Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tis apr 10, 2012 13:49

Hallå!

Robin var namnet, 26 år, bor i Uppsala, jobbar i Sollentuna och flyttar till Stockholm i sommar.
Maskiningenjör till yrket. Har hittills nästan enbart pysslat med motorcyklar. Främst enduro-hojar som jag motardkonverterat och renoverat. Men körkortet ligger mig varmt om hjärtat så nu går jag över till 4x4 istället!

Har hängt här på forumet ett tag och det finns mycket intressant läsning och inspirerade projekttrådar. Jag tycker att det är kul att se vad andra bygger i sina garage och hur de löser problemen. Så därför startar jag den här tråden för att jag antar att det finns fler här som uppskattar projekttrådarna på samma sätt som mig! :beer:

Jag är tämligen grön inom 4x4. Har karosshöjt och bytt knutkors på föräldrarnas TJ och karosshöjt en gammal King cab. Men mer erfarenhet av 4x4 än så har jag inte.

Jag har länge velat ha en Wrangler för att jag alltid har gillat den modellen och för att den är så go att glida i på sommaren! Så jag köpte till slut en Wrangler YJ från -95 i slutet av 2011 som får bli mitt första objekt inom hobbyn. Det var en Italien-import från början (tror jag). Om någon vet något om den så skriv gärna!
Listar specen på bilen när jag köpte den:
- 2.5l motorn
- SOA
- 33" BFG All terrain hjul
- Andra dämpare och styrdämpare
- Sänkt fördelningslåda
- Annan kofångare bak
- Vulgärt stora breddare som hjulen tog i vid lite flex.
- Fjädrarna var väldigt trötta på den eftersom det inte sitter några bumpstops eller anti-wrap stag på bakaxeln.
- Växellådan skorrade kraftigt på tredje och fjärde växeln. Så synkringarna behöver bytas ut.
- Drivremmen till generator/servo/vattenpump etc var av pga att generatorn skurit ihop.

Mina planer med bilen är enligt listan nedan och jag kommer att uppdatera/editera den vartefter.
- Nya bladfjädrar
- Ford 8.8 bakaxel
- Anti wrap bar till bakaxeln
- 4.88 utväxling
- SYE och CV kardan
- 35" hjul.
- Rockslides
- Winsch
- TJ style flat fenders
- Separat tire carrier med plats för två jeep-dunkar och ett 35 hjul.
- Belly up hasplåt.
- Komradio
- Stereo
- Ev. "revolver-schacklar" för att få bilen att flexa längre
- Urkopplingsbara krängningshämmare
- High steering

Det jag ska använda bilen till är uppskattningsvis 60% gata, 30% offroad och 10% airsoft/milsim (oftast offroad körning då).

Så här såg den ut när jag köpt den och bytt generator och ny drivrem och tog en provsväng till jaktmarkerna i Forsmark.

Film när vi körde ut ett gäng fodersäckar till råddjuren. Skönt att slippa gå ut med dom numera ;)



BildBild
Bild
Bild


Jag har kommit en bit på bilen sedan dess och kommer att uppdatera tråden senare idag med bilder och kortare beskrivningar.
Bara att kommentera på, kom gärna med tips och trix!

Hälsningar Robin
Senast redigerad av Robe den ons maj 15, 2013 21:05, redigerad totalt 4 gång.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » tis apr 10, 2012 14:23

Renoveringen av växellådan finns i en tråd på ett annat forum, direktlänk dit: http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=19418

Ett par bilder från renoveringen:

Bild

Bild

Bild

Bild


Har kört bilen ca 20 mil efter renoveringen och det fungerar helt perfekt. Växlar mjukt och fint nu.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » tis apr 10, 2012 19:36

Lite mer renoveringsbilder:
När jag hade lådan nere så passade jag på att byta packbox för utgående axeln till bakre kardan.

Bild

Bild

Bild


Böt även knutkors i bakre kardan:
Bild

Bild


Blästrade och målade främre kardan och hasplåten. Använder biltemas 2K båtfärg som jag penslar på. Blir väldigt slitstarkt och flyter ihop mycket bra.
Bild


När jag köpte bilen så var det väldigt fuktigt i kupén då den läcker in lite genom skarvar osv. Och ska man använda bilen "lagom offroad" så kommer det bli lerigt och blött. Så lika bra att slita ut mattorna. Under mattorna var det bara rost på golvet på förarsidan. Slipade bort så mycket som möjligt och målade på med roststopp som jag köpte på mekonomen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Sen var det dags för skärmbreddarna att tas av. Dumt nog så är de popnitade i plåten vilket lämnade hål och skavmärken efter sig :/
Bild

Under satt originalen kvar.
Bild

Tvättade.
Bild


Sen kapade jag bort side stepsen som var svetsade i ramen. Jag kommer att skruva fast plåtar på sidan av bilen som går in under trösklarna istället. Passade även på att ta bort original breddarna.
Bild

Bild

Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av kalle » tis apr 10, 2012 19:46

Jäkla udda bräddare dom där du tog bort,nått tyskt?

Du kanske kan dölja fulhålen med body sliders typ
Bild

Annars ser det bra ut,trevligt med nya garagetrådar

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » tis apr 10, 2012 20:00

Sen var det dags att bygga nya skärmbreddare. Jag hade en original uppsättning från en TJ hemma så jag utgick från dom. Jag ville ha flat style fenders som täckte hjulen. Resultatet blev OK. Inte helt perfekt men det täcker hjulen bättre än originalen iaf. De nya är 17 cm som bredast. Kapade bort så mycket plåt runt hjulhusen som möjligt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av målarn » tis apr 10, 2012 20:02

Detta ska följas :pop:
Merca Geländewagen 300TD

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » tis apr 10, 2012 20:02

Ja, det är något sådant jag får göra. Just nu har jag satt dit svarta popnitar, men nå rockslide-aktigt på sidorna är ju både praktiskt och döljer hålen. Får googla vidare för lite inspiration :) Tack!


Lyckades få ett par timmar bakom ratten i lagom snårig miljö med bilen nu under påskhelgen.
Vi åkte på en stig och över ett dike och efter ett tag öppnade skogen upp sig och vi hittade ett ödehus. Tankarna for direkt till filmen "huset som Gud glömde" eller någon annan rysare.

Bild
Bild
Bild
Bild

I den rasade ladan stod det en gammal vagn! Man kanske skulle slänga på dom fjädrarna på JEEPen?! ;)
Bild

Var nog ett tag sedan någon använde cykeln...Bild

Testflexar lite.
Bild
Bild
Bild
Bild

Så här ska nog fjädrarna inte böjas... nya fjädrar och bumpstops känns som att det borde sitta på sin plats??
Bild

Kommer att bli tight med 35or. Just nu med 33or är det ca 1.5 cm frigång fram till karossen.
Får antingen kapa mer i framkant på plåten eller flytta tillbaka axeln/ fjädrarna 3-4 cm. Hur har ni andra gjort??
Bild
Bild

Hittade även en liten grusgrop.
Bild


Vi fick tom med tjejen (fick mutas med att ta med jycken och fika) :mrgreen: Men det är en bra start, även om hon bara tyckte att det var roligt de första två timmarna!
Bild

Som sagt, skärmbreddarna fyller sin funktion!?
Bild

Och en bonusbild:
Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Danne » tis apr 10, 2012 21:01

Mycket jobb men blev mycket bra också :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » tis apr 10, 2012 21:05

Tack! Men det är ju inte klart på långa vägar. Så man har ju fritiden räddad iaf!
Ang. breddarna så ska jag hänga någon form av tjockare gummiduk i bakkant av skärmarna. Slakta en gummimatta från kupén eller liknande så man inte får allt stänk rätt in i bilen. Man ser ganska tydligt på bilderna att det behövs ;)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Felix » tis apr 10, 2012 21:09

Jävla bra jobbat! proffsigt med växellådan.
Skulle vilja se en bild på bilen framifrån efter dina modifieringar:)
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » tis apr 10, 2012 21:21

Så ser den ut just nu. Jag ska koppla in lampor bakom den gula plasten i fronten för att få blinkers (som jag just nu har kapat bort). De i kombination med blinkerserna på sidorna borde accepteras av besiktningen, eller?

Bild
Bild
Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » tor apr 12, 2012 8:33

Beställde en uppsättning brickor för mätarna i kupén från www.studentbrickor.se för en billig peng.


Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

bjorntass
Hemmastadd
Inlägg: 194
Blev medlem: mån dec 05, 2011 22:59
Ort: västerås

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av bjorntass » fre apr 13, 2012 11:40

ser jue riktigt bra ut, har lite tanke på liknande breddare på jeepen.
Du får piska matte lite så han får upp farten på sin terrano

mvh robin

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av OBELIX » fre apr 13, 2012 12:15

Huruvida blinkers blir godkänd vet jag inte, men har du positionsljusen i strålkastarna nu?

Sen en sak som jag är rätt säker på att ASB inte kommer gilla är den skarpa kanten framåt som dina skärmar numera har. Köp en sån där gummilist på SWEDOL som man trycker på plåtkanter tills du ska besikta så funkar det!

Kul att se ditt arbete med bilen!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » fre apr 13, 2012 12:27

Tja!

Jodå, ska hjälpa honom att klossa karossen i helgen så det är på gång! :)

Helt klart, letade efter såna skyddslister när jag gjorde breddarna. Var iväg till biltema, jula, bygg max, Bauhaus och järnhandeln men ingen utav dom hade sån list. Vet att kuntze har men hade inte vägarna förbi dom. Men Swedol var ett bra tips, finns ett i Uppsala som jag får svänga förbi!
Har även tänkt sätta en L probil i framkant av breddarna för att inte ha en rakbladskant frammåt.

Ang. belysningen så har jag varken blinkers fram eller positionsljus just nu. Måste de fortfarande vara E-godkända? Några tips? :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar