Franks Garage.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Franks Garage.

Inlägg av klirre » tis sep 11, 2018 7:57

Du slutar aldrig förvåna.... Under tiden jag pillat lite el bygger du en Biltransport... Vart tusan hittar du tu å enegi :?:
Bra blev det ju som vanligt, ord som börjar kännas överflödiga i din å din kamrat byggtrådar :lol:
Måste säga att skärmarna på buggyn blev jäkligt bra. Gillar den slimmade monteringen :woot: :beer:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Franks Garage.

Inlägg av eliaspalmer » tis sep 11, 2018 8:56

:rock: :notworthy: :notworthy:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tis sep 11, 2018 17:34

klirre skrev:Du slutar aldrig förvåna.... Under tiden jag pillat lite el bygger du en Biltransport... Vart tusan hittar du tu å enegi :?:
Bra blev det ju som vanligt, ord som börjar kännas överflödiga i din å din kamrat byggtrådar :lol:
Måste säga att skärmarna på buggyn blev jäkligt bra. Gillar den slimmade monteringen :woot: :beer:

Mvh//Klirre
Tackar. :beer:
Alltid kul när folk uppskattar det man gör. :D
Har ju ändå hållit på en 4-5veckor med biltransporten såatt så jäkla fort har det väl inte gått tycker jag...

Själv tycker jag inte skärmarna blev nå vidare, fram ser väl okej ut men bak... njae, men men, bara SFRO blir nöjda så är jag nöjd.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » lör sep 22, 2018 21:28

Har fått lite mer gjort på rörhögen. Va borta hos Ernie igår och fick hjälp med att borra styrsnäckan för hydroasisst.
Fick på lite färg på den innan idag med.
Så nu ska jag bara fixa slangar i veckan som kommer.
Bild

Och nu ikväll kom Ernie bort och hjälpte mig med att få ordning på den elektriska handbromsen, vi prövade ju med Volvos orginalknapp förut med den tålde inte att matas med 12v, så nu har vi använt oss av en winchknapp och nu funkar handbromsen perfekt!
Stort tack till Ernie. :beer:

Här är en bild på hur mycket sladdar och reläer det behövs för att få det att funka.
Bild
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tor sep 27, 2018 21:10

Har fixat slangar till hydroassisten idag, och monterat dessa.
Har inte provkört än då bilen stod på pallbockar utan bromsok, för jag har äntligen orkat med att renovera bromsoken runt om då dom kärvade en del, så nu sitter det nya kolvar, tätningar, dammskydd m.m. på alla fyra oken, ska bara lufta systemet, sen kan jag provköra och se hur det blev med hydroassisten. :D
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Franks Garage.

Inlägg av klirre » lör sep 29, 2018 12:06

Jägarnas va tårar det blev till hb.
spännande med hydroassist, ska bli spännande att höra hu det blev :D
If in doubt, Flat out!

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » mån okt 01, 2018 20:52

klirre skrev:Jägarnas va tårar det blev till hb.
spännande med hydroassist, ska bli spännande att höra hu det blev :D
Ja många sladdar blir det. Testade handbromsen i helgen, ställde mig i en rätt bra lutning och lät bilen rulla lite och tryckte på knappen och jäklar va gött den nöp h-bromsen. Funkar riktigt jäkla bra. :D

Hydroassisten verkar funka skapligt, men jag tror jag har lite luft kvar i systemet, ska försöka lufta lite mer och se om det hjälper, den är lite trög i styrningen fortfarande. Men jag kan inte testa än då jag inte har några slangar mellan automatlådan och oljekylet för tillfället, håller på att göra om dom då dom läckte, hade vanlig slang och slangklämmor på men det vart ingen hit, så nu blir det riktiga an-kopplingar och an-slang istället.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tor dec 13, 2018 22:20

Här va det länge sen det blev uppdaterat...

Det som hänt sen sist är att det nu sitter nya slangar med AN kopplingar melan automaten och kylet till densamma, så nu läcker det inte längre.
Bild

Har fått dit lådan där bak som sitter ovanför batterierna, fick bygga om den lite då det va lite väl nära batteripolerna.
Bild
Är tänkt att man kan ha lite schacklar, stroppar verktyg m.m där i.

Sen har jag haft problem med min bränsletrycksregulator(btr)i princip sen jag köpte den (kinaskit), har pendlat i tryck och även hängt sig en gång så soppaslangen sprack.. Så för ett tag sen va jag och inhandlade en ny bättre och bra mycket dyrare BTR hos Speeding i Borås. Och igår började jag riva isär det gamla bränslesystemet och bygga nytt med AN kopplingar och slang hela vägen istället. Fick på den nya BTR:en ikväll och kunde provstarta för en stund sen, verkar funka mycket bättre nu, känns som den går jämnare nu. :D

Här kommer några bilder på diverse bränslesystem.
Bild

Bild

Har även målat och fått på hasplåtarna.
Bild

Började pilla med limitstrapsen ( utfjädringsstopp) häromdagen, köpte dom förra året när vi va över i USA och kollade på King of hammers. Har fått dit dom främre.
Bild

Har byggt om inkopplingen av 4hjulsdriften med, prövade ju först med en typ chokewire men den vart för klen, så nu är det byggt med solid axel istället, funkar kanonbra. :woot:
Bild

Beställde även en ARB kompressor häromdagen som ska sköta diffspärrar och winsch. Hoppas den kommer i veckan, då ska winchen kopplas och den bakre spärren. Har inte köpt någon spärr fram än.


Planen är att premiärköra den på Annandagströffen i Borås om nån vecka! :jump: :woot: :D 8)
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Franks Garage.

Inlägg av klirre » tor dec 13, 2018 23:33

Fan va kul med update, och jägarna så långt du kommit :woot: Målsnöret börjar bli synligt för blotta ögat nu juh :tumbup: Se till att filma ordentligt om det blir körning nu. Det har vi längtat efter sen första bilden på en trave rör på en pall :jump: :beer:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

ekcoj
Hemmastadd
Inlägg: 148
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:53

Re: Franks Garage.

Inlägg av ekcoj » tis dec 25, 2018 11:33

Kommer du köra på annandags träffen då

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tis dec 25, 2018 15:26

Jepp det blir körning imorrn!

Har hållt på dom senaste dagarna med att dra en massa kabel och luftslangar till winchen och kopplat in den.
Fick hem ARB kompressorn med så den har monterats och dragits el till, fått dit lite grejer så att diffspärren funkar bak, har byggt om den till tryckluft istället för vakuum som det är orginal. Måste byta ut reglaget då jag köpte fel så jag kan bara få i spärren men inte ur för tillfället.

Har bytt olja o filter i motorn, fått dit limit straps bak och lite andra smågrejer.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

jojo
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 02, 2010 17:07
Ort: kävlinge

Re: Franks Garage.

Inlägg av jojo » tor dec 27, 2018 14:08

:jump:
blev det bilder o filmer? vi väntar med spänning :poke:
:tumbup:

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tor dec 27, 2018 17:25

Ja som vanligt är man ju tokdålig på att ta kort, men det blev några kort när jag körde upp på en sten för att kolla flexet och frigång.
Bild

Bild

Bild

Hööken filmade nog endel, men han har inte lagt upp nån film än, återkommer med länk när den är uppe.

Sen hittade jag lite bilder som Micke (jeepsweden) har tagit, är med på några av dom.
https://www.facebook.com/pg/Jeepsweden/ ... 2051150244

Sen såg jag en del andra som också tog bilder, hoppas man kan hitta dom nånstans sen med.


Kan bara säga att det va grymt jäkla skoj att komma ut och köra igen, va 2år sen jag körde sist. Å bilen funkade helt problemfritt hela dagen, inga småfel eller haverier överhuvudtaget. :D
Å den gick förjäkla gött i terrängen, gick ju att stå på som en jädra dåre och bilen gick ändå mjukt och fint, och den klättrade på rätt fint också, blir ju ännu bättre när man investerar i en ARB spärr fram sen med.

Tack till Ernie, Pigge, Andreas m.fl som vi åkte med, helt klart roligaste körningen jag upplevt. :jump: :beer: :woot: :D :tumbup:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Franks Garage.

Inlägg av Spiken » tor dec 27, 2018 19:23

Härligt att få lufta skönheten :tumbup:

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Franks Garage.

Inlägg av klirre » tor dec 27, 2018 20:34

Så jäkla gött :jump: Sjukt kul att äntligen se den i sitt rätta element :woot: Härligt när allt lirar som det ska, framförallt när man gjort allt så helhjärtat. Hatten av, starkt jobbat.

Sjukt snygg blev den i rött.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Skriv svar