Björns Vitara

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Björns Vitara

Inlägg av Micke valp » ons jan 11, 2012 14:01

Gällande hastighetsmätaren. Du har säkert koll på att tripmätaren inte kommer att visa rätt?
De där två "armarna" som justerar nålen fungerar inte vidare bra. Provade att göra så på min (iofs. en Samurai), men principen är samma på bägge hastighetsmätarna. Om jag inte minns helt fel så ändrade den ena armen bara visarens läge i förhållande till 0 km/h.
Har du räknat något på utväxlingarna/däcken? Hur mycket skiljer dessa mot originalprylarna?

Med original fördelningslåda tror jag inte det går att ändra hastighetsmätarvajerns utväxling upp till instrumentet. Vill du ha full koll på både hastighets- och tripmätarens visning kanske JIGE instrument kan bygga en liten växellåda som sitter på vajern?
Det enda han behöver veta – om jag minns rätt – är hur många varv vajern snurrar om bilen rullas tio meter. (Sätt en lite "flagga" i änden av t. ex. en bit tejp.)
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » ons jan 11, 2012 22:11

Micke valp skrev:Gällande hastighetsmätaren. Du har säkert koll på att tripmätaren inte kommer att visa rätt?
De där två "armarna" som justerar nålen fungerar inte vidare bra. Provade att göra så på min (iofs. en Samurai), men principen är samma på bägge hastighetsmätarna. Om jag inte minns helt fel så ändrade den ena armen bara visarens läge i förhållande till 0 km/h.
Har du räknat något på utväxlingarna/däcken? Hur mycket skiljer dessa mot originalprylarna?

Med original fördelningslåda tror jag inte det går att ändra hastighetsmätarvajerns utväxling upp till instrumentet. Vill du ha full koll på både hastighets- och tripmätarens visning kanske JIGE instrument kan bygga en liten växellåda som sitter på vajern?
Det enda han behöver veta – om jag minns rätt – är hur många varv vajern snurrar om bilen rullas tio meter. (Sätt en lite "flagga" i änden av t. ex. en bit tejp.)
När jag provkörde förra gången och hade en gps i bilen så var skillnaden inte alls stor. Hann ju inte kolla i olika hastigheter eftersom däcket flög av men jag fick känslan av att det lilla det skilljde kanske går att justera in. Det är ju värt att prova i alla fall. Du har rätt i att den ena spaken justerar nollan, fast på något knepigt sätt i förhållande till hur den andra spaken står. Men på spak två kan jag justera hastigheten +/-5 km/h, 10 km/h totalt, och om jag har tur kan det räcka. Har provkör med skruvdragare :) . Om det inte skulle funka så provar jag nog att skriva ut en ny mätartavla.
Trippen och vägmätaren kommer inte att stämma men när jag väl vet förhållande mellan mätvärde och verklighet så kan man ju alltid räkna ut det.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön jan 15, 2012 17:40

Har provkört ordentligt i helgen. Jag har haft lite bekymmer:

Styrningen känns alldeles för vinglig när man närmar sig 50 km/h. Provade att öka toe in men det blev värre :?: Minskade det senare och då blev det bättre fast inte riktigt bra. Sen märkte jag att styrdämparen läckt ut all olja på garagegolvet över natten :aargh: . Det får bli en ny sådan.

Bromsarna tar underligt dåligt. Efter massa bromsprov var jag fortfarande inte nöjd. Visst, reduceringen reducerade men inte tillräckligt. Bilen drar dessutom nu kraftigt till vänster vilket jag inte märkt tidigare. Gick igenom frambromsarna, luftade men samma resultat. Antagligen måste jag byta bromsskivor fram. De som sitter på nu ser ok ut men de är gamla så de kanske är för ogämna i ytan. Ett annat problem som uppstått är att om jag pressar pedalen i golvet med motorn igång så går den hela vägen till stoppet. Plockade isär pedalstället och flyttade "fram" infästningen till huvudcylinderns axel och ändrade stoppljuskontaktens läge vilket utgör stoppet åt andra hållet. I och med det fick jag c:a 10 mm längre rörelse på axeln vilket blev jäkligt bra :tumbup: . Justerade upp kopplingspedalen också så att pedalerna ligger i linje.

Hastighetesmätaren verkar vara jäkligt skum att ställa in. Verkar som att inställningen ändras mellan körningarna. Först funkar det bra ett par gånger sedan skiljer det för mycket. Får jobba vidare på det en annan dag.

Lite bilder från helgen:
Bild
Bild
Bild
Bild
Ser bra ut de här men en grej reagerade jag på. Hur blir ljuset från strålkastarna med durkplåten under? Kanske blir bra men ser ut som att det kommer lysa mycket på plåten.
Kofångaren ställde inte till det för ljuset över huvud taget. Gick inte att se någon skugga från förarplatsen.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Björns Vitara

Inlägg av macke » sön jan 15, 2012 22:55

ser bra ut men vilka herrejösses stänklappar :D
TGB 13

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön jan 22, 2012 22:46

I veckan blev det lite diodlampor. 4-kantiga 24w.

Bild
Bild
Bild

Och resultatet...
Bild
Bild
:tumbup:

740Hobbe
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: tis mar 08, 2011 20:05

Re: Björns Vitara

Inlägg av 740Hobbe » mån jan 23, 2012 19:56

Snyggt! :D
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » tor jan 26, 2012 21:56

Tack !!

Bild
Micklat ihop lite nät idag. Har även efter en del krångel fått beställt en skarvhylsa till styraxel från en mekanisk verkstad i Borås

...3 veckors leveranstid... :shoot:

Nu blir det MC-mässan på lördag :tumbup:

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön feb 05, 2012 17:37

Bild
Med nya bromsskivor fram är bromsproblemet nu löst. Nu låser framhjulen före bakhjulen även på snö. :D Reducerventilen funkar kannon.

Bilen är fortfarande vinglig hur jag än ställer in toe in så jag mätte upp vilken castervinkel framaxeln har. Fast ställbulten på det nedre bärarmsfästet stod i maxläge så hade jag bara 4 grader i castervinkel. Kollade upp vad som var rekomenderat på en cherokee vilket var 7 grader.
Bild
Bild
Bild
Att korta bärarmarna är inte på tal då det skulle innebära massa jobb. Däremot fanns det utrymme för att flytta övre axelfästet.

Bild
Med min hemmakokta mätmetod har jag nu 9-10 graders caster. Provkörde idag och hoppades på sportbilskänsla :woot: Det blev bättre än tidigare men jag kunde inte prova i mer är 50 km/h för det är så jäkla halt.

Styrdämparen som ska bytas kanske även gör sitt, den borde komma i nästa vecka.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » tis feb 14, 2012 21:57

Nu har jag provkört ordentligt i lite högre hastigheter. Lastade bilen och "lånade" en vägsträcka i ett industriområde som var nära på obefolkad en lördag

Bild
Manligt ekipage 8)

Jag hade hoppats på att hastighetsmätaren var ok men det var den inte. Ju högre hastighet jag körde ju mer felade mätaren. Så det var inget annat att göra än att tillverka en ny mätartavla.
Bild
Jag scannade in den gamla tavlan och gjorde om den i det sofistikerade programmet Paint. Tog en hel kväll :skumt: Jag scannade in en linjal samtidigt så att jag kunde se på utskriften att skalan var exakt.

Bild
Jag skrev ut två stycken på 100 grams papper som jag klistrade ihop och sedan laminerade. Anledningen till att ha två papper var att annars lös det igenom även på det svarta. Sedan var det bara att klippa och skära ut hålen.

Bild
Orginal och v 2.0

Bild
Slutmonterat i bilen. Blev riktigt bra :tumbup: Blinkers och heljuslampan blev något blekare men genomlysningen på siffror mm är lika bra som orginal.

Bild
Fick min skarvhylsa till rattaxeln idag. Borrade och gängade för jeepens styraxel som är rund fast med två fasade sidor samt borrade och försänkte för pluggsvetsning.

Bild
Snacka om exakta mått :lol: Jag var tvungen att sandpappra axeln med 240-papper för att det inte skulle nypa. presspassning med andra ord.

Bild
Bild
Svetsning och montering gick kannon. Nu borde även den mest inbitne SFRO-kontrollant godkänna rattaxeln... hoppas jag.

Jag behöver en Vitararatt. Är det någon som har en liggandes?... runt Borås... helst

.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Björns Vitara

Inlägg av MattisH » ons feb 15, 2012 6:38

Sjukt najs med mätartavlorna ju!

Jag har en originalratt i reservdelsbilen eller en träratt som satt i min när jag köpte den. Dock måste den skickas, men ratten är billig dock vet jag inte med vad frakten kan kosta..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » ons feb 29, 2012 20:16

Nu är jag precis hemkommen från Vårgårda där jag idag genomfört SFRO:s körprov. Tog sammanlagt 2 timmar med allt pappersarbete, genomgång av bilen och körprov, undanmanöverprov och bromsprov. Till min stora glädje blev bilen godkänd :jump: . Jag fick 3 mindre anmärkninar som är av sådan art att SPB kan godkänna den vid regbesiktningen. Så jag slipper återkomma till SFRO. Det jag fick anmärkning på var skärmkanterna som är raka men måste ha en kant som stoppar skvättande vatten. Avgasröret var för kort (slutar strax efter bakaxeln). Och en knippe elkablar till tankens pump, nivågivare och till arbetsbelysningen bak, ansågs sitta för utsatt för yttre påverkan. Annars var allt annat godkänt :D . Så nu blir nästa mål att få genomfört ett ljudprov med intyg.

Måste även byta framruta då en liten spricka vandrat iväg över hela rutan men det blir, i förhållande till helheten, ett litet jobb.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Björns Vitara

Inlägg av optodsl » ons feb 29, 2012 20:27

:tumbup: :tumbup: :tumbup:
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Björns Vitara

Inlägg av MattisH » ons feb 29, 2012 20:30

Då funkade ratten mao ;)
härligt!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Björns Vitara

Inlägg av ernie » ons feb 29, 2012 20:51

Grattis :tumbup:

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Björns Vitara

Inlägg av frank » tor mar 01, 2012 7:01

ernie skrev:Grattis :tumbup:
X2 :woot:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Skriv svar