Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Robes Wrangler YJ -95
Idag är jag glad!
Gick på skroten i Björklinge utanför Uppsala och hittade en sjysst kylare från en Subaru 4WD (2WD går ju inte ) på hyllan med dubbla elfläktar och anslutningarna på rätt ställen. Lite lägre men bredare än wrangler original. Hade mätt med ögonmåttet i motorrummet och den såg ut att bli bra.
Blev riktigt bra! Enda som behövs fixas är en ny slang till den övre anslutningen då slangen är 3-4mm för smal för anslutningen. Men annars ska det inte vara några problem.
Sen hängde jag på 35orna. Vet ej än om de går fritt överallt... återstår att se.
Däckfirman kunde inte balansera däcken, han gav upp när det skillde över 400g. Ska testa bilen och se hur det ter sig. Funkar det inte så testar jag airsoft-kulorna.
Titta på mönstret på denna sida. Ska jag lägga om däcken med tanke på hur mönstret ser ut på ytterkanten??
//Robin
Gick på skroten i Björklinge utanför Uppsala och hittade en sjysst kylare från en Subaru 4WD (2WD går ju inte ) på hyllan med dubbla elfläktar och anslutningarna på rätt ställen. Lite lägre men bredare än wrangler original. Hade mätt med ögonmåttet i motorrummet och den såg ut att bli bra.
Blev riktigt bra! Enda som behövs fixas är en ny slang till den övre anslutningen då slangen är 3-4mm för smal för anslutningen. Men annars ska det inte vara några problem.
Sen hängde jag på 35orna. Vet ej än om de går fritt överallt... återstår att se.
Däckfirman kunde inte balansera däcken, han gav upp när det skillde över 400g. Ska testa bilen och se hur det ter sig. Funkar det inte så testar jag airsoft-kulorna.
Titta på mönstret på denna sida. Ska jag lägga om däcken med tanke på hur mönstret ser ut på ytterkanten??
//Robin
Re: Robes Wrangler YJ -95
Däckena blir lika oavsett hur du vänder dem.Robe skrev: Titta på mönstret på denna sida. Ska jag lägga om däcken med tanke på hur mönstret ser ut på ytterkanten??
Re: Robes Wrangler YJ -95
Grottulf skrev:Däckena blir lika oavsett hur du vänder dem.Robe skrev: Titta på mönstret på denna sida. Ska jag lägga om däcken med tanke på hur mönstret ser ut på ytterkanten??
Precis du kan bara välja om du vill ha vita texten innåt eller utåt.
Jeepen ser trevligare ut med terrängdäck
Re: Robes Wrangler YJ -95
I helgen har jag hunnit med:
- Gjort fästen för kylaren och kopplat in den.
- Monterat rock slidsen.
- Gjort rent bilen inuti.
- Provkört!
Kylaren fungerar riktigt bra jämfört med den som satt innan. Fläktarna har jag en switch till i kupén.
Nästa sak att göra på listan är förlängda bump stops. Jag mätte lite snabbt att de borde vara ca 14cm, annars tar däcket i främre plåten av hjulhuset. Men jag antar att man ska ta längden på originalet + diametern på axeln?
//Robin
- Gjort fästen för kylaren och kopplat in den.
- Monterat rock slidsen.
- Gjort rent bilen inuti.
- Provkört!
Kylaren fungerar riktigt bra jämfört med den som satt innan. Fläktarna har jag en switch till i kupén.
Nästa sak att göra på listan är förlängda bump stops. Jag mätte lite snabbt att de borde vara ca 14cm, annars tar däcket i främre plåten av hjulhuset. Men jag antar att man ska ta längden på originalet + diametern på axeln?
//Robin
Re: Robes Wrangler YJ -95
Inte gjort några större modifieringar. Men har tvättat och slängt på soft topen.
På vägen hem från jobbet så började frambromsarna nypa av sig själva. Upptäckte detta när den inte orkade på fyran längre ens. Rullade av motorvägen och det rök om frambromsarna... ingen höjdare!
Antog att det var nått tjall på bromsservot. Ryckte vaccuum-slangen och problemet försvann. Så ett nytt bromsservo står väl på inköpslistan nu Den är lagom trögbromsad nu utan servot! Hehe. Ljusa byxor och långärmad skjorta va inte de bästa plaggen att mecka i, men vad gör man 2 mil hemifrån i vägkanten?
Ganska lindrigt endå, inget oljebyta direkt.
Nytvättad och sommartaket på. Blir nog en sväng avklätt i helgen!
På vägen hem från jobbet så började frambromsarna nypa av sig själva. Upptäckte detta när den inte orkade på fyran längre ens. Rullade av motorvägen och det rök om frambromsarna... ingen höjdare!
Antog att det var nått tjall på bromsservot. Ryckte vaccuum-slangen och problemet försvann. Så ett nytt bromsservo står väl på inköpslistan nu Den är lagom trögbromsad nu utan servot! Hehe. Ljusa byxor och långärmad skjorta va inte de bästa plaggen att mecka i, men vad gör man 2 mil hemifrån i vägkanten?
Ganska lindrigt endå, inget oljebyta direkt.
Nytvättad och sommartaket på. Blir nog en sväng avklätt i helgen!
Re: Robes Wrangler YJ -95
Ser riktigt schysst ut!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: Robes Wrangler YJ -95
Tack!
Nu är sambon iväg en vecka på resa med jobbet, så nu är det bara att passa på.
Byggde bumpstops igår för bakaxeln. Hur fungerar det med bladfjädrar egentligen? Får de gå i negativ radie öht? Eller knäcks/tappar de spänsten då?
Nu är sambon iväg en vecka på resa med jobbet, så nu är det bara att passa på.
Byggde bumpstops igår för bakaxeln. Hur fungerar det med bladfjädrar egentligen? Får de gå i negativ radie öht? Eller knäcks/tappar de spänsten då?
Re: Robes Wrangler YJ -95
Nej, det är bara en allmännt utbredd myt enligt min åsikt.Robe skrev: Byggde bumpstops igår för bakaxeln. Hur fungerar det med bladfjädrar egentligen? Får de gå i negativ radie öht? Eller knäcks/tappar de spänsten då?
Visst slits alla fjädrar av stora rörelser, men att det skulle gå en magisk gräns när den blir negativ köper jag inte.
Att fjädrarna slits lite mer är ju något man får tåla för terrängegenskapernas skull också.
Re: Robes Wrangler YJ -95
Skönt att höra
Re: Robes Wrangler YJ -95
Pulat lite med bump stopsen och tog bort de främre krängningshämmarna. De satt nå djävulskt, men nu är de uppsmorda och återmonterade så de skapligt smidigt kan tas bort vid behov tills jag fått dit snabbkopplingar. Kapade av kofångaren också. Premiärtur på Rörken på fredag!
Får väl se hur det går, med tanke på att axlarna är ospärrade så har bilen sina begränsningar. Diagonalspinn är ju bara förnamnet!
//Robin
Får väl se hur det går, med tanke på att axlarna är ospärrade så har bilen sina begränsningar. Diagonalspinn är ju bara förnamnet!
//Robin
Re: Robes Wrangler YJ -95
Jag har fått från en fjädertillverkare att man inte skall pressa huvudbladet mer negativt än övre delen på öronen. Och höjningsfjädrar tyckte han inte skulle pressas negativt alls.Grottulf skrev:Nej, det är bara en allmännt utbredd myt enligt min åsikt.Robe skrev: Byggde bumpstops igår för bakaxeln. Hur fungerar det med bladfjädrar egentligen? Får de gå i negativ radie öht? Eller knäcks/tappar de spänsten då?
Visst slits alla fjädrar av stora rörelser, men att det skulle gå en magisk gräns när den blir negativ köper jag inte.
Att fjädrarna slits lite mer är ju något man får tåla för terrängegenskapernas skull också.
Dom kommer inte gå av av att pressas negativt, men dom kommer tappa höjd, så det är väl en avvägning om hur länge du vill bladen skall hålla/flex.
Jag har satt 1" infjädring från helt platt på min, inbillar mig att fjädrarna har hållt myckte bättre efter det.
I aim to misbehave
Re: Robes Wrangler YJ -95
Det låter som en vettig tumregel.MrHawk skrev: Jag har fått från en fjädertillverkare att man inte skall pressa huvudbladet mer negativt än övre delen på öronen. Och höjningsfjädrar tyckte han inte skulle pressas negativt alls.
Det jag ville få fram var att det inte är själva övergången från positiv till negativt som är det som sliter, utan att det är längden infjädring från obelastad som är avgörande.
Så för höjningsfjädrar inträffar ju den punkten mycket tidigare är för en std-fjäder.
Sen har vi ju Chevas framfjädrar som har negativ båge från fabrik...
Avsaknad av spärrar kompenseras med fördel med mycket gasRobe skrev: Får väl se hur det går, med tanke på att axlarna är ospärrade så har bilen sina begränsningar. Diagonalspinn är ju bara förnamnet!
Re: Robes Wrangler YJ -95
Okej, låter bra. Får förlänga stoppen sen när jag fått hem nya fjädrar.
Gasa järnet, då får 2.5an jobba fullt med andra ord!
Gasa järnet, då får 2.5an jobba fullt med andra ord!
Re: Robes Wrangler YJ -95
Efter 2 halvdagar på Rörken så har skogen satt sina spår på bilen. Ena baklyktan försvann, en bula på motorhuven och slet bort halva stänkskärmen fram och bakluckan fick sig en smäll. I övrigt fungerade allt bra och drivlinan höll!
Men som sagt, har man inga spärrar i axlarna får man gasa mera - Och det stämde
Sen var jag upp till Gävle och hämtade en 8.8 axel med lamelldiff. Den ska få sig ny utväxling och monteras på bilen till hösten.
//Robin
Men som sagt, har man inga spärrar i axlarna får man gasa mera - Och det stämde
Sen var jag upp till Gävle och hämtade en 8.8 axel med lamelldiff. Den ska få sig ny utväxling och monteras på bilen till hösten.
//Robin
Re: Robes Wrangler YJ -95
Nice
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna