Fan! Tre tvåor...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Fan! Tre tvåor...
Syrrans sambo som åkte och besiktade min bil ringde just. Den hade fått följande tvåor:
1. Skyltlykta ur funktion
2. Strålkastare halvljus vänster fastsättning lös, svagt ljus
Dessa två är ju ganska straight forward och antagligen plättlätt att åtgärda.
Den tredje, å andra sidan:
3. Positionslykta fram båda sidor, felaktig inkoppling, inte inkopplad med ljusautomatik fram
Är det samma lykta som används för parkeringsljuset? I så fall blir det ju inte bara att dra en ny kabel för att åtgärda problemet...
Lite irriterande, men nu är den ju ok att köra en månad i alla fall, så jag kan deltaga i förar- och funktionärsutbildningen SORK anordnar nästa helg.
1. Skyltlykta ur funktion
2. Strålkastare halvljus vänster fastsättning lös, svagt ljus
Dessa två är ju ganska straight forward och antagligen plättlätt att åtgärda.
Den tredje, å andra sidan:
3. Positionslykta fram båda sidor, felaktig inkoppling, inte inkopplad med ljusautomatik fram
Är det samma lykta som används för parkeringsljuset? I så fall blir det ju inte bara att dra en ny kabel för att åtgärda problemet...
Lite irriterande, men nu är den ju ok att köra en månad i alla fall, så jag kan deltaga i förar- och funktionärsutbildningen SORK anordnar nästa helg.
Re: Fan! Tre tvåor...
Punkt 2: Troligen så har örat rostat av som skruven sitter i som håller plåtsargen runt strålkastaren. Det är ögonlockstunn plåt och svår svetsat. Jag köpte en uppsättning fräsha beg. till min och släpp problemet. Passa på att lea upp alla de tre skruvarna och byt till fräsha fjärdar så går det lätt att justera ljusbilden sen.pjocke skrev:Syrrans sambo som åkte och besiktade min bil ringde just. Den hade fått följande tvåor:
1. Skyltlykta ur funktion
2. Strålkastare halvljus vänster fastsättning lös, svagt ljus
Dessa två är ju ganska straight forward och antagligen plättlätt att åtgärda.
Den tredje, å andra sidan:
3. Positionslykta fram båda sidor, felaktig inkoppling, inte inkopplad med ljusautomatik fram
Är det samma lykta som används för parkeringsljuset? I så fall blir det ju inte bara att dra en ny kabel för att åtgärda problemet...
Lite irriterande, men nu är den ju ok att köra en månad i alla fall, så jag kan deltaga i förar- och funktionärsutbildningen SORK anordnar nästa helg.
Nya ljus insater finner du på närmaste BDS butik. Inte farligt dyra och du får H4 istället för dom kassa orginallamporna.
Punkt 2:
Du har inte inbyggd parkeringsljus/positionljus i strålkastaren som många andra bilar har utan en separat som sitter ihop med blinkersen. Borde finnas en rund vit skarvkontakt bakom varje strålkastare som går ned till de två kombinerade blinkers(/posljus som sitter i stötfångaren (sitter ju kvar på din bil). Antar att någon kopplat om detta för på min 410 (har bytt ut och kopplat in egna) så lyser posljuset i parkeringsläge (på blinkersspaken då), hel/halvljusläge och när bilen är igång, (halvljus automatik).
Om du är medlem i Bazuki så kan du få utdrag ur verkstadshandboken, tex. ett elschema.
Är det så?.... tro bara om du fått den nya 2an där du inte behöver återbesiktning. Annars måste du åtgärda felet snarast och ombesiktiga?men nu är den ju ok att köra en månad i alla fall
Nån annan som vet?
Re: Fan! Tre tvåor...
Är väl så att man får en månad på sig att besiktiga, men att felen ska rättas till innan man börjar köra med bilen?Marcus skrev:Är det så?.... tro bara om du fått den nya 2an där du inte behöver återbesiktning. Annars måste du åtgärda felet snarast och ombesiktiga?pjocke skrev:
men nu är den ju ok att köra en månad i alla fall
Nån annan som vet?
I aim to misbehave
Re: Fan! Tre tvåor...
Har du en 2:a som innebär ombes så får man inte köra bilen mer än nödvändigt för att få felen reparerade.MrHawk skrev:Är väl så att man får en månad på sig att besiktiga, men att felen ska rättas till innan man börjar köra med bilen?Marcus skrev:Är det så?.... tro bara om du fått den nya 2an där du inte behöver återbesiktning. Annars måste du åtgärda felet snarast och ombesiktiga?pjocke skrev:
men nu är den ju ok att köra en månad i alla fall
Nån annan som vet?
Andra månaden har totalt körförbud även om du reparerat
Re: Fan! Tre tvåor...
Precis vad jag hade för mig... var inte hundra bara...Har du en 2:a som innebär ombes så får man inte köra bilen mer än nödvändigt för att få felen reparerade.
Andra månaden har totalt körförbud även om du reparerat
Skrev jag inte det?Angående parkeringslyktorna så ska dom lysa tillsammans med halvljuset även på halvljusautomatiken
STOR suck... hela jävla belysningselen är gräsligt amatörmässigt gjord.
Om jag vrider väljaren på blinkerspaken så att jag kan tända helljuset framåt släcks all belysning bakåt. Om jag tänder parkeringsbelysningen, som är kopplad på dimljusknappen får jag belysning fram men inte bak. För att få bak måste jag vrida väljaren till ett annat läge. Etc. Osv. Ändock är det bara just att parkerings/positionsljus inte lyser tillsammans med halvljuset de gett 2:a för.
Som det ser ut nu hoppar jag nog snabbfixet och går direkt på att bygga om helt. Behåller helljus och blinker på vänsterspaken och ordnar så att parkeringsljuset både fram och bak tänds med en vippströmbrytare, samt ser till att jag behåller bakljuset när jag tänder helljuset... flyttar ev. väljaren mellan automatiskt halvljus och halvljus med option på helljus till en vippbrytare också...
Hur ser lägena ut på blinkerspakens väljare när allt är som det ska, och vilka lampor ska lysa vid respektive inställning? Jag kanske blir sugen på att koppla allt som det ska vara ändå, det måste ju vara det snabbaste/enklaste.
Vad gäller de vita skarhylsorna bakom lyktorna finns de där, och kablarna från dem går ner till kofångaren... frågan är var det brister, liksom...
Mitt medlemskap i Ba'Zuki är inte helt klart än, men jag har betalt och postat lappen... skulle ju behöva kopplingsschemat nu, och inte om några veckor ;)
/pjocke
Om jag vrider väljaren på blinkerspaken så att jag kan tända helljuset framåt släcks all belysning bakåt. Om jag tänder parkeringsbelysningen, som är kopplad på dimljusknappen får jag belysning fram men inte bak. För att få bak måste jag vrida väljaren till ett annat läge. Etc. Osv. Ändock är det bara just att parkerings/positionsljus inte lyser tillsammans med halvljuset de gett 2:a för.
Som det ser ut nu hoppar jag nog snabbfixet och går direkt på att bygga om helt. Behåller helljus och blinker på vänsterspaken och ordnar så att parkeringsljuset både fram och bak tänds med en vippströmbrytare, samt ser till att jag behåller bakljuset när jag tänder helljuset... flyttar ev. väljaren mellan automatiskt halvljus och halvljus med option på helljus till en vippbrytare också...
Hur ser lägena ut på blinkerspakens väljare när allt är som det ska, och vilka lampor ska lysa vid respektive inställning? Jag kanske blir sugen på att koppla allt som det ska vara ändå, det måste ju vara det snabbaste/enklaste.
Vad gäller de vita skarhylsorna bakom lyktorna finns de där, och kablarna från dem går ner till kofångaren... frågan är var det brister, liksom...
Mitt medlemskap i Ba'Zuki är inte helt klart än, men jag har betalt och postat lappen... skulle ju behöva kopplingsschemat nu, och inte om några veckor ;)
/pjocke
Kan det inte vara så att förre skruvaren haft problem med ljusrelät och kopplat om lite hur som för att få ljus?pjocke skrev: Hur ser lägena ut på blinkerspakens väljare när allt är som det ska, och vilka lampor ska lysa vid respektive inställning?
Min 410 funkar enligt följande:
Motor avstängd (inget oljetryck):
ljusväljare på blinkerspak i 0: Inget lyser (förvånade va?)
ljusväljare på blinkerspak i mitten (parkering): Posljus, bakljus (dimljus bak funkar ej)
ljusväljare på blinkerspak i ljusläge (halv ljus): Halvljus, posljus, bakljus, dimljus bak om jag trycker in den knappen. Helljus om jag trycker spaken framåt, ljustuta mot mig.
Motor på (oljetryck):
ljusväljare på blinkerspak i 0: Halvljus, posljus, bakljus (helljus funkar ej, ej heller dimbakljus har jag för mig) (finns en säkring i min box jag kan ta bort så slipper man automatiken)
ljusväljare på blinkerspak i mitten (parkering): Posljus, bakljus (dimljus bak funkar ej)
ljusväljare på blinkerspak i ljusläge (halv ljus): Halvljus, posljus, bakljus, dimljus bak om jag trycker in den knappen. Helljus om jag trycker spaken framåt, ljustuta mot mig.
Fan vad krånglit det blev ... när jag läser vad jag skrivit så är det ju som viken annan bil som helst.... lite onödigt att skriva .... men nu har jag skrivit det och fan om inte nån läser....
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Hej Jocke!pjocke skrev: Mitt medlemskap i Ba'Zuki är inte helt klart än, men jag har betalt och postat lappen... skulle ju behöva kopplingsschemat nu, och inte om några veckor
/pjocke
Ett kopplingsschema är på väg till dig under morgondagen (det var jag som fixade loss Suzukis v-böcker till Ba´Zuki).
Hoppas att det hjälper dig...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Det finns lite info på www.suzukiinfo.com också.Mitt medlemskap i Ba'Zuki är inte helt klart än, men jag har betalt och postat lappen... skulle ju behöva kopplingsschemat nu, och inte om några veckor
Kopplingsschemat landade i mailboxen idag, så jag borde kunna få lite ordning på det nu, i alla fall tillräckligt för att blidka bilprovningen.
En fråga bara... när ska skyltbelysningen vara tänd? Räcker det med när motorn är igång, dvs tillsammans med det automatiska halvljuset? Eller ska den även följa med det vanliga halvljuset och parkeringsljuset?
En fråga bara... när ska skyltbelysningen vara tänd? Räcker det med när motorn är igång, dvs tillsammans med det automatiska halvljuset? Eller ska den även följa med det vanliga halvljuset och parkeringsljuset?
Jag tror det räcker att den lyser när motorn är igång, dock orginal lyser den även med parkljus och halv/hel ljuset...pjocke skrev:Kopplingsschemat landade i mailboxen idag, så jag borde kunna få lite ordning på det nu, i alla fall tillräckligt för att blidka bilprovningen.
En fråga bara... när ska skyltbelysningen vara tänd? Räcker det med när motorn är igång, dvs tillsammans med det automatiska halvljuset? Eller ska den även följa med det vanliga halvljuset och parkeringsljuset?
skyltbelysningen är med i samma krets som instrumentbelysningen (röd med gul stripe) medans höger bakljus och poslampa fram är en krets(röd med grön stripe)
Vänster bakljus och poslampa fram har också en egen krets(röd med blå stripe)
Alla dessa tre matas från 3st säkringar som har en gemensam matning från strömställaren i blinkersspaken.
Det ska finnas 3st 5A säkringar brevid varandra som är till detta,lägg spänning på en av dom så ska alla dessa lampor lysa
Eller så kan du lägga spänning till blinkspaken,den kabeln ska vara röd med svart stripe.
Matningen till spaken går direkt från batteriet utan någon mer säkring än den lilla kabelsnutten som sitter till batteriet och den kabeln är vit med gul stripe.
Vänster bakljus och poslampa fram har också en egen krets(röd med blå stripe)
Alla dessa tre matas från 3st säkringar som har en gemensam matning från strömställaren i blinkersspaken.
Det ska finnas 3st 5A säkringar brevid varandra som är till detta,lägg spänning på en av dom så ska alla dessa lampor lysa
Eller så kan du lägga spänning till blinkspaken,den kabeln ska vara röd med svart stripe.
Matningen till spaken går direkt från batteriet utan någon mer säkring än den lilla kabelsnutten som sitter till batteriet och den kabeln är vit med gul stripe.
Det är inponerande vad du kan!Mathias T skrev:skyltbelysningen är med i samma krets som instrumentbelysningen (röd med gul stripe) medans höger bakljus och poslampa fram är en krets(röd med grön stripe)
Vänster bakljus och poslampa fram har också en egen krets(röd med blå stripe)
Alla dessa tre matas från 3st säkringar som har en gemensam matning från strömställaren i blinkersspaken.
Det ska finnas 3st 5A säkringar brevid varandra som är till detta,lägg spänning på en av dom så ska alla dessa lampor lysa
Eller så kan du lägga spänning till blinkspaken,den kabeln ska vara röd med svart stripe.
Matningen till spaken går direkt från batteriet utan någon mer säkring än den lilla kabelsnutten som sitter till batteriet och den kabeln är vit med gul stripe.
Jag pillade lite med detta idag ihop med ett schema... (kopplade om stammen bak..) Och du har rätt in till sista färg. (förvånar iofs föga... )