Sida 1 av 126

Franks Garage.

Postat: lör apr 30, 2011 22:13
av frank
Då va de dags för en byggtråd på nya träff&tävlingsbilen.

Kände att jag ville ha nåt lite mer stadigare och inte så ömtåligt istället för granden.

Så för ca: 2veckor sen bar det av ner till dansken för att hämta denna Lj70:in. Såhär såg den ut när jag och ernie va och hämtade den.
Bild

Bild
För dom som känner igen den så är det Pjockes gamla bil.
Den är reggad med 35:or och vinch, sitter även OME-kit på den samt ARB-bullbar och en snorkel.

Ska börja med ett stort tack till ernie för all hjälp, utan den hade bilen inte vart färdig än :beer: :notworthy: .

Väl hemma så inleddes operation laga rost, fanns ganska så gott om det dessutom, alla fyra hjulhus och båda trösklarna.
Såg inte så farligt ut tills man fick bort breddarna, va inte mycket plåt kvar bakom dom.
Så när det ändå skulle lagas lite så passade vi på att göra hjulhusen lite större, så man kan få på lite större däck :wink: .
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter en helgs jobb så va rosten borta, och lite stadigare trösklar va på plats, blev dubbla 60x60x4 fyrkantsrör, ska nog hålla 8) .

Så här såg den ut med lite nya hjulhus och lite fetare däck iform av Mudzilla 37/13,5/15" på ultra 10x15" fälgar, har stulit däck och fälgar från vitaraprojektet.
Bild

Bild

Sen va det dags att passa in bullbaren lite bätrre då den satt typ 15-20cm för långt fram. Kapade av nederkanten på framskärmarna och lite grann på ramtassarna så att jag fick in den så långt som möjligt.
Bild

Efter det så blev det dags att knäcka till en utvändig bur, blev ett bra tillfälle att prova ernies JD2 bockare på alllvar. Va lite svårt i början att veta hur man skulle börja bocka, men efter lite klurande från min och ernies sida så gick det riktigt bra, vi började med att knäcka till en huvudbåge, sen gjorde vi rören fram, sen tog vi den bakre huvudbågen, och efter det så va de egenligen bara att svetsa ihop allting. Blev riktigt bra böjar med JD2 bockaren även fast buren är byggd av dom billigaste rören vi hittade, är vanliga svetsade rör i dimensionen 40x2mm.
Hela buren har bara kostat ca:1000:-

På denna bilden syns det även hur mycket tightare bullbaren sitter.
Bild

Bild

Bild

Bild

Fick snida till en ny kofångare bak också, så man har nåt att fästa buren i.

Efter att buren blivit klar så va det dags att måla bilen, eftersom jag försökt att hålla nere budgeten på detta bygget så blev det biltemas 2k båtlack. Lite svårt att veta hur tunt man skulle blanda den då jag är van att gå efter PPG:s sticka när jag blandar färg, men det blev väl hyffsat iallafall, fick lite rinningar här och där, men det berodde nog mest på att min lackspruta valde att trillskas tror jag, va nog inte färgens "fel".

Såhär såg den ut när allt va nermattat och maskerat.
Bild

och såhär blev slutresultatet.
Bild

Bild

Blev riktigt nöjd med bilen, är ju lite skillnad mot när jag hämtade den.


Och idag så va det ju premiär körning på softtrailen i borås, och bilen funkade kanonbra hela dagen :woot: . Märkte att en spärr bak inte hade skadat, men det hanns inte med innan träffen men det ska fixas i veckan hade jag tänkt, blir svetsdiff bak.
Har haft bilen till jobbet några gånger och tyvärr har jag märkt att kopplingen slirar på 4:an och 5:an när man belastar den lite, så ny koppling är på väg ifrån Millner tillsammans med ny slavcylinder(den gamla ser inte så rolig ut) och lite diverse packningar och annat.


Ja, det va väl allt för nu, mer bilder och uppdateringar kommer allteftersom att det blir nåt gjort på bilen.

Postat: lör apr 30, 2011 22:22
av Wild_Devil
:shock: :shock: :!: :!:

Jäklar vilket tempo och förvandling! !

Snyggt jobbat! :tumbup:

Ser fram imot mera och hoppas det håller samma höga finish! !

Bra Kämpat.
/R

Postat: lör apr 30, 2011 22:25
av frank
Wild_Devil skrev::shock: :shock: :!: :!:

Jäklar vilket tempo och förvandling! !

Snyggt jobbat! :tumbup:

Ser fram imot mera och hoppas det håller samma höga finish! !

Bra Kämpat.
/R
Tackar så mycket. :) Blev en hel del arbetstimmar på några dagar där.

Postat: lör apr 30, 2011 22:26
av kalle
Jäklarns vad ni har jobbat på men bilen :) Blev ju skitball!

Du råkade inte knäcka till en bur för mycket? :wink:

Postat: lör apr 30, 2011 22:28
av frank
kalle skrev:Jäklarns vad ni har jobbat på men bilen :) Blev ju skitball!

Du råkade inte knäcka till en bur för mycket? :wink:
Tackar tackar, tyvärr blev det bara en bur.

Postat: lör apr 30, 2011 22:40
av Chrille_91
Den blev ju riktigt grym :D Men varför använde du inte riktiga rör så hade du ju automatiskt fått en 6punktsbur, de hade bara krävts ett rör tvärs över vid motorhuven och ett på tvären på varje sida bak?

Postat: lör apr 30, 2011 23:06
av frank
Chrille_91 skrev:Den blev ju riktigt grym :D Men varför använde du inte riktiga rör så hade du ju automatiskt fått en 6punktsbur, de hade bara krävts ett rör tvärs över vid motorhuven och ett på tvären på varje sida bak?
Tackar.
Dels så hade det blivit några tusen dyrare och sen vill jag inte ha nåt rör i nerkant på rutan. Sen behöver jag inte ha godkänd bur på den när jag tävlar i ORE.

Får väl se om man kanske knäcker en ny bur av godkända rör i framtiden kanske, men det blir inte än på länge isåfall.

Har ju den mest för att skydda karossen från alltför stora bucklor i första hand.

Postat: lör apr 30, 2011 23:25
av Runekebab
Snyggt :tumbup:

Postat: lör apr 30, 2011 23:41
av målarn
Missade din bil live idag på softrailen, men jäklar va bra det där blev, skit snyggt i svart måste jag säga.

Postat: lör apr 30, 2011 23:54
av optodsl
Jäkligt snyggt och framför allt snabbt jobbat

Postat: lör apr 30, 2011 23:57
av frank
Tack för alla positiva komentarer :D :notworthy: .

Postat: sön maj 01, 2011 0:09
av ernie
Den blev riktigt tuff :tumbup:

Postat: sön maj 01, 2011 0:15
av oxyjohan
Fantastiskt bra jobbat :notworthy:

Postat: sön maj 01, 2011 0:47
av Keirn
Fick verkligen helrätt stuk.

Postat: sön maj 01, 2011 0:58
av macke
jävlar vilken förvandling!

den blev sjukt bra i svart :D