Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av svana » ons jan 24, 2018 21:12

Precis.
Samma erfarenhet av C-tek..
Jag har snart 10 exempel på batterier som dött som haft en modern c-tec av senare årsmodell.
Även att laddaren pajjar och sabbat batterierna!!

Det är väl fan att allt är sämre nuförtiden..

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons jan 24, 2018 21:15

Provade med en smartladdare. Vet att det brukar gå att få igång totalt urladdade batterier med en "gammal" laddare som inte mäter av batteriet. Ska testa att göra det och ha det som reserv. Men jag får spons på ett nytt batteri så då passade jag på att ta ettstörre och i samma veva flytta positionen.
Tack för tipset dock :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Distordera » tor jan 25, 2018 8:24

Robe skrev:Det blir 2 vattentäta elcentralen. 1 baktill och 1 i motorutrymmet. Ordning och reda! Avskyr att leta elfel i "ormbon"...
Köper du färdiga centraler eller hur tänker du? Jag är sugen själv på att fixa Jeepens el som verkar vara av samma kaliber som din nuvarande. :)
Jeep J20 -81

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor jan 25, 2018 9:09

Jag tänkte använda såna här lådor:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... da-402246/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Sen ha 3 kopplingsplintar inne i lådorna. 1 med jord, 1 med +12v och säkringar och 1 som ger+12v och säkringar när tändningen är på. Sen ett gäng reläer för de större förbrukarna.

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av BorkJonas » tor jan 25, 2018 11:59

BorkJonas skrev:
Robe skrev:Haha långt ifrån u4 men det påminner lite om de med reservhjulets nya placering :tumbup:
Hmm... menar du såna här? Får se hur jag gör. Kanske blir ett rack uppe vid huvudbågen. 2 röda, 2 gula, 2 vita.

Bild

Originalspärren är ju vakuumstyrd. Men att ha en slang nere vid klumpen som suger vakuum är ju ingen höjdare om den hoppar av eller får läckage. Kan ju suga in allt möjligt otrevligt! Så jag kommer styra den med tryckluft istället med en regulator som sänker trycket till typ 0.5 bar. Det borde funka!
Samma kompressor kommer att styra ARB spärren som ska i framaxeln också.

Får se om jag hinner förlänga kardan ikväll. Nu ska jag kakla badrum i några timmar. VVSarn kommer på tisdag och då måste väggarna vara fogade och klara!
Kör på 0.4bar...hade jag på min Patrol, var väl utprovat enligt föregående ägare.
Måste revidera mitt svar....var ju givetvis 4bar...inte 0.4...
Sorry!!
Men börja lågt och öka sakta, men inte mycket över 4bar, då blåser du klockan.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tor jan 25, 2018 12:54

Ok! 4 bar låter mycket men jag tänkte göra som du skriver, börja lågt och öka :tumbup:
Edit: Original är ju vakuumstyrt. Det lär ju vara under 1 bar?

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre jan 26, 2018 7:51

Igår testade jag full bump och full droop. Mätte ut hur långa stagen till kränghämmaren ska vara så de inte krockar med reservhjulet vid full bump. Lite bilder på ändlägena!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Iveskold
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: fre dec 27, 2013 20:25

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Iveskold » mån feb 12, 2018 9:27

Hur högt är däcket i verkligheten? Tänkte kolla om den storleken skulle få plats på patrolen :)

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån feb 12, 2018 10:09

Hej!

Lite uppdatering sedan senaste tillfället.

Flyttade batteriet från motorutrymmet till bakre delen på bilen. Dels för att få bättre viktfördelning men främst för att få lite bättre utrymme i fronten. Det nya batteriet blev ett Banner AGM 95Ah. Tack Södermalms maskin för det! :tumbup:

Svetsat en ram och grundmålat.
Bild

Lackat ramen svart och monterat i batteriet. Det blev en bygel som går över batteriet och håller det på plats. Kablarna som går från batteriet fram till motorn och winchen är 70 kvadrats svetskabel.
Bild

Sen kopplade jag in ARB kompressorn som just nu styr OEM diffspärren på H233B axeln. Det sitter en regulator och en ventil (ej med på bilden) som ger ut ca 3 bar i två lägen eftersom spärren behöver påverkas i både av- och på-läget.Bild

Jeepen redo för en första provtur. Inte helt smidigt att ta sig ut numera. Spänna ner bilen i axlarna och tömma ur luften så kom jag ut på det berömda håret.
Bild

Ute i det friska vintervädret!
Bild

Hjulen går fritt från bärarmarna vid fullt rattutslag. Det finns utrymme för ytterligare några grader. Så det kommer jag utnyttja när den nya styrningen ska på.
Bild

Nya "baken". Mycket högra upp än tidigare.
Bild

Det blev en kortare provtur i 2WD läget eftersom jag har olika utväxling i axlarna för tillfället. Inget vidare grepp på is med dessa däck men med skruvdubben blir det nog roligare!
Bild

Just nu står två andra bilar på prio-listan före Jeepen, tyvärr.
En Golf 4 som ska igenom besiktningen och en Chevrolet Blazer som jag ska plocka bort fördelningslådan på. Så om någon är sugen på en 2.0 Golf 4 eller en Blazer med 4.3L V6a (reservdelsbil) så hojta till!

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån feb 12, 2018 10:12

Iveskold skrev:Hur högt är däcket i verkligheten? Tänkte kolla om den storleken skulle få plats på patrolen :)
Jag mätte från marken till ovankant däck och det var runt 38". Men då är däckstryck en stor faktor. Mest rättvist om du ska mäta i hjulhuset är att jag mäter radie från centrum hjul till ovankant däck. Kan göra det ikväll om jag kommer ihåg!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av klirre » mån feb 12, 2018 10:27

Den blir ju sjukt ball :tumbup: Helt otroligt vilken utveckling det varit sedan start.

Kommer du köra tävlingen i Borås? Måste ju vara perfekt provrunda :beer:
If in doubt, Flat out!

Iveskold
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: fre dec 27, 2013 20:25

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Iveskold » mån feb 12, 2018 11:54

Robe skrev:
Iveskold skrev:Hur högt är däcket i verkligheten? Tänkte kolla om den storleken skulle få plats på patrolen :)
Jag mätte från marken till ovankant däck och det var runt 38". Men då är däckstryck en stor faktor. Mest rättvist om du ska mäta i hjulhuset är att jag mäter radie från centrum hjul till ovankant däck. Kan göra det ikväll om jag kommer ihåg!
Måste säga att den blir grym! Det vore kanon :)

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av eliaspalmer » sön feb 18, 2018 22:57

Robe skrev:Hallå!

Robin var namnet, 26 år, bor i Uppsala, jobbar i Sollentuna och flyttar till Stockholm i sommar.
Maskiningenjör till yrket. Har hittills nästan enbart pysslat med motorcyklar. Främst enduro-hojar som jag motardkonverterat och renoverat. Men körkortet ligger mig varmt om hjärtat så nu går jag över till 4x4 istället!

---

Det jag ska använda bilen till är uppskattningsvis 60% gata, 30% offroad och 10% airsoft/milsim (oftast offroad körning då).

----

Hälsningar Robin
Det ballar rätt lätt ur :mrgreen: Sjukt snyggt byggt iallafall :awesome: :notworthy: :notworthy:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons feb 28, 2018 10:50

Tack hörrni! :tumbup:

Tog en lite provtur förra helgen. Inga kränghämmare inkopplade och med såpass mjuka fjädrar som jag kör så var den väldigt krängig. Kommer att testa en krängare bak och eventuellt även en fram. Men börjar med en i bak.

Bild

Bild

Bild

Nu med större däck, större reservhjul, ny bakre ram, batteriet bak osv så passade jag på att väga bilen. Lite över 2 ton med förare och co-driver i och halv tank.
Det skiljer ca 40kg mellan fram och bakaxel. Så den är väldigt välbalanserad!

Bild

Blev kontaktad av SBF som undrade om jag kunde ha Recon i deras monter på Custom motor show på Elmia under påskhelgen. 4 dagar med ca 80´000 besökare. Rampljus är ju alltid kul så jag tackade ja! Med 30 dagar kvar till mässan och massor kvar att göra på Recon så blir det fullt ös i garaget. Jag kommer inte uppdatera mycket innan mässan. Lite "avtäckning" ska det ju vara om man ska stå på mässa! :woot:
Behöver tips på transport för att Jeepen till mässan i Jönköping. Jag saknar E-tillägget på mitt B kort...

Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Fisketorp » ons feb 28, 2018 14:46

Står inte de som frågat dig för transport?
Är ju snällt att ställa upp men är väl inte för mycket begärt.

Skriv svar