Årsprojekt (fas 1 klar :D )

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Årsprojekt (fas 1 klar :D )

Inlägg av skogsvild » sön feb 12, 2006 20:01

Detta är vad som tar upp all min lediga tid nu förruton lilla Edwin.

Min leksak som jag åker runt om i landet på jeepträffar och kör med.

Detta kort är taget i Eksjö 2005 precis efter att jag suttit fast och fått in lera\vatten i motor, växellåda och fördelningslåda.
Detta resulterade i att ramlagrena i motorn samt de lager i fördelningslådan gick ner sig.
Det är pga av det som det blir ett år i garaget för ska jag ändå riva ur drivlinan kan jag passa på att modifiera\bygga om resten oxå :wink:

Bild
Spec:
Willys FC170 ram som är kortad
Willys FC170 axlar som är svetsdiffade båda 2
hemma byggd Willys Cj3 kaross
Spiralfjädring med 4-länks upphängning
dodge v8 318 med en 727 automatlåda
fördelningslåda från en tysk lastbil
38,5-15\15 däck

Det som står på shemat detta år är följande:
Kasta bort styrsnäckan och bygga hydralstyrning **KLART
Sätta dit specialbyggd kylare bak skyddad från lera **KLART
Kasta bort 4-länksupphängningen och bygga A-arms upphängning som är centrerade i centrum under jeepen (ska göras en ritning och inhandla grejjer till det så småningom) ** Fas 2i vinter
Bygga om bromsar till skivor runt om med volvo 740 ok och huvudcylinder. (ska inhandlas) ** Fas 2 i vinter
Bygga front och innerskärmar i plåt **Klart
Plocka isär fram och bakaxel och byta packningar och packboxar. **Fram är klart. Bak kommer i vinter (Fas 2)
Renovera motor, låda och fördelningslåda **Klart
:shock:

Det tror jag var allt.
:oops: :oops:[/b]
Senast redigerad av skogsvild den sön jul 01, 2007 15:13, redigerad totalt 3 gång.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

4wheeler
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor feb 09, 2006 21:15

Inlägg av 4wheeler » tis feb 14, 2006 12:32

Du måste dränkt jeepen bra om du lyckats få lera o motorn :shock:

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis feb 14, 2006 16:16

Mjo men problemet är att på dodge 318 från en van så sitter oljestickan i framkant på motorn och om du tittar noga på bilden så ser du vattenlinjen som börjar vid fotsteget och som slutar i framkant på huven. :lol:

Men jag tror inte motorn var i så bra kondition innan så den hade nog rasat förr eller senare. :(

Men på sätt och vis var det ju bra att det hände nu för nu har jag en anledning att renovera\bygga om det mesta på den :twisted:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre feb 17, 2006 19:13

likadant på min olds motor det var rätt mkt lera i sumpen på den,,, men va fan det är ju bara o köre tills de e redigt slut.

den har alldrig mer startat efter ökna så nu är skiten slängt äntligen inte ens som bojsänke används den till.

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » fre feb 17, 2006 21:21

Mjo plockade ner motorn idag och upptäckte att ett ramlager var helt slut, vevaxeln måste slipas om, en stake har gått varm och behöver honas upp, kamlagrena måste bytas och kamen var rätt så sliten.

Det positiva då :lol: jo upptäckte att cylindrarna inte har några vändkanter så jag slipper borra upp den, så det räcker med att bara hona upp den och byta ringar :wink:
Lager och packningar mm kommer på måndag och då blir det ihopsättning :)

Bra med kompisar vars förälder har motorrenoveringsfirma :wink:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Fernhed
Användare
Inlägg: 91
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:45
Ort: Kättilstorp

projekt

Inlägg av Fernhed » fre feb 24, 2006 19:54

Det är visst många som har mycket kvar att göra. Själv ska jag försöka pulver lacka karrosen få dit arb och andra hjul men det börjar dra ihop sej känns det som ska ju va ute till trailen i kättilstorp i slutet av april.
Willys cj 3

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » fre feb 24, 2006 21:32

Ok jag siktar att vara färdig annandag jul, vill ha ihop den till borås då
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Fernhed
Användare
Inlägg: 91
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:45
Ort: Kättilstorp

Inlägg av Fernhed » fre feb 24, 2006 21:44

Okej det kanske är det som man får sikta på men jag tror det ska gå allt är beställt så nu är det bara att ligga i.
Willys cj 3

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » fre feb 24, 2006 23:14

Jo hade man alla grejjer och fram för allt mycket fritid skulle jag nog kunna få den klar inom ett havlår. :cry:

Men har en liten Edwin här hemma på 7v och han tar upp en mycket stor del av min fritid :D
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

von_skyffel
Hemmastadd
Inlägg: 105
Blev medlem: tor feb 23, 2006 12:25
Ort: sandhem

Inlägg av von_skyffel » mån feb 27, 2006 13:08

ja har hört att fernhed bara sitter å dricker kaffe hela dagarna
Off roaders Kättilstorp

Fernhed
Användare
Inlägg: 91
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:45
Ort: Kättilstorp

Inlägg av Fernhed » sön mar 12, 2006 20:41

jag tror jag blir klar innan nån fon hinner få ut hur går det med allt
Willys cj 3

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » mån mar 13, 2006 9:21

Jo motorn ska plockas ihop på tisdag eller onsdag nu i veckan sen ska jag ta mig an och renovera klart fördelningslådan.

Sen ska "bara" växellådan renoveras sen är det dags att kasta i drivlinan igen :lol:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån mar 13, 2006 9:24

Släng gärna upp lite byggbilder om du kan, är alltid kul att kolla på vad andra har för sig i garagen :D
I aim to misbehave

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » mån mar 13, 2006 12:46

Jo byggbilder kommer allt eftersom renovering/modifiering fortsätter och om jag kommer ihåg att ta med mig kameran till garaget :oops:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis jun 20, 2006 12:57

Efter att inspirationen försvann så ställdes jeepen åt sidan under en pressening.

men i helgen fick jag en sån lust att meka så jag drog in den i garaget och satte igång.

Motorn står i motorstativet och är nu renoverad, ihopplockad och målad.
"bara" renovera växellådan och fördelningslådan kvar sen kan jag sätta i droívlinan igen och börja bygga om hjulupphängningarna

Så här ser det ut nu
Bild


Började göra lite fästen och sånt för kylaren på flaket. Kylaren är specialbyggd på jobbet (Coiltech) och enligt beräkningarna så ifall det är 25 grader varmt ute och vattnet in i kylaren är 90 grader så med mina fläktar så har det kapacitet att kyla ner vattnet till 36 grader ut ur kylaren.
Bild

Bild

Det var allt för den här gången men bilder kommer så fort det blir något gjort och jag kommer ihåg att ta med kameran
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Skriv svar