ErraNs Wrangler.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » mån jul 25, 2011 21:56

Bilder på den nya styrningen kommer så fort ja kommer ihåg kameran när ja ska te garaget!!:D
de e mkt jeep just nu, pappas, hans kompis som körde sönder lådan i kättilstorp, kompisen som köpte en ida å så min då såklart å ja har ett finger med på varenda en:P men man kan aldrig få för mkt av jeep!:D:D:D:D
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » ons jul 27, 2011 15:29

Spjutet skrev:Don´t forget the HJULINSTÄLLNING efteråt bara...

:wink:
nä de e klart! har ställt däcken så de skiljer 2 cm mellan fram å baksidan på däcken i toe in, de måste väl räcka? eller e de för mkt? farsan har de på sin, fast han har ju 38" SS-däck... mina e ju mkt mindre... :cry:
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » fre aug 05, 2011 11:56

nu e framvagnen så gott som klar! ska upp te garaget om en stund å kapa till fästen te panhardstaget i rambenet sen ska skiten provköras UTAN STYRDÄMPARE... :awesome:

igår kväll stog ja å far å kikade på bilen utan kofångare å började prata om en lite starkare konstruktion, så man kan knuffa ner ett träd ibland å kanske putta undan kompisens king cab när han kör fast:P å de slutade med en Paint-ritning igår kväll (00:25):P

Bild
vet inte om den blev maffig nog så de blir tebax till ritbordet ikväll när ja kommer hem:D ja tar med kameran så får vi hoppas ja inte glömmer å ta kort:P
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jeep Cherokee med long arm, 3-link och 35"

Inlägg av ErraN_XJ » tis okt 11, 2011 18:47

Nu jävlar va de daxs för en liten uppdate igen!
har ju inte hunnit med å sitta vid datorn de senaste å har inte hunnit gjort mkt med jeepen heller, mer än att köra sönder den! hehe.

Va ute med gubbarna å körde på en liten träff i uddevalla med offroaders bohuslän för ett par veckorsen å kom ungefär 150 meter in i skiten (Slingan började med ett lerigt skogsmaskins-spår med massa stubbar) innan ja märkte att ja inte kunde svänga så mkt åt vänster men till styrstopp åt höger.
så ja hoppa ut å kollade under å upptäkte att ja krökt både parallellstaget och panhardstaget...
ja blev lite mesig då å ställde bilen å tog fram kameran istället å filmade dom andra som körde. senare ångrade ja att ja ställt bilen eftersom de värsta på hela slingan va dom första 200 mertarna ungefär:P men ja gick runt å filmade ändå. (skitkamera så inga filmer att ladda upp)

Eftersom detta va första riktiga provkörningen måste ja säga, trots panhardstaget o de, så e ja nöjd med mitt bygge! de e ju mitt första bygge så visst finns de några barnsjukdommar som ska fixas... tex ett fäste framför fjädern till panhardstaget så de blir rakt, istället för bockat runt oljetråget.
Sen så blev spaken till fördelningslådan knepig när ja sänkte balken till fördelningslådan så ja tror inte ja får i växlarna, utan "parttime"-lampan tänder sig när lägger i 4-låg växeln å de gjorde den inte innan ja byggde om jeepen... får nog ta å bygga om länkaget helt å hållet!

Ja får fortsätta skriva senare föm min lilla underbara dotter piper å skriker efter sin pappa!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jeep Cherokee med Dana 44:or å V8

Inlägg av ErraN_XJ » lör okt 20, 2012 1:28

Ja då har man var och inhandlat sig en scout-ram med komplett drivlina!
tänkte se om man kan få plats med drivlinan i cherokeen nu i vinter...

tanken e att först å främst skruva ner scouten å sälja av ramen (med tillhörande papper från -79. pm:a om ni vill köpa)
sen har ja hört att IH:S 304 v8 har likadan bultdelning till lådan som willys 304 å att cherokee å wrangler har samma oxå så om nu lådan, en 727:a, passar "bolt on" på min 4L motor så åker låda, f-låda å dana 44 axlarna dit under vintern! passar de inte så kommer antagligen motorn bytas oxå... om ja får plats i något garage! Uddevalla tycks ha lite brist på garage....

Sen kommer bakvagnen att byggas om till 4 länk ist. för 3 länken ja har nu, då ja tror att en 4länk kommer funka bättre på min bil!
fram kommer fjäderbenen bytas mot Airshocks under byggandets gång! kankse blir de byte till airshocks bak också om plånboken (frun) tillåter!

de va allt för ikväll! HOOOUUJJ!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

borjesson
Rutinerad
Inlägg: 250
Blev medlem: tor jul 21, 2011 19:51
Ort: Hedekas
Kontakt:

Re: Jeep Cherokee med Dana 44:or å V8

Inlägg av borjesson » lör okt 20, 2012 12:02

:jump:
Senast redigerad av borjesson den tor jan 24, 2013 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep Comando med portaler och Irok 39,5"
Jeep cj 7 med lj 70 axlar och TSL 39,5"

Dave King
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: tis apr 03, 2012 18:27

Re: Jeep Cherokee med Dana 44:or å V8

Inlägg av Dave King » lör okt 20, 2012 12:28

Grymt, jag går i samma tankar. Hade du tänkt besiktiga? Tänk då på den ökade vikten & avgasvärdena som kan ge problem. Min är intagen som flyttgods så jag har inga begränsningar på avgasvärden & kan slänga katalysatorn i skrotlådan. 8)
Grand Cherokee ZJ. Projekt.

Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.

Suzuki Jimny -06. Projekt

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jeep Cherokee med Dana 44:or å V8

Inlägg av ErraN_XJ » sön okt 21, 2012 8:22

Dave King skrev:Grymt, jag går i samma tankar. Hade du tänkt besiktiga? Tänk då på den ökade vikten & avgasvärdena som kan ge problem. Min är intagen som flyttgods så jag har inga begränsningar på avgasvärden & kan slänga katalysatorn i skrotlådan. 8)
fy fan vilken tur du har! de e ju bara å bygga för din del...
ja ja har väl besiktning i bakhuvet! har lånat en sfro bygghandbok av en arbetskompis
så de kan hända att ja reggar som ombyggt fordon!
samtidigt har ja tänkt att etanolkonvertera motorn å montera en katalysator på avgassystemet! tror att både sfro å bilprovningen blir glada då, å e dom glada blir allt mkt enklare:D
Senast redigerad av ErraN_XJ den mån dec 03, 2012 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Anders, KC & GC
Hemmastadd
Inlägg: 234
Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
Ort: Västerås

Re:

Inlägg av Anders, KC & GC » tis nov 13, 2012 21:10

ErraN_XJ skrev:ja hade vart väldigt tacksam om någon som sitter på lite info om sk. Airshocks kunde berätta lite mer om detta för mig typ: hur funkar de? tål de å användas i skogen/väg å var får man tag på dom till vettiga priser? finns de någon i sverige som säljer eller måste man hämta hem från usa??:P

tacksam för svar!!
Hej
Gillar lösningen med fjäderben :tumbup: Hur är det med fjädringsväg? Blir det bra flex?
Har själv funderat på någon form av luftfjädring, med tanken att kunna köra "lågt" till skogen och "högt" i skogen.
Här finns grejer avsedda för skogen
http://www.universalairsuspension.com/o ... =39&cid=23" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir dock inte exakt klok på vilka prylar som sitter på bilarna i galleriet. Men fjäderben är det.

Här finns en svensk sida
http://jebs.se/?p=valkommen" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du redan luft ombord? (Det har jag :D )
Har du funderat på hur du ska lösa ventiler etc?

Lycka till!
Vill gärna läsa om hur du fixar detta!
Anders, KingCab och Grand Cherokee

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av ErraN_XJ » mån dec 03, 2012 20:25

Anders, KC & GC skrev:
ErraN_XJ skrev:ja hade vart väldigt tacksam om någon som sitter på lite info om sk. Airshocks kunde berätta lite mer om detta för mig typ: hur funkar de? tål de å användas i skogen/väg å var får man tag på dom till vettiga priser? finns de någon i sverige som säljer eller måste man hämta hem från usa??:P

tacksam för svar!!
Hej
Gillar lösningen med fjäderben :tumbup: Hur är det med fjädringsväg? Blir det bra flex?
Har själv funderat på någon form av luftfjädring, med tanken att kunna köra "lågt" till skogen och "högt" i skogen.
Här finns grejer avsedda för skogen
http://www.universalairsuspension.com/o ... =39&cid=23" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir dock inte exakt klok på vilka prylar som sitter på bilarna i galleriet. Men fjäderben är det.

Här finns en svensk sida
http://jebs.se/?p=valkommen" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du redan luft ombord? (Det har jag :D )
Har du funderat på hur du ska lösa ventiler etc?

Lycka till!
Vill gärna läsa om hur du fixar detta!
Tjena! jo fjäderbenen funka helt klockrent å de flexar väldigt bra, men inte så mkt... eftersom dom kommer från personbilar så e de ju inte så konstigt, men eftersom ja monterade dom såppas långt in på axeln så blir de ju bättre! men ja har ju fortfarande genomslagsgummina kvar fram å ca 4-5cm kvar bak...
Men ja har inte haft mycket problem med att ta mig fram i skogen kan ja säga iaf! de e bara när de blir lerigt men de har ju med däcken å göra...
Men de ska byggas om igen! ja vill ha mer flex!:P

Har fått nys om ett par andra axlar som va lite bredare än IH:ns 150cm. en kompis vill byta en Dana 44 å en Dana 60 mot dom å dom e 175cm breda:D de kan bli tufft! skulle vilja ha den bredden på axlarna men vi får se! ska lugna mig med jeepen ett tag å bara samla på mig delar å planera hur man ska bygga allt å framförallt spendera tid med min familj! sambon har ju fått dra de tunga lasset med två små flickor ja faktiskt e pappa till så de e änna dags å va hemma!
men ja kommer lägga upp bilder å spåna lite idéer här har ja tänkt!

Här e en bild på min å andra bilar i klubben
Bild
Sen körde ja fast...
Bild
Uddevalla i höstas
Bild
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jeep Crawlerokee XJ soon 2 be!

Inlägg av ErraN_XJ » tor jan 24, 2013 22:41

ja nu va de ett tagsen de hände något här! tyvätt har de flesta av mina planer i bygget fått ändras...

nu blir de inte någon v8 för den ja hade va för gammal och saknade avgasrening så SFRO nekade detta för att min xj e för ny. men ja e fortfarande sugen på v8 så vi får se vad framtiden har att erbjuda! ;)

men ja har fått nys om en 4,0 HO motor som står på pall. de hade vart kul å plana av toppen, leta efter en bättre kan, rullvippor, större spridare, annat insug å grenrör m.m. så man hamnar på andra sidan 200hk strecket, då e ja nöjd!

Sen så sålde jag D44 axlarna för att dom va för smala för min smak. istället har ja tittat på 10bultade axlar från en blazer. har ju kollat en hel del på byggena i usa på pirate4x4.com å blitt helt såld!

sen så vet ja inte om ja kanske byter fördelningslådan mot en dana 300... hittade en kille som säljer adaptrar så de ska passa för en förvånansvärt liten peng (usa) men vi får se, kan bli att ja provar att vända på np242:an som ja har redan!

nästa helg kommer det hämtas axlar iallafall!

den som följer får se va som händer!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

JeepPerformance
Användare
Inlägg: 99
Blev medlem: ons mar 09, 2011 22:31
Ort: Kode

Re: Jeep Crawlerokee XJ soon 2 be!

Inlägg av JeepPerformance » tor jan 24, 2013 22:46

varför annan f låda ? roligare utväxling ? ;)
Sota bör man annars dör man! ;)

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jeep Crawlerokee XJ soon 2 be!

Inlägg av ErraN_XJ » fre jan 25, 2013 5:06

Jo för eftersom diffen på nya framaxlen sitter på passagerarsidan ist för föfarsidan. Sen e dana 300 en mkt starkare konstruktion, utan kedja än min np242. Å utväxlingarna skiljer inte mkt heller, går från np:ns 2,72:1 till 300ans 2,62:1.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Jeep Crawlerokee XJ soon 2 be!

Inlägg av Rössvik » fre jan 25, 2013 16:56

har en dana 44 o en tolvbult från en blazer med 4:56 uväxlingar till liggandes om det kan vara av intresse??? de e ju flattop knukle(?) på så de blir lättare o få på en bättre styrning för dej och de sitter nån form av diff broms som funkar bak mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jeep Crawlerokee XJ soon 2 be!

Inlägg av ErraN_XJ » lör feb 02, 2013 23:19

Ja då va axlar inköpt, tack Rössvik!

Bild

Bild
sen va väl inte pinjongen å kronhjulet i bakaxlen så mkt å ha kanske... hahah
tur att man fick med nya!

på måndag ska ja ringa å beställa de som behövs för att renovera dom så får vi se när de börjas riva i grejerna!

tänk om man inte hade behövt sova, va mkt man kunde få gjort i garaget...

de va allt för denna gången! hoouj!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Skriv svar