Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Joel_Vbg » ons aug 22, 2012 19:34

Spiken skrev:Ford 8.8a?
Är det en Broncoaxel du ska ha dit? Är dom bättre än Jeep eller varför byter du. Har ingen vidare koll på Jeepaxlar.
Har dålig koll men är inte 8.8 bakaxeln från Explorer? Vet andra som kört det på Cherokee, ska vara en bättre axel av någon anledning?
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Sebbesala » ons aug 22, 2012 20:47

8.8 sitter på båda dom bilarna, men är explorer man brukar använda.

Ska iaf vara sjukt mycket starkare än original dana 35! Och sen är det ingen direkt vidd-skillnad.
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » ons aug 22, 2012 20:54

Stämmer bra, från en explorer. Den har 31 splines men fortfarande C-clips som Dana35an. Den är grövre och motsvarar lite drygt dana44. Ford 8.8an från explorern har samma bultcirkel som Dana35 och den har bromskivor istället för trummor. Dock är den ett par mm smalare än 35an. Kan lösas med spacers.
Den är ganska vanlig också, vanligare än 44an från cherokeen som fortfarande har trummor.

Det är väldigt vanligt att smälla på en 8.8 på wrangler/cherokee så det finns färdiga kit att köpa (det på bilden på sida 7) och massor av write ups. Så det är en ganska smidig uppgradering :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Sebbesala » ons aug 22, 2012 21:06

Gillar "Essentials for jeep vehicles", och så är det en stor vinsch på bilden :mrgreen:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Spiken » ons aug 22, 2012 21:30

Har en 8.8a på min Bronco som har 36or, använd flitigt i skogen i 5år. Aldrig haft några problem med den. Sitter det samma på en explorer så måste det räknas som "skottsäkert"

Riktigt nöjd med orginaldiffen också. Kommer att bli bra på Jeepen!

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » sön sep 09, 2012 22:09

Nu har jag äntligen fått lite tid att skruva och kommit en bit.
Planen är att lyfta av karossen och rullan in ramen i garaget och slipa och måla det. Samt byta fjädrarna och installera 8.8an och D30n från chrokeen.

Köpte 2 st Rubicon Express 1.5" SOA fjädrar och adaptern till 8.8an från Summitracing via http://www.dalhems.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Det tog 1 vecka innan jag hade grejerna levererade vid dörren. Riktigt smidigt, snabb leverans och bra kundkontakt. Rekommenderas starkt!

På bilden syns bla 1.5" RE fjädrarna, 2.5" OME fjädrarna, adaptern och CV kardanen.
Bild

Hann med en del av demonteringen idag. Tog bort front, kylare och sidoskärmarna. Släppte alla skruvar som håller fast karossen. 2 gick av, får svetsa fast en mutter på dom och ta bort dom när jag kört undan ramen. Man kan tro att jag har skruvat bort motorn... men den lilla 4an sitter där! ;)
Bild
Bild

Har börjat hissa lite grann men jag misstänker att jag har missat något bak på bilen som håller ihop ram med kaross. Eller så är bilen väldigt baktung/ jag hissar för långt fram?
För det glipar inget alls. Har lossat de två skruvarna som sitter längst bak nästan vid kofångaren, men det vill inte sära. Har även lossat slangen till tanken. Vad har jag missat? :)

//Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Danne » mån sep 10, 2012 6:16

Är inte insatt i jänkar fjädringen men kommer inte bilen bli väldigt stötig med dom fjädrarna?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Sebbesala » mån sep 10, 2012 6:36

:tumbup:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » mån sep 10, 2012 7:53

Danne: Hur tänker du? Det är inte förstärkta fjädrar, utan fram är det 2.5" och bak 1.5" höjning. 4 blad fram, 5 blad bak. Lika många blad som original :)

Upptäckte även de två skruvarna som jag missat att släppa på.
De två på crossmembern framför tanken.

Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Danne » mån sep 10, 2012 18:35

Jag vet inte om jag tänker fel nu men om du har mer båge på fjädrarna så flexar dom sämre?
Eller tänker jag galet som vanligt?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Grottulf » mån sep 10, 2012 22:08

Det behöver det inte bli, iaf inte sålänge shacklena tillåter att de artikuleras fullt ut.
Är det stor båge på fjädrarna så påverkar det dock, men dessa såg ganska vettiga ut tycker jag.
De blir ju plattare när de får vikt på sig.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » mån sep 17, 2012 8:40

Nu har jag ÄNTLIGEN kommit en bit med bilen och det känns bra. I lördags lossade jag på de sista två bultarna och fortsatte hissa upp karossen och släppte på de sista sladdarna/slangarna vid motorn. Gäller att man får ihop allt rätt sen också... :)

Hissa.
Bild

Loss!
Bild

Läckt lite bromsvätska nu vid meckandet...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen skulle den in i garaget, vilket inte var det lättaste då Cherokeen står tight mot dörren. Men med hiliftens hjälp så kunde jag lirka in den. Jäkligt bra verktyg, klart värd investering!
Bild

Tada!
Bild

Nästa helg ska hyllorna täckas med plast och sen ska det slipas rost och läggas på ny plåt där det behövs.

//Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Spiken » mån sep 17, 2012 19:22

Såg väl ganska frächt ut?
Taskigt att sno ungarnas gungställning...

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Joel_Vbg » mån sep 17, 2012 19:35

Spiken skrev:Taskigt att sno ungarnas gungställning...
:lol: :lol: :lol:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler YJ -95

Inlägg av Robe » mån sep 17, 2012 19:47

Jodå, det var inte lika illa som gamla King caben från -91 ;)
Bara ett ställe som behöver ny plåt, höger bak, bakre infästning bladfjäder.
Snott? Jag har ju ersatt plastbrädan med en YJ! Bästa gungan i byn!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar