Björns Vitara

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön nov 13, 2011 23:03

Provkörde vinchen i fredags men den gick bara åt ett håll.

Bild
Efter lite googlande hittade jag ett elschema över boxen. Tyckte att det var lite skumt med 4 reläer men warn kanske bygger på ett lite "driftsäkrare" sätt än i kina-vincharna som bara har ett tror jag.

Bild
Ett av reläerna klickade men det blev inte kontakt (det som är borttaget på bilden).

Bild
Hittade anledningen inne i relät. Tjocka beläggningar på kontaktytorna.

Bild
Efter lite upputsning och provmätning så funkade allt. Passade på att packa om växelhuset medans jag höll på. Spaken hade kärvat fast också men efter lite smörja gick den bra.

Bild
Har sedan under hegen lagt ner hur många timmar som helst på kofångaren bak. Vet inte om jag igentligen är så nöjd men det får nog duga än så länge. :-? . Den där linstyraren kommer nog bli skrot rätt så fort. Får väl byte till rep istället och använda en smalare linstyrare i alumininum. Har för mig att de inte bygger mer än en cent.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » mån nov 21, 2011 0:15

Bild
Har fått gjort lite i helgen. Bågen har fått lite ny färg.

Bild
Har också börjat bygga kofångare fram. Jag har för ett tag sedan haft ett möte med en besiktningsingenjör på SBP för att ta reda på hur fronten och kofångaren får se ut. Jag vill inte bygga ihop något som jag sedan måste skära bort för att det anses vara trafikfarligt. Nu har jag fått reda på att jag kan bygga en kofångare med båge runt ljusen då det anses vara en del av karossen eftersom det kommer sitta ihop med den fast monterade buren samt att karossen kan se ut hur som helst på en amatörbyggd bil bara den är trafiksäker. Det viktiga är att det inte finns några vassa kanter och att man inte kan fastna med en arm mellan karossen och bågen. Hade det dock varit en fabrikstillverkad bil så hade det inte varit godkänt.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » ons nov 23, 2011 23:08

Bild
Har punktat ihop framkofångaren nu och beställt lite 3/5 durkaluminium. Givetvis tog gasen slut. :aargh: :cussing: :puke: Varenda jävla gång funderar jag på varför jag inte har 2 tuber.

Jag har gjort kofångaren avbultbar i alla fall. Blir lättare då om man ska byta vinch, skärmar eller lyfta ur motor... eller om SBP har glömt vad de gått med på...

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön nov 27, 2011 23:34

Bild
Har helsvetsat framkofångaren i helgen och fått på den. Fick även dit mina "pimpade" framljus och byggde om grillen. Hade tänkt att hitta en hel ny och hel grill men det fick bli galler istället.

Bild
Ihopkoppling av handbromwiren

Bild
Det har blivit en hel del eljobb också i helgen. Jag har tidigare letat efter återfjädrande 2-vägs störmbrytare så att man kan styra vincharna innefrån kupé men de är inte lätta att hitta. Kom på att jag hade manöverknappar till elhissar från en Galant liggandes och de funkar grymt bra. Passade klockrent i hålen på instrumentpanelen dessutom.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön dec 04, 2011 22:56

Helgens övningar bestod av följande:

Bild
Inkoppling av all motorel, kylskangar, luftfilter med snorkeln, inkoppling av belysning, lite rensning av gamla kablar mm.

Bild
Bild
Breddning av skärmkanter fram så slitbanan täcks enligt kraven. Lite durkaluminium på kofångare mm

Bild
Montage av batterier i min batterilåda.

Bild
Sista svetsningen på bågen. Jag var tvungen att flytta fram röret som förbinder kofångaren med "bakskärmsröret" så det inte täckte bakljuset ur en viss vinkel som det gjorde tidigare.

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Re: Björns Vitara

Inlägg av MangeP » mån dec 05, 2011 9:42

Ser bra ut de här men en grej reagerade jag på. Hur blir ljuset från strålkastarna med durkplåten under? Kanske blir bra men ser ut som att det kommer lysa mycket på plåten.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » mån dec 05, 2011 17:27

Har inte funderat på det... Får testa när det blir provkörning helt enkelt

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Björns Vitara

Inlägg av MrHawk » tis dec 06, 2011 11:26

Hagbard skrev: Efter lite googlande hittade jag ett elschema över boxen. Tyckte att det var lite skumt med 4 reläer men warn kanske bygger på ett lite "driftsäkrare" sätt än i kina-vincharna som bara har ett tror jag.
Dom där bränner alltid. Speciellt dom lite äldre warnarna. Ser likadant ut i billigare kinawinchar med. Alla nyare winchar har kapslat relä numera, även kinawincharna med någorlunda kvalitet.

Har ett gäng sånna liggande, dels warn o dels kinavarianterna om du vill ha reservdelar. Jag skulle bytt till ett av albreighttyp istället. Lätt att ha med ett i reserv o byta snabbt på tävling med.
I aim to misbehave

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Björns Vitara

Inlägg av BorkJonas » tis dec 06, 2011 13:01

MrHawk skrev:
Hagbard skrev: Efter lite googlande hittade jag ett elschema över boxen. Tyckte att det var lite skumt med 4 reläer men warn kanske bygger på ett lite "driftsäkrare" sätt än i kina-vincharna som bara har ett tror jag.
Dom där bränner alltid. Speciellt dom lite äldre warnarna. Ser likadant ut i billigare kinawinchar med. Alla nyare winchar har kapslat relä numera, även kinawincharna med någorlunda kvalitet.

Har ett gäng sånna liggande, dels warn o dels kinavarianterna om du vill ha reservdelar. Jag skulle bytt till ett av albreighttyp istället. Lätt att ha med ett i reserv o byta snabbt på tävling med.
Håller med MrHawk...byt skitreläna mot kapslade relän...jag säljer också kapslade relän!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » tor dec 22, 2011 19:27

Nu är jag äntligen online igen :jump:

För lite över en vecka sedan slog blixten ner i telelinan och dödade modem, linjeväljare och nätverkskort. Nu har jag äntligen fått ett nytt modem av Telia, den här gången med "blixtgaranti" :tumbup: , så nu ska det nog funka ett tag. Modemet har dessutom inbyggd router så jag fick samtidigt ett trådlöst nätverk i huset, något som tonårsdottern garanterat kommer att uppskatta.

Nog om det, detta har hänt:
Bild
Kofångaren fram är klar. Svetsade dit ett extra rör som inte syns på bilden men som ger stöd åt durkplåten på baksidan

Bild
Bakwinchens kablage inkopplat på motorn.

Bild
...och även på mitt nya relä :-D . Blev trångt som satan med vanliga kabelskor så jag fick böja dem lite. Nu kan båda Wincharna styras från förarplatsen och från kontroll.

Bild
Blev riktigt nice med locket på

Bild
Bild
Huvudbrytare till matningen för wincharna och kopplingspunkt i motorrummet.

Bild
Bakkofångaren färdigbyggd.

Bild
Skärmbreddare bak

Bild
Stänkskydd bak. Galet vackert, jag vet. Hoppas det anses godkänt av SBP :woot:

Bild
Stänkskydd fram. Även här syns designdrag som får vem som helst att bli alldeles yr.

Bild
Ihopkoppling av bromssystem och luftning.

Bild
Inkoppling av batterierna

Bild
Bild
Hade lite smålattjo jordfel i kabelmattan från A-stolpen och bak till bakljusen men det ordnade sig med en ny jordanslutning. Nu funkar nog allt. Den är dock inte provstartad ännu men startmotorn går runt i alla fall.




Sedan sist men inte minst......




Bild
...det kom lite paket idag... :jump: :jump: :jump:

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Björns Vitara

Inlägg av kalle » tor dec 22, 2011 19:34

Vad kan det vara?,nästan klart nu ju...

Öppna inte innan 24/12 :wink:

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » fre dec 23, 2011 22:32

Bild
Bild
Det stora paketet innehöll ett nytt kapell till "bruksbilen". Det kom på plats idag mellan julklappsinslagning och julhandel. Det sitter en stålbåge på vardera sida av kapellet som låser fast sidrutorna mot karossen. Är det någon som har en sådan båge till passagerarsidan med hela plastgrunkor i ändarna? Behöver en sådan för nu sitter den bara med 2 självborrande skruv.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön dec 25, 2011 20:47

Nu är alla paket öppnade :D
Bild
Lite godis till framaxeln

Bild
Bild
Bild
Kompressorn monterad sidan av flaket

Bild
Skyddsplåt framför så att den inte skadas

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » ons dec 28, 2011 4:03

Bild
Nu är knapparna till arb:n på plats. Jag tyckte att kabelstammen som följde med kittet var väl tilltaget men det var på håret att de räckte.

Bild
Jag har tänkt att ha ett "mellanplan" på flaket och kanske lite lådor så småningom. Tillsågad i plyfa och inoljad 4 gånger så den borde klara fukten ett tag i alla fall.

Bild
Kåpan monterad över flaket. Jag sågade ut för bågen rör som går bakåt.

Bild
Bild
En av de viktiga detaljerna :wink:

Bild
Bild
Passade på att montera ett uttag för luftverktyg. Provade att fylla på i ett däck och det funkar alldeles utmärkt men man får inte ha bråttom.

Bild
Bild
Lite skyddsrör för att rädda kåpan

Bild
Rev isär framaxeln nu på kvällen för att montera spärren. Jag har upptäckt ett bekymmer med en hög bil. Jag måste skaffa mycket högre pallbockar. Det saknades fortfarande ett par decimeter innan framhjulen ska lätta från marken.

Bild
Färdigmonterat ... 03:45 på morgonen... Nu blir det provkörning om någon dag :tumbup:

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Björns Vitara

Inlägg av Ax » ons dec 28, 2011 10:21

Ser riktigt bra ut. Inte fel med ARB en sån skulle man ha :)
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

Skriv svar