Begagnatköp
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Begagnatköp
Hej, vänner.
Jag har letat halva morgonen efter svar på en fråga på Bilprovningens, Vägverkets samt Polisens hemsidor, men inte hittat något direkt svar. Därför tänkte jag åter igen ge er chansen att upplysa mig om följande:
Om jag köper en bil som är avställd, men vill flytta den (laglydigt), måste jag då ställa på den innan jag gör det, eller gäller reglerna om förflyttning till närmaste reparationsställe/bilprovning även avställda bilar?
Jag vet att Trafikförsäkringsföreningen försäkrar bilen åt mig om jag inte har en trafikförsäkring från dag 1, så i princip är det väl bara en påställning som krävs för att få lov att köra från säljarens till mitt garage?
/Joakim
Jag har letat halva morgonen efter svar på en fråga på Bilprovningens, Vägverkets samt Polisens hemsidor, men inte hittat något direkt svar. Därför tänkte jag åter igen ge er chansen att upplysa mig om följande:
Om jag köper en bil som är avställd, men vill flytta den (laglydigt), måste jag då ställa på den innan jag gör det, eller gäller reglerna om förflyttning till närmaste reparationsställe/bilprovning även avställda bilar?
Jag vet att Trafikförsäkringsföreningen försäkrar bilen åt mig om jag inte har en trafikförsäkring från dag 1, så i princip är det väl bara en påställning som krävs för att få lov att köra från säljarens till mitt garage?
/Joakim
Det enda lagliga i fallet avställda fordon är biltrailer, dollyvagn eller annan biltransport.
Du kan inte ställa på din oförsäkrade bil, trafikförsäkringsföreningen försäkrar inte din bil utan skyddar motparten vid olycka.
Du kan försäkra, ställa på din bil och sedan ta chansen att du inte blir stoppad efter vägen. Blir du det är det upp till den lokale polismannen att avgöra om du ljuger honom rakt upp i ansiktet när du säger att du är på väg till närmaste verkstad som ligger ex antal mil bort. Tror han dig får du åka vidare, tycker han att du ljuger så får du böta.
Trafikförsäkrat och påställt måste det vara annars är du riktigt illa ute om något händer. Sen är det ju upp till ditt försäkringsbolag att ersätta skada vid ev olycka, och det är lätt att räkna ut hur dom ställer sig i den frågan när din bil är obesiktigad. Räkna med mycket krångel
Jag rekomenderar dig att hyra trailer. Minst krångel och billigast i slutändan
Du kan inte ställa på din oförsäkrade bil, trafikförsäkringsföreningen försäkrar inte din bil utan skyddar motparten vid olycka.
Du kan försäkra, ställa på din bil och sedan ta chansen att du inte blir stoppad efter vägen. Blir du det är det upp till den lokale polismannen att avgöra om du ljuger honom rakt upp i ansiktet när du säger att du är på väg till närmaste verkstad som ligger ex antal mil bort. Tror han dig får du åka vidare, tycker han att du ljuger så får du böta.
Trafikförsäkrat och påställt måste det vara annars är du riktigt illa ute om något händer. Sen är det ju upp till ditt försäkringsbolag att ersätta skada vid ev olycka, och det är lätt att räkna ut hur dom ställer sig i den frågan när din bil är obesiktigad. Räkna med mycket krångel
Jag rekomenderar dig att hyra trailer. Minst krångel och billigast i slutändan
#Englund
Lätt galen norrlänning
Lätt galen norrlänning
Det är ju enkelt att sitta här med ett förmaningens finger.
Om jag sen gör lika i verkligheten är en helt annan sak
Med min tur så är väl jag den förste som får böta för diverse suspekta transporter
Jag byggde Tow bar till min Suzuki och drar den efter min boendeinredda folkabuss. Den blir säkert ett populärt ämne när offroadkollegorna i xc90 och raceroverall vinkar in mig i depå. Båda bilarna är fullt ut godkända för brukande i trafik men det finns ju inga klara regler för denna typ av bogsering så det blir säkert en mysig diskussion. Sen får man ju hoppas att dom inte legat bakom och mätt hastigheten, då kan man ägna sig åt att läsa morgontidningen på kollektivtrafiken ett bra tag framöver.
En annan liten fundering är ju hur kan det som är lagligt i vissa andra delar av världen vara fullständigt livsfarligt i Sverige
Om jag sen gör lika i verkligheten är en helt annan sak
Med min tur så är väl jag den förste som får böta för diverse suspekta transporter
Jag byggde Tow bar till min Suzuki och drar den efter min boendeinredda folkabuss. Den blir säkert ett populärt ämne när offroadkollegorna i xc90 och raceroverall vinkar in mig i depå. Båda bilarna är fullt ut godkända för brukande i trafik men det finns ju inga klara regler för denna typ av bogsering så det blir säkert en mysig diskussion. Sen får man ju hoppas att dom inte legat bakom och mätt hastigheten, då kan man ägna sig åt att läsa morgontidningen på kollektivtrafiken ett bra tag framöver.
En annan liten fundering är ju hur kan det som är lagligt i vissa andra delar av världen vara fullständigt livsfarligt i Sverige
#Englund
Lätt galen norrlänning
Lätt galen norrlänning
Så vitt jag vet gäller samma regler som obromsat släp (vilket det faktiskt är med tow-bar). Vilket betyder inte överskrida max dragvikt, max 30km/h och fungerande belysning på "släpet". Detta är iaf vad majoriteten verkar få höra, men håller med att det är väldigt luddigt...Englund skrev:Båda bilarna är fullt ut godkända för brukande i trafik men det finns ju inga klara regler för denna typ av bogsering så det blir säkert en mysig diskussion. Sen får man ju hoppas att dom inte legat bakom och mätt hastigheten, då kan man ägna sig åt att läsa morgontidningen på kollektivtrafiken ett bra tag framöver.
Tja... är ganska glad att man inte får köra tex obromsade släp med över 2tons last i sverige som är lagligt i vissa delar av usa..En annan liten fundering är ju hur kan det som är lagligt i vissa andra delar av världen vara fullständigt livsfarligt i Sverige
Sen kan jag hålla med om att svenska reglerna är lite väl hårda faktiskt... Är mest den där dumma 3,5tonsreglen som ställer till det..
I aim to misbehave
Nu är bilen försäkrad och påställd fr o m 20060306. Enligt påställningen:
"Fordonet har ett inträtt körförbud. Ett fordon som har körförbud eftersom det inte har inställts till besiktning får till dess att det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning."
Jag tror jag tar chansen och kör de fyra milen det handlar om. Det står ju ingenstans att det gäller _närmsta_ verkstad...
"Fordonet har ett inträtt körförbud. Ett fordon som har körförbud eftersom det inte har inställts till besiktning får till dess att det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning."
Jag tror jag tar chansen och kör de fyra milen det handlar om. Det står ju ingenstans att det gäller _närmsta_ verkstad...
Ska den hem till verkstaden bara så skulle jag åsså kört. Har ju min verkstad i garaget liksom och ska den sen bara gås igenom innan besiktning så ser jag inget problem med det. Det förutsätter iofs att alla lampor o så funkar och att inga säkerhetsdetaljer som bromsar eller bälten o så är ur funktion.
Jag har gjort värre resor än så, men inget jag rekomenderar....
Jag har gjort värre resor än så, men inget jag rekomenderar....
I aim to misbehave
Näää, det är typ en positionslykta som är kass bara :)MrHawk skrev:Ska den hem till verkstaden bara så skulle jag åsså kört. Har ju min verkstad i garaget liksom och ska den sen bara gås igenom innan besiktning så ser jag inget problem med det. Det förutsätter iofs att alla lampor o så funkar och att inga säkerhetsdetaljer som bromsar eller bälten o så är ur funktion.