Björns Vitara

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » tor sep 08, 2011 0:22

Bild
Dom fräsiga räserdäcken åkte på i veckan. Mätte mellan golvet och rockbaren och det var exakt 60 cm med vitara orginaldäck, dock utan motor och kaross.

Bild
Fick också ett litet paket med godis från Dalhem racing idag :jump:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Björns Vitara

Inlägg av MrHawk » tor sep 08, 2011 10:01

Ooooo hårda paket :tumbup:

Är det amerikanska dämpare så lacka om dom innan du monterar, dom börjar rosta bara man tittar på dom, vore ju trist när allt det andra ser så fräsht ut nu :)
I aim to misbehave

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Björns Vitara

Inlägg av optodsl » tor sep 08, 2011 10:10

MrHawk skrev:Ooooo hårda paket :tumbup:

Är det amerikanska dämpare så lacka om dom innan du monterar, dom börjar rosta bara man tittar på dom, vore ju trist när allt det andra ser så fräsht ut nu :)
mina superliftdämpare rostade på kolvstängerna bara efter några få månader, riktig skitkvalitet
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

patet
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis sep 15, 2009 23:27
Ort: Borås

Re: Björns Vitara

Inlägg av patet » tor sep 08, 2011 12:22

optodsl skrev:
MrHawk skrev:Ooooo hårda paket :tumbup:

Är det amerikanska dämpare så lacka om dom innan du monterar, dom börjar rosta bara man tittar på dom, vore ju trist när allt det andra ser så fräsht ut nu :)
mina superliftdämpare rostade på kolvstängerna bara efter några få månader, riktig skitkvalitet
Det låter ju mindre kul :shock:

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Björns Vitara

Inlägg av Marcus » tor sep 08, 2011 20:16

patet skrev: Det låter ju mindre kul :shock:
Samma med Calminis faktiskt.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

adhd
Hemmastadd
Inlägg: 225
Blev medlem: lör apr 04, 2009 20:27

Re: Björns Vitara

Inlägg av adhd » fre sep 09, 2011 22:59

samma med ome

per-ole
Forumräv
Inlägg: 525
Blev medlem: sön jun 13, 2010 14:56
Ort: skepplanda

Re: Björns Vitara

Inlägg av per-ole » sön sep 11, 2011 10:17

adhd skrev:samma med ome

nej tycker inte jag brorsan har kört 4 år med sina på sin hdj80 men inget har släppt bilen har vart i afrika europa m.m

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön sep 11, 2011 23:33

Tack för tipsen angående lackning. :tumbup:


Bild
Nu är stötarna slipade, grundade och lackade

Bild
Monterade styrningen och gjorde en så nogrann hjulinställning som möjligt. Lagom med toe in och så mycket caster som möjligt, enligt SFRO:s rekomendationer, så att de stora däcken inte blir så spårkänsliga.

Bild
Är tyvärr lite missnöjd med stötarna. Gängningen är så jäkla fin och efter provmontage tyckte jag att jag kunde se att de tagit lite stryck fast de inte var så hårt fastskruvade. För säkerhets skull borrade jag ett hål igenom pinnbulten och satte en låsning med saxpinne. Det kan ju bli lite dragkrafter när bilen flexar maximalt. Var även tvungen att använda de gamla gummibussningarna för de nya som var medskickade var hårda som bakelit.

Bild
Sist men inte minst... Motor kom på plats innan jag tröttnade idag. Nu återstår nog bara lite småfix innan jag ska börja med karossarbetena.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön sep 18, 2011 20:40

Bild
Har jobbat lite på karossen i veckan. Ett av ställena som däcken tog emot var under framlyktan.

Bild
Måste också bredda bakskärmarna inåt. Kapade bort allt från det gamla flaket så jag kan bygga ett nytt från början. I lådan mellan flaket och förarutrymmet fanns 3 gångers rostlagning på varandra, mycket vikt i plåtbitar åkte bort.

Bild
Fick på karossen idag. Flaket får byggas efter nya ramen med karossen pålaggd så att inget krockar.

Bild
Sjukt mycke utrymme i hjulhusen med de här däcken. :aaah:

Bild
... måste åka och köpa plåt... :roll:

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Björns Vitara

Inlägg av Whistler » ons sep 21, 2011 16:57

Snyggt jobbat björn! Skönt att se karossen på bilen igen :D

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » tor okt 06, 2011 23:11

Bild
Nu har jag fått gjort lite igen. Monterade fast hållare till handbromswirerna.

Bild
För att använda jeepens handbromshadtag så skar jag bort vitarans gamla fäste och svetsade dit en ny 2 mm plåt. Gjorde också två nya fästpunkter till 4-punktsbältet så att jag kan ha båda bältena monterade samtdigt så jag slipper byta vid besiktningen.

Bild
De gamla stolsinfästningarna skar jag bort för något år sedan men eftersom trepunktsbälten inte går att använda till mina skålade stolar så måste jag montera in orginalstolarna igen. Ett nytt fästöra i 4 mm med en fjäder på undersidan borde räcka.

Bild
Så här "kul" ser föfarmiljön ut nu :urk:

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » ons nov 02, 2011 3:14

Nu har jag kommit igång lite igen. Har lagt ner en massa tid på att få våra "vardagsbilar" genom bilprovningen. För att göra plats i garaget var jag tvungen att flytta vitaran i sidled och med hjälp av domkraft och spännband tog det inte längre är 1-2 timmar så nu har jag investerat i hjuldollisar.
Bild
En av de bättre investeringarna jag gjort på länge :D

Bild
Har börjat bygga på flaket. Fick bygga lite lådor för att innesluta bältespunkterna. Eftersom jag ska ha både 3 och 4-punktsbältena monterade samtidigt förstärkte jag upp botten med 2 mm plåt samt förstärkte även orginalfästet med 2 mm eftresom rosten käkat lite i nederkant på B-stolpen.

Bild
Jag har tidigare haft batterierna på flaket och hade tänkt fortsätta med det men då de nya däcken och det stora flexet jag har bak så kunde de inte vara kvar bakom stolarna utan får placeras i en låda i mitten av bilen. Har plats för 3 batterier nu, 2 till vincshen och 1 startbatteri.

Bild
Första plåtarna till flakgolvet tillskurna.

Bild
Det mesta punktat. För att inte däcken ska gå imot så är innerskärmarna breddade. Batterilådan är nedsänkt så långt det går för att sänka tyndpunkten.

Börjar bli lite sugen på att få provköra snart :jump:

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Re: Björns Vitara

Inlägg av Mysta » ons nov 02, 2011 7:44

:tumbup:
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Björns Vitara

Inlägg av MattisH » ons nov 02, 2011 8:11

Härligt bygge. Riktigt roligt med att få lite inspiration till sin egen vitara. Min kommer bli långt ifrån denna, men vissa godbitar kan man fånga upp iaf :P
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » ons nov 02, 2011 21:40

Tack så mycket

Idag fortsatte flakbygget

Bild
Nu är allt helsvetsat och grundat

Bild
Det blir gott om plats under flaket. Jäkligt lättmeckat om man ska komma åt bakaxel, tank och hjulupphängning.

Bild
Nästa jobb blir nog att försöka få igång denna lilla klenod som jag har haft liggandes ett tag nu. :D

Skriv svar