Underredsmassa eller inte?

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Underredsmassa eller inte?

Inlägg av volvo_viking » ons mar 22, 2006 20:23

Jag står i valet och kvalet huruvida jag ska underredsmassa Vikingen eller inte. Så nedrans jobbigt om man skall ändra eller laga något. Bilen kommer att rulla 1000-2000mil om året under alla säsonger.

Hjulhusen och lådor är i plåt och plattvalsad sträckmetall. I övrigt är botten stålbalkar och plyfa.
Hur skulle ni göra?
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » ons mar 22, 2006 21:59

lacka underredet i body många lager.


eller en slit och släng bil som man har några år kör man ju givetvis med spillolja då det hjälper utmärkt mot rost, sen gör det ju inte något om det är lite rostigt när man sprutar på det heller, däremot underredsmassa suger ju hårt då det gärna kan rosta under det utan att man vet om det.


men jag hade nog gjort så att jag tagit ca 3lager blymönja eller fler sen kan man ta body på det om man vill eller om det ska vara snyggt och utställnings objekt kan man slänga på en kraftig maskinlack eller likvärdigt.

nog något sådant jag hade gjort, blymönja äkta kan man få tag på om man anstränger sig..... dock inte i sverige tur att vi är med i EU i detta fall.

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » tor mar 23, 2006 6:50

Spillolja löser tectyl :shock:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor mar 23, 2006 15:41

Jag hade kört maskinlack på allt, och sen underredsmassa i hjulhusen där det kommer bli mest utsatt.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor mar 23, 2006 21:39

TMT skrev:lacka underredet i body många lager.


eller en slit och släng bil som man har några år kör man ju givetvis med spillolja då det hjälper utmärkt mot rost, sen gör det ju inte något om det är lite rostigt när man sprutar på det heller, däremot underredsmassa suger ju hårt då det gärna kan rosta under det utan att man vet om det.


men jag hade nog gjort så att jag tagit ca 3lager blymönja eller fler sen kan man ta body på det om man vill eller om det ska vara snyggt och utställnings objekt kan man slänga på en kraftig maskinlack eller likvärdigt.

nog något sådant jag hade gjort, blymönja äkta kan man få tag på om man anstränger sig..... dock inte i sverige tur att vi är med i EU i detta fall.
Och sedan kan man aldrig slipa eller svetsa mer utan att förgifta både sig själv och naturen :roll: :roll: Bly är inte så hälsosamt! är det plåtrent typ blästrat så kan man använda båtfärg (epoxi och ingen giftig bottenfärg)
Den brukar även användas av dom som blästrar och renoverar containrar
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » tor mar 23, 2006 21:41

Då är frågan: Hur applicerar man underredsmassa på bästa sätt?
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor mar 23, 2006 21:46

Mathias T skrev:
TMT skrev:lacka underredet i body många lager.


eller en slit och släng bil som man har några år kör man ju givetvis med spillolja då det hjälper utmärkt mot rost, sen gör det ju inte något om det är lite rostigt när man sprutar på det heller, däremot underredsmassa suger ju hårt då det gärna kan rosta under det utan att man vet om det.


men jag hade nog gjort så att jag tagit ca 3lager blymönja eller fler sen kan man ta body på det om man vill eller om det ska vara snyggt och utställnings objekt kan man slänga på en kraftig maskinlack eller likvärdigt.

nog något sådant jag hade gjort, blymönja äkta kan man få tag på om man anstränger sig..... dock inte i sverige tur att vi är med i EU i detta fall.
Och sedan kan man aldrig slipa eller svetsa mer utan att förgifta både sig själv och naturen :roll: :roll: Bly är inte så hälsosamt! är det plåtrent typ blästrat så kan man använda båtfärg (epoxi och ingen giftig bottenfärg)
Den brukar även användas av dom som blästrar och renoverar containrar
nu är du bara känslig.....
bra saker är förbjudet helt enkelt.

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » tor mar 23, 2006 22:28

Jag håller nog med. Har lämnat allt gammalt färgskrap från Vikingen till miljöstation. Bara utifall det inehåller tungmetaller, vilket det säkert gjorde på den tiden. Slipdamm också. Inga metaller ska ut i naturen!

Giftiga saker brukar fungera bra dock. Har målat taket med vattenburen färg men den var lite skum att jobba med.
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor mar 23, 2006 22:32

volvo_viking skrev:Jag håller nog med. Har lämnat allt gammalt färgskrap från Vikingen till miljöstation. Bara utifall det inehåller tungmetaller, vilket det säkert gjorde på den tiden. Slipdamm också. Inga metaller ska ut i naturen!

Giftiga saker brukar fungera bra dock. Har målat taket med vattenburen färg men den var lite skum att jobba med.
//Janne

då måste jag vara jätte ond!
tanken är ju att det ska sitta kvar på bilen inte bli kvar i skogen.


du skulle bara veta vad folk gräver ner bakom sina ladugårdar.....
hoppas inte du tillhör gröna bilisterna eller va de nu heter.

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » fre mar 24, 2006 19:23

Jag vet hur vissa agerar. Det är också därför många väljer att inte skaffa barn. (Off topic).
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

Simon
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:24
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Simon » fre mar 24, 2006 20:20

Här kommer jag med ett lite offtopic inlägg som inte riktigt passar in i "underredsmassa" direkt, men är endå närbesläcktat.

Tänkte ju rostlaga sukkin, men funderar på bästa sättet att försöka hindra uppkomst av ny rost. Farsan snackade nått om sånn där färg man målar grindar/utemöbler i metall med kanske kunde vara något, det började på P.. nånting tror jag.

Tänkte kolla om någon här testat?

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » fre mar 24, 2006 20:42

Bästa förutom att behandla är väl att se till att hålla bilen ren. Off topic? Det var väl "bang on"?
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

miamik
Forumräv
Inlägg: 705
Blev medlem: fre mar 03, 2006 17:07
Ort: Vibberbo (Smedjebacken)

Inlägg av miamik » mån apr 03, 2006 20:22

volvo_viking skrev: Inga metaller ska ut i naturen!

//Janne
Hmmmmm :?: Ska vi bara åka runt med en massa plastbilar?? :idea: :shock:
"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt!
:oops:
Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » mån apr 03, 2006 21:29

Nej, jag ansyftade främst på tungmetaller men även utlakning av metaller från deponier och annat avfall från vår hobby, som leder till en onormal halt av metaller i naturen.
//Janne
Jag har blivit fri som en fågel.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån apr 03, 2006 22:00

men jag håller envist inte med ang ditt resonemang om mönjan.

så mkt bly innehåller det inte, då släpper nog en jägare ut mer i några salvor hagel (fast visst nu får man väl inte använda bly där heller ens)

eller alla däck som ligger här och var med blyvikter......
(som också är utbytt iofs men de gamla används fortfarande lite)

tror ändå att det är en droppe i havet.
finns bättre saker att engagera sig på att hålla rent.

tex alla jävlar som snor diesel och låter "resten" som dom inte får med sig rinna ut i naturen, då diesel är värre än att ha ett olje läckage.
för att nämna något jag stört mig på den sista tiden.
och allt macdonalds papper och muggar som ligger överallt.


bly finns ju överallt i naturen men det är i koncentrerade mängder som det blir farligt så som med allt.

sen visst jag åker ju med allt mitt skräp till återvinningsstationen (jobbar bara 500m därifrån) så det är smidigt.
och så kan man kika igenom deras prylar om man hittar något fränt
:wink:
var senast där idag med 150kg skrot, gamla motorhuvar och annat kul man kan hitta i gömmerna.

Skriv svar