Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Robes Wrangler "Recon"
70 kg enligt Biltema-vågen... kanske får ta ut den riktiga badrumsvågen och dubbelkolla vikten! Denna våg är ju som sagt från Biltema!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Fick i den sista stagen i buren igår och fick även på lacken!
Inte jättesmidigt att baxa upp 70kg hjul själv men det går! Hjulet tar stopp mot buren så om man backar in i tex ett träd med den ustickande delen av hjulet så trycks det inte in i kupén i första taget.
Nu när allt är lackat så kunde jag montera dämparna och börja ställa ner bilen på hjulen igen.
Ride height!
"Kofångarens" lägsta punkt har flyttats upp drygt 200mm nu när jag kapat bort originalkofångare och kaross.
Nu har jag 40mm spacer på vardera sida. Tror inte att de behövs för att däcken ska gå fritt från dämparna vid fullt flex. Så de kommer jag förmodligen ta bort senare. Brett är fett men inte alltid praktiskt i skogen
Det som är kvar bak är att förlänga kardan, lufta bromsar, lampor och eldragning.
Men först ut är att koppla in ARB kompressorn. Jag kommer styra originalspärren med tryckluft istället för vacuum (tack för tips Marcus). Så en strypventil och en 2-vägs ventil behövs mellan kompressorn och klockan på axeln.
/Robin
Inte jättesmidigt att baxa upp 70kg hjul själv men det går! Hjulet tar stopp mot buren så om man backar in i tex ett träd med den ustickande delen av hjulet så trycks det inte in i kupén i första taget.
Nu när allt är lackat så kunde jag montera dämparna och börja ställa ner bilen på hjulen igen.
Ride height!
"Kofångarens" lägsta punkt har flyttats upp drygt 200mm nu när jag kapat bort originalkofångare och kaross.
Nu har jag 40mm spacer på vardera sida. Tror inte att de behövs för att däcken ska gå fritt från dämparna vid fullt flex. Så de kommer jag förmodligen ta bort senare. Brett är fett men inte alltid praktiskt i skogen
Det som är kvar bak är att förlänga kardan, lufta bromsar, lampor och eldragning.
Men först ut är att koppla in ARB kompressorn. Jag kommer styra originalspärren med tryckluft istället för vacuum (tack för tips Marcus). Så en strypventil och en 2-vägs ventil behövs mellan kompressorn och klockan på axeln.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Ser ut som du får ta bra fart när du skall backa ur garaget....
Snyggt jobbat Robin!
Snyggt jobbat Robin!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Robes Wrangler "Recon"
Haha ja, det var ju ett problem redan med 38" Hoppas att det går att spänna ner bilen såpass mycket i axeln att jag kommer ut. Vore ju lite halvdrygt att behöva tömma 4x40" på luft varje gång... Tack Jonas!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Fy vet ju redan va ja tycker om hur bilen set ut, så ja tänker inte säga att ja tycker den ser ut å va hämtad direkt ur startfältet på KOH-18...
Å för å bibehålla den känslan så tycker ja att du borde göra en likadan bakljusramp som ultra4 bilarna har!
Väglagliga lampor går ju alltid å bygga en ramp för baktill som sitter snabbt demonterbar!
Har missat dedär med å tryckluft-styra vakuumdiffen. Hur funkar de?
Å för å bibehålla den känslan så tycker ja att du borde göra en likadan bakljusramp som ultra4 bilarna har!
Väglagliga lampor går ju alltid å bygga en ramp för baktill som sitter snabbt demonterbar!
Har missat dedär med å tryckluft-styra vakuumdiffen. Hur funkar de?
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: Robes Wrangler "Recon"
Haha långt ifrån u4 men det påminner lite om de med reservhjulets nya placering
Hmm... menar du såna här? Får se hur jag gör. Kanske blir ett rack uppe vid huvudbågen. 2 röda, 2 gula, 2 vita.
Originalspärren är ju vakuumstyrd. Men att ha en slang nere vid klumpen som suger vakuum är ju ingen höjdare om den hoppar av eller får läckage. Kan ju suga in allt möjligt otrevligt! Så jag kommer styra den med tryckluft istället med en regulator som sänker trycket till typ 0.5 bar. Det borde funka!
Samma kompressor kommer att styra ARB spärren som ska i framaxeln också.
Får se om jag hinner förlänga kardan ikväll. Nu ska jag kakla badrum i några timmar. VVSarn kommer på tisdag och då måste väggarna vara fogade och klara!
Hmm... menar du såna här? Får se hur jag gör. Kanske blir ett rack uppe vid huvudbågen. 2 röda, 2 gula, 2 vita.
Originalspärren är ju vakuumstyrd. Men att ha en slang nere vid klumpen som suger vakuum är ju ingen höjdare om den hoppar av eller får läckage. Kan ju suga in allt möjligt otrevligt! Så jag kommer styra den med tryckluft istället med en regulator som sänker trycket till typ 0.5 bar. Det borde funka!
Samma kompressor kommer att styra ARB spärren som ska i framaxeln också.
Får se om jag hinner förlänga kardan ikväll. Nu ska jag kakla badrum i några timmar. VVSarn kommer på tisdag och då måste väggarna vara fogade och klara!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Snygg bygge, har en känsla av att våra kommer bli snarlika när jag någon gång blir klar
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
Re: Robes Wrangler "Recon"
Du håller ju god fart så det blir nog klart snart!
Fick inte mycket gjort i helgen. Hann förlänga kardan dock. Den kommer senare bytas ut mot en färdigköpt i rätt längd. Så får denna pensionera sig och ligga på reservdelshyllan!
På operationsbordet.
Kapade den på mitten och pressade i ett rör.
Borrade hål och pluggsvetsade innerröret + skarvarna. Bör duga till att köra in de nya utväxlingarna.
/Robin
Fick inte mycket gjort i helgen. Hann förlänga kardan dock. Den kommer senare bytas ut mot en färdigköpt i rätt längd. Så får denna pensionera sig och ligga på reservdelshyllan!
På operationsbordet.
Kapade den på mitten och pressade i ett rör.
Borrade hål och pluggsvetsade innerröret + skarvarna. Bör duga till att köra in de nya utväxlingarna.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Kör på 0.4bar...hade jag på min Patrol, var väl utprovat enligt föregående ägare.Robe skrev:Haha långt ifrån u4 men det påminner lite om de med reservhjulets nya placering
Hmm... menar du såna här? Får se hur jag gör. Kanske blir ett rack uppe vid huvudbågen. 2 röda, 2 gula, 2 vita.
Originalspärren är ju vakuumstyrd. Men att ha en slang nere vid klumpen som suger vakuum är ju ingen höjdare om den hoppar av eller får läckage. Kan ju suga in allt möjligt otrevligt! Så jag kommer styra den med tryckluft istället med en regulator som sänker trycket till typ 0.5 bar. Det borde funka!
Samma kompressor kommer att styra ARB spärren som ska i framaxeln också.
Får se om jag hinner förlänga kardan ikväll. Nu ska jag kakla badrum i några timmar. VVSarn kommer på tisdag och då måste väggarna vara fogade och klara!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Robes Wrangler "Recon"
Tackar!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Svarvade till bussningar som passar röret jag svetsat fast back. De håller i krängningshämmaren som jag har fram. Då kan jag enkelt byta och sätta den bak för att testa om bilen beter sig bättre/sämre. Och vill jag ha krängare både fram och bak så köper jag en likadan till!
Monterat krängaren. Kvar att göra är fästen på bakaxeln och stagen.
Sen upptäckte jag att mitt optima 55ah batteri var tvärslut och tog inte ens laddning. Så ett nytt batteri är på G och då passar jag på att montera det bak istället. Har plockat fram lite bra-att-ha material till batterihållaren. Förhoppningsvis kan jag hämta batteriet imorgon så jag kan pilla med det i helgen.
/Robin
Monterat krängaren. Kvar att göra är fästen på bakaxeln och stagen.
Sen upptäckte jag att mitt optima 55ah batteri var tvärslut och tog inte ens laddning. Så ett nytt batteri är på G och då passar jag på att montera det bak istället. Har plockat fram lite bra-att-ha material till batterihållaren. Förhoppningsvis kan jag hämta batteriet imorgon så jag kan pilla med det i helgen.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Tja Robin.
Jag åtar mig inga jobb alls nu, varken plastningar eller cnc-bearbetningar. Mitt psyke orkar inte
På tal om optima.. Har kvaliten blivit skit på senare åren??
Detta hände tgb-polarn också.. som tur var innan garanti tiden hade gått ut.
Jag åtar mig inga jobb alls nu, varken plastningar eller cnc-bearbetningar. Mitt psyke orkar inte
På tal om optima.. Har kvaliten blivit skit på senare åren??
Detta hände tgb-polarn också.. som tur var innan garanti tiden hade gått ut.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Tja!
Förstår dig, ingen fara! Hoppas du mår bättre snart!
Någon annan som har en svarv som tar 60mm genom spindeln och kan svarva 900mm stång?
Vet faktiskt inte! Batteriet har funkat riktigt bra. Laddat bra och alltid startat med bra mos även efter lång tids stillastående. Men jag har märkt sista tiden att bilen tjuvdragit lite ström. Om det beror på att någon förbrukare/sladd/kontakt är dålig eller om det är batteriet som är kass vet jag inte. Jag gissar på att något har tjuvdragit ström. Så jag vill nog inte kasta skit på Optima.
Däremot nu när jag googlade lite på Optima och batterier så var det många som tyckte att Optima är överskattade. Visst, de var tidiga med AGM tekniken men har blivit ikapp- eller tom omsprungna av konkurrenterna. Oddessys batterier verkar funka bra. Men de är typ 3 gånger så dyra oxå!
Så det fick bli ett Banner AGM batteri på 92Ah. Så nu ska jag ta tag i elsystemet.. det är HUR mycket kablar och skit som helst i kupén och motorutrymmet. Allt ska rensas och onödigt/överblivet ska väck. Det blir 2 vattentäta elcentralen. 1 baktill och 1 i motorutrymmet. Ordning och reda! Avskyr att leta elfel i "ormbon"...
Förstår dig, ingen fara! Hoppas du mår bättre snart!
Någon annan som har en svarv som tar 60mm genom spindeln och kan svarva 900mm stång?
Vet faktiskt inte! Batteriet har funkat riktigt bra. Laddat bra och alltid startat med bra mos även efter lång tids stillastående. Men jag har märkt sista tiden att bilen tjuvdragit lite ström. Om det beror på att någon förbrukare/sladd/kontakt är dålig eller om det är batteriet som är kass vet jag inte. Jag gissar på att något har tjuvdragit ström. Så jag vill nog inte kasta skit på Optima.
Däremot nu när jag googlade lite på Optima och batterier så var det många som tyckte att Optima är överskattade. Visst, de var tidiga med AGM tekniken men har blivit ikapp- eller tom omsprungna av konkurrenterna. Oddessys batterier verkar funka bra. Men de är typ 3 gånger så dyra oxå!
Så det fick bli ett Banner AGM batteri på 92Ah. Så nu ska jag ta tag i elsystemet.. det är HUR mycket kablar och skit som helst i kupén och motorutrymmet. Allt ska rensas och onödigt/överblivet ska väck. Det blir 2 vattentäta elcentralen. 1 baktill och 1 i motorutrymmet. Ordning och reda! Avskyr att leta elfel i "ormbon"...
Re: Robes Wrangler "Recon"
Har du laddat med en gammal ”dum” laddare eller med en smartladdare?
Jag har haft ett helt utdragit Optima som jag inte fick igång med Ctec:en men efter några timmars laddning med den gamla laddaren vaknade det till och sen kunde jag slutladda med min Ctec.
Jag har haft ett helt utdragit Optima som jag inte fick igång med Ctec:en men efter några timmars laddning med den gamla laddaren vaknade det till och sen kunde jag slutladda med min Ctec.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/