Bälte trial
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bälte trial
Hej, ´
Har ni ngt bra tips på var man köper bälte till sin trialbil? (Pro mod)
Har ni ngt bra tips på var man köper bälte till sin trialbil? (Pro mod)
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Beror väl lite på var i Sverige man bor, men bälte kan en "vanlig" motorsportstillbehörshandlare hjälpa dig med...
Här nere i Skåne har vi bl.a GA Lindberg. Dom har både bälte, hjälmar och overaller...
Rekommenderar att du köper 3tums 5punktsbälte. Har kört med både 2 och 3 tums samt 4 o 5 punkts, och 3tum 5punkt är klart behagligast när man hänger upp o ner....
Här nere i Skåne har vi bl.a GA Lindberg. Dom har både bälte, hjälmar och overaller...
Rekommenderar att du köper 3tums 5punktsbälte. Har kört med både 2 och 3 tums samt 4 o 5 punkts, och 3tum 5punkt är klart behagligast när man hänger upp o ner....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jag rekommenderar nog att köpa ett begagnat rallybälte. Trialen har inga ålderskrav på bälten som rally har. Så det brukar finnas bälten som datummärkningen har gått ut på från gamla rallybilar.
http://motorsportivarmland.nu/ är en sida där det finns annonser.
håller med Lasse om att man bör välja ett 5 eller 6-punktsbälte när man ändå håller på. Man sitter ju visserligen hyffsat still i ett fyrpunktsbälte också eftersom man oftast brukar välta långsamt i trialen, men när man ändå köper så kan man lika gärna köpa ett 6-punkt.
http://motorsportivarmland.nu/ är en sida där det finns annonser.
håller med Lasse om att man bör välja ett 5 eller 6-punktsbälte när man ändå håller på. Man sitter ju visserligen hyffsat still i ett fyrpunktsbälte också eftersom man oftast brukar välta långsamt i trialen, men när man ändå köper så kan man lika gärna köpa ett 6-punkt.
Jag skulle köpa ett 5-punkt bälte med Latch mekanism. De fungerar bättre i offroad miljö med lera och sand än bälten med cam-lock typ som är vanligt i rallybilar. Persåker eller likanande speedshop borde ha bältet i länken under för under 1000kr. Köp inte ett 4-punkts bälte där både midjebältet och skulderbältena sitter fast då de inte är så smidiga att använda som midjebälte.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Ett sånt bälte har jag och det funkar jättebra.JBT skrev:Jag skulle köpa ett 5-punkt bälte med Latch mekanism. De fungerar bättre i offroad miljö med lera och sand än bälten med cam-lock typ som är vanligt i rallybilar. Persåker eller likanande speedshop borde ha bältet i länken under för under 1000kr. Köp inte ett 4-punkts bälte där både midjebältet och skulderbältena sitter fast då de inte är så smidiga att använda som midjebälte.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
RCI har även en rem fastsatt i låskroken så man får lite kraft att öppna när man har vält vilket jag tycker är bra.
Finns något billigare bälte (RJS??) som bara har kroken och det var pyssligare att få upp när man vält och det spände i kroken.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Stämmer delvis bra det....AndersW skrev:Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?
Fabrikatet är JAC, men principen på låsningen är samma...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Men ett cam-lock bälte behöver bara få ett litet gruskorn på fel ställe så fungerar inte låsmekanismen som den ska. Är ju dumt att chansa med säkerhetsgrejer.AndersW skrev:Bälten som Åsa-Nisse och JBT skriver om fungerar säkert jättebra, men i trial är det ju inte så ofta vi kör i lera och sand ändå.
Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
JAZ heter dom och ser ut så här:AndersW skrev:Bälten som Åsa-Nisse och JBT skriver om fungerar säkert jättebra, men i trial är det ju inte så ofta vi kör i lera och sand ändå.
Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?
Lite jobbiga att ta på men sköna att hänga uppåner i eller hur Lasse?
Plus att dom är nästa ommöjliga att komma ur om man hänger uppåned i dom.... centralt lås som släpper alla utom snoppbandet tycker jag är bäst.JBT skrev:Köp inte ett 4-punkts bälte där både midjebältet och skulderbältena sitter fast då de inte är så smidiga att använda som midjebälte.
Angående dam och grus i ett vanligt racingbälte så har jag dammat ned mit oerhört i rallycross bilen, utan problem. Men varför chansa, skall du köpa nytt köp ett som passar och fungerar i den miljön du skall ha det i, och då verkar Jacobs tips kanon!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Tänk på att de billigaste bältena ofta är lite bredare fram på magen pga spännena sitter tillsammans med låset (JAZ bältet ovanför) medans de lite dyrare har spännena utanför stolen (RCI bältet som jag länkade till) vilket är bekvämare.mats skrev:JAZ heter dom och ser ut så här:AndersW skrev:Bälten som Åsa-Nisse och JBT skriver om fungerar säkert jättebra, men i trial är det ju inte så ofta vi kör i lera och sand ändå.
Men jag tror att Mats Johansson har sådana bälten ni nämnde i sin trialbil, eller hur är det lasse?
Lite jobbiga att ta på men sköna att hänga uppåner i eller hur Lasse?
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Det finns inga krav på FIA godkända bälten i trial.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Om du tar kontakt med Lasse på www.rpm-racing.se så fixar han bälten åt dig.
Säg bara vilken modell du vill ha - tex såna som man använder i Formula Offroad med "krok" så vet han precis vilka du menar.
Säg bara vilken modell du vill ha - tex såna som man använder i Formula Offroad med "krok" så vet han precis vilka du menar.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa