Sida 5 av 10

Re: Björns Vitara

Postat: ons dec 28, 2011 19:22
av Micke valp
Hej. Två saker.

Ett: Stänklappar/stänkskärmar behöver inte gå längre ner än 150 mm ovanför hjulets centrum. Du kan alltså kapa av dina "finlappar" för att slippa ha dem hängandes så långt ner mot backen.

Två: Kolla över bromsrörsdragningen mellan huvudcylinder och – är det innerskärmen? Även om rören är klammade med gummiklammers kan Bilprovningen, om de har koll på läget, anse att rörelsen blir för stor. Alltså mellan huvudcylinder och klammers. Det ser ut som om du använt kopparrör också. De blir spröda av vibrationer/rörelser och går till slut av.
Prova att trycka hårt på bromspedalen och kontrollera hur mycket huvudcylindern faktisk "vickar" på torpedväggen. Det är därför man försöker dra rören rakt ner utmed torpedväggen och sedan slang mellan kaross och ram.

Re: Björns Vitara

Postat: lör dec 31, 2011 15:42
av Hagbard
Ett: Stänklappar/stänkskärmar behöver inte gå längre ner än 150 mm ovanför hjulets centrum. Du kan alltså kapa av dina "finlappar" för att slippa ha dem hängandes så långt ner mot backen.
Jag har byggt skärmkanter i gummi helt enligt SFRO:s bygghandbok med de mått som gäller för lastbil. I stället för mått i förhållande till navcentrum anges vinklar mellan marken och stänkskyddets underkant med utgångspunkt från däcket kontaktyta med marken. Och eftersom avståndet mellan bakhjulet och bilens bakersta del är så kort måste stänklappen bli så jäkla långa. Fram hade jag kunnat placera stänksyddet längre bak för att få det kortare men det var enklast att skruva fast det i skärmkanten. Det är ju ändå inget jag kommer ha monterat i skogen. När jag pratade med besiktningsingenjören på SBP var vi överens om att den kommer reggas som lätt lastbil.
Två: Kolla över bromsrörsdragningen mellan huvudcylinder och – är det innerskärmen? Även om rören är klammade med gummiklammers kan Bilprovningen, om de har koll på läget, anse att rörelsen blir för stor. Alltså mellan huvudcylinder och klammers. Det ser ut som om du använt kopparrör också. De blir spröda av vibrationer/rörelser och går till slut av.
Prova att trycka hårt på bromspedalen och kontrollera hur mycket huvudcylindern faktisk "vickar" på torpedväggen. Det är därför man försöker dra rören rakt ner utmed torpedväggen och sedan slang mellan kaross och ram.
Det var en genomtänkt idé. Jag måste ändå montera in en reducering till bakkresten för jag märkte att den låser upp för tidigt, så oavsett så får jag bygga om lite. Jag vet inte om det syns på bilden men jag har en "ring" med extra bromsrör på varje krets så att det finns rör om jag var tvunget att ändra något. :wink:

Jag är riktigt nöjd med provkörningen som genomfördes för några dagar sedan. Mina krängningshämmare funkar mycket bra och biler känns mycket stabil på vägen även om man väjer en hel del. Den var nog lite spårkänslig men jag vet inte om det är våra dåliga vägar eller om jag behöver öka toe in lite grann.

Olyckligtvis så höll det inte hela vägen :cry:

Jag tänkte hårdtesta krängningshämmaren ordentligt och gjorde ett nästan fullt rattutslag åt vanster när det slog till i bilen och höger framhjul stack iväg in i skogen
Bild
Min hemmabyggda spacer sprack i svetsen så nu kan jag jag inte längre rekomendera att bygga egna :rodnar: Jag hör kört med sådana spacers i c:a 8 år utan att de gått sönder och de bredaste jag hade på min gamla 413 var 80 mm. Antagligen har jag slarvat med svetsningen. Nu ska jag i alla fall beställa riktiga från Manton. De skulle ha 2400 kr för 4 st med dana 30/35 bultmönster innåt och vitarans utåt, inklusive pinbultar.
Bild
Bild
Det var spännande att köra hem med olika hjuldimentioner.

Bild
Nu när det inte finns så mycket annat att göra har jag passat på att göra sådant som aldrig annars blir gjort, som att smörja upp fönsterhissar och lås

Re: Björns Vitara

Postat: lör dec 31, 2011 16:01
av ernie
Riktigt kul o se att du kommit så långt så det är dags för provkörning :tumbup:
Va har du för mått upp till nerkanten på framlampan ? Lite nyfiken på att se hur hög den blev jämfört med min.

Dom spacerplattorna såg livsfarliga ut :poke:
Tur spacern gick sönder vid "rätt tillfälle" iaf :)

Re: Björns Vitara

Postat: lör dec 31, 2011 16:13
av Hagbard
Riktigt kul o se att du kommit så långt så det är dags för provkörning
Va har du för mått upp till nerkanten på framlampan ? Lite nyfiken på att se hur hög den blev jämfört med min.
Det är 104 cm till underkant nu men jag ska ha distanser mellan fjädrarna och fjäderfästet på 1 tum så det slutar väl med c:a 106 cm
Tur spacern gick sönder vid "rätt tillfälle" iaf
Jag har tänkt på det också. Det hade ju varit tråkigt om den gett vika på Luddes undanmanöverprov. :rodnar:

Re: Björns Vitara

Postat: lör dec 31, 2011 16:29
av ernie
Hagbard skrev: Det är 104 cm till underkant nu men jag ska ha distanser mellan fjädrarna och fjäderfästet på 1 tum så det slutar väl med c:a 106 cm
Då är dom ganska lika höga.
Har 103cm på min med landsvägstryck i däcken.

Re: Björns Vitara

Postat: lör dec 31, 2011 23:34
av Micke valp
Hej Hagbard, jo nu såg jag "ringarna". Det ger säkert tillräckligt med rörelse.
Gott att du läst på i SFRO-boken. Få som kollar där. Men ibland har de inte all information. Lastbilsreglerna är som de är och ger knappast några roliga lappar bakom däcken.
Men det finns undantag, om man kollar VVFS, alltså författningsamlingen, gäller inte lastbilsreglerna för stänklappar om lastbilen är fyrhjulsdriven. Då gäller istället personbilsreglerna, 15 cm. ovanför navcentrum. Så det är helt lugnt att kapa av lapparna. Har själv tre byggen, både PB-reggat och LB-reggat med stänklappar enligt personbilsreglerna.

Re: Björns Vitara

Postat: sön jan 01, 2012 20:02
av JohnJohn
hej, jag blev lite intreserad av din axel upp hängning, jag håller på och bygger ett bygge med portalaxlar och vet inte hur jag ska hänga upp dom än, så jag undrara hur du har fäst axlarna i länkarmarana? du har inga fler bilder på hur du har fäst axlarna i länkarmarn?

Re: Björns Vitara

Postat: mån jan 02, 2012 0:32
av Hagbard
Hej Hagbard, jo nu såg jag "ringarna". Det ger säkert tillräckligt med rörelse.
Gott att du läst på i SFRO-boken. Få som kollar där. Men ibland har de inte all information. Lastbilsreglerna är som de är och ger knappast några roliga lappar bakom däcken.
Men det finns undantag, om man kollar VVFS, alltså författningsamlingen, gäller inte lastbilsreglerna för stänklappar om lastbilen är fyrhjulsdriven. Då gäller istället personbilsreglerna, 15 cm. ovanför navcentrum. Så det är helt lugnt att kapa av lapparna.
Bra att veta :tumbup: får se om jag kapar ner dem. Mina nuvarande ser så fela ut så det är nästan värt att ha kvar dem.
hej, jag blev lite intreserad av din axel upp hängning, jag håller på och bygger ett bygge med portalaxlar och vet inte hur jag ska hänga upp dom än, så jag undrara hur du har fäst axlarna i länkarmarana? du har inga fler bilder på hur du har fäst axlarna i länkarmarn?
Har några halvbra bilder:
Bild
Bild
Bild
Jag har använt orginalfästet i axlarna både uppe och nere men jag har flyttat de övre fästena lite in mot axelcentrum så att de inte krockar med ramen. I ändarna på V-staget stoppade jag helt elkelt in orginal bärarmsändar som jag sedan boxade fast i profilen. Anledningen till det är att då kan jag använda orginal gummibussning mellan stag och axlel utan problem samt att jag får möjlighet att justera castervinken på enkelt sätt eftersom jag även kan använda Jeepens bärarmsbultar med asymetriska justeringsbrickor.

Hör av dig om du behöver fler bilder.

Re: Björns Vitara

Postat: mån jan 02, 2012 20:33
av JohnJohn
okej, jag kollade lite på mina axlar idag och jag kan nog inte bygga så på dom för kardan i fram kommer nog att ta i tyvärr :(

Re: Björns Vitara

Postat: tor jan 05, 2012 22:27
av Hagbard
När jag provkörde och bromsade märkte vi att bakhjulen låste alldeles för tidigt så jag åkte till BT racing och och köpte en reducering som jag monterade idag. Åtgärdade även detaljerna som Micke valp påpekade (tack för tipset :tumbup: )
Bild
Ska förhoppningsvis få mina nya spacers på måndag eller tisdag så det kan bli lite mer provkörning :woot:

Re: Björns Vitara

Postat: fre jan 06, 2012 10:29
av calle-fas
Är det jag som ser galet eller har du en s.k 1-länk med panhardstag? Alltså bara en infästning i chassiet.

Re: Björns Vitara

Postat: fre jan 06, 2012 10:34
av calle-fas
Såg svaret själv tidigare i tråden. Ska bli spännande att se den i skogen.

Re: Björns Vitara

Postat: fre jan 06, 2012 16:01
av kalle
Hej,funkar det bra med med bromsreduseringen?
Har en sådan själv...ståendes i bokhyllan...

Re: Björns Vitara

Postat: tis jan 10, 2012 22:37
av Hagbard
Har pillat lite med hastighetsmätaren under veckan
Bild
Bild
Det visade sig att jag kanske kan kallibrera in mätaren så att det stämmer med de nya axlarna och däcken. På hastighetmätarhuset finns 2 spakar. Den ena är en broms för att minska respektive öka mätarens utslag i förhållande till vajerns rotationshastighet. Den andra spaken reglerar en fjäder som mer eller mindre bromsar in nålens rörelse ju längre från 0 den kommer. M.a.o. kan man både juster för hjulens storlek samt eventuellt linjärt fel. Jag har även backat hastighetsmätarvajern genom instumentpanelen så att jag kan ha mätaren liggandes i passagerarsätet när jag provkör. Passade även på att nolla vägmätaren :)

Bild
Bild
Har även monterat lite extraljus och mina främre possitionsljus. Tanken är att jag även ska ha arbetsbelysning på taket som är riktat rakt i sidled. Jag har bestämt mig för att det bli diodlampor till all arbetsbelysning. Det blir enklast så.

Bild
Nu har äntligen mina spacers kommit från Manton. :D

Bild
En klar kvallitétsskillnad mot mina hemmatillverkade :rodnar:

Bild
Blev riktigt bra!! Har monterat ett idag... nu blir det provkörning till helgen igen :tumbup:

Re: Björns Vitara

Postat: ons jan 11, 2012 8:00
av MattisH
Snyggt!