna.
De vattenskar dessutom lite plåtar till mig till framskärmarna och bakre bur-sidoplåtar.
Blev riktigt grymt, TACK!
Dessa kommer nog hålla bättre än de länkarmar i stål jag haft med 6mm gods.

De flesta nya detaljerna har jag svetsat i helgen och hunnit lacka samt till viss del montera på Jeepen. Gasen till svetsen tog slut i lördags, så en rock slide är kvar att bygga - slipa - lacka. Det står bl.a på kvällens att-göra-lista. Idag på lunchen åker jag till Södermalms maskin och byter tub. Får se om man impulsar något mer :mrgreen:

Verkar strula att ladda upp bilder just nu. Testar igen lite senare idag.

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån mar 26, 2018 13:53

Nu gick det att ladda upp bilderna!

Börjar bli en hög med detaljer som ska in på lack :mrgreen:
Bild

Spacklar framskärmarna.
Bild

Primer.
Bild

Vattenskuren panel till framskärmarna. YJ! Ovanför ligger lite olika designförslag från jobbet som vill synas på bilen vilket är kul!
Bild

Så här blir dom på bilen.
Bild

Lackad och redo att skruvas på plats.
Bild

Länkarmarna i aluminium 8)
Bild

Grova!
Bild

Var över till Södermalms Maskin på lunchen för att köpa gas. Kom ut därifrån med två prylar till! Ska bli kul att testa alla nya funktion på Rebelen!
Specen finns att läsa här:
https://www.sodermalmsmaskin.se/product ... ebel-215ic" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Fisketorp » mån mar 26, 2018 14:51

Du shoppar som en kvinna på IKEA :mrgreen:

Blir snyggt, passar bra det gula mot svart!

Blir alupinnarna fortfarande lättare än tidigare setup?

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån mar 26, 2018 15:25

Haha!

Bra fråga! Ska väga de så får vi se :)

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Lone Wolf » mån mar 26, 2018 15:51

Grattis till nya svetsen, har den förra gått två rullar tråd eller :wink:

Mig 25 % intermittensfaktor 205 A
finns det någon uppgift vid 100% ???

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån mar 26, 2018 18:03

Har dålig koll, men den har inte gått mycket. 6 rullar kanske? Lämnade den i inbyte och fick ett bra pris pådenna :tumbup:

Ingen aning! :lol: Kan kolla upp det :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar