Franks Garage.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Franks Garage.

Inlägg av BorkJonas » ons maj 02, 2018 8:28

:jump: :jump: :tumbup: :tumbup: :woot: :woot:
Gött! Fan vad kul det skall bli att se den i action! Grymt jobbat som vanligt Frank!
Hoppas de sista små skitgrejorna löser sig nu!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » fre maj 04, 2018 20:37

Tack Jonas. :beer:

Är ju en massa smågrejer som återstår, men det går ju åt rätt håll.
Hållt på endel med bränslesystemet, plockade bort fuelrailen och bytte ut orginal btr mot en adapter från kl-racing så det blir fritt flöde där, monterade dit den ställbara btr:en och det tog ett tag innan jag fattade hur den skulle kopplas, men till slut så blev det rätt, ställde in den på 3,5kg som en bmw m52 ska ha vad jag förstått, tyckte inte den gick helt okej ändå, men prövade att sänka trycket lite mer idag och nu tycker jag att den börjar gå som den ska, svarar fint på gasen och låter riktigt ettrig. Ska väl hellst få dit ett insug från en m50 motor för att utnyttja mappningen till fullo. Just 328:an är ju strypt i insuget för att den kom för nära M3:an i effekt annars.

Började pilla med att bygga spak till hög och låg nu ikväll, måste få till nån manövrering till 2wd/4wd med.
Hoppaa kunna få till det imorrn.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Franks Garage.

Inlägg av Victor » lör maj 05, 2018 19:36

frank skrev:Tack Jonas. :beer:
Började pilla med att bygga spak till hög och låg nu ikväll, måste få till nån manövrering till 2wd/4wd med.
Mycket bilder jatack så får man lite inspiration :mrgreen:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » mån maj 07, 2018 20:25

Nu är spaken till hög och låg klar.

Började med dessa delarna, är en avkapad lj70 spak, en lång fingängad m10 bult från växellådan på en lj70 och en m16 bult.
Bild

Hittade 3st lämpliga skruv i bakkant på lådan att utgå från, gjorde några plattjärnsbitar som skruvades fast i dom och ytterligare lite mer plattjärn som m16 bulten svetsades fast i.
Bild

Förlängde orginalstaget ca: 11,5cm med 10mm rundjärn.
Bild

Skar ut ett hål i golvet och på med knoppen från lj70.
Bild

Ska bara plocka isär och snygga till fästet och måla lite, samt fixa en damask till spaken.

Annars blev det riktigt bra, funkar hur fint som helst och den är inte i vägen för passagerarens ben även om det ser så ut.
Blev så nöjd att jag belönade mig själv med en kebabpizza. :D
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Franks Garage.

Inlägg av Victor » tor maj 10, 2018 19:15

Snyggt! :D

Krympte din hylsa när du svetsade medbringaren på flådan också?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tor maj 10, 2018 19:47

Victor skrev:Snyggt! :D

Krympte din hylsa när du svetsade medbringaren på flådan också?
Tackar. :beer:

Ja den krympte nog lite tror jag, det krävde viss övertalning att få på den på axeln efteråt iallafall. :D
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tor maj 10, 2018 19:52

Blev lite mer elpill idag, nu har jag blinkers fram. Och positionljus, bromsljus och blinkers bak.
Har målat och återmonterat spaken till hög och lågen också.

Hade hoppats att mina renoveringssatser till bromsoken skulle kommit också, men tyvärr inte.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

ekcoj
Hemmastadd
Inlägg: 148
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:53

Re: Franks Garage.

Inlägg av ekcoj » sön jun 24, 2018 7:18

Hur går det med ditt fina bygge

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » sön jun 24, 2018 18:47

Jodå det går rätt bra, kommer en bygguppdatering i veckan.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Franks Garage.

Inlägg av BorkJonas » mån jun 25, 2018 10:08

:tumbup: :jump: :pop: :cheer:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Franks Garage.

Inlägg av Victor » mån jul 30, 2018 22:04

Det var en lång vecka... :mrgreen:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » mån jul 30, 2018 23:04

Hehe ja det är jag som är lat och inte orkat uppdatera.... det kommer i veckan. :D
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » ons aug 01, 2018 22:33

Här kommer den efterfrågade uppdateringen. :D

Fick dit sidoblinkers och kopplade in motstånd på alla blinkers för att få dom att blinka lagom fort då det är LED runt om.

Bild

Har byggt om avgassystemet, blev 2st stora dämpare längst bak, samt en katalysator från en F-150 Lightning, hade en över då jag plockade bort dom på den jag hade...

Bild

Bild

Svängde ihop ett par snabbfästen till brandsläckare, blev en 2kg på varje sida.

Bild

Bild

Jag och Ernie va uppe i Alingsås på Alf Petterson AB och inhandlade ett gäng lastbilsskärmar. Måste ju ha dessa för SFRO:s skull.

Jag köpte denna modellen, det va den som va närmast att passa mina däck.

Bild

Bild

Bild

Dom va lite för breda så jag kapade ur en 7cm bred remsa och använde den remsan på baksidan för att kunna popnita ihop dom igen, sen skar jag även ner dom lite på omkretsen.

Bockade till lite 25mm rör och några bitar vinkeljärn till fästen, fram sitter dom bultade i M8:orna som håller knucklepackningarna så skärmarna följer med axeln och hjulen när man svänger och fjädrar in och ut.

Bild

Bild

Bild

Bak är det samma princip.

Bild

Bild

Ser ju lite knepigt ut men dom kommer ju inte sitta på efter reggning i vilket fall.
Bild

Bild

Handbromsen är på gång också, köpte en uppsättning ok med hållare och belägg från en XC60 som hade gått några hundra bil bara.
Kommer alltså att köra med elektrisk handbroms.

Bild

Hittade ett par lämpliga bultar på bakaxeln att fästa dom i och karvade fram ett par okhållare med hjälp av plasman och några svarvade distanser.

Bild

Monterade på oken på axeln mittemot orginaloken.

Bild

Bild

Kommer använda mig av 4st relän till att manövrera knappen, vi prövade att använda oss av en orginalknapp från en V70 men vi konstaterade att den inte gillade 12V, sitter ju en styrbox och massa jox original. Så det återstår att koppla den till en knapp som tål 12V.

Har pillat en del med elsystemet med, har dragit kablar och kopplat in "ultra4" boxen bak.
Dom röda är även kopplade på bromsljuset.

Bild

Ledrampen är även den inkopplad.

Bild

Och lite porrbelysning i taket givetvis... :lol: 8)

Bild

Har fått dit ett par schyssta säkringshållare för diverse utrustning som har dekaler så man vet vad som är kopplat till vad. Blev dock ingen bild på det.

Har fått till ett par paneler som går från mittkonsolen till torpeden så man slipper se alla sladdar där.

Bild

Bild

Även stereon är kopplad och högtalare monterade.

Har försökt att snygga till elsystemet lite med, så nu ser det skapligt ut i alla fall.

Beställde en hydraulkolv från Olsson i Ellös till hydroassisten, köpte en utan nånting i ändarna, så jag fick svarva till några hylsor och bussningar till den på jobbet, svarvade även till en 10mm distans att sätta inuti för att få ner slaget från 200 till 190mm. Själva kolven kostade bara runt 800:- vilket jag tycker känns billigt eller?

Här är den målad och klar med bussningar på plats.

Bild

Så nu ska bara snäckan borras, kolven monteras och slangar tillverkas...

Tror det va allt som hänt sedan förra uppdateringen, men listan på att göra innan slutbesiktning blir i alla fall mindre, men som alltid så tar ju saker mycket längre tid än man tror, sen har det ju inte blivit så jättemycket gjort det senaste då det har varit för varm helt enkelt. Å man måste ju ha lite tid att dra ut med båten och fiska med. :woot:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Franks Garage.

Inlägg av Victor » tor aug 02, 2018 16:52

Snyggt..! :D

Har du löst spaken till fyrhjulsdriften än?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » tor aug 02, 2018 17:46

Tackar.

Nej jag har inte kollat mer på det än, sitter en chokevajer eller vad man vill kalla det på nu, men det funkar inte helt hundra, tror den är för klen. Men jag ska se vad jag kan hitta på.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Skriv svar