Björns Vitara
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Björns Vitara
Kan vi fortsätta diskutionen i denna tråden? Vore toppen!
viewtopic.php?f=7&t=35403
Jag klistrar över viss info här till den redan nu.
viewtopic.php?f=7&t=35403
Jag klistrar över viss info här till den redan nu.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Björns Vitara
Nu när jag går i väntans tider så får jag ängna mig åt småsaker bara för att få tiden att gå. Funderade på det Micke som om att gamla skramlande motorer påverkar ljudet vid bullerprovet så i helgen justerade jag ventilerna då jag tyckte att de knackade lite.
Passade då även på att lacka om den absolut sista delen på bilen som fortfarande är röd
Passade då även på att lacka om den absolut sista delen på bilen som fortfarande är röd
Re: Björns Vitara
Snyggt.
Lathund på hur man kollar ventilspelet?
Lathund på hur man kollar ventilspelet?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Björns Vitara
MattisH skrev:Snyggt.
Lathund på hur man kollar ventilspelet?
Hmm... lathund... nja, fingertopskänslan funkar alltid bäst.
Re: Björns Vitara
Idag fick jag besked om godkänd ursprungskontroll av transportstyrelsen!
Ytterligare ett etappmål avklarat
Ytterligare ett etappmål avklarat
Re: Björns Vitara
Hagbard skrev: Idag fick jag besked om godkänd ursprungskontroll av transportstyrelsen!
Ytterligare ett etappmål avklarat
Gött .
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Björns Vitara
Grattis!
Snart dax för slutbes?
Snart dax för slutbes?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Björns Vitara
I fredags kväll fick jag ett samtal från SFRO och de undrade om jag ville deltaga på bullerprov på söndag (25/3) och det tackade jag ju inte nej till. Var ute i garaget samma kväll för att kolla av bilen lite och lade märke till ett pysljud vid katalysatorn. Små jäkla hål i en rad utmed svetsen till en förstärkningsplåt på katten. Irriterad och lite på lyset fick jag ditsvetsat en lapp men jag tyckte fortfarande att de pös och upptäckte att det kom från kattens ovansida också. Var tvungen att riva hetla systemet och kapa bort värmereflektionsplåten för att komma åt.
Syns inte så tydligt på bilden men efter lite stålbortsande så var hela katten som en schweitserost Jäkligt underligt att rosten kan ha fått sådan fart. Jag trodde katten var i gott skick med lite ytrost när jag byggde systemet. Lördag morgon: Åka till mekonomen för att köpa deras, i Borås; enda universaltakalysator. och sedan svertas in den i systemet.
Den nya katten plus min lilla förlängning av avgasröret gjorde en del på ljuden men för säkerhets skull limmade jag in ljudmattor i huven.
Jag valde även att återigen snappa upp lite info från Vaplmicke och pumpade däcken till nästan maxtryck för att få ner däckljudet. Bra förslag
Söndag 10:00 i Alingsås: Bullerprov på Borgens industriområde. Kravet är maximalt 84 dB och efter 4 passage framför microfonen med fullt gaspådrag fick jag ett medelvärde på 70,95 dB, Väl godkännt
Syns inte så tydligt på bilden men efter lite stålbortsande så var hela katten som en schweitserost Jäkligt underligt att rosten kan ha fått sådan fart. Jag trodde katten var i gott skick med lite ytrost när jag byggde systemet. Lördag morgon: Åka till mekonomen för att köpa deras, i Borås; enda universaltakalysator. och sedan svertas in den i systemet.
Den nya katten plus min lilla förlängning av avgasröret gjorde en del på ljuden men för säkerhets skull limmade jag in ljudmattor i huven.
Jag valde även att återigen snappa upp lite info från Vaplmicke och pumpade däcken till nästan maxtryck för att få ner däckljudet. Bra förslag
Söndag 10:00 i Alingsås: Bullerprov på Borgens industriområde. Kravet är maximalt 84 dB och efter 4 passage framför microfonen med fullt gaspådrag fick jag ett medelvärde på 70,95 dB, Väl godkännt
Re: Björns Vitara
Nu har jag vulkat eller limmat eller vad jag nu gjort för att få fast skärmkanter på mina skärmbreddare. Orättvist att inte alla behöver göra detta... Chrille. Tog en jäkla tid då skärmkanten är rund och jag ville lägga press på kletet så att det fastnade och härdade ordentligt.
Blev okej när det var klart men kanten veckar sig lite där där skärmbreddaren böjer sig som mest.
Snickrade ihop en låda för att hålla resevdunk samt ett utrymme för schacklar och brytblock så man slipper öppna bak varenda gång mans ska komma åt dem. Slipper då även att ha dem skrammlande i en låda inne i bilen.
Täckte insidan med gummi för att få bort skrammel. En bit gummi får fungera som skyddslock mot lera och regn.
Förhoppningsvis kan jag vid reggbesiktningen få inskrivet att det ska vara en mindre skylt bak... så alla bokstäver syns
Re: Björns Vitara
Du har ju en liten skylt på höger sida, räcker inte det?
Sfro:s bedömning verkar vara lite från fall till fall, lite tråkigt men du är inte den ända som är berörd.
Finns det några regler som säger att skärmkanterna skall vara i gummi eller är det tillåtet med ex. tubefenders sålänge de inte finns några vassa kanter och dylik?
//Jocke
Sfro:s bedömning verkar vara lite från fall till fall, lite tråkigt men du är inte den ända som är berörd.
Finns det några regler som säger att skärmkanterna skall vara i gummi eller är det tillåtet med ex. tubefenders sålänge de inte finns några vassa kanter och dylik?
//Jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Björns Vitara
Tur att man slipper krångla så med en massa onödiga saker
Smidig låda
Smidig låda
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: Björns Vitara
Vad jag kan läsa ut från regeltexten så finns det inget krav på material för skärmkanter. Jag har använt gummi för att det ska hålla i skogen men också för att inte SBP ska kunna påstå att skärmkanterna kan orsaka omödigt stor skada på oskyddade trafikanter. SFRO rekomenderade gummi, L profilerad aluminium eller lastbilsskärmar i plast.Jockum skrev:Du har ju en liten skylt på höger sida, räcker inte det?
Sfro:s bedömning verkar vara lite från fall till fall, lite tråkigt men du är inte den ända som är berörd.
Finns det några regler som säger att skärmkanterna skall vara i gummi eller är det tillåtet med ex. tubefenders sålänge de inte finns några vassa kanter och dylik?
//Jocke
Re: Björns Vitara
Hoppas att även jag får dispens när det väl är dags för kontrollChrille_91 skrev:Tur att man slipper krångla så med en massa onödiga saker
Smidig låda
//Jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake
Re: Björns Vitara
Trots att det är fredag den 13:e idag så var jag här ...
Reggbesiktning på SBP. Förvånandsvärt liten kontroll av bilen och otroligt mycket administration men 2,5 timmar och 3300 kronor senare var det färdigt.
GODKÄND !!!
Jag har blivit lovad registreringsbevis och regg-plåtar under nästa vecka. Nu är det bara till att bygga om bilen så den funkar i skogen också . Jag fick allt jag önskade inskrivet i pappren såsom utvändig bur, 4-punktsbälten, vinschar mm.
Reggbesiktning på SBP. Förvånandsvärt liten kontroll av bilen och otroligt mycket administration men 2,5 timmar och 3300 kronor senare var det färdigt.
GODKÄND !!!
Jag har blivit lovad registreringsbevis och regg-plåtar under nästa vecka. Nu är det bara till att bygga om bilen så den funkar i skogen också . Jag fick allt jag önskade inskrivet i pappren såsom utvändig bur, 4-punktsbälten, vinschar mm.
Re: Björns Vitara
Nu får jag nog säga att det är dags för ett grattis även från mig
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders