Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av zurfer » tor jan 18, 2018 19:35

63,5 :roll:

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre jan 19, 2018 8:20

70 kg enligt Biltema-vågen... kanske får ta ut den riktiga badrumsvågen och dubbelkolla vikten! Denna våg är ju som sagt från Biltema! :lol:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre jan 19, 2018 8:32

Fick i den sista stagen i buren igår och fick även på lacken!
Bild

Inte jättesmidigt att baxa upp 70kg hjul själv men det går! Hjulet tar stopp mot buren så om man backar in i tex ett träd med den ustickande delen av hjulet så trycks det inte in i kupén i första taget.
Bild

Nu när allt är lackat så kunde jag montera dämparna och börja ställa ner bilen på hjulen igen.
Bild

Ride height!
Bild

"Kofångarens" lägsta punkt har flyttats upp drygt 200mm nu när jag kapat bort originalkofångare och kaross.
Bild

Nu har jag 40mm spacer på vardera sida. Tror inte att de behövs för att däcken ska gå fritt från dämparna vid fullt flex. Så de kommer jag förmodligen ta bort senare. Brett är fett men inte alltid praktiskt i skogen :mrgreen:
Bild

Det som är kvar bak är att förlänga kardan, lufta bromsar, lampor och eldragning.
Men först ut är att koppla in ARB kompressorn. Jag kommer styra originalspärren med tryckluft istället för vacuum (tack för tips Marcus). Så en strypventil och en 2-vägs ventil behövs mellan kompressorn och klockan på axeln.
Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av BorkJonas » fre jan 19, 2018 8:45

Ser ut som du får ta bra fart när du skall backa ur garaget.... :mrgreen:

Snyggt jobbat Robin! :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre jan 19, 2018 9:00

Haha ja, det var ju ett problem redan med 38" :mrgreen: Hoppas att det går att spänna ner bilen såpass mycket i axeln att jag kommer ut. Vore ju lite halvdrygt att behöva tömma 4x40" på luft varje gång... Tack Jonas!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av ErraN_XJ » lör jan 20, 2018 9:20

Fy vet ju redan va ja tycker om hur bilen set ut, så ja tänker inte säga att ja tycker den ser ut å va hämtad direkt ur startfältet på KOH-18...

Å för å bibehålla den känslan så tycker ja att du borde göra en likadan bakljusramp som ultra4 bilarna har!

Väglagliga lampor går ju alltid å bygga en ramp för baktill som sitter snabbt demonterbar!

Har missat dedär med å tryckluft-styra vakuumdiffen. Hur funkar de?
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » lör jan 20, 2018 14:26

Haha långt ifrån u4 men det påminner lite om de med reservhjulets nya placering :tumbup:
Hmm... menar du såna här? Får se hur jag gör. Kanske blir ett rack uppe vid huvudbågen. 2 röda, 2 gula, 2 vita.

Bild

Originalspärren är ju vakuumstyrd. Men att ha en slang nere vid klumpen som suger vakuum är ju ingen höjdare om den hoppar av eller får läckage. Kan ju suga in allt möjligt otrevligt! Så jag kommer styra den med tryckluft istället med en regulator som sänker trycket till typ 0.5 bar. Det borde funka!
Samma kompressor kommer att styra ARB spärren som ska i framaxeln också.

Får se om jag hinner förlänga kardan ikväll. Nu ska jag kakla badrum i några timmar. VVSarn kommer på tisdag och då måste väggarna vara fogade och klara!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Victor » lör jan 20, 2018 18:57

Snygg bygge, har en känsla av att våra kommer bli snarlika när jag någon gång blir klar :D
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån jan 22, 2018 10:28

Du håller ju god fart så det blir nog klart snart! :tumbup:

Fick inte mycket gjort i helgen. Hann förlänga kardan dock. Den kommer senare bytas ut mot en färdigköpt i rätt längd. Så får denna pensionera sig och ligga på reservdelshyllan!

På operationsbordet.
Bild

Kapade den på mitten och pressade i ett rör.
Bild

Borrade hål och pluggsvetsade innerröret + skarvarna. Bör duga till att köra in de nya utväxlingarna.
Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av BorkJonas » mån jan 22, 2018 16:40

Robe skrev:Haha långt ifrån u4 men det påminner lite om de med reservhjulets nya placering :tumbup:
Hmm... menar du såna här? Får se hur jag gör. Kanske blir ett rack uppe vid huvudbågen. 2 röda, 2 gula, 2 vita.

Bild

Originalspärren är ju vakuumstyrd. Men att ha en slang nere vid klumpen som suger vakuum är ju ingen höjdare om den hoppar av eller får läckage. Kan ju suga in allt möjligt otrevligt! Så jag kommer styra den med tryckluft istället med en regulator som sänker trycket till typ 0.5 bar. Det borde funka!
Samma kompressor kommer att styra ARB spärren som ska i framaxeln också.

Får se om jag hinner förlänga kardan ikväll. Nu ska jag kakla badrum i några timmar. VVSarn kommer på tisdag och då måste väggarna vara fogade och klara!
Kör på 0.4bar...hade jag på min Patrol, var väl utprovat enligt föregående ägare.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån jan 22, 2018 16:53

Tackar! :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons jan 24, 2018 14:14

Svarvade till bussningar som passar röret jag svetsat fast back. De håller i krängningshämmaren som jag har fram. Då kan jag enkelt byta och sätta den bak för att testa om bilen beter sig bättre/sämre. Och vill jag ha krängare både fram och bak så köper jag en likadan till!
Monterat krängaren. Kvar att göra är fästen på bakaxeln och stagen.
Bild

Bild

Sen upptäckte jag att mitt optima 55ah batteri var tvärslut och tog inte ens laddning. Så ett nytt batteri är på G och då passar jag på att montera det bak istället. Har plockat fram lite bra-att-ha material till batterihållaren. Förhoppningsvis kan jag hämta batteriet imorgon så jag kan pilla med det i helgen.
Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av svana » ons jan 24, 2018 15:36

Tja Robin.
Jag åtar mig inga jobb alls nu, varken plastningar eller cnc-bearbetningar. Mitt psyke orkar inte :cry:

På tal om optima.. Har kvaliten blivit skit på senare åren??
Detta hände tgb-polarn också.. som tur var innan garanti tiden hade gått ut.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » ons jan 24, 2018 16:50

Tja!

Förstår dig, ingen fara! Hoppas du mår bättre snart! :tumbup:
Någon annan som har en svarv som tar 60mm genom spindeln och kan svarva 900mm stång?

Vet faktiskt inte! Batteriet har funkat riktigt bra. Laddat bra och alltid startat med bra mos även efter lång tids stillastående. Men jag har märkt sista tiden att bilen tjuvdragit lite ström. Om det beror på att någon förbrukare/sladd/kontakt är dålig eller om det är batteriet som är kass vet jag inte. Jag gissar på att något har tjuvdragit ström. Så jag vill nog inte kasta skit på Optima.

Däremot nu när jag googlade lite på Optima och batterier så var det många som tyckte att Optima är överskattade. Visst, de var tidiga med AGM tekniken men har blivit ikapp- eller tom omsprungna av konkurrenterna. Oddessys batterier verkar funka bra. Men de är typ 3 gånger så dyra oxå!
Så det fick bli ett Banner AGM batteri på 92Ah. Så nu ska jag ta tag i elsystemet.. det är HUR mycket kablar och skit som helst i kupén och motorutrymmet. Allt ska rensas och onödigt/överblivet ska väck. Det blir 2 vattentäta elcentralen. 1 baktill och 1 i motorutrymmet. Ordning och reda! Avskyr att leta elfel i "ormbon"...
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Lars 9k » ons jan 24, 2018 17:45

Har du laddat med en gammal ”dum” laddare eller med en smartladdare?

Jag har haft ett helt utdragit Optima som jag inte fick igång med Ctec:en men efter några timmars laddning med den gamla laddaren vaknade det till och sen kunde jag slutladda med min Ctec.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Skriv svar