Björns Vitara
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Björns Vitara
Gällande hastighetsmätaren. Du har säkert koll på att tripmätaren inte kommer att visa rätt?
De där två "armarna" som justerar nålen fungerar inte vidare bra. Provade att göra så på min (iofs. en Samurai), men principen är samma på bägge hastighetsmätarna. Om jag inte minns helt fel så ändrade den ena armen bara visarens läge i förhållande till 0 km/h.
Har du räknat något på utväxlingarna/däcken? Hur mycket skiljer dessa mot originalprylarna?
Med original fördelningslåda tror jag inte det går att ändra hastighetsmätarvajerns utväxling upp till instrumentet. Vill du ha full koll på både hastighets- och tripmätarens visning kanske JIGE instrument kan bygga en liten växellåda som sitter på vajern?
Det enda han behöver veta – om jag minns rätt – är hur många varv vajern snurrar om bilen rullas tio meter. (Sätt en lite "flagga" i änden av t. ex. en bit tejp.)
De där två "armarna" som justerar nålen fungerar inte vidare bra. Provade att göra så på min (iofs. en Samurai), men principen är samma på bägge hastighetsmätarna. Om jag inte minns helt fel så ändrade den ena armen bara visarens läge i förhållande till 0 km/h.
Har du räknat något på utväxlingarna/däcken? Hur mycket skiljer dessa mot originalprylarna?
Med original fördelningslåda tror jag inte det går att ändra hastighetsmätarvajerns utväxling upp till instrumentet. Vill du ha full koll på både hastighets- och tripmätarens visning kanske JIGE instrument kan bygga en liten växellåda som sitter på vajern?
Det enda han behöver veta – om jag minns rätt – är hur många varv vajern snurrar om bilen rullas tio meter. (Sätt en lite "flagga" i änden av t. ex. en bit tejp.)
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Björns Vitara
När jag provkörde förra gången och hade en gps i bilen så var skillnaden inte alls stor. Hann ju inte kolla i olika hastigheter eftersom däcket flög av men jag fick känslan av att det lilla det skilljde kanske går att justera in. Det är ju värt att prova i alla fall. Du har rätt i att den ena spaken justerar nollan, fast på något knepigt sätt i förhållande till hur den andra spaken står. Men på spak två kan jag justera hastigheten +/-5 km/h, 10 km/h totalt, och om jag har tur kan det räcka. Har provkör med skruvdragare . Om det inte skulle funka så provar jag nog att skriva ut en ny mätartavla.Micke valp skrev:Gällande hastighetsmätaren. Du har säkert koll på att tripmätaren inte kommer att visa rätt?
De där två "armarna" som justerar nålen fungerar inte vidare bra. Provade att göra så på min (iofs. en Samurai), men principen är samma på bägge hastighetsmätarna. Om jag inte minns helt fel så ändrade den ena armen bara visarens läge i förhållande till 0 km/h.
Har du räknat något på utväxlingarna/däcken? Hur mycket skiljer dessa mot originalprylarna?
Med original fördelningslåda tror jag inte det går att ändra hastighetsmätarvajerns utväxling upp till instrumentet. Vill du ha full koll på både hastighets- och tripmätarens visning kanske JIGE instrument kan bygga en liten växellåda som sitter på vajern?
Det enda han behöver veta – om jag minns rätt – är hur många varv vajern snurrar om bilen rullas tio meter. (Sätt en lite "flagga" i änden av t. ex. en bit tejp.)
Trippen och vägmätaren kommer inte att stämma men när jag väl vet förhållande mellan mätvärde och verklighet så kan man ju alltid räkna ut det.
Re: Björns Vitara
Har provkört ordentligt i helgen. Jag har haft lite bekymmer:
Styrningen känns alldeles för vinglig när man närmar sig 50 km/h. Provade att öka toe in men det blev värre Minskade det senare och då blev det bättre fast inte riktigt bra. Sen märkte jag att styrdämparen läckt ut all olja på garagegolvet över natten . Det får bli en ny sådan.
Bromsarna tar underligt dåligt. Efter massa bromsprov var jag fortfarande inte nöjd. Visst, reduceringen reducerade men inte tillräckligt. Bilen drar dessutom nu kraftigt till vänster vilket jag inte märkt tidigare. Gick igenom frambromsarna, luftade men samma resultat. Antagligen måste jag byta bromsskivor fram. De som sitter på nu ser ok ut men de är gamla så de kanske är för ogämna i ytan. Ett annat problem som uppstått är att om jag pressar pedalen i golvet med motorn igång så går den hela vägen till stoppet. Plockade isär pedalstället och flyttade "fram" infästningen till huvudcylinderns axel och ändrade stoppljuskontaktens läge vilket utgör stoppet åt andra hållet. I och med det fick jag c:a 10 mm längre rörelse på axeln vilket blev jäkligt bra . Justerade upp kopplingspedalen också så att pedalerna ligger i linje.
Hastighetesmätaren verkar vara jäkligt skum att ställa in. Verkar som att inställningen ändras mellan körningarna. Först funkar det bra ett par gånger sedan skiljer det för mycket. Får jobba vidare på det en annan dag.
Lite bilder från helgen:
Styrningen känns alldeles för vinglig när man närmar sig 50 km/h. Provade att öka toe in men det blev värre Minskade det senare och då blev det bättre fast inte riktigt bra. Sen märkte jag att styrdämparen läckt ut all olja på garagegolvet över natten . Det får bli en ny sådan.
Bromsarna tar underligt dåligt. Efter massa bromsprov var jag fortfarande inte nöjd. Visst, reduceringen reducerade men inte tillräckligt. Bilen drar dessutom nu kraftigt till vänster vilket jag inte märkt tidigare. Gick igenom frambromsarna, luftade men samma resultat. Antagligen måste jag byta bromsskivor fram. De som sitter på nu ser ok ut men de är gamla så de kanske är för ogämna i ytan. Ett annat problem som uppstått är att om jag pressar pedalen i golvet med motorn igång så går den hela vägen till stoppet. Plockade isär pedalstället och flyttade "fram" infästningen till huvudcylinderns axel och ändrade stoppljuskontaktens läge vilket utgör stoppet åt andra hållet. I och med det fick jag c:a 10 mm längre rörelse på axeln vilket blev jäkligt bra . Justerade upp kopplingspedalen också så att pedalerna ligger i linje.
Hastighetesmätaren verkar vara jäkligt skum att ställa in. Verkar som att inställningen ändras mellan körningarna. Först funkar det bra ett par gånger sedan skiljer det för mycket. Får jobba vidare på det en annan dag.
Lite bilder från helgen:
Kofångaren ställde inte till det för ljuset över huvud taget. Gick inte att se någon skugga från förarplatsen.Ser bra ut de här men en grej reagerade jag på. Hur blir ljuset från strålkastarna med durkplåten under? Kanske blir bra men ser ut som att det kommer lysa mycket på plåten.
Re: Björns Vitara
Snyggt!
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
Re: Björns Vitara
Med nya bromsskivor fram är bromsproblemet nu löst. Nu låser framhjulen före bakhjulen även på snö. Reducerventilen funkar kannon.
Bilen är fortfarande vinglig hur jag än ställer in toe in så jag mätte upp vilken castervinkel framaxeln har. Fast ställbulten på det nedre bärarmsfästet stod i maxläge så hade jag bara 4 grader i castervinkel. Kollade upp vad som var rekomenderat på en cherokee vilket var 7 grader.
Att korta bärarmarna är inte på tal då det skulle innebära massa jobb. Däremot fanns det utrymme för att flytta övre axelfästet.
Med min hemmakokta mätmetod har jag nu 9-10 graders caster. Provkörde idag och hoppades på sportbilskänsla Det blev bättre än tidigare men jag kunde inte prova i mer är 50 km/h för det är så jäkla halt.
Styrdämparen som ska bytas kanske även gör sitt, den borde komma i nästa vecka.
Re: Björns Vitara
Nu har jag provkört ordentligt i lite högre hastigheter. Lastade bilen och "lånade" en vägsträcka i ett industriområde som var nära på obefolkad en lördag
Manligt ekipage
Jag hade hoppats på att hastighetsmätaren var ok men det var den inte. Ju högre hastighet jag körde ju mer felade mätaren. Så det var inget annat att göra än att tillverka en ny mätartavla.
Jag scannade in den gamla tavlan och gjorde om den i det sofistikerade programmet Paint. Tog en hel kväll Jag scannade in en linjal samtidigt så att jag kunde se på utskriften att skalan var exakt.
Jag skrev ut två stycken på 100 grams papper som jag klistrade ihop och sedan laminerade. Anledningen till att ha två papper var att annars lös det igenom även på det svarta. Sedan var det bara att klippa och skära ut hålen.
Orginal och v 2.0
Slutmonterat i bilen. Blev riktigt bra Blinkers och heljuslampan blev något blekare men genomlysningen på siffror mm är lika bra som orginal.
Fick min skarvhylsa till rattaxeln idag. Borrade och gängade för jeepens styraxel som är rund fast med två fasade sidor samt borrade och försänkte för pluggsvetsning.
Snacka om exakta mått Jag var tvungen att sandpappra axeln med 240-papper för att det inte skulle nypa. presspassning med andra ord.
Svetsning och montering gick kannon. Nu borde även den mest inbitne SFRO-kontrollant godkänna rattaxeln... hoppas jag.
Jag behöver en Vitararatt. Är det någon som har en liggandes?... runt Borås... helst
.
Manligt ekipage
Jag hade hoppats på att hastighetsmätaren var ok men det var den inte. Ju högre hastighet jag körde ju mer felade mätaren. Så det var inget annat att göra än att tillverka en ny mätartavla.
Jag scannade in den gamla tavlan och gjorde om den i det sofistikerade programmet Paint. Tog en hel kväll Jag scannade in en linjal samtidigt så att jag kunde se på utskriften att skalan var exakt.
Jag skrev ut två stycken på 100 grams papper som jag klistrade ihop och sedan laminerade. Anledningen till att ha två papper var att annars lös det igenom även på det svarta. Sedan var det bara att klippa och skära ut hålen.
Orginal och v 2.0
Slutmonterat i bilen. Blev riktigt bra Blinkers och heljuslampan blev något blekare men genomlysningen på siffror mm är lika bra som orginal.
Fick min skarvhylsa till rattaxeln idag. Borrade och gängade för jeepens styraxel som är rund fast med två fasade sidor samt borrade och försänkte för pluggsvetsning.
Snacka om exakta mått Jag var tvungen att sandpappra axeln med 240-papper för att det inte skulle nypa. presspassning med andra ord.
Svetsning och montering gick kannon. Nu borde även den mest inbitne SFRO-kontrollant godkänna rattaxeln... hoppas jag.
Jag behöver en Vitararatt. Är det någon som har en liggandes?... runt Borås... helst
.
Re: Björns Vitara
Sjukt najs med mätartavlorna ju!
Jag har en originalratt i reservdelsbilen eller en träratt som satt i min när jag köpte den. Dock måste den skickas, men ratten är billig dock vet jag inte med vad frakten kan kosta..
Jag har en originalratt i reservdelsbilen eller en träratt som satt i min när jag köpte den. Dock måste den skickas, men ratten är billig dock vet jag inte med vad frakten kan kosta..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Björns Vitara
Nu är jag precis hemkommen från Vårgårda där jag idag genomfört SFRO:s körprov. Tog sammanlagt 2 timmar med allt pappersarbete, genomgång av bilen och körprov, undanmanöverprov och bromsprov. Till min stora glädje blev bilen godkänd . Jag fick 3 mindre anmärkninar som är av sådan art att SPB kan godkänna den vid regbesiktningen. Så jag slipper återkomma till SFRO. Det jag fick anmärkning på var skärmkanterna som är raka men måste ha en kant som stoppar skvättande vatten. Avgasröret var för kort (slutar strax efter bakaxeln). Och en knippe elkablar till tankens pump, nivågivare och till arbetsbelysningen bak, ansågs sitta för utsatt för yttre påverkan. Annars var allt annat godkänt . Så nu blir nästa mål att få genomfört ett ljudprov med intyg.
Måste även byta framruta då en liten spricka vandrat iväg över hela rutan men det blir, i förhållande till helheten, ett litet jobb.
Måste även byta framruta då en liten spricka vandrat iväg över hela rutan men det blir, i förhållande till helheten, ett litet jobb.
Re: Björns Vitara
Då funkade ratten mao
härligt!
härligt!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Björns Vitara
X2ernie skrev:Grattis
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.