Joel_vbg's samlingstråd!

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Joel_Vbg » lör aug 09, 2014 19:59

Jaha, inga nya bilar eller fordon, tack gode Gud....

Toyotan fick jag för mig att besiktiga vilket är smått förvånande då jag inte brukar va så noga med sådant, speciellt inte på en skogsbil men jag hade en känsla av att de kunde va bra... Men efter att ha bommat första tiden så fick en kompis besiktiga den i fredags åt mig och den kom därifrån med två 2:or, den ena på otillräcklig handbroms och den andra på glapp i styrled vilket visade sig vara nedre lager höger fram :(
Fick tips av Swamper att man kunde ta bort chims brickor för att "spänna" lagret men upptäckte att dom brickorna inte ens satt där... Och med tanke på att hjulet glappade 3cm i nederkant så blev de inget Borås med den bilen.

Istället fick jag ett ryck och plockade fram lite schabloner jag beställt till den beige Nato pickupen som monterades, maskades och sedan fick lite Olive drab färg över sig... Resultatet blev såhär:
Bild
Bild
Bild

Och efter en dag i Borås är jag imponerad av bilen, tungstyrd som satan utan servo, värre än TGB!
Men framkomligheten var klart godkänd, körde lätta slingan och Borås är ju inte direkt glest eller plant men den tog sig fram med bravur! :tumbup:
Detta trots knappt 3mm mönster kvar på de torra gamla pildäcken som sitter på...
Så nu blev man än mer inspirerade till att bygga på den andra W200 :beer:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Mpower520 » lör aug 09, 2014 20:36

Skitsnygg med vill ha begär :woot:

Bara för att du skrev inga nya fordon tänker ja du ramlar på nåt snart, läst tråden så känns så :beer: :tumbup:
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Joel_Vbg » lör aug 09, 2014 20:39

Mpower520 skrev:Skitsnygg med vill ha begär :woot:

Bara för att du skrev inga nya fordon tänker ja du ramlar på nåt snart, läst tråden så känns så :beer: :tumbup:
Mjo, risken finns ju :mrgreen:

Har förvisso massa roligt inom räckhåll men inget som ramlar in de närmsta vad jag vet...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av gurgel » lör aug 09, 2014 23:02

Riktigt fräck är den, vill ha likadana backspeglar! :?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Joel_Vbg » sön aug 10, 2014 18:04

Kolla med saginaw här på forumet, han hade NOS tripod speglar till Cheva liggande annars har Osby skroten tripods liggande :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av gurgel » sön aug 10, 2014 23:31

Känner du honom (Saginaw)? Han har inte varit online på en månad så honom får man nog inte tag på. :(
Annars ringer jag osby imorrn!
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Finnpower » mån aug 11, 2014 22:36

Den blev snygg. Jag är svag för sand/ökenfärgade bilar..
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Joel_Vbg » ons aug 13, 2014 19:56

Jaha, då va snedsteget uträttat och Toyotan hamna hos en ny och förhoppningsvis lycklig ägare :tumbup:

Får se vad som står på tur, lite finns de jag håller koll på men de är nog stor risk att de blir en lastbil igen.... :jump:
De och hämta en bil i Söderköping som varit betald och klar ett tag :rodnar: (ingen nämnd, ingen glömd.....)

gurgel skrev:Känner du honom (Saginaw)? Han har inte varit online på en månad så honom får man nog inte tag på. :(
Annars ringer jag osby imorrn!
Pratar med han nån gång ibland, förbannat trevlig kille! :tumbup: men inte så internet aktiv nej men skicka han ett PM, då brukar man ju fö ett mail, de kanske han ser?
Eller ring Osby.... Undrar om inte Jimmy i Sthlm kan ha med? Han som säljer en K20 här på forumet... Han har mycket liggande!
Finnpower skrev:Den blev snygg. Jag är svag för sand/ökenfärgade bilar..
Ja, jag känner mig nöjd! Fick de lilla extra med ID numren.... Känns dock som att de saknas nåt på bakskärmarna?
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Joel_Vbg » tor okt 23, 2014 13:01

Jojo... Får väl uppdatera lite här?

Gjort mig av med Jeeparna, ZJn byttes mot två Cheva van lik och XJn som jag köpte av Obelix (men aldrig fick hämtat pga diverse saker som kom i mellan eller som aldrig kom fram) såldes till Peterand och fick flytta till Skåne...

Förra helgen sålde jag traktorgrävaren med efter att ha lekt färdigt med den, fick en Volvo L3313 kapell Valp i inbyte som är i bra skick bortsett från fula "fönster" och en taskig "omlack" men ska försöka få blåst av färgen med hetvattentvätten och sen rolla om den i ny fin färg.
Förutom att tanken är demonterad och den körs på dunk så funkar den fint i drivlinan....
Bild


Sen la jag ett lågt bud på en annan leksak och oturligt nog vart jag ägare till denna skapelse:
Bild
Bild

Ett stycke Chevrolet Blazer -78.
Ombyggd med bladfjädrar och axlar från Volvo Sugga, på dessa sitter de 46" entreprenad däck skodda på förstärkta 15" fälgar...
Drivlinan är en rapp 350 V8, Th350 låda och en Np203 fördelningslåda, rätt skottsäkert med andra ord.
Karossen är ombyggd den med till helcab och under raket döljer sig en full bur som inte ser allt för illa ut...

Bilen gick som en potta skit men efter att ha ställt in tändningen på känsel, skruvat fast fördelarn och fyllt på färsk bensin så kunde den köras de 4milen hem för egen maskin.... Dock inte fortare än 50km/h sen kom rejäl framvagns vobbel igång!
Motorn har fått nya toppar och en en mindre genomgång av förra ägaren efter en rejäl varmkörning. Han hade även renoverat bakaxeln då de va rejält glapp i pinjongen...

På "att göra" listan finns bland annat en service av drivlina och axlar, montera bromsbackarna bak oh dra en ny bromsledning dit, dra nya kablar till batteriet, montera el-fläkt / se över kylsystemet samt fixa laddningen...
På önskelistan står styrdämpare, crossover styrning och vinch.

Nåja, efter att ha pinats i över en timme med att köra hem så fick jag lekt av mig lite på åkrarna och de är en riktigt rolig "Mud truck", inga problem att riva loss 46:ordna i leran och att ställa upp den med fyrhjulsspinn gick fint de med :woot:
Får se vad som blir av den i framtiden, nu har jag ju inga behov av att sälja saker längre pga utrymmesbrist :jump:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Mpower520 » tor okt 23, 2014 13:39

Aha så du fick blazern :jump: :beer:
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av gurgel » tor okt 23, 2014 13:49

Avis, vill oxå ha plats att ställa massa bilar, chevan var grym :evil:
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Joel_Vbg » fre okt 24, 2014 13:09

Mpower520 skrev:Aha så du fick blazern :jump: :beer:
Fick och fick men pengarna va rätt så.... :lol:
gurgel skrev:Avis, vill oxå ha plats att ställa massa bilar, chevan var grym :evil:
Haha... Du får sluta va 08 så brukar resten lösa sig :mrgreen:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

saginaw
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör apr 24, 2010 23:30

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av saginaw » fre okt 24, 2014 19:28

Bulan i huven är jag skyldig till, missbedömde avståndet till bilen vid trädfällning. Jag har nog lite delar till den om du vill ha dom, jag har gjorde en halvdan renovering av bromsarna fram så lite div delar ligger någonstans, någon drivaxel med. Ja jag har tripod speglar, om det fortfarande finns intresse ska jag leta fram.

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av Lepsyl » fre okt 24, 2014 21:04

Lite avis blir jag på dig på nya Blazern. tur att den inte stod närmare mig så man slapp köpa den och få ennu fler projekt :roll:

Men den ser riktigt brutal ut :tumbup:

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Joel_vbg's samlingstråd!

Inlägg av gurgel » lör okt 25, 2014 16:49

saginaw skrev:Bulan i huven är jag skyldig till, missbedömde avståndet till bilen vid trädfällning. Jag har nog lite delar till den om du vill ha dom, jag har gjorde en halvdan renovering av bromsarna fram så lite div delar ligger någonstans, någon drivaxel med. Ja jag har tripod speglar, om det fortfarande finns intresse ska jag leta fram.
Drar ett pm angående speglarna :poke:
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

Skriv svar