Sida 4 av 71

Postat: tor jun 30, 2011 23:16
av cherokeex2
ErraN_XJ skrev: Bild
Hade det inte varit bättre att börja med slangen där orginal bromsrör slutar istället för att förlänga det med en bit rör?
Ser ut som att det röret kommer kunna haka fast i en massa skit och tillsist kunna knäcka röret och det vill man ju inte.

Postat: fre jul 01, 2011 23:05
av ErraN_XJ
cherokeex2 skrev:
ErraN_XJ skrev: Bild
Hade det inte varit bättre att börja med slangen där orginal bromsrör slutar istället för att förlänga det med en bit rör?
Ser ut som att det röret kommer kunna haka fast i en massa skit och tillsist kunna knäcka röret och det vill man ju inte.
visst hade de vart bra! just därför gjorde ja de oxå, men ja tog bilden innan ja böjde till röret så de hamnade precis brevid fjädern! :)

imorn blir de ett par timmar i garaget! har fjäderben från en honda cr-v som ska bonkas dit istället för fjädrarna fram!:D

Postat: sön jul 03, 2011 14:04
av ErraN_XJ
Nu har de hänt grejer igen! :D

fick ju tag i ett par bakre fjäderben från en honda CR-V som ja tänkte använda fram istället för för org.fjädrarna.
Bild
nu sitter den bara i axeln.

Bild så blev de färdiga resultatet! de känns lite hård i fjädringen just nu men vi får hoppas de blir bättre sen när man fått köra lite å kommer ut i skogen!

Fick även ordnat med krägningshämmaren bak å byggt nya lite längre stag till bakaxeln.
Bild

nu är alla bromsrör bytta å fastsatta på sin plats å redo för att luftas så fort som styrningen är fixad! ska ju flytta upp styrarmarna på spindellederna ca. 6 cm å vända konerna så p-ändarna hamnar uppåt ist för neråt som e org. förstår inte va jeep tänkte på när dom byggde de...

Så ska vi se om ja kanske kan få kapat å borrat lite idag oxå! :PBild

Postat: ons jul 06, 2011 0:05
av ErraN_XJ
nu är drivlinan körklar! kardan å yoke på plats! tror att styrningen kommer bli klar ida med, min far va kvar i garaget när ja åkte hem för en stund sen å han vet att ja inte kan stanna i garaget hela natten! (hopplösa fruntimmer)

Tack gud för en så underbar far!

bilder kommer imorn!

har bestämt mig för att de ska bannemej bli provkörning i helgen oxå om ja får mina fälgar i veckan dvs.

Postat: ons jul 13, 2011 18:01
av ErraN_XJ
u jävlar e han klar för kättilstorpleran ii helgen!! :D:D:D
Bild
Bild
Bild

Postat: tor jul 14, 2011 23:50
av ErraN_XJ
har precis vart ute å provkört jeepen på landsväg å den funkade riktigt bra! över förväntan! inte en vibration från kanrdan lr något! lite ljud från däckem men inget allvarligt!

så imorn bär det av till kättilstorp efter jobbet! 7 bilar på rad:D

hoppas de håller...

ses där!:D

Postat: fre jul 15, 2011 10:08
av Ullabelladjupdykare
Blir ju kanon.. :tumbup:

Postat: fre jul 15, 2011 12:14
av Runekebab
ser mkt bra ut :tumbup:

Postat: mån jul 25, 2011 7:59
av ErraN_XJ
u har ja uppdagat ett problem!

när ja åkte mot kättilstorp så kändes bilen helt ok å de pinnade på i 80 enligt mätarn, dvs. runt 90-100. bilen gick hur fint som helst, förrutom glappet i styrsnäckan då.
men så körde ena hjulet ner u ett "potthål" i vägbanan å då började hjulen vobbla utav helvete! va tvungen att stanna för att de skulle sluta.
när ja stannade uppmärkte vi att panhardstagsinfästningen i karossen inte va helt draget (my bad) så ja drog fast de å så fortsatte vi lite lugnare men i nästa håla började de vobbla som fan igen! folket i följebilen såg hela däcksidan på framhjulen!

ja trodde de betydde att styrstagen va för klena å att p-ändarna i styrningen va dåliga så de e nu ombyggt med ett paralellstag och ett styrstag till ena hjulet istället! men de visade sig att de e likadant ändå!

någon som har vart med om de här innan som kan ge mig lite tips?
ja kör utan styrdämpare å med lite mer bakåt-vinkel på spindellederna (Camber/caster?) kan de va de som gjör de tro?

hade vart bra att fått detta ordnat innan hich chaparall-träffen då ja tänkte att de får bli premiär körning där å vill inte köra 35 mil enkel resa med vobblande hjul:P

Postat: mån jul 25, 2011 8:06
av Spjutet
Death-wobbel kallas det.


Skaffa en kraftig styrdämpare och försök att få gjort en hjulinställning på bilen, så ska du se att det blir bättre.


Fränt bygge btw :wink:

Postat: mån jul 25, 2011 11:00
av MrHawk
Rätt caster och styrdämpare är ett måste.

Postat: mån jul 25, 2011 11:46
av Lasse Suzican
MrHawk skrev:Rätt caster och styrdämpare är ett måste.
Parallellt styrstag och panhardstag också. Även längden ska stämma...

Postat: mån jul 25, 2011 12:01
av MrHawk
Har du nån bild på hur du löst styrningen, orginal saxstyrning brukar inte gilla så höjda bilar då vinklarna blir så jäkla extrema.

Kolla även toe out/in.

Kraftig obalans i däck/fälg kan åsså orsaka vobbel.

Postat: mån jul 25, 2011 21:47
av ErraN_XJ
MrHawk skrev:Har du nån bild på hur du löst styrningen, orginal saxstyrning brukar inte gilla så höjda bilar då vinklarna blir så jäkla extrema.

Kolla även toe out/in.

Kraftig obalans i däck/fälg kan åsså orsaka vobbel.
ja gjorde nya koner och flyttade upp allt till överkant på spindelleden å vände konan då p-änden sitter nerifrån org. så den e uppflyttad 8-10 cm så ja kunde nästan använda org styrning i nästan samma vinklar som org. men utan styrdämpare först.
när de inte funkade byggde ja ett paralellstag och svetsade på en kona från styrstaget på höger spindelled och byggde ett styrsag från snäckan dit. detta funkade bättre men de vobblade fortfarande.

igår kväll så svetsade ja på fästen till en styrdämpare å provkörde idag å vobblingen va borta! :) men de ville börja vobbla så en fetare styrdämpare eller en likadan till kommer monteras i dagarna!

även panhardstaget ska byggas nytt med små bussningar med lite gummi i å så bygger ja ett lite fetare fäste till staget i karossen för org. sitter bultat å de litar vi inte på! :P

Postat: mån jul 25, 2011 21:49
av Spjutet
Don´t forget the HJULINSTÄLLNING efteråt bara...

:wink: