Björns Vitara
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Björns Vitara
Provkörde vinchen i fredags men den gick bara åt ett håll.
Efter lite googlande hittade jag ett elschema över boxen. Tyckte att det var lite skumt med 4 reläer men warn kanske bygger på ett lite "driftsäkrare" sätt än i kina-vincharna som bara har ett tror jag.
Ett av reläerna klickade men det blev inte kontakt (det som är borttaget på bilden).
Hittade anledningen inne i relät. Tjocka beläggningar på kontaktytorna.
Efter lite upputsning och provmätning så funkade allt. Passade på att packa om växelhuset medans jag höll på. Spaken hade kärvat fast också men efter lite smörja gick den bra.
Har sedan under hegen lagt ner hur många timmar som helst på kofångaren bak. Vet inte om jag igentligen är så nöjd men det får nog duga än så länge. . Den där linstyraren kommer nog bli skrot rätt så fort. Får väl byte till rep istället och använda en smalare linstyrare i alumininum. Har för mig att de inte bygger mer än en cent.
Efter lite googlande hittade jag ett elschema över boxen. Tyckte att det var lite skumt med 4 reläer men warn kanske bygger på ett lite "driftsäkrare" sätt än i kina-vincharna som bara har ett tror jag.
Ett av reläerna klickade men det blev inte kontakt (det som är borttaget på bilden).
Hittade anledningen inne i relät. Tjocka beläggningar på kontaktytorna.
Efter lite upputsning och provmätning så funkade allt. Passade på att packa om växelhuset medans jag höll på. Spaken hade kärvat fast också men efter lite smörja gick den bra.
Har sedan under hegen lagt ner hur många timmar som helst på kofångaren bak. Vet inte om jag igentligen är så nöjd men det får nog duga än så länge. . Den där linstyraren kommer nog bli skrot rätt så fort. Får väl byte till rep istället och använda en smalare linstyrare i alumininum. Har för mig att de inte bygger mer än en cent.
Re: Björns Vitara
Har fått gjort lite i helgen. Bågen har fått lite ny färg.
Har också börjat bygga kofångare fram. Jag har för ett tag sedan haft ett möte med en besiktningsingenjör på SBP för att ta reda på hur fronten och kofångaren får se ut. Jag vill inte bygga ihop något som jag sedan måste skära bort för att det anses vara trafikfarligt. Nu har jag fått reda på att jag kan bygga en kofångare med båge runt ljusen då det anses vara en del av karossen eftersom det kommer sitta ihop med den fast monterade buren samt att karossen kan se ut hur som helst på en amatörbyggd bil bara den är trafiksäker. Det viktiga är att det inte finns några vassa kanter och att man inte kan fastna med en arm mellan karossen och bågen. Hade det dock varit en fabrikstillverkad bil så hade det inte varit godkänt.
Re: Björns Vitara
Har punktat ihop framkofångaren nu och beställt lite 3/5 durkaluminium. Givetvis tog gasen slut. Varenda jävla gång funderar jag på varför jag inte har 2 tuber.
Jag har gjort kofångaren avbultbar i alla fall. Blir lättare då om man ska byta vinch, skärmar eller lyfta ur motor... eller om SBP har glömt vad de gått med på...
Re: Björns Vitara
Har helsvetsat framkofångaren i helgen och fått på den. Fick även dit mina "pimpade" framljus och byggde om grillen. Hade tänkt att hitta en hel ny och hel grill men det fick bli galler istället.
Ihopkoppling av handbromwiren
Det har blivit en hel del eljobb också i helgen. Jag har tidigare letat efter återfjädrande 2-vägs störmbrytare så att man kan styra vincharna innefrån kupé men de är inte lätta att hitta. Kom på att jag hade manöverknappar till elhissar från en Galant liggandes och de funkar grymt bra. Passade klockrent i hålen på instrumentpanelen dessutom.
Re: Björns Vitara
Helgens övningar bestod av följande:
Inkoppling av all motorel, kylskangar, luftfilter med snorkeln, inkoppling av belysning, lite rensning av gamla kablar mm.
Breddning av skärmkanter fram så slitbanan täcks enligt kraven. Lite durkaluminium på kofångare mm
Montage av batterier i min batterilåda.
Sista svetsningen på bågen. Jag var tvungen att flytta fram röret som förbinder kofångaren med "bakskärmsröret" så det inte täckte bakljuset ur en viss vinkel som det gjorde tidigare.
Inkoppling av all motorel, kylskangar, luftfilter med snorkeln, inkoppling av belysning, lite rensning av gamla kablar mm.
Breddning av skärmkanter fram så slitbanan täcks enligt kraven. Lite durkaluminium på kofångare mm
Montage av batterier i min batterilåda.
Sista svetsningen på bågen. Jag var tvungen att flytta fram röret som förbinder kofångaren med "bakskärmsröret" så det inte täckte bakljuset ur en viss vinkel som det gjorde tidigare.
Re: Björns Vitara
Ser bra ut de här men en grej reagerade jag på. Hur blir ljuset från strålkastarna med durkplåten under? Kanske blir bra men ser ut som att det kommer lysa mycket på plåten.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak
Re: Björns Vitara
Har inte funderat på det... Får testa när det blir provkörning helt enkelt
Re: Björns Vitara
Dom där bränner alltid. Speciellt dom lite äldre warnarna. Ser likadant ut i billigare kinawinchar med. Alla nyare winchar har kapslat relä numera, även kinawincharna med någorlunda kvalitet.Hagbard skrev: Efter lite googlande hittade jag ett elschema över boxen. Tyckte att det var lite skumt med 4 reläer men warn kanske bygger på ett lite "driftsäkrare" sätt än i kina-vincharna som bara har ett tror jag.
Har ett gäng sånna liggande, dels warn o dels kinavarianterna om du vill ha reservdelar. Jag skulle bytt till ett av albreighttyp istället. Lätt att ha med ett i reserv o byta snabbt på tävling med.
I aim to misbehave
Re: Björns Vitara
Håller med MrHawk...byt skitreläna mot kapslade relän...jag säljer också kapslade relän!MrHawk skrev:Dom där bränner alltid. Speciellt dom lite äldre warnarna. Ser likadant ut i billigare kinawinchar med. Alla nyare winchar har kapslat relä numera, även kinawincharna med någorlunda kvalitet.Hagbard skrev: Efter lite googlande hittade jag ett elschema över boxen. Tyckte att det var lite skumt med 4 reläer men warn kanske bygger på ett lite "driftsäkrare" sätt än i kina-vincharna som bara har ett tror jag.
Har ett gäng sånna liggande, dels warn o dels kinavarianterna om du vill ha reservdelar. Jag skulle bytt till ett av albreighttyp istället. Lätt att ha med ett i reserv o byta snabbt på tävling med.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Björns Vitara
Nu är jag äntligen online igen
För lite över en vecka sedan slog blixten ner i telelinan och dödade modem, linjeväljare och nätverkskort. Nu har jag äntligen fått ett nytt modem av Telia, den här gången med "blixtgaranti" , så nu ska det nog funka ett tag. Modemet har dessutom inbyggd router så jag fick samtidigt ett trådlöst nätverk i huset, något som tonårsdottern garanterat kommer att uppskatta.
Nog om det, detta har hänt:
Kofångaren fram är klar. Svetsade dit ett extra rör som inte syns på bilden men som ger stöd åt durkplåten på baksidan
Bakwinchens kablage inkopplat på motorn.
...och även på mitt nya relä . Blev trångt som satan med vanliga kabelskor så jag fick böja dem lite. Nu kan båda Wincharna styras från förarplatsen och från kontroll.
Blev riktigt nice med locket på
Huvudbrytare till matningen för wincharna och kopplingspunkt i motorrummet.
Bakkofångaren färdigbyggd.
Skärmbreddare bak
Stänkskydd bak. Galet vackert, jag vet. Hoppas det anses godkänt av SBP
Stänkskydd fram. Även här syns designdrag som får vem som helst att bli alldeles yr.
Ihopkoppling av bromssystem och luftning.
Inkoppling av batterierna
Hade lite smålattjo jordfel i kabelmattan från A-stolpen och bak till bakljusen men det ordnade sig med en ny jordanslutning. Nu funkar nog allt. Den är dock inte provstartad ännu men startmotorn går runt i alla fall.
Sedan sist men inte minst......
...det kom lite paket idag...
För lite över en vecka sedan slog blixten ner i telelinan och dödade modem, linjeväljare och nätverkskort. Nu har jag äntligen fått ett nytt modem av Telia, den här gången med "blixtgaranti" , så nu ska det nog funka ett tag. Modemet har dessutom inbyggd router så jag fick samtidigt ett trådlöst nätverk i huset, något som tonårsdottern garanterat kommer att uppskatta.
Nog om det, detta har hänt:
Kofångaren fram är klar. Svetsade dit ett extra rör som inte syns på bilden men som ger stöd åt durkplåten på baksidan
Bakwinchens kablage inkopplat på motorn.
...och även på mitt nya relä . Blev trångt som satan med vanliga kabelskor så jag fick böja dem lite. Nu kan båda Wincharna styras från förarplatsen och från kontroll.
Blev riktigt nice med locket på
Huvudbrytare till matningen för wincharna och kopplingspunkt i motorrummet.
Bakkofångaren färdigbyggd.
Skärmbreddare bak
Stänkskydd bak. Galet vackert, jag vet. Hoppas det anses godkänt av SBP
Stänkskydd fram. Även här syns designdrag som får vem som helst att bli alldeles yr.
Ihopkoppling av bromssystem och luftning.
Inkoppling av batterierna
Hade lite smålattjo jordfel i kabelmattan från A-stolpen och bak till bakljusen men det ordnade sig med en ny jordanslutning. Nu funkar nog allt. Den är dock inte provstartad ännu men startmotorn går runt i alla fall.
Sedan sist men inte minst......
...det kom lite paket idag...
Re: Björns Vitara
Vad kan det vara?,nästan klart nu ju...
Öppna inte innan 24/12
Öppna inte innan 24/12
Re: Björns Vitara
Det stora paketet innehöll ett nytt kapell till "bruksbilen". Det kom på plats idag mellan julklappsinslagning och julhandel. Det sitter en stålbåge på vardera sida av kapellet som låser fast sidrutorna mot karossen. Är det någon som har en sådan båge till passagerarsidan med hela plastgrunkor i ändarna? Behöver en sådan för nu sitter den bara med 2 självborrande skruv.
Re: Björns Vitara
Nu är knapparna till arb:n på plats. Jag tyckte att kabelstammen som följde med kittet var väl tilltaget men det var på håret att de räckte.
Jag har tänkt att ha ett "mellanplan" på flaket och kanske lite lådor så småningom. Tillsågad i plyfa och inoljad 4 gånger så den borde klara fukten ett tag i alla fall.
Kåpan monterad över flaket. Jag sågade ut för bågen rör som går bakåt.
En av de viktiga detaljerna
Passade på att montera ett uttag för luftverktyg. Provade att fylla på i ett däck och det funkar alldeles utmärkt men man får inte ha bråttom.
Lite skyddsrör för att rädda kåpan
Rev isär framaxeln nu på kvällen för att montera spärren. Jag har upptäckt ett bekymmer med en hög bil. Jag måste skaffa mycket högre pallbockar. Det saknades fortfarande ett par decimeter innan framhjulen ska lätta från marken.
Färdigmonterat ... 03:45 på morgonen... Nu blir det provkörning om någon dag
Re: Björns Vitara
Ser riktigt bra ut. Inte fel med ARB en sån skulle man ha
Fan, jävla oflyt hela ti'n!