Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bamzefan
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: mån mar 13, 2017 10:31

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Bamzefan » mån mar 13, 2017 10:50

Kom in på det här forumet av en slump via Google, och fastnade i denna tråd trots att jag inte är (eller rättare sagt var :roll: ) något jättefan av denna typ av bilar. Har sträckläst tråden från sida 1 under de senaste dygnet. Kul att i princip alla bilder fungerar trots att det är ett tag sedan tråden startades! :)

Jag är grymt imponerad av ditt bygge och framförallt ditt driv till att färdigställa saker trots motgångar och incidenter, förutsättningar som lokal och liknande. Känns väldigt seriöst och gediget rakt igenom, sen tycks inget ha lämnats åt slumpen.

Kommer garanterat titta in här igen inom snar framtid.

Och jag håller med en kommentar tidigare i tråden, det är ingen bil längre, det är en best :tumbup:

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Bullen » mån mar 13, 2017 16:44

Robe skrev: Sen fick jag besök av Bullen med kollega från Larpers Garage! Trevliga prickar, tack för besöket :tumbup:
Bild
/Robin
Kul att vi fick komma och titta på bygget. Fick med mig några idéer om hur jag ska bygga min. :tumbup:
Hör av dig om du har vägarna förbi Köping (varför man nu ska ha det) så är du välkommen till Larpers Garage :poke:

Ha det gott /Bullen
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tis mar 14, 2017 9:12

Bamzefan skrev:Kom in på det här forumet av en slump via Google, och fastnade i denna tråd trots att jag inte är (eller rättare sagt var :roll: ) något jättefan av denna typ av bilar. Har sträckläst tråden från sida 1 under de senaste dygnet. Kul att i princip alla bilder fungerar trots att det är ett tag sedan tråden startades! :)

Jag är grymt imponerad av ditt bygge och framförallt ditt driv till att färdigställa saker trots motgångar och incidenter, förutsättningar som lokal och liknande. Känns väldigt seriöst och gediget rakt igenom, sen tycks inget ha lämnats åt slumpen.

Kommer garanterat titta in här igen inom snar framtid.

Och jag håller med en kommentar tidigare i tråden, det är ingen bil längre, det är en best :tumbup:
Hej!
Sträckläst tråden på 111 sidor?! :shock: Imponerande! Kul att du fastnade och stort tack för att du registrerade dig på forumet och bjöd på de fina orden. :tumbup: Titta gärna in igen och skriv en rad, alltid uppskattat!
Det stämmer, nånstans på vägen så slog det slint :mrgreen:

Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons mar 15, 2017 15:53

Hittade det här gamla klippet som säkert är 4-5 år gammalt! Jag har ALDRIG upplevt så mycket insekter tidigare! Det var som en skräckfilm. Bromsar stora som femkronor. Varmt så in i helvete också så det gick inte att klä på sig för att undkomma. Punkteringen var väldigt ovälkommen kan jag säga... :aargh:

Njut! :mrgreen:

Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Spiken » ons mar 15, 2017 17:08

Haha. Fy tusan.
Såg ut som insekterna var större utmaning än off roaden, trots att det var tuff körning.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor mar 23, 2017 13:11

Börjar bli klart med dämpare runt om nu. Testkörning 1 april om allt går som jag tänkt.

Helsvetsat alla fästen till bakdämparna. :beer:
Bild

De blir ganska långa! Ställer kompression och retur innan montering på bilen.
Bild

Reservoirerna hamnar på buren. Lättåtkomligt till komp justeringarna.
Bild

Bild

Bild

Ride height. Ca 160mm kompslag.
Bild

Reservhjulet med ny beadlock-fälg monterad.
Bild

Drog om bromsrör, kablar till E-lockern och luftningsslang till bakaxeln. Tidigare satt de fast i ramen rakt ovanför diffklumpen och sedan ned till klumpen. Men det är väldigt tight med utrymme där vid full bump och bromsslangen var lite för kort för full droop så jag drog om de längs ena övre bärarmen istället. Helst hade jag velat ha de på ovansidan bärarmen men det är så tight mot tanken vid full bump att det inte går. Så de får gå på sidan istället. Förmodligen kommer jag inte ha några stenar som rotar sig in så högt upp. Det fanns inga repor på bärarmarna så det har inte hänt tidigare iaf...
Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre mar 24, 2017 13:37

Nästan klart inför testkörning!

P-ände till parallellstaget utbytt efter förra gångens test. 1-tons ändar håller tydligen inte. :aargh:
Bild

Dubbarna borttagna ur däcken och bilen tvättad. Kvar att göra är lufta bakbromsar och fäste upp ljuddämparen.
Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av ErraN_XJ » fre mar 24, 2017 18:53

Klokt å placera ledningar å kablar på övre bärarmen. Ja gjorde oxå de både fram å bak. De känns som dom sitter mest skyddade där.

Kämpa på Robin!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » lör apr 01, 2017 23:27

Har idag provkört för första gången med Öhlinare i alla fyra hörn. Kommer utförligare rapport och bilder senare. Vi testade även dämparna vid landning och den settingen jag satt ihop tar landningarna fint. Det är helt odramatiskt i bilen när man landar.

Senast redigerad av Robe den sön apr 02, 2017 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av 6300 » lör apr 01, 2017 23:43

Jag tittade på filmen,jag tror att du får lite dramatik med mer fart :wink: :wink:

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » sön apr 02, 2017 10:52

Allting är ju relativt :mrgreen: Men jag tänker inte köra vildare (med avsikt) än det här. Risken att något annat går sönder, tex axlarna, vid värre landningar ökar avsevärt och om jag ska tävla så är det viktigt att allt håller länge eftersom tävlingarna håller på i ungefär 12 timmar.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

jojo
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 02, 2010 17:07
Ort: kävlinge

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av jojo » sön apr 02, 2017 11:07

Så nu e du min nya idol! Jag har alltid velat ha en bil som tål att hoppa med (tidigare tänkt buggybygge men nu hmmm)
Vad är det för tävlingar du tänkt köra?
Tack för en underbar tråd följt den i några år nu känns det som.

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Mattilacken » mån apr 03, 2017 9:18

Ser grymt ut!
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån apr 03, 2017 14:17

Tack. Planen är Challenge-tävlingar i mån av tid.

Lite bilder från helgen!
Jag fick besök av en jeeper från Kanada, Jamie, och en kollega till honom från Brasilien. Jamie har ägt en YJ, en TJ och bygger just nu ett coolt rörchassie med LS åtta osv osv.

Vi anlände till området och hjälpte till att fixa bakbromsen som inte ville släppa på en JK.
Bild

Bild

Halvrisigt väder. På väg ut till området.
Bild

Det tog ungefär 5 minuter så var bilen ur spel. Vi körde 40km/h och bakom en buske gömde sig en rejäl sten som vi inte såg. Jag träffade den rakt på med vänster framhjul och bilen slungades upp i luften och vi åkte på två hjul ett tag innan vi kom ner på alla 4. Jag kände att något var tokigt med styrningen och jag var säker på att vi slitit loss hela knuckeln med hjul och allt. Det var en sån jäkla smäll!
Här är stenen vi körde på.
Bild

Bild

Bild

Vi klev ut och inspekterade. Allt såg helt ut... jäkligt konstigt! Men så såg vi att det rann olja från styrsnäckan. Locket hade spruckit av tryck-peaken när hjulet träffade stenen och jag höll hårt i ratten.
Bild

Vi tog oss ut ur skogen utan servo (fy fan, jag lider med er som INTE har servo i era bilar!!) till parkeringen. Åkte hem och hämtade en annan snäcka och drog till Biltema för att köpa slang. Tog 2h så var vi på rull igen! Jaime var den som skruvade mest. Kändes nästan som man flugit in en mekaniker :mrgreen:
Bild

Här är sprickan i snäckan.
Bild

Sen gjorde vi lite nytta! Ett träd hade fallit rakt över vägen genom träsket som leder till ett nytt körområde. JKn hängde sig på buken över trädet så vi började med att wincha tillbaka honom.
Bild

Bild

Sen satte Jamie snöret runt stocken så winchade vi bort det från träsket.
Bild

Bild

Lite isblock som letat sig in runt framaxeln.
Bild

Vi winchar loss en fellow jeeper.
Bild

Så här glada blev de geggiga pöjkarna!
Bild

På rull igen!
Bild

Vi tog ner ännu ett dött fallfärdigt träd.
Bild

Jättemysigt väder att köra i utan ruta och halvdörrar! :mrgreen:
Bild

Två bilder från hopp-testet.
Bild

Vi körde med 1 bar i däcken. De blir nästan helt platta vid landning. Man skulle ha sånt där tryckluftsystem så man kan tömma/fylla däcken från kupén. Perfekt att köra 0.3 vid krawling och runt 1 på snabbare partier.
Bild

Jag och Jamie som hade en rolig dag på Rörken!
Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

bjorntass
Hemmastadd
Inlägg: 194
Blev medlem: mån dec 05, 2011 22:59
Ort: västerås

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av bjorntass » sön apr 16, 2017 19:49

Robe skrev:Hittade det här gamla klippet som säkert är 4-5 år gammalt! Jag har ALDRIG upplevt så mycket insekter tidigare! Det var som en skräckfilm. Bromsar stora som femkronor. Varmt så in i helvete också så det gick inte att klä på sig för att undkomma. Punkteringen var väldigt ovälkommen kan jag säga... :aargh:

Njut! :mrgreen:

De där borde vi nästan göra om. De är några år sedan

Skriv svar