Aktuellt datum och tid: lör nov 25, 2017 9:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byggtråd Suzuki Jimny
InläggPostat: lör sep 23, 2017 13:36 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: sön feb 26, 2006 20:20
Inlägg: 210
Ort: Ludvika
Här kommer det lite bilder osv på min jimny som ska fungera både som dd och till lättare offroad.

Här är den helt original så när som på fälgarna som jag tror är grand vitara?

[imgBild [/img]

Jag funderade länge och väl om hur mycket som jag ville bygga om den...... eftersom den ska fungera som min vardagsbil.

Så det blev en enkel höjningsats med 38mm puckar och förlängare till stötdämparna.
Bild
Bild

Skyddsplåtar till fördelningslåda, bensintanken och till fästena för skiftnycklarna, orignal fästena till skiftnycklarna tål inte mycket stryk och dessutom är det lägsta punkten på hela bilen! Dom slår man i mest hela tiden....
Bild
Bild
Bild
Bild

Skyddsplåt till fördelningslåda.
Bild
Bild

Skyddsplåtar för skiftnycklarna.
Bild
Bild
Bild

Skyddsplåt till bensintanken
Bild

Främre puck och stötdämpare förlängare.

Bild

Bakre stötdämpare förlängare.
Bild

Färdig
Bild

Det blev en dag i garaget med att få dit alla bitarna.....

Det behövdes borras hål för att fixera skydden för infästningen till skiftnycklarna och fjäderspännare för att montera puckarna då bromsledningen begränsar hur mycket som man kan sänka axeln vid monteringen, så man måste komprimera fjädern för att ta bort den och sätta tillbaka den, dom främre förlängarna skruvas på upptill på stötdämparen.

Jag handlade på jimny bits bra priser och passform på grejerna.

Nu är fästena för skiftnycklarna i jämnhöjd med undersidan av diff klumpen kollat med ögonmått och rejält förstärkta, jag fick rikta ett öra som var rejält böjt på infästningen vänster bak.

jag glömde av att mäta frigångshöjden innan jag började och hur mycket mer plats det blev i hjul huset.

Nu fattas det bara bättre däck, ska kolla på runt efter nåt i original dimension eller lite större typ 215 80 15, bilen går redan för fort på lågväxeln tycker jag, men ska man bränna runt i lera å sand så funkar det med större däck men det är mest stenar och stubbar i skogen här där jag bor så det blir inga större däck!

_________________
Bättre med en terrängbil i skogen än tio på gatan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Byggtråd Suzuki Jimny
InläggPostat: sön sep 24, 2017 9:18 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 281
Ort: Strängnäs
Kul att följa din "framfart" i garaget.
215/80-15" Cooper Discovery A/T får inte plats fram om du vrider på framhjulen.
Främre bumpern måste tas ur cirka 15 mm om du har fälgar som breddar mer än originalfälgarna.
Mina har ET minus 10 och gick inte att svänga med innan urtagningen i frambumpern.
Jag måste då och då "dra ut" frambumpern, vilket är ganska lätt då den i underkant sitter med fästen av konservburksplåt.

Om du har möjliget och lust att ta dig ner till Sandlycke på lördag om 6 dager kan du få se hur det blir med 215/80-15" på en Jimny. :tumbup:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Byggtråd Suzuki Jimny
InläggPostat: fre sep 29, 2017 19:57 
Offline
Användare

Blev medlem: mån aug 27, 2007 22:32
Inlägg: 36
Ort: Ryd
Skoj med Jimny bygge med mycket bilder


Skickat från min iPad med Tapatalk

_________________
Suzuki Sj 410
Suzuki Samurai


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011