Aktuellt datum och tid: tis feb 20, 2018 19:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 1753 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 113, 114, 115, 116, 117
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: ons jan 24, 2018 22:12 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 904
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Precis.
Samma erfarenhet av C-tek..
Jag har snart 10 exempel på batterier som dött som haft en modern c-tec av senare årsmodell.
Även att laddaren pajjar och sabbat batterierna!!

Det är väl fan att allt är sämre nuförtiden..


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: ons jan 24, 2018 22:15 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2620
Ort: Uppsala
Provade med en smartladdare. Vet att det brukar gå att få igång totalt urladdade batterier med en "gammal" laddare som inte mäter av batteriet. Ska testa att göra det och ha det som reserv. Men jag får spons på ett nytt batteri så då passade jag på att ta ettstörre och i samma veva flytta positionen.
Tack för tipset dock :tumbup:

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: tor jan 25, 2018 9:24 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Inlägg: 124
Robe skrev:
Det blir 2 vattentäta elcentralen. 1 baktill och 1 i motorutrymmet. Ordning och reda! Avskyr att leta elfel i "ormbon"...


Köper du färdiga centraler eller hur tänker du? Jag är sugen själv på att fixa Jeepens el som verkar vara av samma kaliber som din nuvarande. :)

_________________
Jeep J20 -81


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: tor jan 25, 2018 10:09 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2620
Ort: Uppsala
Jag tänkte använda såna här lådor:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... da-402246/

Bild

Sen ha 3 kopplingsplintar inne i lådorna. 1 med jord, 1 med +12v och säkringar och 1 som ger+12v och säkringar när tändningen är på. Sen ett gäng reläer för de större förbrukarna.

/Robin

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: tor jan 25, 2018 12:59 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 13:20
Inlägg: 3529
Ort: Äspered
BorkJonas skrev:
Robe skrev:
Haha långt ifrån u4 men det påminner lite om de med reservhjulets nya placering :tumbup:
Hmm... menar du såna här? Får se hur jag gör. Kanske blir ett rack uppe vid huvudbågen. 2 röda, 2 gula, 2 vita.

Bild

Originalspärren är ju vakuumstyrd. Men att ha en slang nere vid klumpen som suger vakuum är ju ingen höjdare om den hoppar av eller får läckage. Kan ju suga in allt möjligt otrevligt! Så jag kommer styra den med tryckluft istället med en regulator som sänker trycket till typ 0.5 bar. Det borde funka!
Samma kompressor kommer att styra ARB spärren som ska i framaxeln också.

Får se om jag hinner förlänga kardan ikväll. Nu ska jag kakla badrum i några timmar. VVSarn kommer på tisdag och då måste väggarna vara fogade och klara!

Kör på 0.4bar...hade jag på min Patrol, var väl utprovat enligt föregående ägare.


Måste revidera mitt svar....var ju givetvis 4bar...inte 0.4...
Sorry!!
Men börja lågt och öka sakta, men inte mycket över 4bar, då blåser du klockan.

_________________
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Söker SERIÖS offroad bil....
En gul militärcykel med punka


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: tor jan 25, 2018 13:54 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2620
Ort: Uppsala
Ok! 4 bar låter mycket men jag tänkte göra som du skriver, börja lågt och öka :tumbup:
Edit: Original är ju vakuumstyrt. Det lär ju vara under 1 bar?

/Robin

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: fre jan 26, 2018 8:51 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2620
Ort: Uppsala
Igår testade jag full bump och full droop. Mätte ut hur långa stagen till kränghämmaren ska vara så de inte krockar med reservhjulet vid full bump. Lite bilder på ändlägena!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Robin

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: mån feb 12, 2018 10:27 
Offline
Användare

Blev medlem: fre dec 27, 2013 21:25
Inlägg: 24
Hur högt är däcket i verkligheten? Tänkte kolla om den storleken skulle få plats på patrolen :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: mån feb 12, 2018 11:09 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2620
Ort: Uppsala
Hej!

Lite uppdatering sedan senaste tillfället.

Flyttade batteriet från motorutrymmet till bakre delen på bilen. Dels för att få bättre viktfördelning men främst för att få lite bättre utrymme i fronten. Det nya batteriet blev ett Banner AGM 95Ah. Tack Södermalms maskin för det! :tumbup:

Svetsat en ram och grundmålat.
Bild

Lackat ramen svart och monterat i batteriet. Det blev en bygel som går över batteriet och håller det på plats. Kablarna som går från batteriet fram till motorn och winchen är 70 kvadrats svetskabel.
Bild

Sen kopplade jag in ARB kompressorn som just nu styr OEM diffspärren på H233B axeln. Det sitter en regulator och en ventil (ej med på bilden) som ger ut ca 3 bar i två lägen eftersom spärren behöver påverkas i både av- och på-läget.Bild

Jeepen redo för en första provtur. Inte helt smidigt att ta sig ut numera. Spänna ner bilen i axlarna och tömma ur luften så kom jag ut på det berömda håret.
Bild

Ute i det friska vintervädret!
Bild

Hjulen går fritt från bärarmarna vid fullt rattutslag. Det finns utrymme för ytterligare några grader. Så det kommer jag utnyttja när den nya styrningen ska på.
Bild

Nya "baken". Mycket högra upp än tidigare.
Bild

Det blev en kortare provtur i 2WD läget eftersom jag har olika utväxling i axlarna för tillfället. Inget vidare grepp på is med dessa däck men med skruvdubben blir det nog roligare!
Bild

Just nu står två andra bilar på prio-listan före Jeepen, tyvärr.
En Golf 4 som ska igenom besiktningen och en Chevrolet Blazer som jag ska plocka bort fördelningslådan på. Så om någon är sugen på en 2.0 Golf 4 eller en Blazer med 4.3L V6a (reservdelsbil) så hojta till!

/Robin

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: mån feb 12, 2018 11:12 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2620
Ort: Uppsala
Iveskold skrev:
Hur högt är däcket i verkligheten? Tänkte kolla om den storleken skulle få plats på patrolen :)


Jag mätte från marken till ovankant däck och det var runt 38". Men då är däckstryck en stor faktor. Mest rättvist om du ska mäta i hjulhuset är att jag mäter radie från centrum hjul till ovankant däck. Kan göra det ikväll om jag kommer ihåg!

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: mån feb 12, 2018 11:27 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Inlägg: 1121
Ort: S:T Anna, Söderköping
Den blir ju sjukt ball :tumbup: Helt otroligt vilken utveckling det varit sedan start.

Kommer du köra tävlingen i Borås? Måste ju vara perfekt provrunda :beer:

_________________
If in doubt, Flat out!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: mån feb 12, 2018 12:54 
Offline
Användare

Blev medlem: fre dec 27, 2013 21:25
Inlägg: 24
Robe skrev:
Iveskold skrev:
Hur högt är däcket i verkligheten? Tänkte kolla om den storleken skulle få plats på patrolen :)


Jag mätte från marken till ovankant däck och det var runt 38". Men då är däckstryck en stor faktor. Mest rättvist om du ska mäta i hjulhuset är att jag mäter radie från centrum hjul till ovankant däck. Kan göra det ikväll om jag kommer ihåg!

Måste säga att den blir grym! Det vore kanon :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Robes Wrangler "Recon"
InläggPostat: sön feb 18, 2018 23:57 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 29, 2013 21:06
Inlägg: 238
Ort: Stenungsund/Göteborg
Robe skrev:
Hallå!

Robin var namnet, 26 år, bor i Uppsala, jobbar i Sollentuna och flyttar till Stockholm i sommar.
Maskiningenjör till yrket. Har hittills nästan enbart pysslat med motorcyklar. Främst enduro-hojar som jag motardkonverterat och renoverat. Men körkortet ligger mig varmt om hjärtat så nu går jag över till 4x4 istället!

---

Det jag ska använda bilen till är uppskattningsvis 60% gata, 30% offroad och 10% airsoft/milsim (oftast offroad körning då).

----

Hälsningar Robin


Det ballar rätt lätt ur :mrgreen: Sjukt snyggt byggt iallafall :awesome: :notworthy: :notworthy:

_________________
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt

Gunilla, Suzuki SJ 413 med jättetrasig motor...

....och en Berlingo

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1753 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 113, 114, 115, 116, 117

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011