Robes Wrangler "Recon"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

vajrollcrawl
Rutinerad
Inlägg: 303
Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
Ort: Falun

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av vajrollcrawl » sön jul 09, 2017 22:49

Måste bara skriva det, fy fan vilken fin och snygg jeep du har. Du har verkligen gjort ett grymt jobb! Tummen upp gånger om!

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av mateks » sön jul 09, 2017 23:52

Hur cool som helst den nya ratten. Känns lite mer race!
Suzuki sj424 td -85

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån aug 28, 2017 21:53

I helgen tävlade vi i offroad challenge i Eskilstuna. Kul att få räjsa lite igen! Macke co-drivade, väl kämpat! Det gör vi om! Hoppas på fler som vill tävla nästa år? Det är skitkul!

Bilder och kort rapport finns här:
https://www.facebook.com/reconexpedition/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag gör det enkelt för mig och kopierar in texten från Facebook.

After race report!
This weekend we participated in an Offroad challenge competition in Eskilstuna, Sweden.
The first part of the race was 13 hours of forest trail with 37 special tests. You run as many laps as you can to do the tests and get as many score as possible.
During this time we broke one front axle shaft, lost air in a tire, blew a power steering hose 2 times and lost our rear winch. This got us stranded for repairing some hours and we ended up at 5th position.

The second part of the race was a "speed" trail. 5km of gravel road and forest trail. The slowest vehicle finished at 16.50 minutes. The second fastest finished at 10.30. We won at 8.44! The Öhlins shocks loves speed!

We ended up at a 3rd position totally. We are satisfied and after this shake down, we have identified the weakest links on Recon such as axle shafts that will be replaced with chrome moly shafts.

Thanks to our sponsors:
Södermalms Maskin AB
NRG Innovations
Justdifferentials
Offroad Worx
Sweden Fabrication

Thanks to SMK Södermanland Offroad and all the guys & girls for organizing this competition. It was well prepared and very fun to race!
And thanks to Visible Clothes in Sweden for printing stickers in the very last minute!

/Team Recon


Bild
BildBildBild


Nu hemma och slickar såren och planerar åtgärder på de svaga länkarna.

Mer bilder som Magnus tog:
http://www.dalaoffroad.se/bilder17/170826/bilder.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Mattilacken » mån aug 28, 2017 22:11

Kul att i varit ut och tävlat! Kul att se lite in action bilder också!
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Asfalsts indianen » tis aug 29, 2017 10:26

Såg detta på fejjan igår. Bra jobbat med att komma trea, trots timmar av meckande. :beer:
Inte behöver du mer mos i maskinen när du kör sönder axlarna, så hem och .... :order: :flame:
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » fre nov 03, 2017 14:58

Det har inte hänt så mycket på skapande-fronten men jag har fått hem lite material att jobba med. I vinter är tanken att bygga nya axlar. Bakaxel blir en Y61 H233B axel förstärkt med truss, original diffspärr och 5.13 utväxling. Framaxel blir en D44HD med PSC hydroassist styrning (kolv, pump osv), chrome moly drivaxlar, chrome moly knutkors och slugs från Nitro Gear. Jag har börjat bygga på bakaxeln och i helgen får jag besök av en skäggig man som rider zebror. Han ska hämta min nuvarande bakaxel så det sätter lite press på mig att bli klar med den nya. Så det är ju bra! :tumbup:
38" creepy crawler däcken på 15" fälgarna är sålda och det blir nog 40" Treps på 17" fälg istället. Så jag får plats med större bromsok om det behövs.

För typ 2 månader sedan köpte jag en drönare. Var ute i en timme och fångade lite material och klippte snabbt ihop det för att se hur det blir. Det här kommer ni få se mer av!



För en månad filmade vi lite och testade olika kameravinklar för en kommande 1-2 min film. Klantig som man är så misstog jag en jordhög för högt gräs och genade över den. Jag försökte rädda upp 2-hjuls åkningen men slog i varvstopp på växeln så jag kunde inte dra mig tillbaka på 4 hjul. Huv och 1 framskärm fick sig en törn. Men 3 kvällspass i garaget så var bilen hel igen och kunde dra älgarna på älgjakten :) Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med designen på huven och framskärmar ännu. Kanske blir något liknande det jag hade innan. Får se.
MEN! Tur att Griddd lyckades fånga vurpan på film. Annars hade det ju varit i onödan! :lol:


Ska försöka uppdatera lite mer frekvent nu när det (förhoppningsvis) byggs lite i garaget och inte bara på huset! :beer:

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

vajrollcrawl
Rutinerad
Inlägg: 303
Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
Ort: Falun

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av vajrollcrawl » lör nov 04, 2017 11:05

Fränt!! :tumbup:

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » mån dec 11, 2017 12:42

Har inte varit så taggad på att uppdatera eftersom jag använder photobucket och nu när de tar en årsavgift på ca 3000kr för att det ska gå att länka sina bilder så var det ingen mening att fortsätta ladda upp där. Men nu har jag bytt bilduppladdningstjänst, så nu ska det nog bli lite tätare mellan uppdateringarna!
Men här kommer en dump på lite vad som hänt de senaste 2 månaderna.

Dagen efter rullningen på Rörken så åkte jag och handlade beggade skärmar och huv. Snabblackade de svart och monterade. Det kommer bli nya rörskärmar likt de jag haft innan, men det blir inte förens till våren. Prio på axlar och styrning just nu.
Bild

Bild

Bilder från älgjakten.
Bild

Bild

Ny bakaxel byggs. Det blir en Nissan Y60 H233B axel med original vacuumspärr. Utväxling byts till 5.13 med nya lager osv. Truss och fästen för 4-länk. Alla fästen är svetsade och i veckan kommer jag börja montera ihop klumpen, drivaxlar, bromsar osv. Förhoppningsvis är den redo att rullas in under bilen till helgen!

Bakaxeln tillbaka från blästring.
Bild

Laserskurna fästen.
Bild

Börjat mått in fästen.
Bild

Helsvetsat trussen vid sidan av för att undvika att axeln drar sig.
Bild

På plats!
Bild

Grundfärg.
Bild

Toppfärg.
Bild

Ny utväxling mm.
Bild

Shimsar in utväxlingen.
Bild

Nya hjuluppsättningen blir 17" stålfälgar med Gen3 beadlocks och 40" Trepadors.
Här är 3 av 5 fälgar färdigsvetsade och lackade. Tyckte att svarta fälgar ser så tråkigt ut mot stora svarta däck, så de fick blir gråa. Typ gun metal.
Bild

Här är ett däck monterat på fälgen och ytterringen fick bli gul då det var många som röstade på det på instagram :lol:
Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av daniel2 » mån dec 11, 2017 16:55

Riktigt snyggt det där.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av J Landin » mån dec 11, 2017 17:25

Blir bara brutalare å brutalare! :woot:
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tis dec 12, 2017 11:14

Tack! Ska bli intressant att se stuket nu med 40". Även kul att testa de i (förhoppningsvis) djup snö på isen :)

Installerade klumpen igår i bakaxeln. Monterade drivaxlarna och skivorna. Det blev Brembo skivor och klossar.

Bild

Bild

Bromsok och bromsokshållare har massa ytrost och underredsmassa. Ska nog testa ett elektrolysbad på de delarna ikväll.

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Engman2 » tis dec 12, 2017 11:15

Kommer bli riktigt brutal med 40"

Vad är de för bredd på fälgarna?
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tis dec 12, 2017 12:45

Fälgarna är 8" + beadlock. Kanske i smalaste laget för 13.5" breda däck men vill jag ha bredare så tänkte jag bredda dessa fälgar utåt. Men jag tror det kommer funka :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Lars 9k » tis dec 12, 2017 13:51

Hmm.... med 40” lär spisen få kämpa lite! ;)
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Robes Wrangler "Recon"

Inlägg av Robe » tis dec 12, 2017 16:14

Hehe jajjemen! Den jobbar som mest mellan 4-6000 rpm! :mrgreen:

Jag har kört 4.88 utväxling med 38" däck och nu när jag går upp till 40" så byter jag utväxling till 5.13. Så det blir samma förhållande som med 38". Men mönstret på dessa däck är så pass mycket grövre så det kan nog bli tungjobbat i leran. Men förhoppningsvis blir det V8 nästa vinter. Så det finns en planerad lösning på det problemet :woot:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar