Björns Vitara
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Björns Vitara
Ooooo hårda paket
Är det amerikanska dämpare så lacka om dom innan du monterar, dom börjar rosta bara man tittar på dom, vore ju trist när allt det andra ser så fräsht ut nu
Är det amerikanska dämpare så lacka om dom innan du monterar, dom börjar rosta bara man tittar på dom, vore ju trist när allt det andra ser så fräsht ut nu
I aim to misbehave
Re: Björns Vitara
mina superliftdämpare rostade på kolvstängerna bara efter några få månader, riktig skitkvalitetMrHawk skrev:Ooooo hårda paket
Är det amerikanska dämpare så lacka om dom innan du monterar, dom börjar rosta bara man tittar på dom, vore ju trist när allt det andra ser så fräsht ut nu
Re: Björns Vitara
Det låter ju mindre kuloptodsl skrev:mina superliftdämpare rostade på kolvstängerna bara efter några få månader, riktig skitkvalitetMrHawk skrev:Ooooo hårda paket
Är det amerikanska dämpare så lacka om dom innan du monterar, dom börjar rosta bara man tittar på dom, vore ju trist när allt det andra ser så fräsht ut nu
Re: Björns Vitara
Samma med Calminis faktiskt.patet skrev: Det låter ju mindre kul
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Björns Vitara
adhd skrev:samma med ome
nej tycker inte jag brorsan har kört 4 år med sina på sin hdj80 men inget har släppt bilen har vart i afrika europa m.m
Expositions bygge
viewtopic.php?t=25111&highlight=orange+devil
viewtopic.php?t=25111&highlight=orange+devil
Re: Björns Vitara
Tack för tipsen angående lackning.
Nu är stötarna slipade, grundade och lackade
Monterade styrningen och gjorde en så nogrann hjulinställning som möjligt. Lagom med toe in och så mycket caster som möjligt, enligt SFRO:s rekomendationer, så att de stora däcken inte blir så spårkänsliga.
Är tyvärr lite missnöjd med stötarna. Gängningen är så jäkla fin och efter provmontage tyckte jag att jag kunde se att de tagit lite stryck fast de inte var så hårt fastskruvade. För säkerhets skull borrade jag ett hål igenom pinnbulten och satte en låsning med saxpinne. Det kan ju bli lite dragkrafter när bilen flexar maximalt. Var även tvungen att använda de gamla gummibussningarna för de nya som var medskickade var hårda som bakelit.
Sist men inte minst... Motor kom på plats innan jag tröttnade idag. Nu återstår nog bara lite småfix innan jag ska börja med karossarbetena.
Nu är stötarna slipade, grundade och lackade
Monterade styrningen och gjorde en så nogrann hjulinställning som möjligt. Lagom med toe in och så mycket caster som möjligt, enligt SFRO:s rekomendationer, så att de stora däcken inte blir så spårkänsliga.
Är tyvärr lite missnöjd med stötarna. Gängningen är så jäkla fin och efter provmontage tyckte jag att jag kunde se att de tagit lite stryck fast de inte var så hårt fastskruvade. För säkerhets skull borrade jag ett hål igenom pinnbulten och satte en låsning med saxpinne. Det kan ju bli lite dragkrafter när bilen flexar maximalt. Var även tvungen att använda de gamla gummibussningarna för de nya som var medskickade var hårda som bakelit.
Sist men inte minst... Motor kom på plats innan jag tröttnade idag. Nu återstår nog bara lite småfix innan jag ska börja med karossarbetena.
Re: Björns Vitara
Har jobbat lite på karossen i veckan. Ett av ställena som däcken tog emot var under framlyktan.
Måste också bredda bakskärmarna inåt. Kapade bort allt från det gamla flaket så jag kan bygga ett nytt från början. I lådan mellan flaket och förarutrymmet fanns 3 gångers rostlagning på varandra, mycket vikt i plåtbitar åkte bort.
Fick på karossen idag. Flaket får byggas efter nya ramen med karossen pålaggd så att inget krockar.
Sjukt mycke utrymme i hjulhusen med de här däcken.
... måste åka och köpa plåt...
Re: Björns Vitara
Nu har jag fått gjort lite igen. Monterade fast hållare till handbromswirerna.
För att använda jeepens handbromshadtag så skar jag bort vitarans gamla fäste och svetsade dit en ny 2 mm plåt. Gjorde också två nya fästpunkter till 4-punktsbältet så att jag kan ha båda bältena monterade samtdigt så jag slipper byta vid besiktningen.
De gamla stolsinfästningarna skar jag bort för något år sedan men eftersom trepunktsbälten inte går att använda till mina skålade stolar så måste jag montera in orginalstolarna igen. Ett nytt fästöra i 4 mm med en fjäder på undersidan borde räcka.
Så här "kul" ser föfarmiljön ut nu
Re: Björns Vitara
Nu har jag kommit igång lite igen. Har lagt ner en massa tid på att få våra "vardagsbilar" genom bilprovningen. För att göra plats i garaget var jag tvungen att flytta vitaran i sidled och med hjälp av domkraft och spännband tog det inte längre är 1-2 timmar så nu har jag investerat i hjuldollisar.
En av de bättre investeringarna jag gjort på länge
Har börjat bygga på flaket. Fick bygga lite lådor för att innesluta bältespunkterna. Eftersom jag ska ha både 3 och 4-punktsbältena monterade samtidigt förstärkte jag upp botten med 2 mm plåt samt förstärkte även orginalfästet med 2 mm eftresom rosten käkat lite i nederkant på B-stolpen.
Jag har tidigare haft batterierna på flaket och hade tänkt fortsätta med det men då de nya däcken och det stora flexet jag har bak så kunde de inte vara kvar bakom stolarna utan får placeras i en låda i mitten av bilen. Har plats för 3 batterier nu, 2 till vincshen och 1 startbatteri.
Första plåtarna till flakgolvet tillskurna.
Det mesta punktat. För att inte däcken ska gå imot så är innerskärmarna breddade. Batterilådan är nedsänkt så långt det går för att sänka tyndpunkten.
Börjar bli lite sugen på att få provköra snart
En av de bättre investeringarna jag gjort på länge
Har börjat bygga på flaket. Fick bygga lite lådor för att innesluta bältespunkterna. Eftersom jag ska ha både 3 och 4-punktsbältena monterade samtidigt förstärkte jag upp botten med 2 mm plåt samt förstärkte även orginalfästet med 2 mm eftresom rosten käkat lite i nederkant på B-stolpen.
Jag har tidigare haft batterierna på flaket och hade tänkt fortsätta med det men då de nya däcken och det stora flexet jag har bak så kunde de inte vara kvar bakom stolarna utan får placeras i en låda i mitten av bilen. Har plats för 3 batterier nu, 2 till vincshen och 1 startbatteri.
Första plåtarna till flakgolvet tillskurna.
Det mesta punktat. För att inte däcken ska gå imot så är innerskärmarna breddade. Batterilådan är nedsänkt så långt det går för att sänka tyndpunkten.
Börjar bli lite sugen på att få provköra snart
Re: Björns Vitara
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)
Re: Björns Vitara
Härligt bygge. Riktigt roligt med att få lite inspiration till sin egen vitara. Min kommer bli långt ifrån denna, men vissa godbitar kan man fånga upp iaf
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;