Bälte trial

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

paj
Användare
Inlägg: 86
Blev medlem: sön okt 28, 2007 13:57

Bälte trial

Inlägg av paj » mån aug 11, 2008 23:58

Hej, ´
Har ni ngt bra tips på var man köper bälte till sin trialbil? (Pro mod)

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis aug 12, 2008 0:07

Beror väl lite på var i Sverige man bor, men bälte kan en "vanlig" motorsportstillbehörshandlare hjälpa dig med...
Här nere i Skåne har vi bl.a GA Lindberg. Dom har både bälte, hjälmar och overaller...
Rekommenderar att du köper 3tums 5punktsbälte. Har kört med både 2 och 3 tums samt 4 o 5 punkts, och 3tum 5punkt är klart behagligast när man hänger upp o ner....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis aug 12, 2008 8:58

Jag rekommenderar nog att köpa ett begagnat rallybälte. Trialen har inga ålderskrav på bälten som rally har. Så det brukar finnas bälten som datummärkningen har gått ut på från gamla rallybilar.
http://motorsportivarmland.nu/ är en sida där det finns annonser.

håller med Lasse om att man bör välja ett 5 eller 6-punktsbälte när man ändå håller på. Man sitter ju visserligen hyffsat still i ett fyrpunktsbälte också eftersom man oftast brukar välta långsamt i trialen, men när man ändå köper så kan man lika gärna köpa ett 6-punkt.

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tis aug 12, 2008 10:50

Jag skulle köpa ett 5-punkt bälte med Latch mekanism. De fungerar bättre i offroad miljö med lera och sand än bälten med cam-lock typ som är vanligt i rallybilar. Persåker eller likanande speedshop borde ha bältet i länken under för under 1000kr. Köp inte ett 4-punkts bälte där både midjebältet och skulderbältena sitter fast då de inte är så smidiga att använda som midjebälte.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » tis aug 12, 2008 10:57

JBT skrev:Jag skulle köpa ett 5-punkt bälte med Latch mekanism. De fungerar bättre i offroad miljö med lera och sand än bälten med cam-lock typ som är vanligt i rallybilar. Persåker eller likanande speedshop borde ha bältet i länken under för under 1000kr. Köp inte ett 4-punkts bälte där både midjebältet och skulderbältena sitter fast då de inte är så smidiga att använda som midjebälte.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Ett sånt bälte har jag och det funkar jättebra.

RCI har även en rem fastsatt i låskroken så man får lite kraft att öppna när man har vält vilket jag tycker är bra.

Finns något billigare bälte (RJS??) som bara har kroken och det var pyssligare att få upp när man vält och det spände i kroken.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis aug 12, 2008 12:32

Bälten som Åsa-Nisse och JBT skriver om fungerar säkert jättebra, men i trial är det ju inte så ofta vi kör i lera och sand ändå.

Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis aug 12, 2008 12:40

AndersW skrev:Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?
Stämmer delvis bra det....
Fabrikatet är JAC, men principen på låsningen är samma...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tis aug 12, 2008 16:20

AndersW skrev:Bälten som Åsa-Nisse och JBT skriver om fungerar säkert jättebra, men i trial är det ju inte så ofta vi kör i lera och sand ändå.

Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?
Men ett cam-lock bälte behöver bara få ett litet gruskorn på fel ställe så fungerar inte låsmekanismen som den ska. Är ju dumt att chansa med säkerhetsgrejer.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » tis aug 12, 2008 17:34

AndersW skrev:Bälten som Åsa-Nisse och JBT skriver om fungerar säkert jättebra, men i trial är det ju inte så ofta vi kör i lera och sand ändå.

Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?
JAZ heter dom och ser ut så här:

Bild

Lite jobbiga att ta på men sköna att hänga uppåner i eller hur Lasse? :D

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis aug 12, 2008 17:44

JBT skrev:Köp inte ett 4-punkts bälte där både midjebältet och skulderbältena sitter fast då de inte är så smidiga att använda som midjebälte.
Plus att dom är nästa ommöjliga att komma ur om man hänger uppåned i dom.... centralt lås som släpper alla utom snoppbandet tycker jag är bäst.

Angående dam och grus i ett vanligt racingbälte så har jag dammat ned mit oerhört i rallycross bilen, utan problem. Men varför chansa, skall du köpa nytt köp ett som passar och fungerar i den miljön du skall ha det i, och då verkar Jacobs tips kanon!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tis aug 12, 2008 18:30

mats skrev:
AndersW skrev:Bälten som Åsa-Nisse och JBT skriver om fungerar säkert jättebra, men i trial är det ju inte så ofta vi kör i lera och sand ändå.

Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?
JAZ heter dom och ser ut så här:

Bild

Lite jobbiga att ta på men sköna att hänga uppåner i eller hur Lasse? :D
Tänk på att de billigaste bältena ofta är lite bredare fram på magen pga spännena sitter tillsammans med låset (JAZ bältet ovanför) medans de lite dyrare har spännena utanför stolen (RCI bältet som jag länkade till) vilket är bekvämare.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

paj
Användare
Inlägg: 86
Blev medlem: sön okt 28, 2007 13:57

Inlägg av paj » ons aug 13, 2008 10:16

Tackar för alla era tips.

Dom snackar om FIA godkända bälten i butiken.
Jag har inte hittat några krav på trialbälten.
Finns det några krav?

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » ons aug 13, 2008 10:27

Det finns inga krav på FIA godkända bälten i trial.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

paj
Användare
Inlägg: 86
Blev medlem: sön okt 28, 2007 13:57

Inlägg av paj » ons aug 13, 2008 10:35

Ok
Tack

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons aug 13, 2008 22:12

Om du tar kontakt med Lasse på www.rpm-racing.se så fixar han bälten åt dig.

Säg bara vilken modell du vill ha - tex såna som man använder i Formula Offroad med "krok" så vet han precis vilka du menar.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Skriv svar