Vart köper man en vettig hjälm?

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

Hjälmar...

Inlägg av Ackeblack » fre mar 14, 2008 22:11

Hur är det i trialen nu då, får man ha en öppen jethjälm eller måste det vara en integral? Vad jag förstår av reglerna så får man ha en öppen men det står så här hos Peltor:

Maximalt säkra, mycket lätta hjälmar med inbyggda hörselskydd.
*Peltor G6 – för täckta bilar. SIS-godkänd öppen lågviktshjälm, med eller utan kommunikationsset.

Gamla bilsporthjälmen har ju utgått hos Peltor, den här G6 är den nya:
http://www.peltor.se/se/Product.asp?Pag ... duct_Id=72

Jag förstår inte skillnaden mellan att ha en öppen hjälm på 1500 gram eller en integral- enda jag kan tänka mig är att integraldelen slår i bröstkorgen och/eller nackkragen och förhindrar en stor knyck i nacken vilket en öppen inte gör....Det är väl anledningen till regeln?

Konstigt att vi bilåkare är ömtåligare än normala trafikanter där det räcker att ha en godkänd hjälm för vägbruk om man åker hoj...

Kanske dags för vår käre moderator att skapa en ny hjälmtråd och rensa ur stackars bilbyggarns förorenade tråd?? :vetej:
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

jimjim
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån okt 15, 2007 17:23
Ort: Kil

Inlägg av jimjim » fre mar 14, 2008 23:12

Jag förstår inte skillnaden mellan att ha en öppen hjälm på 1500 gram eller en integral- enda jag kan tänka mig är att integraldelen slår i bröstkorgen och/eller nackkragen och förhindrar en stor knyck i nacken vilket en öppen inte gör....Det är väl anledningen till regeln?
Funderade på det också, därav min fråga ang. crosshjälm eftersom jag har en... spar några pesetas där isf.

@fr006 & malle:
Jag kan köpa en racehjälm. Ifrågasätter bara regler litegrann. I mina ögon skulle en crosshjälm skydda lika bra som en integral.
Sen när man ställer frågor känns det som folk blir trött på en. Det är iaf. känslan jag får. Sånt som gör att jag på allvar funderar på att skita i ev. tävlande. Bara ut å busköra å må gott(läs; svartköra).
Pain is temporary, glory is forever

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » lör mar 15, 2008 7:26

jimjim skrev:
Jag förstår inte skillnaden mellan att ha en öppen hjälm på 1500 gram eller en integral- enda jag kan tänka mig är att integraldelen slår i bröstkorgen och/eller nackkragen och förhindrar en stor knyck i nacken vilket en öppen inte gör....Det är väl anledningen till regeln?
Funderade på det också, därav min fråga ang. crosshjälm eftersom jag har en... spar några pesetas där isf.

@fr006 & malle:
Jag kan köpa en racehjälm. Ifrågasätter bara regler litegrann. I mina ögon skulle en crosshjälm skydda lika bra som en integral.
Sen när man ställer frågor känns det som folk blir trött på en. Det är iaf. känslan jag får. Sånt som gör att jag på allvar funderar på att skita i ev. tävlande. Bara ut å busköra å må gott(läs; svartköra).

Vi tröttnar inte. Kan bara tala om att för många år sedan ändrades reglerna för hjälmarnas vikt, det blev ett :evil: liv. Jag tex var tvungen att sluta köra folkrace för det fnns ingen Peltorhjälm som passade mitt stora huvud (storlek 62). Många förare var vansinninga och hotade med att sluta köra folkrace. Efter nåt år lungnade det ner sig. Förarna rättade in sig i ledet. Det stora problemet vid denna regeländring var att det bara fanns Peltorhjälmar som vägde under 800 g. Priset på dessa var då ca 2000:- kronor. Biltema bla sålde Crosshjälmar fär ca 600:- , dessa vägde ungefär 900 g. Efter några år kom Race hjälmen, priset var ca 800:- kr. Nu var alla glada, reglerna var kristallklara, man visste vad som var godkänt, det fanns två prisalternativ och man slapp att springa runt på varenda MC firma och leta hjälp.
Vi har en paralell till hjälmvikten, nämligen rördimensioner på rören till skyddsburarna. Det finns kristallklara regler vad man skall använda för rör.
Dessa reglerna är inte skrivna för att jävlas med dom tävlande utan för att förarna skall veta vad som gäller.
Att sluta tävla för detta problem löser inte ditt hjälmval, en hjälm skall väga så lite som möjligt för att vara bra, den skall naturligtvis hålla för påfrestningar också. Det var tal om att använda ridhjälmar, slalomhjälmar mm vid tävling med täckta bilar.

Tänk på eventuella nackskador du kan få med en för tung hjälm.

Nu måste jag ge mig iväg på domarkurs i folkrace, får se om det blir några frågor om hjälmar.

Sam :hello:

Skriv svar