Reparationer som spårar ur.... Mudderverket 2.0

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör sep 19, 2009 23:21

Allt är till salu om det fladdrar tillräckligt med cash framför snoken...
Det vet väl du?
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » mån sep 28, 2009 23:38

Nu är storvelaren igång igen....
Jag tror nog att jag är för lat för att röra om i bensinen så jag ska nog hålla mig till automat.
fråga:
6.2D+tH400 +np241c+4.56 utv och vanliga 10bults axlar.
om jag nöjer mig med 37" 12.50-15 så borde väl detta vara en ganska skottsäker kombo?
Jag kommer inte att blåtok-köra denna bilen då den SKA gå till träffarna för egen maskin.
Sen blir det lite väl mycket att bygga om jag ska ha den manuella lådan under den nya karossen.
Detta paketet har jag färdigt redan på gården så när jag lyfter karossen är det bara att byta växellådro och sänka ner karossen nya igen.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis sep 29, 2009 13:56

Låter som en ganska bra kombination. Kommer dock inte vara körbart på väg... 4.56 i axlarna blir på tok för mkt. Min blazer med 4.10 och 40" varvar på 3:an 2000 varv vid 90km/h...

Eftersom det som du säger blir så mkt att bygga om på den nya karossen så tycker jag det borde bli bra med dom prylar du har listat.

Melin
Forumräv
Inlägg: 782
Blev medlem: lör maj 05, 2007 22:31
Ort: Värnamo

Inlägg av Melin » tis sep 29, 2009 21:34

Om du uttalar den rätta benämningen på en automatväxellåda högt för dig själv så hör du ju på namnet att man ska ha en automat när man gillar att åka i dyn..

Sliromat... Och lera kan ju va förbenat slirit. :lol:

Vet att det var låg men när man varit igång sen 02:00 idag så blir det inte bättre.. :wink:
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva ;)

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » fre okt 02, 2009 0:25

Bild

Enligt lite efterforskningar så ska det vara 4.56 i dessa axlar och där sitter en TH700 med en np241c bakom.
Den är utrustad med towing package från fabrik.
Börjar nästan lura lite på att skippa dieseln och köra bensin istället.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » fre okt 02, 2009 1:12

Det där låter ju helt suveränt, du får superlåg låg-etta tack vare 700:a lådan tillsammans med np241.
Men ändå hyffsad hög utväxling på landsväg tack vare 4:an i 700:an.
Grattis! :D

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » fre okt 02, 2009 6:32

Mitt problem är att jag har alldeles för mycket att välja på just nu...
Jag hoppas att jag får sålt lite grejer så det blir lättare att bestämma sig....
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör okt 03, 2009 9:27

Ok nu har jag bestämt mig.
Jag kör med Bensin 350tbi +th700+241c+4.56 axlar.
Papprena blir subba-89 kaross-subba -92 Däck 37"
6" chassie och 3" kaross höjning.

Så nu åker allt utom ovannämda kombo
Dvs Även Subba-82 förutom höjningsatsen och innehållet i axlarna.
Så det är bara att börja bjuda

6.2D+ sm465 +np205
Sitter i kaross med papper
+ allt annat jox jag har till cheva.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » lör okt 03, 2009 9:53

Jag tror det är mer jobb än det är värt, att sätta en -92 kaross på en -89 ram.
Eller missuppfattade jag?

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör okt 03, 2009 10:25

Karossfästen är förskjutna i breddled och lite i längsled men eftersom ja har motorn och härva och allt till just den bilen så blir det ändå hyfsat lätt.
egentligen är bara 2 anledningar som avgör och det är att jag har karossen och jag har det andra oxå. och sen tycker jag nya karossen är snyggare och framför allt kommer det att se dyrt ut när jag slänger mig i skogen med en "ny" subba.
Billigaste 4x4 subba-92 och uppåt med min färg på karossen kostar 35k och uppåt och jag har inte lagt mycket mer än tid på min...
Så jag behöver inte vara så rädd om den eftersom det inte är några pengar nerlagda förut.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör okt 03, 2009 13:56

Jag tycker allt låter bra... :D

Bara kör på det, säg till om du behöver hjälp en helg så ska man nog kunna titta in i skogarna...

Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör okt 03, 2009 15:40

Jag blev av med min eminenta lokal nu så nu får jag hålla till Utomhus på uppfarten.... Den kanske går in på längden i garaget men inte på Höjden...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » sön okt 04, 2009 22:22

Japp. Här är lite snack och mycket verkstad....
Nu står den äntligen på ram med hjul så jag kan börja göra nåt.
Ett stort TACK till TMT som hjälpte mig att baxa på den på plats.

Bättre beg generator och fläkt till högstbjudande. Har gått varm men bara en gång....
Bild
Hjälten!
Bild
Nu börjar man få lite hopp om att det ska bli mer än bara snack och velningar....
Bild

Jag passade på att rensa ramen på gamla fästen och bränslerör och sånt jox.
Bild
Var bara tvungen att prova lite....
Bild.
Det enda som inte blir bolt-on cheva grejer är karossinfästningarna då de inte stämmer i bredd och längsled.
Jag kommer att karosshöja såpass att karossen går fri från ramen och det blir nånstans 3-5" och sen blir det en 6" chassiehöjning med bladfjäder fram och bak. Vet inte varför jag inte gillar klossar.
Fördelen med att bara använda cheva-grejer är att man kan få tag på grejer både snabbt och hyfsta billigt.
Drivlinan blir 350TBI +TH700+NP241c och 4.56-axlar.
Däcken blir 37" till att börja med.
Jag kommer att använda org kofångare från -92 (kanske en vinsch så småningom)
Manuella frihjulsnav.
I övrigt inga ändringar på kaross utom ev som är nödvändiga för frigången.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » sön okt 04, 2009 23:08

Rått!
Är hjulbasen samma oxå?

Lycka till!

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » mån okt 05, 2009 0:00

skiljer 30mm tror jag.... Inte så mycket så det kommer att störa...
Däremot så var det ett jädra långt utstick på ramen bak...
Bild
Jag får klura lite på hur jag ska lösa kofångarna så det inte ser hemmabyggt ut...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Skriv svar