Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Robes Wrangler "Recon"
Nej tack! Jag vill aldrig vara med om insektsinfernot igen. Speciellt inte nu när bilen är helt öppen
Provflexade med lyften i helgen. Kränghämmaren fram är inkopplad och det finns ungefär 60mm slag kvar på båda dämparna fram. Så nästa gång får jag prova utan främre kränghämmare och se hur långt jag kommer. Nu är det 100cm under lägsta punkten på vänster bakhjul.
Igår påbörjade jag bygget av nya bakaxeln. Jag kommer byta ut min nuvarande Ford 8.8 mot en Y61 bakaxel. Främsta anledningarna är att den är bredare och är 6-bultad. Då slipper jag hjuladaptrarna.
Rensad från fästen.
I helgen blir det en sväng till Rörken. Förhoppningsvis lite bergsklättring!
Provflexade med lyften i helgen. Kränghämmaren fram är inkopplad och det finns ungefär 60mm slag kvar på båda dämparna fram. Så nästa gång får jag prova utan främre kränghämmare och se hur långt jag kommer. Nu är det 100cm under lägsta punkten på vänster bakhjul.
Igår påbörjade jag bygget av nya bakaxeln. Jag kommer byta ut min nuvarande Ford 8.8 mot en Y61 bakaxel. Främsta anledningarna är att den är bredare och är 6-bultad. Då slipper jag hjuladaptrarna.
Rensad från fästen.
I helgen blir det en sväng till Rörken. Förhoppningsvis lite bergsklättring!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Körde på Rörken i helgen och allt höll denna gång trots hård körning. Tog med mig ännu en kollega från Öhlins för att visa vad 4x4 offroad innebär.
Lägger upp samtliga bilder under veckan.
Tack Lars på http://www.griddd.se" onclick="window.open(this.href);return false; och Cicci på http://www.dragonezz.com" onclick="window.open(this.href);return false; för fin-fina bilder!
Lägger upp samtliga bilder under veckan.
Tack Lars på http://www.griddd.se" onclick="window.open(this.href);return false; och Cicci på http://www.dragonezz.com" onclick="window.open(this.href);return false; för fin-fina bilder!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Har inte hänt något med Recon på ett tag. Fullt upp med huset, tomten och familjen. Men nu går jag snart på pappaledighet i 4 månader... kanske hinner jag med lite då??
Här är några fler bilder från Griddd från senaste körningen.
Här är några fler bilder från Griddd från senaste körningen.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Nu har det faktiskt hänt lite grann!
Ersatte orignalmotorn på Warn 8274an med en snabbare och starkare.
Blev tvungen att ta tag i mina temporära bakskärmare och göra de ordentligt. Kapade upp så mycket det gick och svetsade i en 30mm plåtremsa och lackade.
När jag ändå var och fixade med bakvagnen så passade jag på att tillverka de tree slides som jag gjorde fästen för när jag byggde buren.
Punktsvetsar allt på plats.
Lackat!
Sen hängde jag på min monster-breddare och åkte till besiktningen. Fick 2 anmärkningar. Handbromsverkan och avgasvärden. Handbromsen är ju en baggis men avgasvärdena är jättehöga men lamdavärdet är OK... tycker att jag har bytt alla givare som har med insputet att göra. Några tips på vad det kan vara?
Tillverkade även ett flex-stand! "Bara" 900mm högt men det duger.
/Robin
Ersatte orignalmotorn på Warn 8274an med en snabbare och starkare.
Blev tvungen att ta tag i mina temporära bakskärmare och göra de ordentligt. Kapade upp så mycket det gick och svetsade i en 30mm plåtremsa och lackade.
När jag ändå var och fixade med bakvagnen så passade jag på att tillverka de tree slides som jag gjorde fästen för när jag byggde buren.
Punktsvetsar allt på plats.
Lackat!
Sen hängde jag på min monster-breddare och åkte till besiktningen. Fick 2 anmärkningar. Handbromsverkan och avgasvärden. Handbromsen är ju en baggis men avgasvärdena är jättehöga men lamdavärdet är OK... tycker att jag har bytt alla givare som har med insputet att göra. Några tips på vad det kan vara?
Tillverkade även ett flex-stand! "Bara" 900mm högt men det duger.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Fick en förfrågan från Öhlins nordiska distributör, Öhlins auto norden, om jag kunde ställa Recon i deras monter på Solvalla denna helg under STCC, RallyX och sportbilsfestivalen. Givetvis! Förra året hade dom Persbrandts Ferrari 458 Italia i montern...
Så jag har slitit som ett djur denna vecka med att färdigställa allt på jeepen (se förra posten). Idag fraktade vi den till Solvalla och imorgon jobbar jag i montern hela dagen. Om någon här ska dit så leta upp montern och säg hej och snacka offroad!
Putsat och dekaltrimmat!
Körde Jeepen till Marcus A och lastade den på hans släp. Sen kom vår dragbil med chaufför och hämtade upp mig.
Avfärd mot Öhlins!
Framme på jobbet för lastning av tält, rekvisita osv.
Avlastat på Solvalla och på väg in på området.
Recon får sällskap i montern av Driver Academys Porsche 911 GT3 som vi monterat dämpare på.
/Robin
Så jag har slitit som ett djur denna vecka med att färdigställa allt på jeepen (se förra posten). Idag fraktade vi den till Solvalla och imorgon jobbar jag i montern hela dagen. Om någon här ska dit så leta upp montern och säg hej och snacka offroad!
Putsat och dekaltrimmat!
Körde Jeepen till Marcus A och lastade den på hans släp. Sen kom vår dragbil med chaufför och hämtade upp mig.
Avfärd mot Öhlins!
Framme på jobbet för lastning av tält, rekvisita osv.
Avlastat på Solvalla och på väg in på området.
Recon får sällskap i montern av Driver Academys Porsche 911 GT3 som vi monterat dämpare på.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Härligt!!! Inte illa för en gammal Jeep!!
Det har ju verkligen hänt mycket sedan...
" Jag har länge velat ha en Wrangler för att jag alltid har gillat den modellen och för att den är så go att glida i på sommaren!"
Tycker det är jäkligt kul efter att ha följt utvecklingen av bilen och det är superkul att den kan uppmärksammas även bland "de stora grabbarna". Vissa helger är kanske roligare att jobba på än andra!?
Det har ju verkligen hänt mycket sedan...
" Jag har länge velat ha en Wrangler för att jag alltid har gillat den modellen och för att den är så go att glida i på sommaren!"
Tycker det är jäkligt kul efter att ha följt utvecklingen av bilen och det är superkul att den kan uppmärksammas även bland "de stora grabbarna". Vissa helger är kanske roligare att jobba på än andra!?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Robes Wrangler "Recon"
Grymt Robin, bra jobbat med bilen.
Det är dags att byta motor nu när du ändå har problem med avgasvärden.
Se nu till att skaffa många kontakter så vi kan ta offroaden in i de riktiga motorsportskretsarn.
Är det någon som är lämpade att ta tag i det är det du!
Kan vi få synas i dessa kretsar fler gånger finns det chans att vi kan dra offroad till motorsport istället för korvgrillning eller hopp och lek.
Lycka till i helgen och framförallt ha kul.
Det är dags att byta motor nu när du ändå har problem med avgasvärden.
Se nu till att skaffa många kontakter så vi kan ta offroaden in i de riktiga motorsportskretsarn.
Är det någon som är lämpade att ta tag i det är det du!
Kan vi få synas i dessa kretsar fler gånger finns det chans att vi kan dra offroad till motorsport istället för korvgrillning eller hopp och lek.
Lycka till i helgen och framförallt ha kul.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Robes Wrangler "Recon"
Najs Robin.
Skit.. jag som skulle dit men fick förhinder..
Polarn kör rallycross där.. skulle hängt med och kollat men blev inte så.
Skit.. jag som skulle dit men fick förhinder..
Polarn kör rallycross där.. skulle hängt med och kollat men blev inte så.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Synd man inte kom dit och mekade och tittade.. polaren vann ju.
Men det hade han väl inte gjort om man hjälpte till själv haha
Men det hade han väl inte gjort om man hjälpte till själv haha
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Robes Wrangler "Recon"
Är Lambda ok men inget annat så brukar katten vara kass. Köp ingen biltema bara, då brukar man få byta till året efter igen.Robe skrev: Sen hängde jag på min monster-breddare och åkte till besiktningen. Fick 2 anmärkningar. Handbromsverkan och avgasvärden. Handbromsen är ju en baggis men avgasvärdena är jättehöga men lamdavärdet är OK... tycker att jag har bytt alla givare som har med insputet att göra. Några tips på vad det kan vara?
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Robes Wrangler "Recon"
Hallå!
Helgen på Solvalla under STCC/RallyX tävlingarna gick riktigt bra. Fint väder, mycket folk och Öhlins-montern hade en bra placering. I montern stod en Porsche 997 GT3 och Recon. Det var ingen tvekan om vilken bil som drog mest blickar... det var inte den för 1.2 miljoner kr!
Montern uppbyggd, dags att släppa in publiken!
Tack till vår sponsor Södermalms maskin! http://www.sodermalmsmaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Det här är Tomas Berglund. En av Sveriges främsta enduro-förare som tävlat i Dakar-rallyt många gånger på motorcykel. För 3-4 år sedan åkte Tomas med mig på Livgardets område och nu kände han knappt igen bilen. Det hade tydligen hänt lite sen sist han såg den med bladfjädrar
Mannen med ryggsäcken är Öhlins grundare, Kenth Öhlin. Han besökte oss och ställde många frågor om offroad, bilarna och hur tävlingarna går till.
Sen dök det upp en engelsk-talande kille vid montern som hade lite frågor om en "blow-off"-ventil till Öhlins race-dämpare. Jag förklarade funktionen för honom och jag kände igen loggan på hans t-shirt. I kombination med den ryska-brytningen så misstänkte jag att det var en dämpar-tuner från Moskva, Shocks Therapy. Mycket riktigt! Det var ägaren och han hade sett på Instagram att jag hade Jeepen i Öhlins monter på Solvalla och han jobbade som mekaniker åt ett Estländskt rallycross-team. Det är kul när man träffas "IRL"
Sen gick jag ett varv i Rallycross-depån och kikade lite "under huven". Mycket Öhlins-dämpare! De värsta rallycross bilarna har 600 häst och fyrhjulsdrift. Det går undan!
/Robin
Helgen på Solvalla under STCC/RallyX tävlingarna gick riktigt bra. Fint väder, mycket folk och Öhlins-montern hade en bra placering. I montern stod en Porsche 997 GT3 och Recon. Det var ingen tvekan om vilken bil som drog mest blickar... det var inte den för 1.2 miljoner kr!
Montern uppbyggd, dags att släppa in publiken!
Tack till vår sponsor Södermalms maskin! http://www.sodermalmsmaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Det här är Tomas Berglund. En av Sveriges främsta enduro-förare som tävlat i Dakar-rallyt många gånger på motorcykel. För 3-4 år sedan åkte Tomas med mig på Livgardets område och nu kände han knappt igen bilen. Det hade tydligen hänt lite sen sist han såg den med bladfjädrar
Mannen med ryggsäcken är Öhlins grundare, Kenth Öhlin. Han besökte oss och ställde många frågor om offroad, bilarna och hur tävlingarna går till.
Sen dök det upp en engelsk-talande kille vid montern som hade lite frågor om en "blow-off"-ventil till Öhlins race-dämpare. Jag förklarade funktionen för honom och jag kände igen loggan på hans t-shirt. I kombination med den ryska-brytningen så misstänkte jag att det var en dämpar-tuner från Moskva, Shocks Therapy. Mycket riktigt! Det var ägaren och han hade sett på Instagram att jag hade Jeepen i Öhlins monter på Solvalla och han jobbade som mekaniker åt ett Estländskt rallycross-team. Det är kul när man träffas "IRL"
Sen gick jag ett varv i Rallycross-depån och kikade lite "under huven". Mycket Öhlins-dämpare! De värsta rallycross bilarna har 600 häst och fyrhjulsdrift. Det går undan!
/Robin
Senast redigerad av Robe den tor jun 29, 2017 15:16, redigerad totalt 2 gång.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Några dagar efter Solvalla så hjälpte jag till att ta fram slingor för en ny offroad-bana som ska byggas norr om Stockholm. På området kommer det finnas slingor med varierande svårighet. Jag visade upp vad en modifierad terrängbil hanterar så de vet vart de bör lägga nivån för den svåraste slingan. Den lättaste slingan ska kunna köras av en standard cross country-modell.
Layout-ansvarige agerar spotter.
Nedförsbacke.
30 graders sidlutning.
Banan ska börja byggas ganska omgående. Ska bli kul att se vad de lyckas göra!
Layout-ansvarige agerar spotter.
Nedförsbacke.
30 graders sidlutning.
Banan ska börja byggas ganska omgående. Ska bli kul att se vad de lyckas göra!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Grymt Robin, och kul att läsa mer från Solvalla!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Tack! Ja det var nog många som aldrig sett en offroad-bil där om man säger så
När jag var på SEMA show i Vegas så såg jag en spännande produkt i NRG innovations bås. En knappsats till ratten som var trådlös. I race-bilar har man ofta knappar på ratten men då en fet spiralad kabel. Eftersom de har ungefär ett rattvarv lock-lock så funkar det. Men på vanliga bilar som har 3-4 rattvarv så kommer den kabeln lindas runt rätt mycket. Så den här lösningen verkade smutt med en sändare i ratten och en mottagare som man kopplar in alla funktioner till. Det var en prototyp de hade i båset och nu äntligen har de släppt den. De skickade en knappsats, en ratt och en quick release hub. Jag var orolig att det skulle vara minsta glapp i den men icke! Solid as a rock!
Jag har tänkt koppla in ut/in på fram och bakwinch på knappsatsen samt givetvis tuta. Fler förslag?
Nuförtiden är nästan allt man köper eller bygger till jeepen helt custom. Men det här var bolt on! Den splinsade delen passade rakt på YJns splinsade axel. Gick på 5 min att installera allt när jag fått bort org ratten med en avdragare.
Quick releasen funkar smidigt som stöldskydd!
Nu återstår att koppla in det jag vill styra!
/Robin
När jag var på SEMA show i Vegas så såg jag en spännande produkt i NRG innovations bås. En knappsats till ratten som var trådlös. I race-bilar har man ofta knappar på ratten men då en fet spiralad kabel. Eftersom de har ungefär ett rattvarv lock-lock så funkar det. Men på vanliga bilar som har 3-4 rattvarv så kommer den kabeln lindas runt rätt mycket. Så den här lösningen verkade smutt med en sändare i ratten och en mottagare som man kopplar in alla funktioner till. Det var en prototyp de hade i båset och nu äntligen har de släppt den. De skickade en knappsats, en ratt och en quick release hub. Jag var orolig att det skulle vara minsta glapp i den men icke! Solid as a rock!
Jag har tänkt koppla in ut/in på fram och bakwinch på knappsatsen samt givetvis tuta. Fler förslag?
Nuförtiden är nästan allt man köper eller bygger till jeepen helt custom. Men det här var bolt on! Den splinsade delen passade rakt på YJns splinsade axel. Gick på 5 min att installera allt när jag fått bort org ratten med en avdragare.
Quick releasen funkar smidigt som stöldskydd!
Nu återstår att koppla in det jag vill styra!
/Robin