Franks Garage.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » sön aug 23, 2015 0:27

Blev en snorkel till toyan i veckan, har haft luftintaget i motorrummet innan, men då den läcker lite i downpipen så suger den in allt sot och annat bös i luftfiltret och sätter igen det...
Så nu ska det förhoppningsvis bli lite bättre, åså behöver man inte va nervös varje gång man ska ner i nått blött hål man inte vet djupet på. :D
Bild

Bild

Å nu när semestern är slut så blev det till att rota fram en lämplig skrotbit på jobbet och svarva till en handbromsskiva att sätta på bakre utgående axeln på f-lådan.
Hittade ingen lämplig järnbit så det fick bli 2377 rostfritt istället med diverse hål och frästa spår i. :lol:
Ska ju va sportigt med hålborrade skivor har jag hört...
Bild
Ska fixa lite längre bult till kardanen och smida ihop ett okfäste, samt köpa en hydraulisk handbromsspak, sen bör jag ha skaplig handbroms hoppas jag.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Franks Garage.

Inlägg av J Landin » sön aug 23, 2015 1:44

Tänk på att du inte får ha bara hydraulisk handbroms!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » sön aug 23, 2015 2:18

J Landin skrev:Tänk på att du inte får ha bara hydraulisk handbroms!
Jo jag vet, men jag hoppas att dom inte tänker på det på bes. Kommer att bygga in spaken så att man inte ser bromsrör m.m
Hoppas på att det går igenom ändå...

Om inte så får jag väl pilla ihop nåt med ett bromsok som har handbromsfunktion och vajer istället.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Franks Garage.

Inlägg av J Landin » sön aug 23, 2015 10:38

Okok, det är inte så att det är lättare att ta ett wireok från början å använda orginalspaken?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Franks Garage.

Inlägg av Runekebab » sön aug 23, 2015 12:37

Bygg på :tumbup: ska bli spännande å se.
Toyota Lj70

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » sön aug 23, 2015 14:17

J Landin skrev:Okok, det är inte så att det är lättare att ta ett wireok från början å använda orginalspaken?
Nja, jag tycker det känns lättare att bygga hydraulisk än en med wire, åså har jag redan ett lämpligt ok liggande till detta, men som sagt blir det nedslag på bes. så får jag väl kika på nån wirelösning då. :wink:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av henke_99 » sön aug 23, 2015 17:44

Vill du lita på att den hydrauliska ska hålla bilen mer än mycket korta stunder så bör du nog fixa till nån fjäderbelastad anordning mellan spak och huvudcylinder, så den håller tryck även om det skulle finnas ett litet inre läckage nånstans.

Vidare vet jag att det var nån här för några år sen som köpte nåt kardanbromskit till en toyota från england, som innehöll ett stöddigt vajerok från nån entrepenadmaskin. Men jag minns varken vem det var, eller var grejerna beställdes...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » sön aug 23, 2015 18:05

Tror det va Runekebab som köpte kit från England, men dom finns inte att köpa längre vad jag vet.

Har vart inne på att ha nån fjädergrunka som håller trycket.
Men som sagt funkar det inte med hydraulisk så blir det till att bygga om till mekaniskt...

Har förövrigt fått dit skivan på bakkardan idag och provkört så det inte blev några konstiga vibrationer eller liknande, men det verkar funka kanon, så nu ska jag bygga dit ett okfäste i veckan och inhandla en spak. :D
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Franks Garage.

Inlägg av Engman2 » sön aug 23, 2015 20:24

frank skrev:Tror det va Runekebab som köpte kit från England, men dom finns inte att köpa längre vad jag vet.

Har vart inne på att ha nån fjädergrunka som håller trycket.
Men som sagt funkar det inte med hydraulisk så blir det till att bygga om till mekaniskt...

Har förövrigt fått dit skivan på bakkardan idag och provkört så det inte blev några konstiga vibrationer eller liknande, men det verkar funka kanon, så nu ska jag bygga dit ett okfäste i veckan och inhandla en spak. :D
Victor köpte ju nått kitt, vet dock inget om det och han sålde det vidare sen :roll:
Victor skrev:Då var det garagehelg igen då :wink:

Växellåda ska ner och packbox på motorn, urtrampningslagret, samt koppling ska bytas! Sen damp det ner ett paket från staterna också! Tycker det är lagomt när frakten från Salt Lake City hit till Dalarna endast tar 3 dagar! Och angivet leveransdatum/tid stämde tamefanken på minuten! Underbart!
Bild2014-11-21 16.24.32 by Vc1r, on Flickr
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Franks Garage.

Inlägg av Runekebab » sön aug 23, 2015 20:25

Ja det var båda jag å kalle, innan kunde man köpa oket löst me men tydligen inte längre. http://foundry4x4.co.uk/index.php?route ... th=65_1757" onclick="window.open(this.href);return false;
mitt funkar fortfarande väldigt bra. innan jag fick tag på det var jag inne på samma som frank ett hydraliskt. Jcb tror jag oket va till
Toyota Lj70

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Franks Garage.

Inlägg av Runekebab » sön aug 23, 2015 20:26

viewtopic.php?f=15&t=19039&hilit=+lj70&start=75" onclick="window.open(this.href);return false; här va bilderna :tumbup:
Toyota Lj70

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Franks Garage.

Inlägg av PFalk » mån aug 24, 2015 7:18

Du får visst ha hydraulisk p-broms, men det måste finnas en låsfunktion på den samt att kretsen måste vara separerad från färdbromsen. Har precis så som Frank håller på med på min - Vitara ok, bromsar som f-n.

För övrigt köpte jag det kittet av Victor - vilket skit.. Därför blev det som det blev - oket finns kvar om någon är intresserad..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Franks Garage.

Inlägg av Marcus » mån aug 24, 2015 7:34

Enligt SFRO här i våra trakter så är det oki med hydr handbroms, behöver inte vara separerade kretsar dock måste oljetrycket kunna ökas automatiskt om du får tryckfall, tex genom tryckacc eller att spakens funktion gör att det ständigt ger ökat tryck, tex så som det är på en del släpkärror.

Enligt vår man så är detta nått som beslutats centralt inom SFRO.

Handbromsen måste även bromsa på två hjul, kardanbroms är inte godkänt om inte axlarna är utrustade med en diffspärr som gör att spärren är ikopplad i viloläge, tex volvos på portalerna. En arb är alltså inte godkänd till detta.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks Garage.

Inlägg av frank » mån aug 24, 2015 20:44

Tack för alla svar, alltid bra med mer info.

Har "fått igång" oket som ska användas idag (pajero bak ok), och även snyggat till och målat det. :D
Rotade lite på lagret och hittade en huvudcylinder från en volvo 740, funderar på om man kan använda den istället, å bygga ihop den med en vanlig spak. :? Tänkte att man bara pluggar ena utgången på den.

Får nog ta och testa om det går, det kostar ju inget då alla grejerna redan finns.

Å efter att ha kollat lite närmare på bilderna på den spaken jag hade tänkt att köpa så vete tusan om det är nån riktig spärrfunktion på den.
Det är denna:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/hyd ... svart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Franks Garage.

Inlägg av J Landin » mån aug 24, 2015 21:16

Funkar tyvär inte å plugga ena ledningen, då går det inte att "bromsa", så antingen får du plugga behållarn lr koppla ihop båda sidor på den cyllen!

Brukar inte va nån spärrfunktion på "driftingspakarna", dessutom tror jag det är lättare att "slinka igenom" med en orginalliknande spak.

Jag har fattat det som att det kan vara ok med hydraulisk handbroms om det inte går att bygga mekanisk på ett vettigt sätt, men det gäller ju bara SFRO-byggen ändå!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Skriv svar