Gwagen Wolf
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Gwagen Wolf
tråden om min bil/ mod / inreggning blev lite väl mycke garag tråd så nu bygger jag en sådan i stället.
här kommer först en liten sammanfattnign från den tråden:
detta var vad jag införskaffade i november:
sen blev det dags att bygga Lastgaller för att få den reggad som LB:
började med att göra 4 st 50*50*2 mm platter med ett hål och en fast svätsad M10 mutter.
Sen blev det till att borra 4 st hål med hålsåg för att få ner muttern.
Sen var det dags att rikta upp plattorna.
och bränna dom på plats.
lite grundfärg på infästningarna och rikta upp botten balken och har spottat fast den i plattjärnen som är infästningen neråt.
övre fästena och övre balken är på plats
mitt delen på plats och på g in till garaget för fortsatt svätsning.
sen så tog gasen slut till min TIG och jag blev förbannad.... så den dagen finns de inga mera bilder från.
och slutligen i helgen allt utan nät på plats.
så nu skall det slipas lite på svätsarna, och införskaffa ett nät.
hittade en lokal firma, http://www.elweab.se/ som hadde lite olika nät hemma eller kunde ta hem. och dom ligger runt hörnet förmig så skall prata pris med dom imorgon.
okej nu e gallret på plats i bilen.slog sig lite vid svetsningen av nätet
spände upp det i nederkant med ett regält spenband ... ca 4 mm som fick dras bakåt i mitten.
all skit bak på bilen runt om är antenfästen från den danska armen.
Har också satt dit en orginal krok från en PUCH bil från 1983. (bild kommer)
här kommer först en liten sammanfattnign från den tråden:
detta var vad jag införskaffade i november:
sen blev det dags att bygga Lastgaller för att få den reggad som LB:
började med att göra 4 st 50*50*2 mm platter med ett hål och en fast svätsad M10 mutter.
Sen blev det till att borra 4 st hål med hålsåg för att få ner muttern.
Sen var det dags att rikta upp plattorna.
och bränna dom på plats.
lite grundfärg på infästningarna och rikta upp botten balken och har spottat fast den i plattjärnen som är infästningen neråt.
övre fästena och övre balken är på plats
mitt delen på plats och på g in till garaget för fortsatt svätsning.
sen så tog gasen slut till min TIG och jag blev förbannad.... så den dagen finns de inga mera bilder från.
och slutligen i helgen allt utan nät på plats.
så nu skall det slipas lite på svätsarna, och införskaffa ett nät.
hittade en lokal firma, http://www.elweab.se/ som hadde lite olika nät hemma eller kunde ta hem. och dom ligger runt hörnet förmig så skall prata pris med dom imorgon.
okej nu e gallret på plats i bilen.slog sig lite vid svetsningen av nätet
spände upp det i nederkant med ett regält spenband ... ca 4 mm som fick dras bakåt i mitten.
all skit bak på bilen runt om är antenfästen från den danska armen.
Har också satt dit en orginal krok från en PUCH bil från 1983. (bild kommer)
Senast redigerad av noodlesswe den mån feb 14, 2011 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Har ju också köpt en mittkonsoll / frontbåge / kylar stjärnan/ huvemblem från carfrigge som skall på.
blir nog pulverlack av kofångare / frontbågen när allt är monterat och inpassat.
lastgallret skall också pulverlakckas men där behöver jag hacka bort lite MIG skvätt först.
finns ju en del att önska med lacken på bilen, finns ytor som e fett runna när dom kladdade den svarta camon, och finns ytor där färgen är avnött. så jag vet inte riktigt vad jag skall gör med den, testade att köra en tinner trasa på dom delar som är riktigt ful kladdade med svart och de går utan problem att tvätta bort den svarta färgen utan att skada den gröna allt för mycket... så jag får se hur jag skall göra
blir nog pulverlack av kofångare / frontbågen när allt är monterat och inpassat.
lastgallret skall också pulverlakckas men där behöver jag hacka bort lite MIG skvätt först.
finns ju en del att önska med lacken på bilen, finns ytor som e fett runna när dom kladdade den svarta camon, och finns ytor där färgen är avnött. så jag vet inte riktigt vad jag skall gör med den, testade att köra en tinner trasa på dom delar som är riktigt ful kladdade med svart och de går utan problem att tvätta bort den svarta färgen utan att skada den gröna allt för mycket... så jag får se hur jag skall göra
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Behöver köpa:
fönster vevar från en mercedes 200-300 från 80talet
2 botten ventiler till golven
låsbart tanklock (kommer ju parkera i stan)
luftfilter
oljefilter
diesel filter
motor olja
olja för axlarna
staget som håller höger framskärms främre hörne
att göra:
monter alla ovan nämda delar.
gå över knutar och glidhylsor med fettsprutan
byta ovan nämda filter / oljor
titta över lacken / fundera på färg val till bilen.
fönster vevar från en mercedes 200-300 från 80talet
2 botten ventiler till golven
låsbart tanklock (kommer ju parkera i stan)
luftfilter
oljefilter
diesel filter
motor olja
olja för axlarna
staget som håller höger framskärms främre hörne
att göra:
monter alla ovan nämda delar.
gå över knutar och glidhylsor med fettsprutan
byta ovan nämda filter / oljor
titta över lacken / fundera på färg val till bilen.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
körde hårt med fettsprutan och också universal fettet
fick klämt i fett i alla knuar och glidhylsor på kardanerna.
också smörjt upp stolarna så dom går att ställa.
tittade också på stol klädseln / stoppningen.
behöver ha ny stoppning till förar stolen tror jag
har galon på pasagerar stolen och tyg /galon på förar stolen.
så de får la bli ny klädsel tillstolarna också
fick klämt i fett i alla knuar och glidhylsor på kardanerna.
också smörjt upp stolarna så dom går att ställa.
tittade också på stol klädseln / stoppningen.
behöver ha ny stoppning till förar stolen tror jag
har galon på pasagerar stolen och tyg /galon på förar stolen.
så de får la bli ny klädsel tillstolarna också
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
om stolarna fortfarande går halvtrögt, kan du kolla om dom fyra vita teflon kuddarna under är slut/spruckna, vilket är vanligt. dom köps orginal på MB för en spottstyver, typ 16:- /styck eller nåt sånt.noodlesswe skrev:
också smörjt upp stolarna så dom går att ställa.
det är samma fönstervevar som satt i mb 123 -76 till -85noodlesswe skrev:Behöver köpa:
fönster vevar från en mercedes 200-300 från 80talet
2 botten ventiler till golven
låsbart tanklock (kommer ju parkera i stan)
luftfilter
oljefilter
diesel filter
motor olja
olja för axlarna
staget som håller höger framskärms främre hörne
.
när jag köpte olja till mina axlar var det (även hos mercedes) ett jkla pysslande innan dom fick fram rätt sort. det kanske du vet redan men det är mässings glidlagringar i axeln som tydligen inte funkar ihop med alla oljor. bottenventiler, bränslefilter, oljefilter är löjligt billigt orginal.
tyvärr gäller det inte det låsbara tanklocket. säg gärna till om du hittar nåt vettigt billigt icke orginal.
staget till skärmen skulle jag göra själv om jag var som du, det är bara ett rör som är tillplattat i ändarna med ett hål borrat, om det nu behövs överhuvudtaget. själv brydde jag mig aldrig om att klämma dit det.
såg att du hade funderingar runt däcken i den andra tråden. på min är orginal-fälgarna 5,5" och jag har 235 / 85 / 16 vilket jag tycker är perfekt på alla sätt, så väl ur utseende som kör och terräng egenskaper. den är väl bara 4-växlad din!? ett sätt att komma ifrån varvandet och kunna ligga i någorlunda hög fart på landsväg är ju att få upp diamteren lite på däcken..
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
hejsan 300 gd, tack för infon.
jupp dom vita teflongrejorna e i alla fall 70% spräckta. så dom behöver jag en uppsättning av.
jupp jag har kollat på fönster vevarna de tråkiga är att bildelsbasen inte ser ut som om den används av skrotarnarna runt göteborg för manhittar alldrig något här nere.
jupp de e samma dim på däcken som jag har letat efter men alla firmorna i gbg som jag rinkt till ca 10 st kaninte få hem däck i den dimmen eller så e dimmen utgående. ringde till generalagenten för BFG och dom hadde inget dom kunde ta hem i den dimmen i början på året.
jupp dom vita teflongrejorna e i alla fall 70% spräckta. så dom behöver jag en uppsättning av.
jupp jag har kollat på fönster vevarna de tråkiga är att bildelsbasen inte ser ut som om den används av skrotarnarna runt göteborg för manhittar alldrig något här nere.
jupp de e samma dim på däcken som jag har letat efter men alla firmorna i gbg som jag rinkt till ca 10 st kaninte få hem däck i den dimmen eller så e dimmen utgående. ringde till generalagenten för BFG och dom hadde inget dom kunde ta hem i den dimmen i början på året.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
å f´n. trist med däcken och nu drar ju snart ordinarie sommar-däcks-bytarna igång och blockerar allt.
ang vevarna lönar det sig nog att ringa lite till skrotarna norr över, där tycks ju 90% av landets gammel-benzar hamna och göra sina sista repor.
sen finns det väl en del delar som passar från dom mindre bussar och flabilarna, lite osäker på vad dom heter, men vet att det bla. satt samma bakaxel på min som på en som hette 310
är det förresten en diesel du har?
ang vevarna lönar det sig nog att ringa lite till skrotarna norr över, där tycks ju 90% av landets gammel-benzar hamna och göra sina sista repor.
sen finns det väl en del delar som passar från dom mindre bussar och flabilarna, lite osäker på vad dom heter, men vet att det bla. satt samma bakaxel på min som på en som hette 310
är det förresten en diesel du har?
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
jupp det är en 240gd
jo de trista är ju att man letad på bildels basen och skall ha 2 st fönster vevar så kostar dom mindre en frakten.
vevar 50kr / st och frakten 150 typ .
men i och med att sommar däcks utbudet börjar rulla in så kommer de nog finnas lite däck i sverige igen och med lite tur något roligt i min dim.
jo de trista är ju att man letad på bildels basen och skall ha 2 st fönster vevar så kostar dom mindre en frakten.
vevar 50kr / st och frakten 150 typ .
men i och med att sommar däcks utbudet börjar rulla in så kommer de nog finnas lite däck i sverige igen och med lite tur något roligt i min dim.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Test monterade min frontbåge som jag köpte från carfrigge
var lite lurt med passformen, och efter lite letande och mätande så kom jag fram till att passagerar sidan är inslagen ca 1 cm och lite böjd. men inte så de ser konstigt ut om man inte mäter. undra om de går att dra den rak, spänna upp mellan 2 träd och spänna med portapower?
väntar fortfarande på papper från Daimler, pratade med dom i fredags och dom hoppades att dom skulle kunna skicka dom under nästa vecka till mig. så jag håller tummarna.
var lite lurt med passformen, och efter lite letande och mätande så kom jag fram till att passagerar sidan är inslagen ca 1 cm och lite böjd. men inte så de ser konstigt ut om man inte mäter. undra om de går att dra den rak, spänna upp mellan 2 träd och spänna med portapower?
väntar fortfarande på papper från Daimler, pratade med dom i fredags och dom hoppades att dom skulle kunna skicka dom under nästa vecka till mig. så jag håller tummarna.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Nu har inte jag så nära till nån skrot men det går säkert att höra sig för i nån tråd här om ingen kan köpa å skicka dig dom istället.För inte lär väl frakten kosta 150Kr då??noodlesswe skrev:jupp det är en 240gd
jo de trista är ju att man letad på bildels basen och skall ha 2 st fönster vevar så kostar dom mindre en frakten.
vevar 50kr / st och frakten 150 typ .
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
noodlesswe skrev:Vet ni vad jag har
jag har ett reggnummer och en besiktigad bil
nu skall jag bara ha ett par reggplåtar också
Grattis! måste kännas jävligt kul!:) Kanske det blir lite mer action med bilen å modifieringar, Den modellen du har e så jävla cool!
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster