Björns Vitara
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Björns Vitara
Gott jobbat! Då är det snart dags att premiärköra på riktigt!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Björns Vitara
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Björns Vitara
Grattis än en gång. Ser fram emot att börja tävla med en bil som håller mycket bättre och (lite) mer kompetent.
Hammarn
Re: Björns Vitara
Tack så mycket
Jag har monterat in en liten fläkt i bakväggen. Dels för att få ett bättre klimat på flaket men även för att få ut lite värme från hytten och bättre cirkulation. Satte en lite stömbrytare vid fläktreglagget på instrumentpanelen. Fläkten är en datorfläkt så man får väl se hur länge den håller.
Jag har även bytt vindrutan nu. Vilket jävla meck att få bort den gamla . Använde nylonlina i brist på annat för att "såga" igenom limmet eller listen eller vad nu rutan är monterad med. 3 timmar, trötta armar och svullna fingrar så var skiten lös.
Jag hade en reservruta liggandes som till min förvåning var från 1999 enligt ett litet klistermärke. Förhoppningsvis inte så sliten.
Efter nogrann rengöring blev det lite dekaler. Förbannat lurigt att få det rakt på en välvd ruta. Tur att inte ungarna var i närheten för det var riktigt fula svordomar som ekade mellan väggarna.
Efter limning och montering blev det ganska bra till slut.
Japp ratten gjorde skillnad . Den jag hade tidigare var mindre och då styrningen är lite känslig så var det lätt att man överkompenserade.MattisH skrev:Då funkade ratten mao
härligt!
Jag har monterat in en liten fläkt i bakväggen. Dels för att få ett bättre klimat på flaket men även för att få ut lite värme från hytten och bättre cirkulation. Satte en lite stömbrytare vid fläktreglagget på instrumentpanelen. Fläkten är en datorfläkt så man får väl se hur länge den håller.
Jag har även bytt vindrutan nu. Vilket jävla meck att få bort den gamla . Använde nylonlina i brist på annat för att "såga" igenom limmet eller listen eller vad nu rutan är monterad med. 3 timmar, trötta armar och svullna fingrar så var skiten lös.
Jag hade en reservruta liggandes som till min förvåning var från 1999 enligt ett litet klistermärke. Förhoppningsvis inte så sliten.
Efter nogrann rengöring blev det lite dekaler. Förbannat lurigt att få det rakt på en välvd ruta. Tur att inte ungarna var i närheten för det var riktigt fula svordomar som ekade mellan väggarna.
Efter limning och montering blev det ganska bra till slut.
Re: Björns Vitara
Jag fick brev från SFRO i veckan efter deras interna granskning. Nu väntar jag på besked från transportstyrelsen på ursprungskontrollen vilket jag hoppas få i veckan. Sedan återstår bara bullerprovet innan registreringsbesiktning. Enligt SPB så får endast SFRO och SP utföra bullerprovet så jag tänkte kolla hur provet går till och sedan höra med SP då jag har lite kontakter där. Så jag kollade vad Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22 där bullerprovet finns beskrivet under 10 Kap. Utvändigt fordonsbuller. Herre jälvlar vad krångligt. Den vetgirige kan själv gå in och läsa: http://www.vt-pool.com/download_publ.as ... t_ID=33639. Nog enklare att vänta på SFRO i alla fall.
Nu till helgens övningar.
Förlängning av avgasröret. Enligt ovan nämnda författningssamling får avgasröret inte sluta under utrymme för förare, passagerare eller utrymme angränsande till det samma, så det får helt enkelt bli ett "besiktningsavgasrör"
För att få in orginalstolarna igen var jag ju tvungen att bygga ihop orginalinfästningarna till stolarna i karossen och de blev ganska bra. Och för att inte riskera att få bakslag vid framtida besiktningar så har jag ju nu "besiktningsstolar". Mina sportstolar funkar ju inte så bra tillsammans med 3-punktsbältet då det ligger som en bro över magen p.g.a. de höga kanterna. Så därför renoverade jag upp 2 gamla stolsramar och monterade sportstolarna därpå så jag kan byta mellan stolarna utan att behöva bygga om något.
Nu till helgens övningar.
Förlängning av avgasröret. Enligt ovan nämnda författningssamling får avgasröret inte sluta under utrymme för förare, passagerare eller utrymme angränsande till det samma, så det får helt enkelt bli ett "besiktningsavgasrör"
För att få in orginalstolarna igen var jag ju tvungen att bygga ihop orginalinfästningarna till stolarna i karossen och de blev ganska bra. Och för att inte riskera att få bakslag vid framtida besiktningar så har jag ju nu "besiktningsstolar". Mina sportstolar funkar ju inte så bra tillsammans med 3-punktsbältet då det ligger som en bro över magen p.g.a. de höga kanterna. Så därför renoverade jag upp 2 gamla stolsramar och monterade sportstolarna därpå så jag kan byta mellan stolarna utan att behöva bygga om något.
Re: Björns Vitara
Looking good!
Kör du med annat bälte när du inte bes. då `?
Kör du med annat bälte när du inte bes. då `?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Björns Vitara
4-punktsbulte och 3-punktsbälte vid besiktning. Båda bältena är monterade i egna fästen så jag slipper byta.MattisH skrev:Looking good!
Kör du med annat bälte när du inte bes. då `?
Jag har stött på lite patrull med trafikverket. De kräver visst att alla bilar, som enligt ursprungskontrollen, använts i bygget måste skrotas. Jeppen som var donatorbil 1 är redan pressad men jag måste också skrota vitaran - utan intyg. Så nu har jag skickat in reg-plåt, ID-plåt, gula reg-pappret och en lång och tydlig förklaring till varför vitaran ska skrotas utan intyg. Med andra ord så ska en enhet på transportstyrelsen godkänna en skrotning så att en annan enhet sedan ska kunna genomföra ursprungskontrollen. Dessutom ska den första av dessa två enheter godkänna anledningen och orsaken som andra enheten föreslagit. Känns ju som om att det är dömt att misslyckas men vi får se.
Re: Björns Vitara
Låter besvärligt det där. Blir alltså jobbigare att genomföra ju fler bilar som fått donera delar till ett bygge? T.ex om en donerat axlar, en donerat motor o en donerat kaross osv?Hagbard skrev:4-punktsbulte och 3-punktsbälte vid besiktning. Båda bältena är monterade i egna fästen så jag slipper byta.MattisH skrev:Looking good!
Kör du med annat bälte när du inte bes. då `?
Jag har stött på lite patrull med trafikverket. De kräver visst att alla bilar, som enligt ursprungskontrollen, använts i bygget måste skrotas. Jeppen som var donatorbil 1 är redan pressad men jag måste också skrota vitaran - utan intyg. Så nu har jag skickat in reg-plåt, ID-plåt, gula reg-pappret och en lång och tydlig förklaring till varför vitaran ska skrotas utan intyg. Med andra ord så ska en enhet på transportstyrelsen godkänna en skrotning så att en annan enhet sedan ska kunna genomföra ursprungskontrollen. Dessutom ska den första av dessa två enheter godkänna anledningen och orsaken som andra enheten föreslagit. Känns ju som om att det är dömt att misslyckas men vi får se.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Björns Vitara
Axlar, motor, låda mm. Räknas väl som "delar", e väl bara ram/kaross som e "identitetsbestämda", alltså har du ju bara byggt om vitaran och plockat delar från andra bilar.
Om man däremot tar ett komplett chassi och parar ihop med en annan kaross kanske intyg på bägge identiteterna krävs?
Rätta mig om jag har fel!
Om man däremot tar ett komplett chassi och parar ihop med en annan kaross kanske intyg på bägge identiteterna krävs?
Rätta mig om jag har fel!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Björns Vitara
Ja visst blir det det.henke_99 skrev:Låter besvärligt det där. Blir alltså jobbigare att genomföra ju fler bilar som fått donera delar till ett bygge? T.ex om en donerat axlar, en donerat motor o en donerat kaross osv?Hagbard skrev:4-punktsbulte och 3-punktsbälte vid besiktning. Båda bältena är monterade i egna fästen så jag slipper byta.MattisH skrev:Looking good!
Kör du med annat bälte när du inte bes. då `?
Jag har stött på lite patrull med trafikverket. De kräver visst att alla bilar, som enligt ursprungskontrollen, använts i bygget måste skrotas. Jeppen som var donatorbil 1 är redan pressad men jag måste också skrota vitaran - utan intyg. Så nu har jag skickat in reg-plåt, ID-plåt, gula reg-pappret och en lång och tydlig förklaring till varför vitaran ska skrotas utan intyg. Med andra ord så ska en enhet på transportstyrelsen godkänna en skrotning så att en annan enhet sedan ska kunna genomföra ursprungskontrollen. Dessutom ska den första av dessa två enheter godkänna anledningen och orsaken som andra enheten föreslagit. Känns ju som om att det är dömt att misslyckas men vi får se.
Så här är det: Det som ska redovisas i ursprungskontrollen är motor med drivlina, kaross och ram. Om man byggt något av detta själv så ska en byggbeskrivning med materialval bifogas till trafikverket. Om delarna tagits från ett annat fordon så ska det redovisas kvitton från inköp samt från vilket fordon det kommer ifrån. Då jag i samtliga fall saknat kvitton så har jag skickat in kopia på registreringsbevisen för att styrka att delarna kommer från fordon som jag äger. Därav kräver de att dessa fordon skrotas.J Landin skrev:Axlar, motor, låda mm. Räknas väl som "delar", e väl bara ram/kaross som e "identitetsbestämda", alltså har du ju bara byggt om vitaran och plockat delar från andra bilar.
Om man däremot tar ett komplett chassi och parar ihop med en annan kaross kanske intyg på bägge identiteterna krävs?
Rätta mig om jag har fel!
Slutsatsen jag drar av det här är om jag istället hade saparata kvitton på inköp av drivlinan och karossen som delar och som inte är kopplade till registreringsnummret på vitaran tillika jeepen så borde de inte kunna kräva att ursprungsfordonet skrotas då registreringsnummret är okänt. Men skit sak samma gjort är gjort. Kan vara något att tänka på för andra som ska vandra denna väg.
Om man har lust att dra detta i långbänk så kan man ju säkert påtala att då identiteten på en vitara sitter i ramen och om jag använder dess kaross på ett annat fordon så innebär ju inte det att jag därmed inte kommer använda ramen i framtiden men det är kanske lite långsökt. Just nu är ju målet att få detta klart så fort som möjligt.
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Björns Vitara
ÅÅÅÅÅÅ va jobbigt, min vitara har bakaxel från en bil, framaxel från en annan, fördelningslåda från ytterligare en, växellåda från en, motor från en, kaross från en o ramen egenbyggd, med andra ord så måste jag ha papper från 6 olika bilar och jag kan kanske fixa från 2
Väldigt kul när en bil är intagen från danmark troligtvis utan papper och en del är köpt på lagabasen som jag inte har kvar kvittot från.
Med andra ord så får du se till o hitta nån enkel lösning så jag vet hur jag ska göra
Väldigt kul när en bil är intagen från danmark troligtvis utan papper och en del är köpt på lagabasen som jag inte har kvar kvittot från.
Med andra ord så får du se till o hitta nån enkel lösning så jag vet hur jag ska göra
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: Björns Vitara
Dom kan väl ändå inte kräva att ett fordon man tatt lite delar ifrån skrotas??
Tar man tex. motorn från en bil betyder ju inte det att man inte kan lägga i en motor i den igen!
"skrotar" man ner en donatorbil och plockar alla prylar från den till nästa kan ja väl förstå det, men du har ju fortfarande bara byggt om en och det är ju bara den som ska få ändrad identitet, vad grejerna man använt kommer ifrån spelar väl ingen roll(bortsätt från effekter, klassningar mm)!!
Hoppas det löser sig smidigt!
Tar man tex. motorn från en bil betyder ju inte det att man inte kan lägga i en motor i den igen!
"skrotar" man ner en donatorbil och plockar alla prylar från den till nästa kan ja väl förstå det, men du har ju fortfarande bara byggt om en och det är ju bara den som ska få ändrad identitet, vad grejerna man använt kommer ifrån spelar väl ingen roll(bortsätt från effekter, klassningar mm)!!
Hoppas det löser sig smidigt!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Björns Vitara
Precis, vad ska man ta sig till om man(som jag) plockat typ alla delar ifrån skrotar i stil med returbilen.se då?
Där står det ju inte ens på kvittona vad man har köpt
Där står det ju inte ens på kvittona vad man har köpt
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: Björns Vitara
Då ber man om ett skrivet kvitto som talar om vad o när man köpt det.Sebbesala skrev:Precis, vad ska man ta sig till om man(som jag) plockat typ alla delar ifrån skrotar i stil med returbilen.se då?
Där står det ju inte ens på kvittona vad man har köpt
Re: Björns Vitara
Kan ju inte vara så svårt att skriva "egna kvitton" på dom separata delarna. Säga att du köpt dom av privat person och endast t ex växellådan, inte hela bilen. Då har du ju ändå kvitto på själva delen. Går ju att låta en kompis skriva under kvittot om någon vill prata med säljaren.Chrille_91 skrev:ÅÅÅÅÅÅ va jobbigt, min vitara har bakaxel från en bil, framaxel från en annan, fördelningslåda från ytterligare en, växellåda från en, motor från en, kaross från en o ramen egenbyggd, med andra ord så måste jag ha papper från 6 olika bilar och jag kan kanske fixa från 2
Väldigt kul när en bil är intagen från danmark troligtvis utan papper och en del är köpt på lagabasen som jag inte har kvar kvittot från.
Med andra ord så får du se till o hitta nån enkel lösning så jag vet hur jag ska göra
Borde väl funka så som jag förståt det i texten ovan som "hagbard" skrev.
sorry för ot. Jävligt fint bygge iaf och hoppas det löser sig med alla konstiga regler och konstigheter.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster